Předepínače bezpečnostních pásů
Předepínače pásů jsou aktivovány buď mechanickým senzorem nebo elektricky z řídicí jednotky airbagu. Na vozidlech se používají různé typy principů předepínačů.
Kombinace airbagů, předepínačů Řidič Spolu jezdec Přední boční Zadní boční Hlavový Kolenní Předepí nač přední Předepínač zadní Octavia II. X E Room Fabia II. Superb II. Yeti Felicia M Octavia Fabia M/E Superb
Předepínače pásů - kuličkové
Předepínače pásů – hřebenová tyč
Zadní předepínače pásů Pouze v kombinaci s hlavovým airbagem. Pouze vnější sedadla.
Řídicí jednotka airbagu
Řídicí jednotka Centrální řídicí jednotka - senzor zrychlení se zesilovačem a filtrem pro zjištění skutečného zpoždění vozidla - napájení pro elektroniku s převodníkem a energetickou rezervou obvod pro řízení kontrolky mikroprocesor - kontrolní jednotka pro mikroprocesor - mechanický bezpečnostní senzor (safing senzor) – u starších jednotek - diagnostické rozhraní (k-vedení) - spouštěcí (zapalovací) obvody
Umístění, upevnění, montážní poloha mechanické připevnění k vozidlu je realizováno přišroubováním na karoserii (3 body) orientace při montáži (šipka)
Funkce Napájení je zajištěno přes svorku 15 (+12V). Ukostření je realizováno přišroubováním na karoserii (3 body). Plná funkce ŘJ airbagu je zajištěna v rozsahu napájecích napětí od 6 V do 16,5 V.
Crash sensor Elektronický senzor zrychlení piezoodporový senzor vysílá analogový signál (křivka) úměrný zpomalení vozu při nárazu. Tento signál je přiveden na A/D převodník k dalšímu zpracování. Jestliže je překročena zadaná hodnota záporného zrychlení je aktivován zapalovací impuls. (Zapalovací impuls dle typu vozu - softwarová modifikace).
Konstrukce řídicí jednotky – crash sensor
Safing sensor
Rozsah aktivace
Co aktivuje řídicí jednotka Podle typu řídicí jednotky a typu auta se aktivují jednotlivé spouštěcí obvody podle typu nárazu. Např.: při čelním nárazu aktivuje ŘJ - čelní airbagy (případně kolenní) + předepínače pásů při bočním nárazu aktivuje ŘJ - boční (případně hlavový) airbag na straně nárazu
Propojení řídicích jednotek ve vozidle
Starší varianty
Komunikace s ostatními systémy Při crashi dále řídicí jednotka komunikuje s dalšími systémy např. Roomster: - motorová jednotka vypne palivové čerpadlo - BSG rozsvítí lampičku a zapne varovné blikače - centrál odemkne dveře - vypne posilovač řízení
Kombinace airbagů, předepínačů Řidič Spolu jezdec Přední boční Zadní boční Hlavový Kolenní Předepí nač přední Předepínač zadní Octavia II. X E Room Fabia II. Superb II. Yeti Felicia M Octavia Fabia M/E Superb
Kontrolka Chování kontrolky po zapnutí klíčku zapalování - kontrolka trvale bliká s frekvencí 1 Hz, není provedeno, nebo dokončeno programování ŘJ - je-li deaktivován alespoň jeden okruh, bliká kontrolka 12 s s frekvencí 0,5 Hz. - pokud se nejedná o výše uvedené případy, kontrolka se rozsvítí a po cca 4 sekundách zhasne (v případě chyb až do 12 s). Chování kontrolky během provozu vozidla - není-li provedeno nebo dokončeno programování ŘJ, bliká nepřetržitě kontrolka AWL s frekvencí 1 Hz. - pokud je v paměti ŘJ uložen záznam o chybě nebo nehodě, nebo pokud je ŘJ naprogramovaná, ale není nakódovaná nebo pokud je zjištěno podpětí, svítí kontrolka trvale.
Chování kontrolky při navázání, provádění a ukončení diagnózy nemají vliv na chování kontrolky. Zvláštní případy jsou popsány níže. - pokud se během diagnózy smažou chyby z paměti ŘJ airbagu, zhasne kontrolka AWL ještě během diagnózy. pokud se deaktivovaný okruh během 12 sekund po zapnutí klíčků v přizpůsobení opět aktivuje, dokončí se přesto cyklus 12-ti sekundového blikání. Poznámka: u starších typů řídicích jednotek je kontrolka trvale rozsvícena pokud je prováděna diagnostika.
Senzory nárazu
Crash sensor Elektronický senzor zrychlení piezoodporový senzor vysílá analogový signál (křivka) úměrný zpomalení vozu při nárazu. Tento signál je přiveden na A/D převodník k dalšímu zpracování. Jestliže je překročena zadaná hodnota záporného zrychlení je aktivován zapalovací impuls. (Zapalovací impuls dle typu vozu - softwarová modifikace). Tlakový senzor Umístěný v suché části předních dveří – měří změnu tlaku při deformaci vnějšího pláště dveří, vyhodnocení provádí řídicí jednotka.
Varianty samostatných senzorů Octavia II. Room Fabia II. Superb II. Yeti Felicia Octavia Fabia Superb Přední sensor akcelerační X Přední boční sensor tlakový Zadní boční senzor akcelerační ECS senzor
Akcelerační senzor boční - přední
Tlakový senzor boční - přední
Akcelerační senzor boční - zadní Akcelerační senzor – např. přechod práh/C sloupek nebo C sloupek Pouze u vozidel se zadními bočními / hlavovými airbagy
Akcelerační čelní senzor ECS – Early Crash Sensor – akcelerační senzor pro čelní airbagy
Moduly airbagu
Airbag řidiče
Tzv. plochý generátor, menší množství náplně než u spolujezdce Tzv. plochý generátor, menší množství náplně než u spolujezdce. U výstupních otvorů ocelové mřížkové filtry (zachycení pevných zbytků vznikajících při hoření a chlazení výstupní teploty plynu). Po aktivaci zapalovacích obvodů el. roznětka zapálí tablety pro tvorbu plynu (natrioazid NaN3 ve formě tablet), při jeho spalování se tvoří dusík, který proniká pod tlakem kovovým filtrem, kde se očistí a ochladí (z 1100°C na 600°C) do vaku. Další ochlazení nastává při plnění vaku, kdy se molekuly plynu rozpínají. Vak přitom rozlomí kryt na předem zeslabených místech.
Airbag spolujezdce Dle typu vozu může být buď klasický nebo i hybridní.
Přední boční airbag Boční airbagy jsou umístěny v opěráku předního sedadla. Boční airbag se skládá z plastového obalu, která je přišroubovaná na rám opěry. Molitanová vložka opěry je s otvorem pro umístění airbagu. Plynový generátor bočního airbagu je odlišné konstrukce než řidičův airbag. Je hybridní, skládá se z elektrické roznětky a hybridní náplně. Generátor je složen ze dvou částí, první je tvořena klasickou náplní, která je odpálena roznětkou, výdechové otvory mají také mřížkový filtr. Druhá část je pevně spojena s první a je tvořena tlakovou nádobou (300 Atm, argon), která je spuštěna aktivací první části.
Přední boční airbag Při bočním nárazu jsou aktivovány pouze boční případně hlavové airbagy na straně nárazu.
Zadní boční airbag
Zadní boční airbag
Kolení airbag
Hlavový airbag
Airbagy - diagnostika Řj airbagu je napojena na CAN Antrieb. Přes tuto sběrnici je napojena na další Řj vozidla nebo na externí diagnostický přístroj.
Vypínání airbagu spolujezdce Pro vozidla vybavená airbagem spolujezdce a deaktivačním vypínačem airbagu spolujezdce, je ve vozidle instalována kontrolka Airbag OFF. Kontrolka Airbag OFF informuje posádku vozidla o stavu aktivování/deaktivování airbagu spolujezdce. Boční airbag na straně spolujezdce, hlavový airbag a bezpečnostní pásy na straně spolujezdce zůstávají aktivní. Chování kontrolky Airbag OFF: - po zapnutí klíčku zapalování 4 sekundy svítí a pak zhasne je-li airbag pomocí deaktivačního vypínače aktivní, kontrolka je trvale vypnuta je-li airbag pomocí deaktivačního vypínače deaktivován, kontrolka trvale svítí je-li stav deaktivačního vypínače nejednoznačný, kontroka trvale bliká s frekvencí 1Hz je-li zaznamenána chyba na deaktivačním vypínači, kontroka trvale bliká s frekvencí 1Hz Deaktivační vypínač je vybaven dvěmi logickými kontakty. ŘJ airbagu vyhodnocuje ohmickou změnu jednotlivých kontaktů L1 a L2.
Při blokování airbagů postupovat podle AS 4/04. Po celou dobu zablokování modulů airbagů spolujezdce musejí být nalepeny předepsané samolepicí štítky na přístrojové desce v oblasti spolujezdce nad nápisem „ AIRBAG “. Tyto štítky upozorňují na zablokování modulů airbagů spolujezdce. Při blokování airbagů postupovat podle AS 4/04.
Vypínání airbagu spolujezdce Octavia II. Room Fabia II. Superb II. Yeti Felicia Octavia Fabia Superb Bez vypínače X S vypínačem Pouze odpojení konektoru airbagu Odpojení konektoru airbagu a montáž odporu
Kontrola přechodového odporu
Likvidace odpálením Likvidace modulů airbagů před sešrotováním vozidla Zapalovací zařízení VAG 1821; kabelová spojka ze soupravy VAG 1594; propojovací kabel VAS 5232; propojovací kabel VAS 5094.
Vícenásobné použití řídicí jednotky Octavia II. Room Fabia II. Superb II. Yeti Felicia Octavia Fabia Superb Ne X Pouze boční náraz Přední a boční náraz
Diagnostická adresa 15 Protokol Relevantní funkce: Kódování Základní nastavení Bloky naměřených hodnot Diagnostika akčních členů
Řj airbagu je napojena na CAN Antrieb Řj airbagu je napojena na CAN Antrieb. Přes tuto sběrnici je napojena na další Řj vozidla nebo na externí diagnostický přístroj.
Registrace dílů systému airbag Při výměně dílů systému airbag za nové originální náhradní díly je třeba z následujících dílů sejmout samolepicí štítky s čísly a nalepit je doklad č.000 010 100A a odeslat k zaregistrování do Servisních služeb. centrální řídicí jednotka systému airbag modul airbagu na straně řidiče modul airbagu na straně spolujezdce boční moduly s potahem snímače bočního nárazu moduly hlavových airbagů strop pro hlavový airbag obložení sloupků A obložení sloupků B obložení sloupků C
Nehoda s odpálením modulů airbagu Zásadně se musí vyměnit následující díly za nové originální řídicí jednotka (1) modul airbagu na straně řidiče (2) modul airbagu na straně spolujezdce (2) boční modul na straně řidiče (2) boční modul na straně spolujezdce (2) snímač bočního nárazu (3) potah sedadla (3) hlavový modul na straně řidiče (2) hlavový modul na straně spolujezdce (2) horní panel sloupku A (4) horní panel sloupku B (4) horní panel sloupku C (4)
panelový strop (4) vratný kroužek se spirálovým vodičem (5) předepínač pásu na straně řidiče (2) předepínač na straně spolujezdce (2) zadní předepínače (2) V případě odpálení pouze bočního airbagu je možné jednotku znovu použít – pokud došlo k odpálení Pokud došlo k odpálení bočního modulu Pokud došlo k odpálení hlavového modulu Pokud došlo k odpálení modulu airbagu řidiče Pokud kontrolka airbagu nesignalizuje žádnou závadu a díly systému airbag nejsou poškozeny, pak není třeba vyměnit žádný díl systému airbag. Bezpečnostní pásy je potřeba prohlédnout zvlášť.