Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hodnocení efektivity výuky z pohledu pedagogiky
Advertisements

Požadavky k získání známky
S P O R T Pohybová aktivita provozovaná podle určitých pravidel a zvyklostí, které předchází trénink Sportare, Desporter, Disportare – bavit se, rozptylovat.
KINANTROPOLOGIE Sport Sciences doc. PhDr. Blahoslav KOMEŠTÍK, CSc:
Vědy o sportu (Sport sciencis)
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Pedagogika jako věda (vědecká disciplína)
Pedagogika volného času (VČ)
Vymezení pedagogiky VČ (PVČ)
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Šárka Honsová Katedra tělesné a sportovní výchovy Západočeská univerzita v Plzni Příspěvek k přenosu motorických předpokladů z rodičů na děti.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Základní infomace: Počet přednášek a seminářů 11
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Vědy o sportu (Sport sciencis)
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Pedagogická diagnostika
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
DĚJINY SPORTU V NOVOVĚKU
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
DIDAKTIKA ZÁKLADNEJ A REKREAČNEJ TELESNEJ VÝCHOVY sylaby predmetu
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Pedagogické disciplíny
4. Pedagogika sportu v systému věd
Seminář ke speciální pedagogice 1
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
Pedagogika jako vědecká disciplína
Současné pojetí školní TV, inovace ve vzdělávání
Pedagogika PhDr. Natália Beharková, Ph.D. jarní semestr
Mgr. Lucie Škarková Základy pedagogiky Mgr. Lucie Škarková
6. Normativní a empirická pedagogika sportu a jejich význam
3. Vznik a vývoj pedagogiky sportu
Sociální psychologie.
KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
VĚDA A PRAXE RŮZNÁ POJETÍ PŘEDMĚT A METODY
VĚDA A PRAXE RŮZNÁ POJETÍ PŘEDMĚT A METODY
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA ve vztahu k dalším disciplínám
Metody pedagogiky.
Prvky edukačního procesu
Pedagog.
Transkript prezentace:

Pojetí a obsah pedagogiky sportu u nás a v zahraničí

Pojetí pedagogiky sportu Pedagogika sportu = významná oblast: kinantropologie – pedagogická kinantropologie (ČR) věd o sportu – pedagogika sportu (Evropa) věd o výchově (např. SRN)

Pojetí pedagogiky sportu sporadicky termín motopedagogika: klade si za cíl komplexní rozvoj osobnosti za využití jejího pohybu utváření osobnosti pomocí procesů motorického učení (SRN) užší označení – motopedagogika = motorické učení jako pomoc jedincům se specifickými potřebami

Pojetí pedagogiky sportu anglosaské země – physical education = velmi široké označení (studium TV) objevuje se i termín sports pedagogy Slovensko – športová edukológia německá „Sportwisenschaft“ – Sportpädagogik

Obsah pedagogiky sportu – ČR pedagogika sportu (např. Svoboda, 2000) – hl. procesuální stránka sportovního tréninku (motorické učení, průběh sportovní dráhy, profese a osobnost trenéra, ...), tzn. pedagogika sportu = vztah edukace a soutěžního sportu pedagogická kinantropologie = výzkum edukačních procesů, jejichž jádrem je integrace pohybového učení a stimulace energetických systémů a jejich efekty ve specifickém edukačním prostředí (www – cz kin.) základní edukační prostředí = tělesná výchova (školní) a sport ve svém užším pojetí, tzn. soutěžní sport

Obsah pedagogiky sportu – SR sportovní edukologie (športová edukológia) = zkoumání, vývoj a vyhodnocování výchovy, vzdělávání a působením na tělesný, funkční, pohybový, psychický a sociální rozvoj člověka prostředky sportu (Sýkora 2000) Labudová (2002) – velmi široké pojetí, tzn. edukační procesy ve výkonnostním sportu i sportovní procesy v podmínkách školy, sportu pro všechny i pro zdravotně oslabené

Obsah pedagogiky sportu – SRN pedagogika sportu v rámci věd o sportu(Sportpädagogik, např. Haag; Hummel, 2001) – velmi široké pojetí (od konce 60. let 20. století) zkomá procesy sportovní edukace - všech věkových skupin, - ve všech formách sportu (vrcholového – pro všechny), - ve všech formách edukace (školní, mimoškolní, rodinné i volnočasové) - ve všech edukačních institucích

Pedagogika sportu zkoumá: vztah edukace a sportu – široce pojatý fenomén, tzn. školního sportu (označení všech sportovních aktivit, které probíhají v rámci instituce školy), soutěžního sportu a rekreačního sportu edukaci ve sportu, sportem a pro sport otázky související s edukací ve sportu a za jeho využití edukační funkci sportu = imanentní potenciál sportu a reálné sportovní (pohybové) aktivity, které iniciují specifické edukační procesy = takové činnosti, při nichž se nějaký subjekt učí, obvykle za působení (přímého nebo zprostředkovaného) jiného subjektu, který vyučuje nebo instruuje

Tendence v pedagogice sportu humanistická sportovní edukace – pomoc na cestě životem posilování nondirektivního přístupu od heteroedukace k autoedukaci důraz na empirický výzkum (posilování kvalitativního výzkumu) výsledky výzkumů ovlivňují praxi (např. změny ve školní TV, ve vzdělávání sportovních pedagogů, …) rozvoj diagnostiky a autodiagnostiky