©2005 Oracle/Hewlett-Packard Aplikace SOA ve státní a veřejné správě Ing. Marek Růžička, Ph.D. HPS – Consulting & Integration
Proč SOA? - Změna paradigmatu -
Kontext společenských a manažerských změn Transformace společnosti od industriální ke společnosti znalostí Transformace ekonomického prostředí od kontinuálního a transparentního k prostředí turbulentnímu s prvky chaosu, nejistoty a neustálých změn Transformace řízení organizací od operačního/funkčního k procesnímu řízení a managementu změny
Původní stav Odbor/Oddělení Kontext společenských a manažerských změn Maximální dělba práce Řízení agend, operací a funkcí Reaktivní řízení následků na základě ekonomických analýz
Změna: Customer Self Service Občan/Zákazník Odbor/Oddělení Kontext společenských a manažerských změn
Změna: Interní optimalizace procesů Občan/Zákazník Sdílené služby Kontext společenských a manažerských změn Odbor/Oddělení
Změna: Integrace dodavatelských procesů Občan/Zákazník Sdílené služby Dodavatel Kontext společenských a manažerských změn Odbor/Oddělení
Změna: Outsourcing Outsourcingový partner Občan/Zákazník Sdílené služby Dodavatel Kontext společenských a manažerských změn Odbor/Oddělení
Změna paradigmatu - Výzva Rychle, Levně, Flexibilně Koncepčně Původní stav: ??? Procesní řízení Management změny Realita
Změna paradigmatu Složené ze služebIntegrovaná sila Volné přizpůsobivé vazbyTěsné vazby Navržené, aby se mohly změnitNavržené, aby dlouho vydržely Provoz zajistí samotná architekturaProvoz zajistí middleware Důležité jsou obchodní přínosyDůležitá je míra nákladů Interaktivní a opakovatelný vývojDlouhá doba vývoje Procesně orientovanéKódově orientované Moderní řešení Tradiční aplikace Od tradičních aplikací k SOA architektuře
Rigidní, drahé, netransparentní a náročné na provoz Tradiční uspořádání
Flexibilita Transparentnost Modularita Opakovatelné použití J2EE App.NET App Repositář služeb Řídící nástroje Firewall Interní aplikace Externí aplikace Remote Office Partner Remote Office Balíková řešení.NET App J2EE App Legacy App Portálové aplikace SOA jako možné řešení
Definice SOA
Co je SOA? SOA – Architektura orientovaná na služby Synchronizovaný business a IT Informační uspořádání organizování způsobilostí architekturní přístup pro realizaci strategie a dosažení obchodních cílů ! SOA ≠ technologie nebo produkt ! SOA = holistický koncept pro: - navrhování IT architektur - realizaci business procesů s cílem synchronizovat business a IT
Metodologie - Služby a procesy -
SOA staví na službách Jméno služby Klasifikace/kategorie služby Umístění Pravidla, parametry, možnosti Datový popis Požadavky na zabezpečení Řízení rozhraní Procesní popis/diagram Service Level Agreement (SLA) Poplatky Rozhraní Jak se používá Chování Co dělá Identifikace Jak se jmenuje a kde se nachází
Služba má svého poskytovatele a spotřebitele Spotřebitel poptá a použije službu. Poskytovatel získá a dodá službu. Služby jsou pro spotřebitele a poskytovatele abstraktní, nepotřebují znát způsob implementace služby. Mezi spotřebitelem a poskytovatelem jsou pouze volné vazby a nejsou na sobě příliš závislí. Poskytni mi stav objednávky Stav objednávky je… Spotřebitel služby Poskytovatel služby Implementace služby
Služby je možné skládat... až do podoby procesu Služby mohou vznikat vzájemnou kompozicí (skládáním). Existující služby můžeme zkombinovat a vytvořit tak služby nové až do podoby procesu za účelem poskytnutí ucelené funkcionality (hodnoty).
Automatizace procesu Urči typ účtu Orchestrace procesu Získej detail zákazníka Přiřaď účet zákazníkovi Získej záznam zákazníka Ověř status zákazníka Vyhledej typ účtu Získej detail účtu Vytvoř účet zákazníka “Co” “Jak” “Co” “Jak” Business Trigger Výstup z procesu Automatizace procesu řídí pořadí volání jednotlivých služeb Hrubší úroveň služeb (Business Level abstraction) Jemnější úroveň služeb (Component Level abstraction)
Jak vypadá uspořádání podle SOA? Obchodní proces Obchodní služba Subproces Obchodní aplikace a infrastruktura Procesní uživatelé Obchodní systémy ZákazníciDodavatelé Zaměstnanci
Jak vypadá uspořádání podle SOA? Zhmotnění služeb (technické, kóduje se) Orchestrace služeb (technická, nekóduje se) Orchestrace procesu (netechnická, nekóduje se)
Jak vypadá uspořádání podle SOA? HP SOA Služby SOA Envisioning Service SOA Assessment Service SOA Governance and Architecture Service SOA Enablement Service SOA Software Development Service SOA Service Development Service SOA Management Service Visioning Realization Assessment Full Visibility Governance & Architecture Capitalizing on change SOA Maturity and Roadmap Definition
Jak vypadá uspořádání podle SOA? HP SOA Služby November 26, 2014HP Restricted23 Současnost Cílový stav
Jak vypadá uspořádání podle SOA? Oracle SOA Platforma AppsLegacy Adapters Partners B2B RFID SES DB EVENTS & CONNECTIVITY Multi Protocol Routing XSLT Transform Enterprise Service Bus Native BPEL Business Rules Human Workflow BPEL Process Manager ROUTING & ORCHESTRATION J2EE Application Server Oracle AS, JBoss, WebLogic, WebSphere Messaging UDDI Policies Security Web Services Manager Registry GOVERNANCE EventsAnalytics Business Monitoring System Monitoring Enterprise Manager BAMBI MANAGEMENT & MONITORING App Dev Framework JDeveloper Analyst Tools BPA Suite
SOA aplikační architektura – příklad CRM řešení Automatická komunikace mezi self-care kanály a CRM systémem bez zásahu operátora Moderní 3-vrstvá CRM architektura Orchestrace použitých obchodních pravidel pomocí nástrojů SOA platformy Samostatné prostředí pro realizaci analytických operací (nezatěžuje produkční systémy)
Přínosy
Přínosy SOA Zjednodušení Standardizace + Modularita + Integrace + Pružnější organizace –Schopnost rychle realizovat navržené obchodní procesy –Variantnost, flexibilita, rychlé zavádění změn, automatizace –Zaměření – business versus IT Levnější organizace –Snížení nákladů na vývoj a údržbu (vývoj nad již hotovými službami) –Možnost opětovného použití –Eliminace duplicit ve vývoji Transparentní organizace –Lepší kontrola, transparentnost, standardizace a otevřenost
Přínosy SOA SOA sehraje úlohu spojovacího článku mezi stranami businessu a IT Srozumitelné pro business podobný koncept a principy jako v procesním řízení Transparentní pro IT jednoznačně definované zadání
Viaduc de Millau – přemostění údolí řeky Tarn, jižní Francie Nejvyšší most světa. Mostnice ve výši 270 m. Nejvyšší pilíř 341 m. Nejvyšší most světa. Mostnice ve výši 270 m. Nejvyšší pilíř 341 m. Otevřen v roce Stavba realizována přibližně za 3 roky. Otevřen v roce Stavba realizována přibližně za 3 roky. V roce 1989 rozhodnuto o překlenutí údolí. V roce 1996 vybrán finální návrh projektu. V roce 1989 rozhodnuto o překlenutí údolí. V roce 1996 vybrán finální návrh projektu.
B-52 Bombardéry dodány do roku Bombardéry dodány do roku Pravidelně modernizovány, předpokládané datum výsluhy Pravidelně modernizovány, předpokládané datum výsluhy 2040.
©2005 Oracle/Hewlett-Packard Alliance