Dr. Ing. Michal Varaus VUT v Brně Téma III: Zkušenosti s používáním evropských norem Generální zpráva „Obecně a technologie“ Dr. Ing. Michal Varaus VUT v Brně 24. – 25. 11. 2009, České Budějovice
ČSN EN a ČSN pro stavbu vozovek stav v roce 2009 Ing. Petr Svoboda 24. – 25. 11. 2009, České Budějovice
Transformace ČNI do ÚNMZ (Úřad pro tech Transformace ČNI do ÚNMZ (Úřad pro tech. normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví) Transformace ČNI do ÚNMZ → komplikace se stabilizací činností souvisejících s tvorbou norem Pozitivní dopad: - zeštíhlení administrativy - normy v elektronické podobě služba ČSN on-line, různé přístupy - zlevnění 1 strany normy → větší používání norem
Vytvoření CTN pro silniční stavitelství CTN = Centrum technické normalizace Pracuje pod firmou PRAGOPROJEKT, a.s. Cíl → komplexnost služeb při zpracování všech předpisů Řešení normalizačních úkolů → ÚNMZ Posuzování norem ve stadiu přípravy → TNK 147 Zpracování návrhů ČSN a spolupráce s CEN → MD ČR Zpracování TKP Koordinace připomínkových řízení Spolupráce s SFDI → Projekt ISPROFOND
Základní vazby v normalizačních činnostech
Zřízení nových TNK TNK 51 zrušena TNK 147 Navrhování a provádění vozovek a zem. těles TNK 146 Projektování PK, mostů a tunelů TNK 147 úvodní jednání, tok informací, vazby na instituce TNK → konsolidovaná stanoviska pro komise CEN Předsedkyně TNK 147 Ing. Birnbaumová
Normalizační úkoly a ČSN v roce 2009 Dokončení zbytkových a doplňkových norem ČSN ČSN 73 6242 Navrhování a provádění vozovek na mostech pozemních komunikací ČSN 73 6133 Navrhování a provádění zemního tělesa PK ČSN 73 6131 Kryty z dlažeb a dílců Příspěvek dále obsahuje seznam platných norem
EN pro asfaltové směsi za horka – současný stav a další vývoj Dr. Ing. Michal Varaus 24. – 25. 11. 2009, České Budějovice
Zhodnocení současného stavu Zavedení EN pro asfaltové směsi k 1.4. 2008 V současnosti probíhají revize zkušebních norem po 5 letech používání Probíhá příprava EN 2. generace Zavádí se nové zkušební metody – funkční zkoušky
Zavedení nových evropských norem Výrobkové normy prEN 13108-9 Asf. beton pro ultra tenké vrstvy 10-20 mm Zkušební normy prEN 12697-44 Zkouška šíření trhlin na půlválcovém tělese za ohybu
prEN 12697-45 Zkouška SATS = Zkouška trvanlivosti adheze Saturation Aging Tensile Stiffness Tuhost po stárnutí prEN 12697-46 Nízkoteplotní vlastnosti a tvorba trhlin prEN 12697-47 Stanovení obsahu popele v Trinidadském asfaltu
WG5 Povrchové vlastnosti Vývoj metod pro klasifikaci povrchů vozovek podle akustických vlastností Vývoj metod sloužících k předpovědi povrchových vlastností vozovek na základě laboratorních zkoušek (textura → útlum hluku, protismykových vlastnosti) Vývoj metod ke stanovení valivého odporu povrchu vozovek
Novinky ve výzkumu Eurobitume skončila projekt sběru dat 146 druhy pojiv zkoušení konvenčními a funkčními zkouškami → korelace www.eurobitume.eu Velká Británie → srovnávací zkoušky pro zařízení na zkoušení odolnosti proti tvorbě trvalých deformací: 1. malé zkušební zařízení dle EN 12697-22 2. velké zkušební zařízení podle EN 12697-22, 3. původní britské zařízení Korelace mezi zařízeními max. R2 = 0,57
Závěr – výhled Bylo rozhodnuto o přípravě nových EN pro asfaltové směsi zpracovávané za studena s emulzí a pěnoasfaltem Příprava koncepce EN 2. generace Uplatnění funkčního přístupu u dalších norem kromě ČSN EN 13108-1→ ČSN EN 13108-5, 7 Bude zachován jak empirický, tak i funkční přístup 14 14
Vývoj v oblasti evropských norem asfaltových pojiv Ing. Jiří Plitz 24. – 25. 11. 2009, České Budějovice
Činnost TC 336 a TNK 134 Revize zkušebních norem a specifikací ČSN EN předané ÚNMZ překladem → co bylo změněno nebo zpřesněno EN vydané ale ponechané k převzetí v ČR endorsmentem Návrhy ČSN EN připravené k předání ÚNMZ → Specifikace silničních asfaltů Návrhy ČSN EN připravené překladem prEN ke konečnému vyjádření členům TNK Rozpracované překlady návrhů revizí EN/WG 1 k projednání Návrhy revizí k zavedení endorsmentem
Aktuality v normách pro silniční asfalty Probíhají revize specifikačních norem a příprava NP Dokončení harmonizace specifikací kromě PMB a MG Od 1. 1. 2010 bude možné požádat o CE certifikaci Od 1. 1. 2011 bude certifikace povinná Nové specifikace obsahují tři druhy tabulek: 1A povinné vlastnosti v celé EU 1B povinné vlastnosti v zemi určení 1C nepovinné ale užitečné vlastnosti
Národní specifikace silničních asfaltů Název příspěvku
Národní specifikace multigrádových asfaltů Název příspěvku
Ing. Jan David Ing. Dušan Sitař Vliv zavedení ČSN EN 13108-21 “Asfaltové směsi – řízení výroby u výrobce“ na počty zkoušek pro kontrolu výroby Ing. Jan David Ing. Dušan Sitař 24. – 25. 11. 2009, České Budějovice
Rozdělení obaloven 1. Roční produkce do max. 45 000 t/ rok Starší obalovny Pokrytí drobnějších zakázek v regionu 2. max. 80 000 t/ rok Starší i nové obalovny Pokrytí menších i větších zakázek v regionu 3. min. 95 000 t/ rok Nové obalovny Pokrytí staveb ŘSD
Četnost zkoušení ČSN 73 6121:1994 a TKP kap.7:1999 Obrusné vrstvy 1 x 500 t, nejméně 1 x za směnu Ložní a podkladní vrstvy 1 x 1000 t, nejméně 1 x za směnu ČSN EN 13108-21, ČSN 73 6121:2008, TKP kap. 7:2008 Po zahájení OCL C, po 32 vzorcích bez rozlišení zrnitosti OCL A Po 32 vzorcích hrubozrnných směsí → OCL B
Porovnání četnosti zkoušení Dle předchozího systému Ø 1 zkouška/300 t pro všechny obalovny Dle EN obalovny max. 45 000 t → dtto, max. 80 000 t, min. 95 000 t → pokles o 50 %
Závěr Stav před zavedením EN Stav po zavedení EN Četnost 1 zkouška / 300 t → výrazně vyšší než požadavek Zkoušky kontroly výroby → též kontrolní zkoušky na stavbě Stav po zavedení EN Četnost u obaloven max. 45 000 t shodná u obaloven max. 80 000 t a min. 95 000 t → 50 % pokles Zkoušky kontroly výroby nelze použít pro předání stavby ČSN 73 6121 a TKP kap. 7:2008 odlišné tolerance než v EN Celková četnost zkoušek u obaloven max. 45 000 t vyšší, u ostatních obaloven mírně nižší, ale >> než EU
Zkušební normy řady ČSN EN 12697 ve stavebních laboratořích ČR Ing. René Uxa 24. – 25. 11. 2009, České Budějovice
Časový průběh zavádění zkušebních EN Zavádění zkoušek bylo laboratořemi odkládáno Nárůst zavedených EN → po znalosti konečného termínu zavedení výrobkových norem 1. 4. 2008 Ještě v 2. polovině roku 2008 prováděly některé laboratorní zkoušky mimo rámec akreditace Pro vyhodnocení → nejvíce prováděné zkoušky: - kontrolní zkoušky, - zkoušky pro počáteční zkoušky typu - postupy vzorkování asfaltových směsí
Časový průběh zavádění zkušebních EN
Časový průběh zavádění zkušebních EN Nejvíce zaváděné zkoušky ČSN EN 12697-1, 2 = stanovení rozpustného obsahu pojiva, zrnitosti 2. v četnosti zavádění jsou ČSN EN 12697-5, 6, 8 = fyzikální vlastnosti → objemové hm. a mezerovitosti Rozdíly → pokud porovnáváme ne laboratoře ale pracoviště → fyzikální vlastnosti v centrálních lab. Variabilita výsledků nových zkoušek ČSN EN v porovnání s původními ČSN je nižší Potvrzení tohoto trendu se očekává i v dalších MPZ
Převzetí EN 13036 Povrchové vlastnosti vozovek PK a jejich dopad na stávající ČSN Leoš Nekula 24. – 25. 11. 2009, České Budějovice
EN 13036 Povrchové vlastnosti vozovek Zpracováno v TC227/WG 5 – norma má 8 částí EN 13036-1 Měření hloubky makrotextury odměrnou metodou -2 Měření protismyk. vlastností povrchu dynamickými měřícími zařízeními -3 Měření vodorovných drenážních vlastností povrchu vozovky -4 Zkouška kyvadlem -5 Definice a výpočet indexů podélné nerovnosti -6 Měření příčných a podélných profilů nerovnosti a megatextury -7 Měření jednotlivých nerovností povrchu voz. – zkouška latí -8 Stanovení parametrů příčné nerovnosti Část 2 a 5 nebyly doposud zavedeny, část 2 změněna na směrnici
Část 1: Měření hl. makrotextury povrchu odměr. metodou ČSN 73 6177 Zjišťování makrotextury vozovky pískem Místo písku 0,125 – 0,25 mm skleněné kuličky 0,18 – 0,25 mm Místo hloubky písku hp → střední hl. makrotextury MTD Část 2: Měření protismyk. vlastností povrchu pomocí dynamických měřících systémů ČSN 73 6177 Zjišťování součinitele podélného/bočního tření Podélné tření VÚD-2, TRT; boční tření DRS 01 CEN/TS 13036-2 10 zkušebních zařízení → SRI = index protismy-kových vlastností (součinitel tření + makrotextura) → nebyly stanoveny mezní hodnoty pro hodnocení
Část 3: Měření vodorovných drenážních vlastností povrchu vozovky Stanovení pomocí výtokoměru Rozsah platnosti v rozmezí MTD = 0,25 – 0,5 mm Simulace schopnosti odvádění vody pod pohybující se pneumatikou, do ČSN zavedeno odkazem Část 4: Metoda pro měření protismyk. vlastností povrchu - Zkouška kyvadlem ČSN 73 6177 Zjišťování mikrotextury kyvadlem TRRL → fk Podle EN → hodnota tření zjištěná kyvadlem PTV Metoda převzata do ČSN 73 6177
Část 5: Definice a výpočet indexů podélné nerovnosti Zatím v návrhu, popisuje dynamické metody → IRI, PSD (analýza spektrální hustoty výkonu) V ČSN 73 6175 se vypočítává míra nerovnosti C a IRI, na IRI se přepočítává většina hodnot naměřených různými zařízeními Část 6: Měření příčných a podélných profilů nerovnosti a megatextury Obsahuje kritéria a požadavky pro klasifikaci profilometrů ČSN 73 6175 výsledek IRI, nebo hloubka koleje EN Změřený profil a zvolený parametr nerovnosti Do ČSN 736175 zavedeno odkazem
Část 7: Měření jednotlivých nerovností povrchu voz. – zkouška latí Měření nerovností v jakémkoli směru na povrchu vozovky Nejsou stanoveny četnosti měření ani přesnosti, lať délky 3 m ČSN 73 6175 podélná nerovnost lať 4 m, příčná lať 2 m, zůstává Část 8: Stanovení parametrů příčné nerovnosti Měření 3 m latí, stanovují se nerovnosti: příčný sklon, výška schůdku Is, hrboly IR, poklesy ID, hloubka vyjeté koleje R a teoretická hloubka vody W Do revize ČSN 73 6175 doplněno názvosloví, převzato stanovení R a W
Závěr Kromě části 3 nejsou zavedeny žádné nové metody Návrhy částí EN 13036 z CEN jsou na nízké úrovni Zkušební metody u měření nerovností → ve 3 částech Norma je nepřehledná, složitý popis metod Terminologie není ve všech částech normy stejná Původní plán po zavedení EN → zrušit ČSN 73 6175 a 77 Z výše uvedených důvodů nebylo možné EN 13036 není v ČR přínosem Původní ČSN po revizi → komplexnější, srozumitelnější
Děkuji za pozornost 36 36