©2005 Oracle/Hewlett-Packard Aplikace SOA ve státní a veřejné správě Ing. Marek Růžička, Ph.D. HPS – Consulting & Integration.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Software Development Conference 2007 Vztah dodavatele a odběratele Zdeněk Borůvka.
Advertisements

Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
S YTÉMOVÁ INTEGRACE Ing. Jiří Šilhán. S YSTÉMOVÁ INTEGRACE Jedná se o přístup, který přispívá k integraci nesourodých výpočetních systémů. Vyplývá ze.
Podnikové informační systémy Úvod
Generální ředitelství cel Projekt ECR brána případová studie
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Přínosy virtualizace a privátního cloudu
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Ruber, Saitz.  Customer Relationship Management  Systémy pro řízení vztahů se zákazníky  Zjednodušeně : ◦ shromažďování ◦ zpracování ◦ využití informací.
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Informační systémy podnikové systémy CRM
SAP Ing. Jiří Šilhán.
© Copyright Siemens Business Services Global network of innovation Návrh rozvoje informačních systémů krajského úřadu Ludvík Dlabaja 17. března 2006.
IQ PACK dáváme inteligenci obalům Prezentace projektu Ing. Roman Kortus RFID projektový manažer.
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Úvod do ESY Edita Marečková. Představení Exact Synergy Enterprise = ESY propojení jednotlivých oblastí podnikových IS „balík chytrých podnikových řešení“
Ing. Jiří Šilhán.  představuje komplex aplikačního a základního software, technických prostředků, podnikových procesů a personálních zdrojů určených.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
11. Trendy ve vývoji aplikací, podporujících podnikové procesy
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Informační technologie pro české a slovenské zdravotnictví Integrační a komunikační centrum zdravotnických informací.
Univerzální přípojka koncepce a realita Miroslav 30.březen 2004.
Cloud Computing - efektivní a transparentní provoz organizace pro každého (Jakub Fiala, Miroslav Čejka GORDIC ® )
Konference SI Praha Ladislav Přívozník is:energy czech a.s.
IBM Information Technology Services © Copyright IBM Corporation 2006 Zpracování dokumentace a podpora řízení Integrovaného bezpečnostního centra v Ostravě.
Metainformační systém založený na XML Autor: Josef Mikloš Vedoucí práce: Ing. Jan Růžička, Ph.D. V/2004.
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
Systémové pojetí hospodářské organizace
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Transparentní modelování a provádění procesů Michael Juřek Software Architect Microsoft s.r.o.
Outsourcing ICT systémová a aplikační integrace v pojetí O2 Projekt Integrace sítě Ministerstva zemědělství.
CIS Cizinecký informační systém
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Architektura orientovaná na služby (SOA) v prostředí e-Governmentu.
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
Využití procesního řízení při správě nemocničního informačního systému ve VFN Všeobecná fakultní nemocnice Jiří Haase 20. května 2003.
Telefónica O 2 Business Solutions Platform as a Service – Overview Praha, Ing. Jan Kepič, CISA –
11/2011Přednáška č. 31 Řízení sestaveného modelu Obsah předmětu: Počítačová podpora řízení Předmět : Počítačová podpora řízení K126 POPR Obor : E ZS, 2011,
Outsourcing provozu sítě Štěpán Kubíček pondělí, 13. dubna 2015 motto:…
Realizační tým ICZ duben 2005
Případová studie (řešení kontaktního centra a portálu HelpDesk) Petr Taševský Obchodní manažer – oddělení ENTERPRISE Případová studie (řešení kontaktního.
3i3 BUSINESS DEVELOPEMENT INVENTA, s.r.o. Cesta k řízenému růstu firmy Ing. Vladimír Brichta Ing. Miroslav Tůma, Ph.D.
2005 Adobe Systems Incorporated. All Rights Reserved. 1 Adobe Řešení pro veřejnou správu Transformace služeb veřejné správy a PDF Inteligentními Dokumenty.
2005 Adobe Systems Incorporated. All Rights Reserved. 1 Inteligentní PDF formuláře Vladimír Střálka Territory Account Manager Adobe Řešení pro.
EGovernment Struktura služeb a řešení. Obsah 1.Požadavky KIVS a řešené problémy 2.Vývoj koncepcí 3.Stávající KIVS a její rozvoj v souladu s koncepcemi.
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
Selektivní šifrování dat v databázích
SOA = Architektura orientovaná na služby
Portál hlavního města Prahy Ivan Seyček Jitka Pankrácová Magistrát hl
Na cestě k ASP Jiří Voříšek VŠE - KIT publikováno: červen 2002.
Organizace a organizování podniku
Manufacturing Execution Systems
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
ISOP/2 registr entit přírodního prostředí Roman Bukáček CENIA, laboratoř GIS Žďár nad Sázavou.
Sales & Consulting IGS, Czech Republic © 2005 IBM Corporation Optimalizace a sdílení informací ve státní správě Pavel Hrdlička.
1 E - S V Ě T S E T O Č Í S T Á L E R Y C H L E J I. S T A Č Í T E M U ? Fenix II –IS na platformě.NET Michal Varga.
Vratislav Paulík ředitel projektů
Nové trendy v eGovernment
ECM – Enterprise Content Management
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
1 Architektura IS podporující manažerské řízení 9. MEZINÁRODNÍ KONFERENCE O INFORMATICKÉ PODPOŘE PERSONÁLNÍCH PROCESŮ V OZBROJENÝCH SILÁCH A STÁTNÍ SPRÁVĚ.
Business Activity Monitoring Jiří Kolář. Pojmy a zkratky ● SOA ● Servis Oriented Architecture ● BPMS ● Business Process Management System ● BAM ● Business.
Mezinárodní konference ICT Fórum PERSONALIS 2006 Procesní řízení informační bezpečnosti ve státní správě Ing. Jindřich KODL, CSc. Praha
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Duben 2013 Odbor informatiky KrÚ JMK Výzva č. 08 Integrovaného operačního programu na Integrovaného operačního programu na Rozvoj služeb eGovernmentu v.
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Sytémová integrace Ing. Jiří Šilhán.
Informační systémy podnikové systémy CRM
Transkript prezentace:

©2005 Oracle/Hewlett-Packard Aplikace SOA ve státní a veřejné správě Ing. Marek Růžička, Ph.D. HPS – Consulting & Integration

Proč SOA? - Změna paradigmatu -

Kontext společenských a manažerských změn Transformace společnosti  od industriální ke společnosti znalostí Transformace ekonomického prostředí  od kontinuálního a transparentního k prostředí turbulentnímu s prvky chaosu, nejistoty a neustálých změn Transformace řízení organizací  od operačního/funkčního k procesnímu řízení a managementu změny

Původní stav Odbor/Oddělení Kontext společenských a manažerských změn Maximální dělba práce Řízení agend, operací a funkcí Reaktivní řízení následků na základě ekonomických analýz

Změna: Customer Self Service Občan/Zákazník Odbor/Oddělení Kontext společenských a manažerských změn

Změna: Interní optimalizace procesů Občan/Zákazník Sdílené služby Kontext společenských a manažerských změn Odbor/Oddělení

Změna: Integrace dodavatelských procesů Občan/Zákazník Sdílené služby Dodavatel Kontext společenských a manažerských změn Odbor/Oddělení

Změna: Outsourcing Outsourcingový partner Občan/Zákazník Sdílené služby Dodavatel Kontext společenských a manažerských změn Odbor/Oddělení

Změna paradigmatu - Výzva Rychle, Levně, Flexibilně Koncepčně Původní stav: ??? Procesní řízení Management změny Realita

Změna paradigmatu Složené ze služebIntegrovaná sila Volné přizpůsobivé vazbyTěsné vazby Navržené, aby se mohly změnitNavržené, aby dlouho vydržely Provoz zajistí samotná architekturaProvoz zajistí middleware Důležité jsou obchodní přínosyDůležitá je míra nákladů Interaktivní a opakovatelný vývojDlouhá doba vývoje Procesně orientovanéKódově orientované Moderní řešení Tradiční aplikace  Od tradičních aplikací k SOA architektuře

 Rigidní, drahé, netransparentní a náročné na provoz Tradiční uspořádání

Flexibilita Transparentnost Modularita Opakovatelné použití J2EE App.NET App Repositář služeb Řídící nástroje Firewall Interní aplikace Externí aplikace Remote Office Partner Remote Office Balíková řešení.NET App J2EE App Legacy App Portálové aplikace SOA jako možné řešení

Definice SOA

Co je SOA? SOA – Architektura orientovaná na služby Synchronizovaný business a IT Informační uspořádání  organizování způsobilostí  architekturní přístup pro realizaci strategie a dosažení obchodních cílů ! SOA ≠ technologie nebo produkt ! SOA = holistický koncept pro: - navrhování IT architektur - realizaci business procesů s cílem synchronizovat business a IT

Metodologie - Služby a procesy -

SOA staví na službách Jméno služby Klasifikace/kategorie služby Umístění Pravidla, parametry, možnosti Datový popis Požadavky na zabezpečení Řízení rozhraní Procesní popis/diagram Service Level Agreement (SLA) Poplatky Rozhraní Jak se používá Chování Co dělá Identifikace Jak se jmenuje a kde se nachází

Služba má svého poskytovatele a spotřebitele Spotřebitel poptá a použije službu. Poskytovatel získá a dodá službu. Služby jsou pro spotřebitele a poskytovatele abstraktní, nepotřebují znát způsob implementace služby. Mezi spotřebitelem a poskytovatelem jsou pouze volné vazby a nejsou na sobě příliš závislí. Poskytni mi stav objednávky Stav objednávky je… Spotřebitel služby Poskytovatel služby Implementace služby

Služby je možné skládat... až do podoby procesu Služby mohou vznikat vzájemnou kompozicí (skládáním). Existující služby můžeme zkombinovat a vytvořit tak služby nové až do podoby procesu za účelem poskytnutí ucelené funkcionality (hodnoty).

Automatizace procesu Urči typ účtu Orchestrace procesu Získej detail zákazníka Přiřaď účet zákazníkovi Získej záznam zákazníka Ověř status zákazníka Vyhledej typ účtu Získej detail účtu Vytvoř účet zákazníka “Co” “Jak” “Co” “Jak” Business Trigger Výstup z procesu Automatizace procesu řídí pořadí volání jednotlivých služeb Hrubší úroveň služeb (Business Level abstraction) Jemnější úroveň služeb (Component Level abstraction)

Jak vypadá uspořádání podle SOA? Obchodní proces Obchodní služba Subproces Obchodní aplikace a infrastruktura Procesní uživatelé Obchodní systémy ZákazníciDodavatelé Zaměstnanci

Jak vypadá uspořádání podle SOA? Zhmotnění služeb (technické, kóduje se) Orchestrace služeb (technická, nekóduje se) Orchestrace procesu (netechnická, nekóduje se)

Jak vypadá uspořádání podle SOA? HP SOA Služby SOA Envisioning Service SOA Assessment Service SOA Governance and Architecture Service SOA Enablement Service SOA Software Development Service SOA Service Development Service SOA Management Service Visioning Realization Assessment Full Visibility Governance & Architecture Capitalizing on change SOA Maturity and Roadmap Definition

Jak vypadá uspořádání podle SOA? HP SOA Služby November 26, 2014HP Restricted23 Současnost Cílový stav

Jak vypadá uspořádání podle SOA? Oracle SOA Platforma AppsLegacy Adapters Partners B2B RFID SES DB EVENTS & CONNECTIVITY Multi Protocol Routing XSLT Transform Enterprise Service Bus Native BPEL Business Rules Human Workflow BPEL Process Manager ROUTING & ORCHESTRATION J2EE Application Server Oracle AS, JBoss, WebLogic, WebSphere Messaging UDDI Policies Security Web Services Manager Registry GOVERNANCE EventsAnalytics Business Monitoring System Monitoring Enterprise Manager BAMBI MANAGEMENT & MONITORING App Dev Framework JDeveloper Analyst Tools BPA Suite

SOA aplikační architektura – příklad CRM řešení Automatická komunikace mezi self-care kanály a CRM systémem bez zásahu operátora Moderní 3-vrstvá CRM architektura Orchestrace použitých obchodních pravidel pomocí nástrojů SOA platformy Samostatné prostředí pro realizaci analytických operací (nezatěžuje produkční systémy)

Přínosy

Přínosy SOA Zjednodušení Standardizace + Modularita + Integrace + Pružnější organizace –Schopnost rychle realizovat navržené obchodní procesy –Variantnost, flexibilita, rychlé zavádění změn, automatizace –Zaměření – business versus IT Levnější organizace –Snížení nákladů na vývoj a údržbu (vývoj nad již hotovými službami) –Možnost opětovného použití –Eliminace duplicit ve vývoji Transparentní organizace –Lepší kontrola, transparentnost, standardizace a otevřenost

Přínosy SOA SOA sehraje úlohu spojovacího článku mezi stranami businessu a IT Srozumitelné pro business podobný koncept a principy jako v procesním řízení Transparentní pro IT jednoznačně definované zadání

Viaduc de Millau – přemostění údolí řeky Tarn, jižní Francie Nejvyšší most světa. Mostnice ve výši 270 m. Nejvyšší pilíř 341 m. Nejvyšší most světa. Mostnice ve výši 270 m. Nejvyšší pilíř 341 m. Otevřen v roce Stavba realizována přibližně za 3 roky. Otevřen v roce Stavba realizována přibližně za 3 roky. V roce 1989 rozhodnuto o překlenutí údolí. V roce 1996 vybrán finální návrh projektu. V roce 1989 rozhodnuto o překlenutí údolí. V roce 1996 vybrán finální návrh projektu.

B-52 Bombardéry dodány do roku Bombardéry dodány do roku Pravidelně modernizovány, předpokládané datum výsluhy Pravidelně modernizovány, předpokládané datum výsluhy 2040.

©2005 Oracle/Hewlett-Packard Alliance