Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zvuk v počítači.
Advertisements

Multimédia Video a zvuk.
Digitální reprezentace
Tato prezentace byla vytvořena
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Multimédia ve vzdělávání ZVUK
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01C11 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření březen.
Zvuk Mechanické vlnění vzduchu.
Multimédia  Digitální obraz je reprezentace dvojrozměrného obrazu, který používá jedničky a nuly (binární soustavu). Rozlišují se dva typy obrázků. vektorový.
Tato prezentace byla vytvořena
Elektrotechnika Přenosová technika
Vlastnosti zvuku a zvukových záznamů
Informační a komunikační technologie 8. ročník Multimédia – Instalace přehrávače Bohumil Bareš.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
MULTIMÉDIA. Multimédia  oblast informačních a komunikačních technologií  multimediální systém se označuje souhrn technických prostředků(kamera, video,
MULTIMÉDIA Dvořáková, 4.C.
 oblast informačních a komunikačních technologií  sloučení audiovizuálních technických prostředků s počítači či dalšími zařízeními  multimediální systém.
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
DIGITALIZACE Datové formáty. Nekomprimované formáty původní algoritmy záznamu datových souborů umožnily pouze jejich převod do digitální podoby:  formát.
Audio Josefína Čadská 4.A.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
Zvukové formáty Úvod Úvod Komprimační zvukové algoritmy Komprimační zvukové algoritmy.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Tato prezentace byla vytvořena
Radim Farana Podklady pro výuku
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Porovnání kodeků standardu MPEG 4
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.19 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Komprimace Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT Ročník:
Karolína Hlaváčková, Leoš Kalina, Matyáš Baloun
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Multimédia.
Multimédia Žlutířová Eva.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Antény pro digitální příjem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Inf Analogová a digitální televize. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Princip digitálního Princip digitálního.
VIDEO. Co je video… Video je sekvence po sobě jdoucích obrázků Lidské oko (z důvodu setrvačnosti) nevnímá jednotlivé obrázky, ale plynulý pohyb Počet.
Multimédia základní informace Co to jsou „multimédia“?   multi: více   média: tisk (text, obrázky), rozhlas (zvuk), televize (video), internet 
Inf Ztrátová a bezztrátová komprese zvuku. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Terestriální vysílání digitální.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Kanálové voliče televizních přijímačů.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 7. ročník III
Zvuk. Co je to zvuk Zvuk - jedná se o mechanické vlnění, které je schopen člověk vnímat a také rozlišovat. – Základní vlastností je frekvence, kterou.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Rozkladové obvody televizních.
Inf Formáty zvukových souborů a videosouborů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Skládání barev RGB Skládání barev.
Inf Mutlimédia. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
MULTIMEDIÁLNÍ FORMÁTY
Ondřej Pavlas, Tomáš Karhut
Aritmetickologická jednotka
Orbis pictus 21. století Přenosové schéma
Radiové přenosové cesty
televizních přijímačů
rozhlasových přístrojů
Princip digitálního vysílání
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
televizních přijímačů
Transkript prezentace:

Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu

Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Komprese digitálního televizního TV signálu Komprese digitálního televizního TV signálu Přednáška č.2 Obor:Elektriář Ročník: 3. Vypracoval:Ing. Ladislav Polák, doc. Ing. Tomáš Kratochvíl, Ph.D. OB21-OP-EL-ELZ-KRAT-U-3-006

OBSAH  Komprimace audia  Psychoakustický model lidského sluchu  Subpásmové a transformační kódování  Nejznámější komprimační metody používané pro kompresi audio signálu

Komprimace zvukového signálu Samotný obraz by dnes už divákům nestačil, a tak ho musí doprovodit i zvuk. Také audio se musí oprostit od nepotřebnosti, které by zbytečně prodlužovaly jeho přenos. Zvuk prochází podobnou procedurou jako před ním obraz. Lidský sluch má dynamický rozsah cca 140 dB a pásmo slyšení do cca 20 kHz. Vzorkovací frekvence 48 kHz a 16 bitová kvantizace vede k datovému toku 786 kbit/s na kanál (1.5 Mbit/s pro stereo signál). Úkolem následné komprimace je redukce datového toku audio signálu na ( ) kbit/s.

Psychoakustický model sluchu psychoakustický maskovací jev Pro komprimaci audio signálu se opět využívá nedokonalost lidského sluchu, kterou je tentokrát psychoakustický maskovací jev. Velmi zjednodušeně se dá popsat tak, že určitý tón o určité intenzitě překryje slabší tóny, které pak buď nevnímáme, nebo nás jen ruší. Intenzivnější tón by měl zamaskovat tóny slabší. Celý proces je navíc ohraničen prahem slyšitelnosti, za který se obecně považuje pásmo 20 Hz až 20 kHz. Práh slyšitelnosti je u každého člověka trošku jiný a určuje, jak slyšíme určité frekvence.

Subpásmové kódování Audio signál prochází bankou 32 filtrů (subpásmo šířky 750 Hz). Každý kanál obsahuje zvláštní kvantizér, který je řízený blokem FFT a psychoakustickým modelem. Kvantizér může úplně potlačit pásmo nebo snížit počet kvantizačních hladin. Kvůli rozdílnému prahu slyšitelnosti v každém pásmu lze provést pro každé pásmo rozdílnou alokaci počtu bitů a kvantizaci. Všechny kompresní metody pro audio jsou založeny na psychoakustickém modelu a využívají nedokonalosti lidského sluchu k odstranění irrelevance a redundance dat z audio signálu (v DVB komprese MPEG-1 nebo MPEG-2). Subpásmové kódování MPEG Layer I, II

Blokové schéma subpásmového kódování zvuku

Transformační kódování Transformační kódování nepoužívá banku filtrů pro subpásmové kódování. Rozdělení audio vzorků ve spektrální oblasti je ovlivněno pomocí DCT nebo MDCT (modifikovaná). Audio signál je zpracován tak, aby bylo získáno 256 nebo 512 spektrálních vzorků a ve stejné chvíli probíhá FFT spektrální analýza s vysokým frekvenčním rozlišením. Řízením pomocí psychoakustického modelu jsou spektrální vzorky audio signálu získané MDCT transformací podrobeny jemnější nebo hrubější kvantizaci nebo úplnému potlačení. Metoda nabízí vyšší frekvenční rozlišení než metoda subpásmového kódování. Transformační kódování v MPEG Layer III a Dolby Digital AC-3

Blokové schéma transformačního kódování Při kódování vícekanálového audia je nejdříve odstraněna irelevance mezi jednotlivými kanály. Všechny audio kanály jsou analyzovány a je zjišťována jejich vzájemná korelace. Ta je následně odstraněna a to tak, aby celkový dojem z vícekanálového zvukového doprovodu nebyl narušen.

Nejznámější komprimační metody používané pro kompresi audio signálu 1/2 MP3 (MPEG-1 Audio Layer 3)  MP3 (MPEG-1 Audio Layer 3) Je formát ztrátové komprese zvukových souborů, založený na kompresním algoritmu MPEG. Při zachování poměrně vysoké kvality umožňuje zmenšit velikost hudebních souborů v CD kvalitě přibližně na desetinu, u mluveného slova však dává výrazně horší výsledky. MP3 se snaží odstranit redundanci zvukového signálu na základě psychoakustického modelu. Využívá se principů časového a frekvenčního maskování. Komprese zvuku podle standardu MPEG-1 obsahuje 3 vrstvy, jež se liší kvalitou a obtížností implementace.Formát MP3 se stal oblíbeným při uchovávání a přehrávání hudby na počítačích, vyrábí se stolní a přenosné přehrávače tohoto formátu.

Nejznámější komprimační metody používané pro kompresi audio signálu 2/2 FLAC (Free Lossless Audio Codec)  FLAC (Free Lossless Audio Codec) Je otevřený zvukový bezeztrátový kodek. FLAC není založen na principu odebrání částí „údajně neslyšitelných a překrývajících se zvuků“, jako formát MP3. FLAC je schopen jedno CD stlačit na zhruba MB, při zachování absolutně identického zvuku. V blízké budoucnosti se předpokládá, že FLAC nahradí formát MP3 z 1. pozice nejpoužívanějších kodeků pro kompresi audio signálů.

Nejznámější kodeky

1.Vít, V. Televizní technika – přenosové barevné soustavy. BEN – technická literatura, Praha, Fischer, W. Digital Video and Audio Broadcasting Technology. A practical Engineering Guide. Springer, Reimers, U. DVB. The Family of International Standards for Digital Video Broadcasting. Springer, – informační server ze světa digitální video a audio techniky 5.www. wikipedia.org – internetová encyklopedie Použitá literatura

Děkujeme Vám za pozornost Ladislav Polák, Tomáš Kratochvíl Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Střední průmyslová škola Uherský Brod, 2010