Reakce anorganické Chemie I CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 16 Mgr. Radovan Sloup kvinta osmiletého gymnázia Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II
chemická reakce: - děj, při kterém původní chemické látky zanikají a vznikají látky nové – odlišné jak vlastnostmi, tak strukturou - děj, při kterém zanikají původní chemické vazby mezi atomy v molekulách a vznikají vazby nové - děj, kdy z reaktantů (většinou na levé straně) vznikají produkty (většinou na pravé straně)
chemické reakce: je jich veliké množství, řada z nich není ještě popsána, je nezbytné je klasifikovat (třídit) do několika skupin podle mnoha kritérií: - podle vnějších změn - podle typu přenášených částic - podle skupenského stavu reaktantů - podle celkové tepelné bilance (tepelného zabarvení) - …
chemické reakce: podle vnějších změn skladné (slučování, syntéza, adice) rozkladné (rozklad, analýza, eliminace) vytěsňovací (substituce, nahrazování) podvojné přeměny (konverze)
4Al + 3O2 → 2Al2O3 chemické reakce: podle vnějších změn skladné (slučování, syntéza) Několik látek se při nich sloučí na látku složitější, aniž by došlo k vzniku vedlejšího produktu. 4Al + 3O2 → 2Al2O3
rozkladné (rozklad, analýza) chemické reakce: podle vnějších změn rozkladné (rozklad, analýza) Jedna látka se při nich rozloží na látku jednodušší, v reakci je více produktů než reaktantů. K zahájení je třeba energie, ta reakci zahájí odštěpením nějaké části. (t) (NH4)2Cr2O7 → Cr2O3 + 4H2O + N2 2H3BO3 (t) → B2O3 + 3H2O
chemické reakce: podle vnějších změn vytěsňovací (substituce, nahrazování) Atom nebo skupina atomů v molekule se vymění za jiný atom nebo skupinu. Obvykle není třeba dodávat energii, reakce probíhá samovolně. 2Na +2H2O → H2+2NaOH Zn +2HCl →H2+ZnCl2
chemické reakce: podle vnějších změn podvojné záměny (konverze) Dvě složitější látky si vymění některé své části. neutralizace: reakce kyseliny se zásadou, vzniká sůl kyseliny a voda NaOH +HCl → NaCl + H2O
chemické reakce: podle vnějších změn podvojné záměny (konverze) Dvě složitější látky si vymění některé své části. b) srážecí reakce: reakce mezi roztoky, vzniká nerozpustný produkt AgNO3 + NaCl → NaNO3 + AgCl
chemické reakce: podle vnějších změn podvojné záměny (konverze) Dvě složitější látky si vymění některé své části. c) vytěsňování slabší kyseliny z její soli silnější kyselinou FeS + 2HCl → H2S + FeCl2
2 K + H2O → CaCO3 → Al + HCl → Mg(OH)2 +2 HCl → O2 + C → 2 2KOH + H2 zařaď reakce podle vnějších změn: 2 K + H2O → CaCO3 → Al + HCl → Mg(OH)2 +2 HCl → O2 + C → 2 2KOH + H2 CaO + CO2 2 AlCl3 + 3 H2 MgCl2 + 2H2O 2CO2 substituce rozklad neutralizace syntéza 2 6 2
REAKCE ANORGANICKÉ CHEMIE 1 Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice - Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Radovan Sloup, Gymnázium Sušice Předmět: Chemie (Anorganická chemie) Třída: kvinta osmiletého gymnázia Označení: VY_32_INOVACE_Ch-3_16 Datum vytvoření: únor 2013 Anotace a metodické poznámky Prezentace je určena pro shrnutí reakcí anorganické chemie v rozsahu SŠ. Pro zopakování základních reakcí klasifikovaných podle vnějších změn. Materiál je vhodné podle možností doplnit reálnými experimenty. Syntézy může vyučující představit reakcí práškového zinku a síry. Pro analýzu se hodí demonstrační pokus rozkladu dichromanu amonného. Substituci zastoupí například reakce neušlechtilého kovu (Mg, ZN, Fe …) s kyselinou chlorovodíkovou. Neutralizace je možné demonstrovat s acidobazickým indikátorem. Srážecí reakce dusičnanu stříbrného jsou obecně známy. Pokud nechcete pracovat s dusičnanem stříbrným, můžete použít srážení roztoku hlinité soli, např. síranu s roztokem hydroxidu sodného. K vytěsnění sulfanu stačí nepatrné množství sulfidu železnatého. Přítomnost vzniklého sulfanu poznáme velmi rychle čichem. Použité materiály: Honza, J.; Mareček, A.; Chemie pro čtyřletá gymnázia (1.díl). Brno: DaTaPrint, 1995;ISBN 80-900066-6-3 fotografie a schémata jsou dílem autora prezentace. Vše je vytvořeno pomocí nástrojů Power Point 2003, ChemSketch 11.01, ZonerPhotoStudio 14 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.