INFORMAČNÍ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU Mgr. Michal Oblouk
zpráva, oznámení, referát, inzerát, leták, plakát zpravodajské cílem je seznámit čtenáře s aktuálními událostmi zpráva, oznámení, referát, inzerát, leták, plakát INFORMAČNÍ ÚTVARY
stručně, jasně a srozumitelně informuje o události, která se stala (CO, KDY a KDE) jednoduché jazykové prostředky, přitažlivé titulky, grafická úprava bývá spojena s hodnocením základní žánr zpravodajství – vlastnosti: aktuálnost, věcnost, objektivita, přesnost, úplnost, spolehlivost ZPRÁVA
ZPRÁVY
informuje o události, která se teprve stane, k níž teprve dojde musí v něm být uvedeny všechny potřebné údaje – o jakou akci se jedná (název akce, účel), kde se akce koná, kdy se koná (přesné datum, hodina začátku, popř. odkdy dokdy), kdo akci pořádá, komu je určena a další informace či pokyny pro účastníky (např. výše vstupného, program) bývá spojeno s výzvou druhem oznámení je také pozvánka OZNÁMENÍ
OZNÁMENÍ
REFERÁT krátký útvar, přinášející přehledně uspořádané informace výstižný a jazykově správný souvislý projev podává souhrnnou zprávu o nějakém díle nebo osobnosti REFERÁT
placené textové nebo obrazové sdělení v masových médiích cíl – upoutat, zaujmout důležitá volba grafických prostředků – typ, čitelnost, výraznost, odlišnost písma občanské inzeráty - nabídka prodeje či koupě nějakého předmětu denní potřeby, nadbytečného zboží, osobních služeb, seznámení se s jinými osobami, vzájemné výměny předmětů, nábor do nějakého spolku či občanského sdružení, oznámení o svatbě, promoci, životním jubileu, úmrtí osoby, vzpomínky na zemřelé apod. podnikatelské inzeráty - propagace a reklama nějakých výrobků, zboží, prací a služeb, nabídka volných pracovních míst, výběrová řízení do různých vedoucích a řídících funkcí, vyhlášení veřejných soutěží apod. INZERÁT/REKLAMA
INZERÁTY
zpravidla tištěný dokument, který propaguje nějaký výrobek, činnost, myšlenku apod. LETÁK
PLAKÁT rozměrný list papíru vystavovaný na veřejných místech s použitím textu a obrazu nabízí zboží, umělecké dílo či produkci, zábavu, názor apod. působí na širokou veřejnost, své zájemce si nevybírá, má upoutat pozornost, barevné provedení má být nápadné, výrazné, ale ne křiklavé, text pak stručný a výstižný (co, kde, odkdy - dokdy) PLAKÁT
ZDROJE http://www.protrail.info/index.php?tra=protrail&fil=media http://detskydomov.jesenik.com/15146/nase-negativni-zkusenost-s-medii/ http://www.krize-cr.cz/apple-ipad/040220103982 http://www.aperta.cz/projekty-z-esf-1/realizovane-projekty/projekt-v-ramci-op-rlz---opatreni-33.htm http://www.bystrcnik.cz/?tag=zasypana-studna http://www.radambuk.cz/cz/ http://www.pozitivni-noviny.cz/cz/clanek-2007110028 http://cs.wikipedia.org/wiki/Inzer%C3%A1t http://www.idobryden.cz/radkova-inzerce/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Plak%C3%A1t http://www.foxter.cz http://www.svobodni.cz/8-volebni-kampan/130-letak/ http://www.feschuvyroba.cz/letak.html http://www.ceskatelevize.cz/specialy/kytice/plakat.php http://www.kultura.slansko.cz/akce/2008/06/hudba-na-namesti-2008 ZDROJE