Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém prostředí => řešení musíme přizpůsobit konkrétním podmínkám = musíme respektovat tyto zásady – v organizace je již instalována výpočetní technika – část informačního systému je již automatizována – existence technických omezení
Definování prostředí pro provozování aplikace provozní prostředí = následující parametry technické vybavení systému programové vybavení systému počet a charakter uživatelů rozsah aplikací, počet a velikost provozovaných projektů funkce a možnosti uživatelů v rámci systému volba výpočetní techniky plné pokrytí okamžitých požadavků nesmí být omezující pro budoucnost, musí umožňovat rozvoj systému
Komunikace v aplikaci uživatel chce možností aplikace racionálně využívat => nutnost pochopení obecných principů komunikace s počítačem komunikace = vzájemná výměna zpráv, jejichž obsah, forma i charakter mohou být různorodé dva typy komunikace přímá komunikace – realizace pomocí koncových zařízení výpočetního systému nepřímá komunikace – realizace prostřednictvím vstupních a výstupních médií = „informační servis“
Komunikace v aplikaci srovnání obou typů komunikace – závěry podmínka provozování přímé komunikace = potřebné technické vybavení přímá komunikace = vyšší nároky kladené na uživatele – vysoký stupeň aktivity a znalostí uživatele nepřímá komunikace = značné časové prodlení mezi vznikem informačního požadavku a okamžikem jeho uspokojení
Přímá komunikace dva způsoby realizace počítačem řízená komunikace – počítač nabízí uživateli možnosti dalšího pokračování – uživatel pouze odpovídá (reaguje) – snížení nároků na uživatele – omezení „manévrovacího prostoru“ uživatele – počítač komunikaci řídí prostřednictvím obrazovkových formulářů menu (nabídek) – typický příklad = instalační programy člověkem řízená komunikace – opačné charakteristiky než u počítačem řízené komunikace – je požadována vysoká aktivita uživatele – požadavek = znalost zpracování dat a práce s počítačem
Komunikace - závěry současné tendence maximální přiblížení místa zpracování dat – zdrojům dat – místům použití výsledných informací rozšíření programových prostředků pro přímou komunikaci intenzivní uplatňování kombinace různých technologií zpracování dat rostoucí spolehlivost technických prostředků => snížení potřeby několikaúrovňového zabezpečení aplikace proti poruchám
Dokumentace projektu členění dokumentace dokumentace uživatelská dokumentace programátorská dokumentace provozní uživatelská dokumentace zpřístupňuje projekt uživateli – význam stoupá s tím, čím méně se uživatel účastnil vlastního řešení informace chybějící v dokumentaci se uživatel těžko dozvídá špatný nebo nepřesný popis funkcí může vést ke špatnému využívání aplikace
Uživatelská dokumentace požadavky na dokumentaci obsahově odpovídá řešení aplikace – obsah dokumentace musí odpovídat s vlastním řešením dokumentace musí být funkční – obsahuje pouze nezbytně nutné informace – obsahuje všechny potřebné informace nejvhodnější forma = zpracování přímo na počítači nevýhody dokumentace v tištěné podobě – dlouhá doba přípravy – obtížné promítání změn
Provoz a vývoj aplikace podmínky pro předání aplikace do rutinního provozu dokončení projektu jako celku nebo alespoň samostatně provozovatelné části funkce aplikace byly ověřeny ve zkušebním provozu a uspokojují požadavky uživatele pro aplikaci byla vytvořena nezbytná datová základna přístupy k provozování projektu samotný uživatel samotné „výpočetní středisko“ společně uživatel a „výpočetní středisko“
Provoz a vývoj aplikace změny realizačních podmínek změny algoritmů řešení změny informačních vazeb změny organizační struktury změny technicko-programového prostředí dva důsledky změn méně zásadní změny => projekt i nadále rozvíjíme zásadní, kvalitativní změny => zcela nové řešení začínající od formulace zadání