Pedagogicko-psychologická poradna Královéhradeckého kraje Pospíšilova 365, 500 03, Hradec Králové
Metodici prevence při PP Hradec Králové - Mgr. Jitka Musilová Jičín – Mgr. Gabriela Prodělalová Trutnov – Mgr. Lenka Mikesková Náchod - Mgr. Helena Kudelová Rychnov n. Kněž.– Mgr. Zdenka Ženatová
Metodici prevence při PPP Spolupracují se všemi školami v daném regionu. Zabezpečují koordinaci a metodickou podporu školním metodikům prevence.
Na žádost škol pomáhají řešit aktuální problémy související s výskytem rizikového chování - formou konzultací s pedagogy či přímo ve školním prostředí v kontaktu s žáky a studenty.
Metodici při PPP jsou schopni realizovat programy specifické primární prevence (besedy, přednášky, workshopy, interaktivní programy, práce se třídními kolektivy, případně diagnostiku a intervenci v třídních kolektivech), čímž pomáhají školám s naplňováním Preventivních programů škol.
Spolupracují rovněž, dle místních podmínek, se všemi subjekty zainteresovanými v prevenci a řešení rizikového chování – OSPOD, Policie – zejména preventivně-informační skupina atd. - a nestátními neziskovými organizacemi (NNO).
Zajímají se o výskyt rizikového chování v rámci škol v regionu a na základě informací od školních metodiků ho sumarizují.
Mapování rizikového chování na školách v Královéhradeckém kraji Za rok 2011/2012 Dle informací školních metodiků prevence
Celkový počet oslovených škol - 269 Celkový počet odpovědí 151 - 56,13 . 151 škol navštěvovalo celkem 29 077 žáků.
Počet případů 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. CELK. Kouření 1 3 4 5 14 22 74 118 151 392 Šikana mezi žáky 10 11 25 35 36 49 60 50 39 315 Záškoláctví 16 7 8 31 52 82 70 311
Počet případů 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. CELK. násilí 18 12 10 14 26 16 38 24 182 krádeže 7 13 11 21 23 35 167 vandalství 4 6 9 29 27 148 agresivita vůči vyučujícím 5 31 36 145 sebepoškozování 1 3 51 ubližování spolužákům 2 15 40
ÚDAJE O VÝSKYTU ŠIKANY NEMUSÍ BÝT PŘESNÉ PŘEDPOKLADEM JE , ŽE JEJÍ VÝSKYT JE VYŠŠÍ: NEMUSÍ BÝT ZAHRNUTY PRVOPOČÁTEČNÍ PROJEVY ŠIKANY
URČITÉ INCIDENTY NEMUSÍ BÝT POVAŽOVÁNY ZA ŠIKANU, I KDYŽ NAPLŇUJÍ JEJÍ DEFINICI. V REÁLU NEBYLA ŠIKANA ŘEŠENA A ANI ZMAPOVÁNA, I KDYŽ SE O NÍ VÍ A EXISTUJE.
Pod pojmem šikana mohou být zahrnuty pojmy jako je: Ubližování spolužákům Násilí ……………
Mýty o šikaně „šikana u nás není“ šikana je především mezi staršími - na 2. stupni ZŠ apod. šikanuje se tam, kde to s dětmi „neumějí“ šikana je ve škole proto, že se škola „nestará“
Nejrizikovějšími mýty je: Kdo je šikanován, může si pomoci sám. Kdo je šikanován, může si za to sám.
Nejčastější chyby v praxi Konfrontace oběti a agresora. Bagatelizace problému. Unáhlená a rychlá řešení. Řešení případu před třídou. Prozrazení informačních zdrojů. Neinformování rodičů. Řešení bez pomoci dalších pedagogů- neinformování školního metodika prevence, ředitele ...
Jak se v PPP dozvíme o šikaně? 1. Telefonuje někdo ze školy (školní metodik prevence, výchovný poradce, třídní učitel …) - má podezření týkající se šikany v určité třídě
Můžeme: konzultovat a supervidovat postup řešení, zmapovat vztahy ve třídě (se souhlasem rodičů), pracovat se třídou Na doporučení školy můžeme pracovat s obětí či agresorem a zároveň jejich rodiči, pokud nás kontaktují
Nemůžeme: - navrhovat kázeňské tresty - Někdy na 100 % šikanu potvrdit – lze jen vyšetřováním – svědci, oběti, agresoři – viz. Metodický pokyn a Metodické doporučení MŠMT
Telefonuje někdo ze školy Školou byla vyšetřena šikana Můžeme pracovat se třídou – základní intervenční program
2. PPP kontaktují rodiče oběti Mají podezření či se něco stalo – dítě se jim svěřilo … A) nevědí, jak řešit - ještě nekontaktovali školu B) nejsou spokojeni s řešením školy
Následuje Osobní schůzka s rodiči a jejich dítětem Kontaktování školy, konzultace se zainteresovanými pedagogy a práce se třídou Práce s rodiči a dítětem v PPP – několik individuálních setkání
3. Dítě se svěří pracovníkovi PPP (např. při vyšetření) Následuje: Informování rodičů Individuální práce s dítětem, rodiči Domluva na řešení a jeho hledání – kontaktování školy – metodik prevence, třídní učitel Práce se třídou
Dvě hlavní těžiště práce PPP v oblasti šikany Prevence a intervence ve třídách (i individuální práce s jednotlivci v prostorách PPP) Práce s pedagogickým sborem
RIZIKA VYPLÝVAJÍCÍ Z ŘEŠENÍ ŠIKANOVÁNÍ 1.VELKÝ NÁROK NA ČAS – šetření zabírá čas a když se potvrdí, že šikana ve škole probíhá, znamená to ještě víc času. Nikdo za to nikomu nepoděkuje, nikoho neocení a čas strávený celým procesem se pak nutně jeví jako promrhaný. 2. OBAVA Z KONFLIKTŮ – šetření sebou nese vysoké riziko konfliktních situací a nutnost je řešit. Konflikty mezi vedením školy a tím, kdo šetří; mezi školou a rodiči, resp. tím, kdo šetří a rodiči; mezi tím, kdo šetří a žáky…. 3. ROZLIČNÉ OBRANNÉ MECHANISMY – obětí, agresorů, osob přítomných jednání („svědků“), rodičů, učitelů…..