GenetickymodifikovanéorganizmyGenetickymodifikovanéorganizmy KVÍZ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Význam-metody-účel využití - cíl
Advertisements

Buňka.
Zdroje obživy pro lidstvo
Genetické inženýrství
Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Geneticky modifikované organismy
Ústav experimentální botaniky Akademie věd ČR, v. v. i. Setkání ředitelů fakultních škol PřF UP Mgr. Jan Bartoš, Ph.D.
Geneticky modifikované potraviny
PřF UP Bc. Milan Glabazňa, diplomová práce 2012 G1.
geneticky modifikované rostliny
PřF UP Bc. Milan Glabazňa, diplomová práce 2012 H1.
Geneticky modifikované organismy a výroba potravin a krmiv Odbor bezpečnosti potravin, environmentálního rozvoje a prevence znečištění Ing. Karel Říha.
Krmná dávka - jen kukuřice Veškerá kukuřice jen GMO Hypotetický příklad: brojler.
Zavíječ kukuřičný v roce Zavíječ kukuřičný v roce 2002.
Zemědělství České republiky.
Geneticky modifikované organismy
Geneticky modifikované organizmy
PřF UP Bc. Milan Glabazňa, diplomová práce 2012 E1.
Biotechnologie – nové trendy v chovu a pěstování organizmů Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011.
ZEMĚDĚLSTVÍ.
Geneticky modifikované organismy
Viry 1892 – Dimitrij Ivanovský – virus tabákové mozaiky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_587.
Kolchicin - dihaploidizace
Zemědělství.
Genetické inženýrství. Co to je? Genetické inženýrství je soubor technik, které slouží k izolaci, modifikaci, rozmnožování a rekombinaci genů z různých.
Biotechnologie orientační scénář pro expozici
PRIMÁRNÍ SEKTOR.
Člověk a rostlina – genetické manipulace Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_.
Zdroje obživy pro lidstvo Radek Sláva Třída 2L VOŠ a SPŠE Olomouc, Božetěchova 3 Školní rok 2012/
KLONOVÁNÍ Nikdy neodkládej pokusy, jejichž příští prospěšnost je jasně určena, pro obavu z nebezpečí, které nelze kvantifikovat… J.D. Watson.
Užitkové rostliny.
Šlechtitelství.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Organismy v sadech a ovocných zahradách.
Polní plodiny Filip Bordovský.
Molekulární biotechnologie č.12
Molekulární biotechnologie č.14
Jiné polní plodiny Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Genetické inženýrství
BUŇKA.
Fyziologie reprodukce a základy dědičnosti FSS 2009 zimní semestr D. Brančíková.
6 nejodvážnějších GMO Obručová Eva MBB 2.r
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Molekulární biotechnologie č.10 Využití poznatků molekulární biotechnologie. Mikrobiální insekticidy.
Molekulární biotechnologie č.10a Využití poznatků molekulární biotechnologie. Molekulární diagnostika.
Molekulární biotechnologie č.12
Mgr. Věra Vasiljevičová
Produkce obilovin Obiloviny výrazně ovlivňují výživovou bilanci světové populace ve všech světadílech a mají mezi ostatními zemědělskými produkty výsadní.
ZEMĚDĚLSTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Zákoucká Lucie Mlynářová Dominika ZŠ CHRASTAVA vODA Déšť nikdy nepadá jen na jedinou střechu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:Zemědělství TÉMATICKÝ CELEK: Společenské.
Biotechnologie, technologie budoucnosti Aleš Eichmeier.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
OBILOVINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: obiloviny, charakteristika, složení, pšenice, žito, ječmen,
VY_32_INOVACE_Luk_II_08 Živiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
Hospodářské plodiny.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Tvorba genetické variability transgenozí
VY_52_INOVACE_63_Zemědělství ČR
Zemědělské plodiny Na polích zemědělci pěstují zemědělské plodiny a luštěniny Jsou základem výživy lidí (obilí, brambory, rýže) a hospodářských zvířat.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
ZEM Ě D Ě LSKÝ PR Ů MYSL Karafiátová Jana. Zemědělství je nedílnou součástí hospodářství Důležité nejen ve výrobě potravin a zemědělských produktů, ale.
Geneticky modifikované organizmy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 32 INOVACE 07 ČLOVĚK A JEHO SVĚT-PŘÍRODOVĚDA.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

GenetickymodifikovanéorganizmyGenetickymodifikovanéorganizmy KVÍZ

První geneticky modifikovanou plodinou, která byla pěstovaná v ČR, je: A) brambora Amflora B) kukuřice MON810 C) zlatá rýže GR2

První geneticky modifikovanou plodinou, která byla pěstovaná v ČR, byla: A) brambora Amflora B) kukuřice MON810 C) zlatá rýže GR2

Biosteel je: A) velmi pevný a odolný materiál produkovaný transgenními kozami, do jejichž dědičné informace byl zabudován gen pro bílkovinu pavoučího vlákna B) GM kukuřice, která má díky genetické modifikaci insekticidní účinky pro housenky motýlů a proto nemusí být ošetřována chemickými postřiky C) celosvětově uznávaný termín pro zdravý životní styl

Biosteel je: A) velmi pevný a odolný materiál produkovaný transgenními kozami, do jejichž dědičné informace byl zabudován gen pro bílkovinu pavoučího vlákna B) GM kukuřice, která má díky genetické modifikaci insekticidní účinky pro housenky motýlů a proto nemusí být ošetřována chemickými postřiky C) celosvětově uznávaný termín pro zdravý životní styl

Postoj EU ke geneticky modifikovaným plodinám je: A) pozitivní, EU dovoluje pěstovat všechny GM plodiny, které se pěstují jinde ve světě B) neutrální, EU se o pěstování GM plodin nezajímá C) velmi negativní

Postoj EU ke geneticky modifikovaným plodinám je: A) pozitivní, EU dovoluje pěstovat všechny GM plodiny, které se pěstují jinde ve světě B) neutrální, EU se o pěstování GM plodin nezajímá C) velmi negativní

Mezi tradiční metody šlechtitelství patří: A) Výběr, polyploidizace, mutace a hybridizace B) domestikace a transfekce C) genetické a molekulární biotechnologie, genetická transformace

Mezi tradiční metody šlechtitelství patří: A) Výběr, polyploidizace, mutace a hybridizace B) domestikace a transfekce C) genetické a molekulární biotechnologie, genetická transformace

Genetická modifikace je: A) cílená změna dědičného materiálu spočívající ve vnesení cizorodého dědičného materiálu do dědičného materiálu organismu nebo vynětí části dědičného materiálu organismu způsobem, kterého se nedosáhne přirozenou rekombinací B) náhodná změna dědičného materiálu spočívající ve vnesení cizorodého dědičného materiálu do dědičného materiálu organismu nebo vynětí části dědičného materiálu organismu způsobem, kterého se dosáhne také přirozenou rekombinací C) cílená změna dědičného materiálu spočívající ve vnesení cizorodého dědičného materiálu do dědičného materiálu organismu nebo vynětí části dědičného materiálu organismu způsobem, kterého se dosáhne také přirozenou rekombinací

Genetická modifikace je: A) cílená změna dědičného materiálu spočívající ve vnesení cizorodého dědičného materiálu do dědičného materiálu organismu nebo vynětí části dědičného materiálu organismu způsobem, kterého se nedosáhne přirozenou rekombinací B) náhodná změna dědičného materiálu spočívající ve vnesení cizorodého dědičného materiálu do dědičného materiálu organismu nebo vynětí části dědičného materiálu organismu způsobem, kterého se dosáhne také přirozenou rekombinací C) cílená změna dědičného materiálu spočívající ve vnesení cizorodého dědičného materiálu do dědičného materiálu organismu nebo vynětí části dědičného materiálu organismu způsobem, kterého se dosáhne také přirozenou rekombinací

Principem přenosu jader známého jako klonování je: A) vpravení jádra vajíčka nebo spermie do somatické buňky zbavené jeho vlastní dědičné informace B) vpravení jádra somatické buňky do vajíčka zbaveného jeho vlastní dědičné informace C) vpravení jádra somatické buňky do oplozeného vajíčka

Principem přenosu jader známého jako klonování je: A) vpravení jádra vajíčka nebo spermie do somatické buňky zbavené jeho vlastní dědičné informace B) vpravení jádra somatické buňky do vajíčka zbaveného jeho vlastní dědičné informace C) vpravení jádra somatické buňky do oplozeného vajíčka

Živé bioreaktory jsou: A) kultivační nádoby, ve kterých bylo dosaženo rovnovážného stavu, a proto se v nich bakterie nebo kvasinky množí i v čistém médiu bez přídavku živin B) velké kultivační nádoby z borosilikátového skla nebo oceli, s rotorem na míchání média, sondami pro měření teploty, pH a množství kyslíku, ve kterých jsou pěstované GM bakterie C) zvířata, do jejichž dědičné informace byl metodami genového inženýrství vpraven lidský gen a která pak vylučují příslušnou lidskou bílkovinu v mléce

Živé bioreaktory jsou: A) kultivační nádoby, ve kterých bylo dosaženo rovnovážného stavu, a proto se v nich bakterie nebo kvasinky množí i v čistém médiu bez přídavku živin B) velké kultivační nádoby z borosilikátového skla nebo oceli, s rotorem na míchání média, sondami pro měření teploty, pH a množství kyslíku, ve kterých jsou pěstované GM bakterie C) zvířata, do jejichž dědičné informace byl metodami genového inženýrství vpraven lidský gen a která pak vylučují příslušnou lidskou bílkovinu v mléce

Xenotransplantace je: A) transplantace orgánů mezi příslušníky stejných živočišných druhů, přičemž dárce orgánu vznikl metodami genového inženýrství B) transplantace orgánů mezi příslušníky dvou odlišných živočišných druhů – např. člověka a prasete C) transplantace orgánů z člověka na člověka v případě, že dárce není geneticky příbuzným členem rodiny

Xenotransplantace je: A) transplantace orgánů mezi příslušníky stejných živočišných druhů, přičemž dárce orgánu vznikl metodami genového inženýrství B) transplantace orgánů mezi příslušníky dvou odlišných živočišných druhů – např. člověka a prasete C) transplantace orgánů člověka na člověka v případě, že dárce není geneticky příbuzným členem rodiny

Největšími centry GM plodin jsou v současné době: A) státy EU kromě Rakouska a Německa B) USA, Brazílie, Argentina C) Japonsko, Rusko a Čína

Největšími centry GM plodin jsou v současné době: A) státy EU kromě Rakouska a Německa B) USA, Brazílie, Argentina C) Japonsko, Rusko a Čína

Agrobacterium tumefaciens je druh gramnegativní bakterie, která : A) infikuje dvouděložné rostliny a vytváří nádory v rostlinných pletivech B) infikuje jednoděložné rostliny (hlavní hospodářsky významné plodiny – pšenice, ječmen, oves, rýže, kukuřice) a vytváří nádory v rostlinných pletivech. C) se kultivuje ve fermentorech za účelem výroby lidských bílkovin

Agrobacterium tumefaciens je druh gramnegativní bakterie, která : A) infikuje dvouděložné rostliny a vytváří nádory v rostlinných pletivech B) infikuje jednoděložné rostliny (hlavní hospodářsky významné plodiny – pšenice, ječmen, oves, rýže, kukuřice) a vytváří nádory v rostlinných pletivech. C) se kultivuje ve fermentorech za účelem výroby lidských bílkovin