Reakce anorganické Chemie I

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpočty z rovnic II. CH-4 Chemické reakce a děje DUM č. 6
Advertisements

Obsazování orbitalů CH-1 Obecná chemie, DUM č. 8 Mgr. Radovan Sloup
Reakce organické chemie
Chemie kyslíku CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 8 Mgr. Radovan Sloup
Chemické reakce Mgr. Helena Roubalová
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
REAKCE VÝROBY ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 3
Chemické reakce I. díl Rozdělení reakcí podle druhu přeměny
Galvanické články CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 15
Vlastnosti lipidů CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 15
Typy chemických reakcí
Dusíkaté deriváty, opakování
Druhy chemických reakcí
ISOPRENOIDY CH-2 Organická chemie, DUM č. 19 Mgr. Radovan Sloup
Sacharidy opakování CH-2 Organická chemie, DUM č. 9 Mgr. Radovan Sloup
Prvky symbolika Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Anorgaická.
CHEMICKÉ REAKCE.
Elektronová konfigurace
Excitovaný stav CH-1 Obecná chemie, DUM č. 11 Mgr. Radovan Sloup
Kvantová čísla CH-1 Obecná chemie, DUM č. 7 Mgr. Radovan Sloup
Zkrácený elektronový zápis
Typy chemických reakcí
Řada napětí kovů, zákonitosti reakcí
Halogenderiváty Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2 Organická.
Výpočty z rovnic I. Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-4 Chemické.
Radioaktivita CH-1 Obecná chemie, DUM č. 13 Mgr. Radovan Sloup
Klasifikace hydroxyderivátů Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2.
Kyslík, sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 9
CHEMICKÉ REAKCE.
Reakce arenů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 14
Alkalické kovy CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 2 Mgr. Radovan Sloup
Reakce alkynů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 12
Chemický děj 1. Klasifikace chemických reakcí 2. Chemické rovnice 3
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_34.
Deriváty karboxylových kyselin Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II.
Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.
Aminy, klasifikace a názvosloví
Reakce anorganické chemie II.
Hydroxyderiváty CH-2 Organická chemie, DUM č. 2 Mgr. Radovan Sloup
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_139_Druhy chemických reakcí AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM:
Klasifikace karboxylových kyselin Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání.
Dopočítávání rovnic II.
Aminy, vznik, vlastnosti
Aldehydy názvosloví CH-2 Organická chemie, DUM č. 6 Mgr. Radovan Sloup
alkalických zemin - cvičení
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Makromolekulární látky Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Obecná.
REAKCE CHEMIE ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 5
Elektrochemie, úvod Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Obecná.
Metabolismus cvičení Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
Jak vznikají soli.
Karboxylové kyseliny, vznik a chemické vlastnosti
Dopočítávání rovnic I. Mgr. Radovan Sloup
Karboxylové kyseliny názvosloví
Chemická vazba, elektronová konfigurace
Elektrochemie, články CH-1 Obecná chemie, DUM č. 18 Mgr. Radovan Sloup
Acidobazické reakce CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 9
Řada napětí kovů Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-3 Anorganická.
OPAKOVÁNÍ CHEMIE PRVKŮ BLOKU p CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 12
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ch_015_Klasifikace chemických reakcí Ch_015_Chemické reakce_Klasifikace chemických reakcí Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
EU peníze středním školám
Typy chemických reakcí, Chemie 8. a 9. ročník
Obecná a anorganická chemie
Reakce alkanů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 8
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Karboxylové kyseliny, vznik a chemické vlastnosti
Transkript prezentace:

Reakce anorganické Chemie I CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 16 Mgr. Radovan Sloup kvinta osmiletého gymnázia Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II

chemická reakce: - děj, při kterém původní chemické látky zanikají a vznikají látky nové – odlišné jak vlastnostmi, tak strukturou - děj, při kterém zanikají původní chemické vazby mezi atomy v molekulách a vznikají vazby nové - děj, kdy z reaktantů (většinou na levé straně) vznikají produkty (většinou na pravé straně)

chemické reakce: je jich veliké množství, řada z nich není ještě popsána, je nezbytné je klasifikovat (třídit) do několika skupin podle mnoha kritérií: - podle vnějších změn - podle typu přenášených částic - podle skupenského stavu reaktantů - podle celkové tepelné bilance (tepelného zabarvení) - …

chemické reakce: podle vnějších změn skladné (slučování, syntéza, adice) rozkladné (rozklad, analýza, eliminace) vytěsňovací (substituce, nahrazování) podvojné přeměny (konverze)

4Al + 3O2 → 2Al2O3 chemické reakce: podle vnějších změn skladné (slučování, syntéza) Několik látek se při nich sloučí na látku složitější, aniž by došlo k vzniku vedlejšího produktu. 4Al + 3O2 → 2Al2O3

rozkladné (rozklad, analýza) chemické reakce: podle vnějších změn rozkladné (rozklad, analýza) Jedna látka se při nich rozloží na látku jednodušší, v reakci je více produktů než reaktantů. K zahájení je třeba energie, ta reakci zahájí odštěpením nějaké části. (t) (NH4)2Cr2O7 → Cr2O3 + 4H2O + N2 2H3BO3 (t) → B2O3 + 3H2O

chemické reakce: podle vnějších změn vytěsňovací (substituce, nahrazování) Atom nebo skupina atomů v molekule se vymění za jiný atom nebo skupinu. Obvykle není třeba dodávat energii, reakce probíhá samovolně. 2Na +2H2O → H2+2NaOH Zn +2HCl →H2+ZnCl2

chemické reakce: podle vnějších změn podvojné záměny (konverze) Dvě složitější látky si vymění některé své části. neutralizace: reakce kyseliny se zásadou, vzniká sůl kyseliny a voda NaOH +HCl → NaCl + H2O

chemické reakce: podle vnějších změn podvojné záměny (konverze) Dvě složitější látky si vymění některé své části. b) srážecí reakce: reakce mezi roztoky, vzniká nerozpustný produkt AgNO3 + NaCl → NaNO3 + AgCl

chemické reakce: podle vnějších změn podvojné záměny (konverze) Dvě složitější látky si vymění některé své části. c) vytěsňování slabší kyseliny z její soli silnější kyselinou FeS + 2HCl → H2S + FeCl2

2 K + H2O → CaCO3 → Al + HCl → Mg(OH)2 +2 HCl → O2 + C → 2 2KOH + H2 zařaď reakce podle vnějších změn: 2 K + H2O → CaCO3 → Al + HCl → Mg(OH)2 +2 HCl → O2 + C → 2 2KOH + H2 CaO + CO2 2 AlCl3 + 3 H2 MgCl2 + 2H2O 2CO2 substituce rozklad neutralizace syntéza 2 6 2

REAKCE ANORGANICKÉ CHEMIE 1 Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice - Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Radovan Sloup, Gymnázium Sušice Předmět: Chemie (Anorganická chemie) Třída: kvinta osmiletého gymnázia Označení: VY_32_INOVACE_Ch-3_16 Datum vytvoření: únor 2013 Anotace a metodické poznámky Prezentace je určena pro shrnutí reakcí anorganické chemie v rozsahu SŠ. Pro zopakování základních reakcí klasifikovaných podle vnějších změn. Materiál je vhodné podle možností doplnit reálnými experimenty. Syntézy může vyučující představit reakcí práškového zinku a síry. Pro analýzu se hodí demonstrační pokus rozkladu dichromanu amonného. Substituci zastoupí například reakce neušlechtilého kovu (Mg, ZN, Fe …) s kyselinou chlorovodíkovou. Neutralizace je možné demonstrovat s acidobazickým indikátorem. Srážecí reakce dusičnanu stříbrného jsou obecně známy. Pokud nechcete pracovat s dusičnanem stříbrným, můžete použít srážení roztoku hlinité soli, např. síranu s roztokem hydroxidu sodného. K vytěsnění sulfanu stačí nepatrné množství sulfidu železnatého. Přítomnost vzniklého sulfanu poznáme velmi rychle čichem. Použité materiály: Honza, J.; Mareček, A.; Chemie pro čtyřletá gymnázia (1.díl). Brno: DaTaPrint, 1995;ISBN 80-900066-6-3 fotografie a schémata jsou dílem autora prezentace. Vše je vytvořeno pomocí nástrojů Power Point 2003, ChemSketch 11.01, ZonerPhotoStudio 14 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.