Dr. Ing. Michal Varaus VUT v Brně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požární ochrana 2011 BJ13 - Speciální izolace
Advertisements

Zkušenosti Centra technické normalizace ČIA
Černoch Michal Školoudová Lenka
Ilustrace podkladů pro prezentaci
Využití pryžového granulátu z ojetých pneumatik v silničním stavitelství Ministerstvo dopravy Mgr. Václav Mráz.
Cenové soustavy v Aspe®
Geotechnický průzkum Vít Černý.
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Přijímací řízení.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
TÉMA 2 VÝSTAVBA, ÚDRŽBA, OPRAVY, ŽIVOTNOST VOZOVEK A EKONOMIKA
Revize Nového přístupu
Města ČR – orientace na mapě
s dopravní infrastrukturou
Zkoušení asfaltových směsí
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Zvukově izolační vlastnosti obvodových plášťů
11 Udržovatelnost a servisní logistika
Kontroly a revize elektrických zařízení v elektroenergetice – 2. část
Vývoj mezinárodní normalizace v oboru maltovin v roce 2005.
Zkoušení hydraulicky stmelených materiálů
Bc. Jana Darmopilová, H2IGE1 LS 2014 PŘEDPISY A NORMY PRO INŽENÝRSKOU GEODÉZII 17.
NAVRHOVÁNÍ HOSPODÁRNÝCH ŘEZNÝCH PODMÍNEK PŘI OBRÁBĚNÍ
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
z pohledu technických norem EU a ČR
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Kdo chce být milionářem ?
Ing. Rudolf Drga, Ph.D. Zlín 2014 Měření směrových charakteristik detektorů narušení Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Fakulta aplikované informatiky Ústav.
Podlahy Normativní základna Skladby vrstev Ing. Vladimír Veselý
Přehled příspěvků VLIV RŮZNÝCH FAKTORŮ NA ZKOUŠENÍ ASFALTOVÝCH SMĚSÍ V TRIAXIÁLNÍM PŘÍSTROJI Ing. Petr Zdřálek, Ing. Petr Hýzl, Ph.D. UMOŽŇUJE CYKLICKÁ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Selhávání pryžových výrobků: struktura lomových ploch
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
EMAS III Změny v akreditaci a ověřování Ing. Radim Frolík.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
1 Národní informační středisko pro podporu jakosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Odbor mezinárodních vztahů
Houževnatost Základní pojmy (tranzitní lomové chování ocelí, teplotní závislost pevnostních vlastností, fraktografie) (Empirické) zkoušky houževnatosti.
Akreditační systém v ČR – kvalita produktů IT
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
s dopravní infrastrukturou
Svaz strojírenské technologie PORADA OBCHODNÍCH ŘEDITELŮ SST Hustopeče
Překlad slovníku ISO 14050: 2009 Úkol slovníku Pořadí slovníku Struktura slovníku Poznámky k překladu.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Koncepce odborného vzdělávání a certifikace dospělých v oboru CHZ a TČ v České republice ( EPEE 2008 ) Ing. Ivan Zahrádka, Svaz CHKT, Praha 9, tel.:
Interpretace výsledků modelových výpočtů
TRUHLÁŘ I.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Odbor technické normalizace
ZKUŠEBNICTVÍ A KONTROLA JAKOSTI 01. Experimentální zkoušení KDE? V laboratoři In-situ (na stavbách) CO? Modely konstrukčních částí Menší konstrukční části.
Zkušebnictví a řízení jakosti staveb 3.přednáška,akademický rok 2012/13,V.Mencl Úvod do stavebního zkušebnictví Rozdělení zkušebních metod Upřesněné zkušební.
Standardy pro vrstvy konstrukcí vozovek Ing. Stanislav Smiřinský
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Školení CDV 1 Evropská a tuzemská legislativa. Školení CDV 2 CEN - Comité Européen de Normalisation - z pověření EK - z pověření EK TC 226 Technický výbor.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Jednou nohou v Bruselu – Česko a normalizace prevence kriminality
PARAMETRY KVALITY ELEKTŘINY z pohledu technických norem EU a ČR
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Recyklace vozovek za horka
Transkript prezentace:

Dr. Ing. Michal Varaus VUT v Brně Téma III: Zkušenosti s používáním evropských norem Generální zpráva „Obecně a technologie“ Dr. Ing. Michal Varaus VUT v Brně 24. – 25. 11. 2009, České Budějovice

ČSN EN a ČSN pro stavbu vozovek stav v roce 2009 Ing. Petr Svoboda 24. – 25. 11. 2009, České Budějovice

Transformace ČNI do ÚNMZ (Úřad pro tech Transformace ČNI do ÚNMZ (Úřad pro tech. normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví) Transformace ČNI do ÚNMZ → komplikace se stabilizací činností souvisejících s tvorbou norem Pozitivní dopad: - zeštíhlení administrativy - normy v elektronické podobě služba ČSN on-line, různé přístupy - zlevnění 1 strany normy → větší používání norem

Vytvoření CTN pro silniční stavitelství CTN = Centrum technické normalizace Pracuje pod firmou PRAGOPROJEKT, a.s. Cíl → komplexnost služeb při zpracování všech předpisů Řešení normalizačních úkolů → ÚNMZ Posuzování norem ve stadiu přípravy → TNK 147 Zpracování návrhů ČSN a spolupráce s CEN → MD ČR Zpracování TKP Koordinace připomínkových řízení Spolupráce s SFDI → Projekt ISPROFOND

Základní vazby v normalizačních činnostech

Zřízení nových TNK TNK 51 zrušena TNK 147 Navrhování a provádění vozovek a zem. těles TNK 146 Projektování PK, mostů a tunelů TNK 147 úvodní jednání, tok informací, vazby na instituce TNK → konsolidovaná stanoviska pro komise CEN Předsedkyně TNK 147 Ing. Birnbaumová

Normalizační úkoly a ČSN v roce 2009 Dokončení zbytkových a doplňkových norem ČSN ČSN 73 6242 Navrhování a provádění vozovek na mostech pozemních komunikací ČSN 73 6133 Navrhování a provádění zemního tělesa PK ČSN 73 6131 Kryty z dlažeb a dílců Příspěvek dále obsahuje seznam platných norem

EN pro asfaltové směsi za horka – současný stav a další vývoj Dr. Ing. Michal Varaus 24. – 25. 11. 2009, České Budějovice

Zhodnocení současného stavu Zavedení EN pro asfaltové směsi k 1.4. 2008 V současnosti probíhají revize zkušebních norem po 5 letech používání Probíhá příprava EN 2. generace Zavádí se nové zkušební metody – funkční zkoušky

Zavedení nových evropských norem Výrobkové normy prEN 13108-9 Asf. beton pro ultra tenké vrstvy 10-20 mm Zkušební normy prEN 12697-44 Zkouška šíření trhlin na půlválcovém tělese za ohybu

prEN 12697-45 Zkouška SATS = Zkouška trvanlivosti adheze Saturation Aging Tensile Stiffness Tuhost po stárnutí prEN 12697-46 Nízkoteplotní vlastnosti a tvorba trhlin prEN 12697-47 Stanovení obsahu popele v Trinidadském asfaltu

WG5 Povrchové vlastnosti Vývoj metod pro klasifikaci povrchů vozovek podle akustických vlastností Vývoj metod sloužících k předpovědi povrchových vlastností vozovek na základě laboratorních zkoušek (textura → útlum hluku, protismykových vlastnosti) Vývoj metod ke stanovení valivého odporu povrchu vozovek

Novinky ve výzkumu Eurobitume skončila projekt sběru dat 146 druhy pojiv zkoušení konvenčními a funkčními zkouškami → korelace www.eurobitume.eu Velká Británie → srovnávací zkoušky pro zařízení na zkoušení odolnosti proti tvorbě trvalých deformací: 1. malé zkušební zařízení dle EN 12697-22 2. velké zkušební zařízení podle EN 12697-22, 3. původní britské zařízení Korelace mezi zařízeními max. R2 = 0,57

Závěr – výhled Bylo rozhodnuto o přípravě nových EN pro asfaltové směsi zpracovávané za studena s emulzí a pěnoasfaltem Příprava koncepce EN 2. generace Uplatnění funkčního přístupu u dalších norem kromě ČSN EN 13108-1→ ČSN EN 13108-5, 7 Bude zachován jak empirický, tak i funkční přístup 14 14

Vývoj v oblasti evropských norem asfaltových pojiv Ing. Jiří Plitz 24. – 25. 11. 2009, České Budějovice

Činnost TC 336 a TNK 134 Revize zkušebních norem a specifikací ČSN EN předané ÚNMZ překladem → co bylo změněno nebo zpřesněno EN vydané ale ponechané k převzetí v ČR endorsmentem Návrhy ČSN EN připravené k předání ÚNMZ → Specifikace silničních asfaltů Návrhy ČSN EN připravené překladem prEN ke konečnému vyjádření členům TNK Rozpracované překlady návrhů revizí EN/WG 1 k projednání Návrhy revizí k zavedení endorsmentem

Aktuality v normách pro silniční asfalty Probíhají revize specifikačních norem a příprava NP Dokončení harmonizace specifikací kromě PMB a MG Od 1. 1. 2010 bude možné požádat o CE certifikaci Od 1. 1. 2011 bude certifikace povinná Nové specifikace obsahují tři druhy tabulek: 1A povinné vlastnosti v celé EU 1B povinné vlastnosti v zemi určení 1C nepovinné ale užitečné vlastnosti

Národní specifikace silničních asfaltů Název příspěvku

Národní specifikace multigrádových asfaltů Název příspěvku

Ing. Jan David Ing. Dušan Sitař Vliv zavedení ČSN EN 13108-21 “Asfaltové směsi – řízení výroby u výrobce“ na počty zkoušek pro kontrolu výroby Ing. Jan David Ing. Dušan Sitař 24. – 25. 11. 2009, České Budějovice

Rozdělení obaloven 1. Roční produkce do max. 45 000 t/ rok Starší obalovny Pokrytí drobnějších zakázek v regionu 2. max. 80 000 t/ rok Starší i nové obalovny Pokrytí menších i větších zakázek v regionu 3. min. 95 000 t/ rok Nové obalovny Pokrytí staveb ŘSD

Četnost zkoušení ČSN 73 6121:1994 a TKP kap.7:1999 Obrusné vrstvy 1 x 500 t, nejméně 1 x za směnu Ložní a podkladní vrstvy 1 x 1000 t, nejméně 1 x za směnu ČSN EN 13108-21, ČSN 73 6121:2008, TKP kap. 7:2008 Po zahájení OCL C, po 32 vzorcích bez rozlišení zrnitosti OCL A Po 32 vzorcích hrubozrnných směsí → OCL B

Porovnání četnosti zkoušení Dle předchozího systému Ø 1 zkouška/300 t pro všechny obalovny Dle EN obalovny max. 45 000 t → dtto, max. 80 000 t, min. 95 000 t → pokles o 50 %

Závěr Stav před zavedením EN Stav po zavedení EN Četnost 1 zkouška / 300 t → výrazně vyšší než požadavek Zkoušky kontroly výroby → též kontrolní zkoušky na stavbě Stav po zavedení EN Četnost u obaloven max. 45 000 t shodná u obaloven max. 80 000 t a min. 95 000 t → 50 % pokles Zkoušky kontroly výroby nelze použít pro předání stavby ČSN 73 6121 a TKP kap. 7:2008 odlišné tolerance než v EN Celková četnost zkoušek u obaloven max. 45 000 t vyšší, u ostatních obaloven mírně nižší, ale >> než EU

Zkušební normy řady ČSN EN 12697 ve stavebních laboratořích ČR Ing. René Uxa 24. – 25. 11. 2009, České Budějovice

Časový průběh zavádění zkušebních EN Zavádění zkoušek bylo laboratořemi odkládáno Nárůst zavedených EN → po znalosti konečného termínu zavedení výrobkových norem 1. 4. 2008 Ještě v 2. polovině roku 2008 prováděly některé laboratorní zkoušky mimo rámec akreditace Pro vyhodnocení → nejvíce prováděné zkoušky: - kontrolní zkoušky, - zkoušky pro počáteční zkoušky typu - postupy vzorkování asfaltových směsí

Časový průběh zavádění zkušebních EN

Časový průběh zavádění zkušebních EN Nejvíce zaváděné zkoušky ČSN EN 12697-1, 2 = stanovení rozpustného obsahu pojiva, zrnitosti 2. v četnosti zavádění jsou ČSN EN 12697-5, 6, 8 = fyzikální vlastnosti → objemové hm. a mezerovitosti Rozdíly → pokud porovnáváme ne laboratoře ale pracoviště → fyzikální vlastnosti v centrálních lab. Variabilita výsledků nových zkoušek ČSN EN v porovnání s původními ČSN je nižší Potvrzení tohoto trendu se očekává i v dalších MPZ

Převzetí EN 13036 Povrchové vlastnosti vozovek PK a jejich dopad na stávající ČSN Leoš Nekula 24. – 25. 11. 2009, České Budějovice

EN 13036 Povrchové vlastnosti vozovek Zpracováno v TC227/WG 5 – norma má 8 částí EN 13036-1 Měření hloubky makrotextury odměrnou metodou -2 Měření protismyk. vlastností povrchu dynamickými měřícími zařízeními -3 Měření vodorovných drenážních vlastností povrchu vozovky -4 Zkouška kyvadlem -5 Definice a výpočet indexů podélné nerovnosti -6 Měření příčných a podélných profilů nerovnosti a megatextury -7 Měření jednotlivých nerovností povrchu voz. – zkouška latí -8 Stanovení parametrů příčné nerovnosti Část 2 a 5 nebyly doposud zavedeny, část 2 změněna na směrnici

Část 1: Měření hl. makrotextury povrchu odměr. metodou ČSN 73 6177 Zjišťování makrotextury vozovky pískem Místo písku 0,125 – 0,25 mm skleněné kuličky 0,18 – 0,25 mm Místo hloubky písku hp → střední hl. makrotextury MTD Část 2: Měření protismyk. vlastností povrchu pomocí dynamických měřících systémů ČSN 73 6177 Zjišťování součinitele podélného/bočního tření Podélné tření VÚD-2, TRT; boční tření DRS 01 CEN/TS 13036-2 10 zkušebních zařízení → SRI = index protismy-kových vlastností (součinitel tření + makrotextura) → nebyly stanoveny mezní hodnoty pro hodnocení

Část 3: Měření vodorovných drenážních vlastností povrchu vozovky Stanovení pomocí výtokoměru Rozsah platnosti v rozmezí MTD = 0,25 – 0,5 mm Simulace schopnosti odvádění vody pod pohybující se pneumatikou, do ČSN zavedeno odkazem Část 4: Metoda pro měření protismyk. vlastností povrchu - Zkouška kyvadlem ČSN 73 6177 Zjišťování mikrotextury kyvadlem TRRL → fk Podle EN → hodnota tření zjištěná kyvadlem PTV Metoda převzata do ČSN 73 6177

Část 5: Definice a výpočet indexů podélné nerovnosti Zatím v návrhu, popisuje dynamické metody → IRI, PSD (analýza spektrální hustoty výkonu) V ČSN 73 6175 se vypočítává míra nerovnosti C a IRI, na IRI se přepočítává většina hodnot naměřených různými zařízeními Část 6: Měření příčných a podélných profilů nerovnosti a megatextury Obsahuje kritéria a požadavky pro klasifikaci profilometrů ČSN 73 6175 výsledek IRI, nebo hloubka koleje EN Změřený profil a zvolený parametr nerovnosti Do ČSN 736175 zavedeno odkazem

Část 7: Měření jednotlivých nerovností povrchu voz. – zkouška latí Měření nerovností v jakémkoli směru na povrchu vozovky Nejsou stanoveny četnosti měření ani přesnosti, lať délky 3 m ČSN 73 6175 podélná nerovnost lať 4 m, příčná lať 2 m, zůstává Část 8: Stanovení parametrů příčné nerovnosti Měření 3 m latí, stanovují se nerovnosti: příčný sklon, výška schůdku Is, hrboly IR, poklesy ID, hloubka vyjeté koleje R a teoretická hloubka vody W Do revize ČSN 73 6175 doplněno názvosloví, převzato stanovení R a W

Závěr Kromě části 3 nejsou zavedeny žádné nové metody Návrhy částí EN 13036 z CEN jsou na nízké úrovni Zkušební metody u měření nerovností → ve 3 částech Norma je nepřehledná, složitý popis metod Terminologie není ve všech částech normy stejná Původní plán po zavedení EN → zrušit ČSN 73 6175 a 77 Z výše uvedených důvodů nebylo možné EN 13036 není v ČR přínosem Původní ČSN po revizi → komplexnější, srozumitelnější

Děkuji za pozornost 36 36