ZŠ a MŠ L. Kuby, České Budějovice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
Advertisements

Proč se tělesa zahřívají při tření?
Projekt teplo Na fyziku.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
KALORIMETR.
Julius Robert von Mayer
I. Zákon termodynamiky doc. Ing. Josef ŠTETINA, Ph.D.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 05.
TERMIKA Nauka o teple James P. Joule (1818 – 1889)
ROVNOVÁŽNÝ STAV, VRATNÝ DĚJ, TEPELNÁ ROVNOVÁHA, TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ
Molekulová fyzika a termika
8. ročník Práce, výkon, energie Práce.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.31 Téma: Hustota látek.
PYRAMIDA Práce a energie
Mechanická práce a energie
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: James Prescott Joule
VY_32_INOVACE_20 - VÝZNAMNÍ FYZICI
VNITŘNÍ ENERGIE TĚLESA
James Prescott Joule Narozen 24. prosince 1818, Salford
PŘI PŘEMÍSŤOVÁNÍ TĚLESA
Narozen Zemřel Anglický fyzik
Teplo Ing. Radek Pavela.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Elektrotechnika Automatizační technika
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Digitální učební materiál
Práce Miroslava Maňásková. Kdo koná práci? lokomotiva, která táhne vagon jeřáb, který zvedá kládu muž, který tlačí sekačku muž, který je opřený o auto.
PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
3. Mechanická energie a práce
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Víchová Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Elektrické jevy III. Elektrická práce, výkon, účinnost
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Práce, výkon Energie Teplo Poznej fyzika
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:Fyzika Ročník:8. ročník Klíčová slova:Měření tepla Autor:Mgr. Lucie.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MECHANICKA.
Teplo ZŠ Velké Březno.
Práce a výkon v obvodu stejnosměrného proudu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrická práce Číslo DUM: III/2/FY/2/2/15 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické a.
Vnitřní energie tělesa. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Vnitřní energie, teplo, teplota. Celková energie soustavy Kinetická energie – makroskopický pohyb Potenciální energie – vzájemné působení těles (makroskopicky)
T EPLO A TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_05 Název materiáluPráce a.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Jaký druh energie předávají následující tělesa?
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Hydrostatický tlak – výpočet (soustava SI) Předmět: Fyzika Autor: Mgr. Ivana Šnáblová Cílová skupina:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_14 Název materiáluIzobarický.
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_16 Značky.
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Fyzika hrou-opakování I.
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_45_Hraj
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
Fyzici a fyzikální jevy Autor: Mgr. M. Vejražková
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_41_AZ- kvíz
Fyzika hrou-opakování I.
Elektrická energie, elektrická práce, výpočtové úlohy
Název úlohy: 5.2 Volný pád.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_15 Jednotky.
Energie ZŠ Velké Březno.
Transkript prezentace:

ZŠ a MŠ L. Kuby, České Budějovice Předmět: fyzika Ročník: VIII. Tematický celek: Práce a energie Téma: Změna vnitřní energie konáním práce – mechanický ekvivalent tepla Druh materiálu: Výukový program určený pro samostatnou práci žáků Počet hodin: 1 Aplikace: MS PowerPoint 2010 Autor: PhDr. Václav Meškan Referenční číslo: 17_I_F_29

JOULŮV PŘÍSTROJ mechanický ekvivalent tepla Historický experiment provedený J. P. Joulem v roce 1843 Poznámka k ovládání: V programu se pohybujte pomocí ovládacích prvků a odkazů umístěných na ploše. VSTUPTE

Cíle programu Po prostudování tohoto programu… budete znát historii experimentu a chápat jeho význam v historii fyziky. dokážete popsat Joulův přístroj a jeho jednotlivé součásti. budete chápat fyzikální princip uplatňující se v experimentu. dokážete pomocí příslušných výpočtů určit výsledek experimentu. ZPĚT DÁLE

? Popis experimentu HISTORIE EXPERIMENTU Kliknutím na symbol zobrazíte informace o příslušné části Joulova přístroje. TEORIE ? OTÁZKY A ÚKOLY Joulův přístroj k měření mechanického ekvivalentu tepla CÍLE PROGRAMU

Historie Experiment byl proveden v roce 1843 anglickým fyzikem Jamesem Prescottem Joulem (1818 – 1889), který pomocí svého přístroje experimentálně ověřil platnost mechanického ekvivalentu tepla (viz fyzikální teorie). Tento koncept byl velmi důležitým pro následující rozvoj termodynamiky, ale především byl jedním z prvních důkazů platnosti vznikajícího zákona zachování energie, za jehož autora je označován německý lékař Julius Robert von Mayer (1814 – 1878). ZPĚT CÍLE PROGRAMU

James Prescott Joule ZPĚT Anglický fyzik a pivovarník narozený 24. prosince 1818 v Salfordu u Manchesteru. Studoval povahu tepla a objevil jeho vztah k mechanické práci a energii (mechanický ekvivalent tepla), spolupracoval s Williamem Thomsonem (lordem Kelvinem) na vytvoření absolutní teplotní stupnice, provedl pozorování jevu zvaného magnetostrikce a našel vztah nyní nazývaný Jouleův zákon (Množství tepla vyvinutého za sekundu ve vodiči, kterým protéká elektrický proud, je přímo úměrné čtverci proudu a elektrického odporu vodiče.). Joule zemřel 11. října 1889. ZPĚT CÍLE PROGRAMU

Julius Robert von Mayer Německý fyzik a lékař narozen 25. listopadu 1814 v Heilbronnu Jako první popsal proces probíhající v živých organismech (dnes známý jako oxidace) jakožto primární zdroj energie všech organismů. Jeho úspěchy byly ovšem dlouho přehlíženy a priorita v objevu mechanického ekvivalentu tepla byla přisuzována Joulovi. Mayer umírá 20. března 1878. ZPĚT CÍLE PROGRAMU

Fyzikální teorie kde.. M … hmotnost kapaliny v nádobě Mechanický ekvivalent tepla je předchůdcem 1. zákona termodynamiky, tedy zákona zachování energie. V pokusu s Joulovým přístrojem dochází k přeměně mechanické polohové energie padajícího závaží na vnitřní energii kapaliny v nádobě. Zvýšení vnitřní energie kapaliny se projeví zvýšením její teploty. Práce vykonaná tíhovou silou závaží W je tedy za ideálních podmínek (při zanedbání energetických ztrát) rovna nárůstu vnitřní energie kapaliny Q. Pro nárůst teploty kapaliny lze z předchozí úvahy odvodit vztah mezi dráhou pádu závaží, hmotností závaží a hmotností kapaliny: kde.. M … hmotnost kapaliny v nádobě m … hmotnost závaží g … tíhové zrychlení h … dráha pádu závaží c … měrná tepelná kapacita vody ∆t … nárůst teploty kapaliny ZPĚT CÍLE PROGRAMU

? Popis experimentu HISTORIE EXPERIMENTU Kliknutím na symbol zobrazíte informace o příslušné části Joulova přístroje. TEORIE ? OTÁZKY A ÚKOLY Padající závaží o známé hmotnosti roztáčí přes kladku hřídel s lopatkami. Na stupnici měřidla vpravo lze odečítat dráhu, kterou závaží během pádu urazilo. Pro návrat ZPĚT klikněte do tohoto okna! Joulův přístroj k měření mechanického ekvivalentu tepla CÍLE PROGRAMU

? Popis experimentu HISTORIE EXPERIMENTU Kliknutím na symbol zobrazíte informace o příslušné části Joulova přístroje. TEORIE ? OTÁZKY A ÚKOLY Otáčející se lopatky míchají kapalinu v tepelně izolované nádobě, čímž zvyšují vnitřní energii této kapaliny. Změna její vnitřní energie se následně projeví změnou teploty měřené teploměrem (vlevo). Pro návrat ZPĚT klikněte do tohoto okna! Joulův přístroj k měření mechanického ekvivalentu tepla CÍLE PROGRAMU

? Popis experimentu HISTORIE EXPERIMENTU Kliknutím na symbol zobrazíte informace o příslušné části Joulova přístroje. TEORIE Hřídel s upevněnými lopatkami je poháněna padajícím závažím vpravo. Klika slouží pouze k opětovnému návratu závaží do původní polohy. Pro návrat ZPĚT klikněte do tohoto okna! ? OTÁZKY A ÚKOLY Joulův přístroj k měření mechanického ekvivalentu tepla CÍLE PROGRAMU

Otázky a úkoly 1 Ve kterém roce prezentoval James Prescott Joule svůj experiment demonstrující mechanický ekvivalent tepla? a) V roce 1943 b) V roce 1843 3) V roce 1643 ZPĚT CÍLE PROGRAMU

Otázky a úkoly 2 Za autora zákonu zachování energie je označován… a) James Joule b) Albert Einstein c) Julius Mayer ZPĚT CÍLE PROGRAMU

Otázky a úkoly 3 Které z následujících tvrzení týkajících se Joulova experimentu není pravdivé? c) Nárůst teploty kapaliny je přímo úměrný hmotnosti této kapaliny. a) Nárůst vnitřní energie kapaliny je rovný práci vykonané tíhovou silou na padajícím závaží. b) Nárůst teploty kapaliny je přímo úměrný hmotnosti závaží. ZPĚT CÍLE PROGRAMU

Otázky a úkoly 4 Nádoba obsahuje 0,1 l vody. Hmotnost závaží je 1 kg. Urči, jak se změní teplota vody, spadne-li závaží o 1,5 cm? Případné chybějící údaje zjisti z vhodných zdrojů. a) asi 0,04 °C a) asi 0,004 °C a) Asi 4 °C ZPĚT CÍLE PROGRAMU

Tvá odpověď není zcela správná, pomocí tlačítka ZPĚT se vrať k prostudování příslušného tématu

Otázky a úkoly 1 Výtečně, tohle ti jde skvěle! Kliknutím do tohoto pole můžeš postoupit na další otázku! Ve kterém roce prezentoval James Prescott Joule svůj experiment demonstrující mechanický ekvivalent tepla? a) V roce 1943 b) V roce 1843 a) V roce 1643 ZPĚT CÍLE PROGRAMU

Otázky a úkoly 2 Výtečně, tohle ti jde skvěle! Kliknutím do tohoto pole můžeš postoupit na další otázku! Za autora zákonu zachování energie je označován… a) James Joule b) Albert Einstein c) Julius Mayer ZPĚT CÍLE PROGRAMU

Otázky a úkoly 3 Výtečně, tohle ti jde skvěle! Kliknutím do tohoto pole můžeš postoupit na další otázku! Které z následujících tvrzení týkajících se Joulova experimentu není pravdivé? c) Nárůst teploty kapaliny je přímo úměrný hmotnosti této kapaliny. a) Nárůst vnitřní energie kapaliny je rovný práci vykonané tíhovou silou na padajícím závaží. b) Nárůst teploty kapaliny je přímo úměrný hmotnosti závaží. ZPĚT CÍLE PROGRAMU

Otázky a úkoly 4 Výtečně, toto byla poslední otázka a tys opět uspěl(a)! Kliknutím do tohoto pole se spolu rozloučíme! Nádoba obsahuje 0,1 l vody. Hmotnost závaží je 1 kg. Urči, jak se změní teplota vody, spadne-li závaží o 1,5 cm? Případné chybějící údaje zjisti z vhodných zdrojů. a) asi 0,04 °C a) asi 0,004 °C a) Asi 4 °C ZPĚT CÍLE PROGRAMU

Zdroj: http://www.scholarpedia.org/ Gratuluji ti, programem jsi prošel/prošla skvěle, v této kapitole fyziky jsi odborník! Zdroj: http://www.scholarpedia.org/