VNĚJŠÍ ČÁSTI LIDSKÉHO TĚLA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Pří_183_Rozmanitost přírody_Krtek obecný Autor: Mgr. Eliška Galíková
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: MGR. JINDRA BENEŠOVÁ, 2011 – 10 – 31 NÁZEV: VY_12_INOVACE_27_ LIDSKÉ TĚLO TÉMA:
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Neživá příroda – Slunce
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Smyslová soustava člověka
Soustava opěrná – lebka
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Helena Uhříková
ZAŘÍZENÍ K PŘÍJMU INFORMACÍ
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Opakování - člověk VY_3/2_INOVACE_115_Opakování – člověk1
Pří_093_Člověk a jeho zdraví_Kostra Autor: Mgr. Marie Boučková
Kosterní stavba těla savců
Neživá příroda - vzduch
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Savci – řád hlodavci (úvod)
Litva, Lotyšsko a Estonsko
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda - vzduch
Chráněná území v České republice
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA NAŠE ZDRAVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Pří_229_Savci_Králík domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
VY_III/2_INOVACE_105_Kostra člověka
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Pří_233_Savci_Prase domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO Pracovní listy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ČR - mírný podnebný pás (živočichové)
Člověk – životní podmínky, lidské tělo
Smysly člověka (všeobecně)
Zlomeniny a poranění kloubů
VNĚJŠÍ ČÁSTI LIDSKÉHO TĚLA
Subtropický podnebný pás
Pří_221_Vesmír_Planeta Země Autor: Mgr. Martina Vaculová
PRASE DOMÁCÍ Pří_233_Savci_Prase domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Autor: Mgr. Martina Vaculová
Elektronické učební materiály – I. stupeň Společnost Autor: Mgr. Romana Martináková CO MÁME SPOLEČNÉHO???
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3356 NázevLidské tělo Téma hodinyLidské tělo PředmětPřírodověda.
Znáš se? Hráč nebo skupina si vyberou oblast a odpoví na otázku. Za správnou odpověď si body připočítají, pokud odpoví špatně, mají šanci další. Vyhrává.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná Lidské tělo
Hlavní části těla: hlava krk trup horní končetiny dolní končetiny
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_18_lidské tělo
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_34_ČLOVĚK - ČÁSTI TĚLA
AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_NAŠE TĚLO
LIDSKÉ TĚLO ANOTACE DATUM AUTOR JAZYK OČEKÁVANÝ VÝSTUP
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO PODPORA PRO VÝUKU
Transkript prezentace:

VNĚJŠÍ ČÁSTI LIDSKÉHO TĚLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. VNĚJŠÍ ČÁSTI LIDSKÉHO TĚLA Pří_226_Savci_Vnější části lidského těla Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál prohlubuje znalosti žáků o lidském těle. Materiál obsahuje doplňující informace o lidech. Je určen pro předmět přírodověda 5. ročník. Tento materiál vznikl jako doplňující materiál k učebnici: JURČÁK, Jaroslav. Přírodověda 5. ročník. Olomouc: PRODOS, 1996. ISBN 80-85806-41-X.

Vnější části lidského těla Obr. 1

Stavba lidského těla Hlava Trup Končetiny Řídící centrum lidského těla - mozek Trup Páteř tvořena obratli Hrudní koš – složen z žeber Končetiny Horní končetiny Dolní končetiny Obr. 2

Hlava Řídící centrum lidského těla – mozek Nachází se zde většina smyslových orgánů: Oči – zrak Uši – sluch Chuťové pohárky na jazyku – chuť Nos - čich Hmatové receptory v kůži – hmat Obr. 3

Smysly Zrak Smyslový orgán je oko, které reaguje na světlo Paprsek světla prochází přes části oka, které jsou průhledné, což zabraňuje rozptýlení paprsku Rohovka a čočka napomáhají spojit a zaostřit paprsek světla na zadní stěnu oka = sítnici Dopadající světlo způsobuje chemické přeměny ve světločivných buňkách a pomocí nervů se přenáší informace do mozku Obr. 4

Smysly Hmat Pomocí receptorů v kůži získáváme informace z bezprostředního okolí (tlak, teplo, chlad atd.) Hmatové receptory jsou po těle rozmístěny s různou hustotou Nejcitlivější místa: Konečky prstů Špička jazyka Obr. 5

Smysly Obr. 6 Sluch Schopnost vnímat okolní zvuky pomocí sluchového orgánu = ucha Zvuk prochází zvukovodem a naráží do bubínku, ten se poté rozechvěje a vibrace se přenesou přes kladívko, kovadlinku a třmínek až do hlemýždě Zde na změny reagují smyslové buňky a pomocí sluchového nervu putují informace do mozku

Smysly Obr. 7 Čich Smyslový orgán je nos, který slouží taktéž k ohřevu a zvlhčení vzduchu vstupujícího do plic Chuť Smysl dovolující vnímat chemické látky rozpuštěné ve slinách či vodě. Chuťové receptory jsou nerovnoměrně rozmístěny v chuťových pohárcích – na jazyku, na patře nebo v krku Obr. 8

Trup Skládá se z: Hrudníku (hruď a záda) Břicha Pánve Soustava kostí spojených v páteři Páteř je tvořena obratli Hrudní koš chrání hlavě srdce a plíce Břicha Pánve Obr. 9

Končetiny Horní končetiny – ruce Slouží k manipulaci s předměty Obr. 10 Horní končetiny – ruce Slouží k manipulaci s předměty Skládá se z: Ramenního kloubu Paže Loktu Předloktí Ruky – zápěstí, dlaň, 5 prstů Obr. 11

Končetiny Dolní končetiny – nohy Umožňují člověku pohyb po zemi Skládá se z: Kyčelního kloubu Stehna Kolene Bérce Kotníků Hlezna Nártu Chodidla 5 prstů Obr. 12 Obr. 13

Internetové zdroje Wikipedia: www.wikipedia.org

Citace obrázků Obr. 1: Soubor:Andriy Sadovyy with family.jpg. In: Wikipedia [online]. 2001-, 22.9.2008 [cit. 2013-07-29]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Andriy_Sadovyy_with_family.jpg Obr. 2: File:Human body silhouette.svg. In: Wikipedia [online]. 2001-, 29.10.2009 [cit. 2013-07-29]. Dostupné z: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/Human_body_silhouette.svg Obr. 3: Soubor:Head lateral sagittal brain.jpg. In: Wikipedia [online]. 2001-, 23.5.2012 [cit. 2013-07-29]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Head_lateral_sagittal_brain.jpg Obr. 4: Soubor:Eye iris.jpg. In: Wikipedia [online]. 2001-, 30.11.2005 [cit. 2013-07-29]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Eye_iris.jpg

Citace obrázků Obr. 5: File:Unwashed hand.jpg. In: Wikipedia [online]. 2001-, 20.3.2013 [cit. 2013-07-29]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/50/Unwashed_hand.jpg Obr. 6: File:Tidens naturlære fig40.png. In: Wikipedia [online]. 2001-, 7.8.2006 [cit. 2013-07-29]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bf/Tidens_naturl%C3%A6re_fig40.png Obr. 7: Soubor:Neus1.jpg. In: Wikipedia [online]. 2001-, 25.3.2006 [cit. 2013-07-29]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/Neus1.jpg Obr. 8: Soubor:Tongue.agr.jpg. In: Wikipedia [online]. 2001-, 3.8.2005 [cit. 2013-07-29]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a6/Tongue.agr.jpg

Citace obrázků Obr. 9: Soubor:Gray112.png. In: Wikipedia [online]. 2001-, 7.12.2005 [cit. 2013-07-29]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/88/Gray112.png Obr. 10: File:Gray1235.png. In: Wikipedia [online]. 2001-, 23.1.2007 [cit. 2013-07-29]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c9/Gray1235.png Obr. 11: Soubor:Gray1234.png. In: Wikipedia [online]. 2001-, 23.1.2007 [cit. 2013-07-29]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/92/Gray1234.png Obr. 12: Soubor:Celtictoe.jpg. In: Wikipedia [online]. 2001-, 29.6.2006 [cit. 2013-07-29]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/09/Celtictoe.jpg

Citace obrázků Obr. 13: File:Gray1239.png. In: Wikipedia [online]. 2001-, 1.7.2011 [cit. 2013-07-29]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/Gray1239.png