4. přednáška, 31.10. 2012 PSI – informace veřejného sektoru Úvod do problematiky, historie, kontext, legislativa, členění PSI, jejich komerční využití.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aleš Pekárek Ústav informačních studií a knihovnictví, FF UK Současný stav využití Creative Commons v oblasti informací veřejného sektoru ČR CC Salon,
Advertisements

Požadavky na etiku v reklamě
Představení společnosti
Bakalářská práce FFMU v Brně, Ústav české literatury a knihovnictví
Hodnota za peníze v projektech PPP: Úvod k pojmům Owain Ellis 12. června 2008.
Podívejme se nejen na mobilní bezpečnost v širším kontextu Michal Rada Iniciativa Informatiky pro Občany.
Služby jako fenomén dnešní doby. Úloha služeb Rozvoj terciéru Podniky obohacují svou nabídku o doprovodné služby Servis je něco více než jen dodávka Společnost.
Základy informatiky úvod
Pohled na budoucnost JE Dukovany ve světle státní jaderné legislativy Dana Drábová.
© Copyright Siemens Business Services Global network of innovation Siemens Business Services: Vedoucí poskytovatel eGovernment řešení v Evropě Pasová agenda.
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING IX. Právo na informace o ŽP.
E-Česko 2006 Státní informační a komunikační politika Praha Vladimír Mlynář.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Karel Dyba, Přednáška pro Liberální institut, Praha OECD a ČR: mezi minulostí a budoucností 1.Historické ohlédnutí 2.Současnost OECD: základní.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
INSPIRE Metadata v evropském kontextu, úkoly a aktivity národní INSPIRE autority vůči EC a subjektům v ČR, LMO.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Důsledky zákona o svobodném přístupu k informacím pro veřejné knihovny Bakalářská práce FF MU V Brně, Ústav české literatury a knihovnictví, kabinet knihovnictví,
PřF UP Bc. Milan Glabazňa, diplomová práce 2012 E1.
Barbora Votavová, Vendula Šimanová
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
DATA RETENTION Z POHLEDU OPERÁTORA DIGITÁLNÍ VÝZVY 2014 Martin Cach Data Privacy & Security Officer UPC Česká republika, s.r.o.
Problematika GIS Úvod do INSPIRE česká informační agentura životního prostředí Jiří Hradec, CENIA.
Společenská odpovědnost organizací
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA Cesta k informační společnosti Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
3 EFEKTIVNOST TRHU.
EKONOMICKÁ PODSTATA BYDLENÍ Ing. David Slavata, Ph.D. Ekonomika bydlení.
1 VŠFS – kombinované studium bakalářské – Základy práva ES/EU Regionální a strukturální politika EU
Normy a postupy pro provoz CUAV Ing. Tomáš Kujal, Ph.D. Ing. Jiří Chlebek, Ph.D. Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně.
Praha, funded by eContentPlus Vítáme účastníky Národní konference o znovuvyužití informací veřejného sektoru v České republice.
PSI a rozvoj IS J. Svoboda, MV ČR, OIVS. Národní konference – Praha 23. ledna 2008 Úvod Zákonná úprava Hodnocení stavu Veřejné informační služby Závěr.
Pohled samosprávy na eHealth
Informační kulturní portál
Účetní systémy ve světě.. Účetní systémy se navzájem odlišují: Vymezením okruhu uživatelů účetních výkazů Mírou regulace účetnictví Vztahem mezi účetnictvím.
Sekce digitální ekonomiky Digitální Česko v. 2.0 Cesta k digitální ekonomice Milníky cesty k digitální ekonomice Co bude dál? 1.
INSPIRE Stav a výhled.
Využití NUŠL pro ukládání a zveřejňování výsledků výzkumu a vývoje V ČR Open Access: otevřený přístup k vědeckým informacím v EU a ČR Technologické centrum.
MARKETINGOVÝ MIX.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
The International Studies Encyclopedia Mgr. Alena Doláková Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu
Max Planck Encyclopedia of Public International Law Mgr. Alena Doláková Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu.
Účetní systémy ve světě 4. přednáška PS 2. konz.KS.
CODEXIS Mgr. Alena Doláková Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu
Elektronický identifikátor jako průkaz pojištěnce zdravotního pojištění Ing. Radek Papp vedoucí projektu EI Informace o projektu.
Veřejné informační služby a Standardy ISVS
Max Planck Encyclopedia of Public International Law Mgr. Alena Doláková Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu.
EKOINKUBÁTOR PODNIKOVÁ EKONOMIKA ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
1 Neziskové organizace Neziskovky jsou nedělitelnou součástí občanské společnosti a jako takové mají nezastupitelnou roli v rozvoji demokracie a řešení.
REGISTRY VEŘEJNÉ SPRÁVY Obecné principy schváleného věcného záměru zákona o registrech veřejné správy Seminář sdružení Nemoforum Prostorová identifikace.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Nerovné odměňování žen a mužů – příčiny a současná situace v ČR Mgr. Veronika Šprincová.
SIKP – Státní informační a komunikační politika Prezentace – aplikace vybraných zákonů ve společnosti NeXA, s.r.o. Eva Štíbrová Zdeňka Strousková Radka.
ÚVOD DO STUDIA VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ Veřejné politiky Veřejné politiky.
Biomedicíncký výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích 2012 Perspektivy elektronizace ve zdravotnictví v ČR 12. dubna 2012.
ÚVOD DO EKONOMIE, POŽADAVKY NA STUDENTY Cíle: Vysvětlit poslání ekonomie jako vědy. Anotace: Ekonomie je společenská věda, která studuje ekonomické chování.
Ekonomika veřejného sektoru František Svoboda, Konzultační hodiny: čtvrtek, 13-15, kancelář 414
Basel II a nové normy v oblasti kapitálové přiměřenosti Brno,
HEIS VÚV Zajištění publicity a publikování výstupů a výsledků projektů řešených VÚV TGM,v.v.i. Petr Vyskoč, Jiří Picek, Jiří Dlabal Seminář VÚV.
Michal Kubáň Martin Nečaský Tomáš Pecha 31. března 2017
HEIS VÚV Zajištění publicity a publikování výstupů a výsledků projektů řešených VÚV TGM,v.v.i. Petr Vyskoč, Jiří Picek, Jiří Dlabal Seminář VÚV.
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Ekonomika veřejného sektoru
ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT
Informační zdroje české veřejné správy
Ekonomika veřejného sektoru
Ekonomika veřejného sektoru
O nás Univerzita s TRADICÍ – založena 1999
Otevřená data v České republice
Transkript prezentace:

4. přednáška, PSI – informace veřejného sektoru Úvod do problematiky, historie, kontext, legislativa, členění PSI, jejich komerční využití Úvod do eGovernmentu Výběrová přednáška

Úvod do problematiky PSI Veřejný sektor = významný producent informací, informačních produktů, databází, datových sad… Definice veřejného sektoru – liší se, obecně vše, co je více než z 50% financované veřejností, dále viz Zákon o svobodném přístupu k informacím Tyto informace jsou nás všech = jsou placeny z daní Jejich volná dostupnost = prospěch pro celou společnost Ekonomická využitelnost – Studie MEPSIR „Measuring European Public Sector Information Resources “ v roce 2006 činila hodnota PSI v EU 10 – 48 mld. EUR

Obecné a historické pozadí Přes 70 zemí světa má svůj FOI zákon (Freedom of Information) První takový zákon ve Švédsku (1766 – Freedom of the Press Act) První skutečný FOI zákon v roce 1966 v USA Francie 1978, Austrálie, Nový Zéland, Kanada 1982, Nizozemí 1991, Maďarsko 1992, Irsko 1997

Proč je FOI potřeba? Byrokraté ze své podstaty nechtějí sdělovat co dělají a další informace Evidentní pozitivní ekonomický i společenský dopad Právo na informace je zakotveno v Ústavě „„Pokud se naučíme dále využívat informace již jednou vytvořené veřejným sektorem, přinese to prospěch celé ekonomice i občanům“, řekl Javier Hernandez-Ros, „otevřená a transparentní politika je pro rozvoj informačního trhu nezbytná“.“ - Javier Hernandez-Ros, vedoucí sekce DK v EC

USA - FOIA Freedom of Information Act První verze 1966 Omezeno Privacy Act (1974) Právo na ochranu osobních údajů Každý může vidět údaje o sobě samém Dále omezeno 1976 – Government in the Sunshine Act (národní bezpečnost, interní pravidla, obvinění, soukromí, vyšetřování, finanční spekulace) 1982 – Nařízení Ronalda Reagana (omezení přístupu k datům FBI a CIA); 1995 až 1999 expansion – Clinton (národní bezpečnost: <25 let, historicky zajímavé)

USA - FOIA E-FOIA – Clinton 1996 Vše vytvořené po musí být v digitální podobě Každý úřad musí disponovat „Elektronickou čítárnou“ Delší termín na odpověď (20 dní místo 10) – Bush omezil přístup k prezidentským informacím, i zpětně 2002 – Intelligence Authorization Act – omezil přístup k informacím ze strany cizích vlád v působnosti institucí jako CIA, NSA, DIA, NIMA, NRO, Army, NAVY, Air Force…

Evropská Unie Doporučení Rady Evropy o přístupu k informacím z roku 1981: Všeobecné právo na informace, které vlastní veřejné orgány Omezení v případě osobních či bezpečnostních dat Lisabonská strategie - do roku 2010 dohnat a předehnat USA (mj. vytvářením znalostní společnosti)Lisabonská strategie 1999 – Zelená kniha o informacích veřejného sektoruZelená kniha o informacích veřejného sektoru „Public Sector Information : A Key Resource For Europe “ 2003 – Směrnice o opakovaném využití informací veřejného sektoru (2003/98/EC)Směrnice o opakovaném využití informací veřejného sektoru minimální harmonizace pravidel a postupů; obecná definice "dokumentu" jako obsahu (nez ohledu na formu nosiče)

Česká Republika Už v květnu 1997 vypracován první návrh českého FOI zákona (Žantovský, Kužílek)– následující zásady: Občan má právo na informace o všem, co se ho týká Co není tajné či soukromé, je veřejné Na přístup k informacím mají stejné právo všichni občané Není třeba specificky odlišovat právo přístupu k informacím v různých oborech různými normami Schválen až , platný od Novela v roce 2006, hlavně kvůli směrnici 2003/98/EC, ale i kvůli předešlé nedokonalosti Zákon „gumák“– v roce 2007 vyšla Analýza účinnostiAnalýza účinnosti

ČR - Zákon č. 106/1999 Sb. (dnes) Novelizace v souladu s Direktivou PSI (2006) Změnilo se (např.): Apelační princip při odmítnutí (dříve kasační) Omezení úhrad (ne zisky pro držitele) Vyjasnění vztahu ke zvláštním zákonům Kontrolní úřady musí poskytnout informace Více informací povinně na webu (strategické dokumenty, metainformace atd.) Volně dostupný formát (ne PDF!) Upřesnění pojmu informace (cokoliv, ale ne počítačový program)

Zákon č. 106/1999 Sb. SE NEVZTAHUJE NA: Průmyslové vlastnictví Na takové informace, u kterých zvláštní zákon přesně upravuje jejich poskytování (např. statistický zákon: neupravuje, je podřazený, katastrální zákon: upravuje, je „zvláštní“) Počítačový program Utajované informace Soukromá data jen v souladu se zákonem na ochranu osobních údajů Obchodní tajemství Vnitřní pokyny a personální předpisy Informaci, pokud vznikla bez použití veřejných prostředků Informace, pokud by přitom byla poškozena autorská práva třetí osoby Informace o probíhajícím trestním řízení Zpravodajské služby aj.

Formáty dat Měly by být co nejotevřenější DBF, XLS, DOC, PDF, Shapefile, WAW, MP3, AVI, Animace… Průměrná životnost: 5 -7 let Nosiče: problém, viz archivnictví (paradoxně se to moc neřeší – radši

12 Informační průmysl založený na využívání informací veřejného sektoru funguje v ČR navzdory překážkám docela dobře Typy bariér, které jsou zpracovatelé nuceni překonávat: –objektivní (způsobené nejasnými zákony) –subjektivní (způsobené neochotným přístupem úředníků) Trh založený na „PSI re-use“ (s produkty s přidanou hodnotou) –Odhaduje se, že asi 150 firem využívá PSI jako vstupní surovinu –(Obrat za rok 2005 odhadnut na 230 mil. EUR) Příklady zpracovatelů informací veřejného sektoru a poskytovatelů informačních služeb: Informační průmysl založený na PSI Re-use v ČR

13 Typy „průmyslového“ využívání PSI „Referenční“ funkce – pro účely interních kontrolních procesů, řízení kvality dat apod. „Surovinová“ funkce – pro účely tvorby služeb s přidanou hodnotou a jejich prodeje na trhu Interní informační systémy Ověřování, kontroly analýzy, porovnávání, verifikace, kvalita dat atd. Produkční systémy Přidávání nové hodnoty Public Sector Information Holders Držitelé veřejného obsahu Referenční funkce Surovinová funkce Vlastní produkty a služby (např. pojištění) Informační produkty Průmysl informačního obsahu Producenti obecných produktů a služeb (např. pojišťovny, utility aj.) Producenti informačních služeb s přidanou hodnotou

Proces tvorby služeb s přidanou hodnotou Primární zdroj dat (veřejný sektor) Získání zdroje NE jednorázové, ale pravidelné způsob distribuce poplatek další podmínky Produkce nové informační služby zpracování zdrojových informací přidání dalších (vlastních) informací vytvoření nových funkcí Marketing oslovení zákazníků obchodní činnost 14 Příprava a Pre-processing Zpracování dat Databáze informací Akvizice veřejných zdrojů   Veřejné zdroje dat Přidaná hodnota Zákazníci

15 Kategorie informací veřejného sektoru Studie MEPSIR rozdělila PSI do několika kategorií: právní informace geografické informace meteorologické informace dopravní informace hospodářské informace sociální informace Nepokrývají sice všechny typy informací veřejného sektoru… … ale jsou dobrou pomůckou pro členění navazujících služeb s přidanou hodnotou

Právní informace Právní normy: Zákonodárné sbory státu, ministerstva a ústřední orgány státní správy, územní samosprávy Ministerstvo vnitra: stejnopis Sbírky zákonů,Sbírky mezinárodních smluv Portál veřejné správy: právní normy v html formátu (strukturované) odkazy na Věstníky krajů odkazy na zdroje práva EU Judikáty: Soudy (Ústavní, Nejvyšší, Nejvyšší správní, Vrchní, Krajské, Okresní) Osoby: Ministerstvo spravedlnosti (evidence soudců, státních zástupců, znalců, tlumočníků, ústavů) 16 Zdroje dat

(Standardní vydávání tištěných publikací zdrojových textů, případně s komentářem) Databáze právních textů opatřené funkcemi pro vyhledávání (často zdarma na webu) v plných textech podle kategorií Informační systémy + pokročilé aplikace umožňující další funkce např.: zobrazování úplných znění právních norem k určitému datu procházení problematikou pomocí tzv. „topic maps“ = map témat 17 Informační služby – přidaná hodnota Právní informace

Bezplatné služby na webu: Portál veřejné správy – veřejný sektor řada informačních serverů provozovaných soukromými subjekty, např. epravo.cz, business.center.cz, Placené informační systémy (část zdarma): ASPI Walters Kluwer Fulsoft (Verlag Dashofer) (Tori Soft) Sagit Arnet on line 18 Zpracovatelé (a poskytovatelé) Právní informace

Geografické informace Český úřad zeměměřičský a katastrální Katastr nemovitostí mapové podklady MPSV Územně identifikační registr adres (ÚIR-ADR) Český statistický úřad, MMR a další instituce Informační systém o území (ISÚ) Pozemkový fond, MZem… a další 19 Zdroje dat

20 Meteorologické informace Český hydrometeorologický ústav –informace o počasí - aktuální –informace o znečištění (imisní monitoring) –historické informace o počasí, klimatu aj. –hydrologické informace, zejména historické Meteorologické služby jiných států, Evropy a světa Zdroje dat ČHMÚ je příspěvkovou organizací Ministerstva životního prostředí.

21 Poskytované služby – přidaná hodnota Prezentace dat –v podstatě stejná data jako poskytuje primární zdroj, avšak prezentovaná uživatelsky příjemnějším způsobem (zpravodajské weby, média) Služby na míru –Sestavování předpovědí na míru pro různé koncové uživatele (energetika, správa silnic, stavebnictví, zemědělství aj.) Meteopress, s.r.o. –Distribuce dat pokročilými technologiemi pro další zpracování (RSS, XML) nebo koncovým uživatelům (do mobilu) Modelování, další využití (příklady): –projekt MEDARD – Ústav informatiky AV –modely pro pojišťovnictví – Multimedia Computer, s.r.o. Meteorologické informace

22 Dopravní informace Zdroje dat Ministerstvo dopravy –informace o všech druzích dopravy (letecká, vodní, silniční, železniční) Ředitelství silnic a dálnic (příspěvková organizace MD) –informace o silniční a dálniční síti Kraje –informace o dopravě spravované krajem Typy informací, o které je zájem: Aktuální (uzavírky, sjízdnost silnic, zpoždění vlaků, dopravní nehody) Jízdní řády Dopravní sítě – vazba na geoinformace Historické databáze

23 Poskytované služby – přidaná hodnota Signální informace o aktuální situaci (do mobilu) Satelitní navigace (propojení s geoinformacemi) Plánovače tras (web, mobil) Sledování pohybu vozidel Vyhledávání dopravního spojení Podpora turismu – cyklotrasy Inteligentní dopravní systémy Dopravní informace

24 Hospodářské informace Zdroje dat (hlavní) Český statistický úřad –RES, další registry (ISÚ) –agregované ekonomické informace Ministerstvo spravedlnosti –Obchodní rejstřík –Sbírka listin –Evidence úpadců –Insolvenční rejstřík Ministerstvo financí –ARES, RARIS, CEDR aj.

25 Poskytované služby – přidaná hodnota Pokročilé vyhledávací funkce –možnost kombinovat více kritérií –možnost ukládat uživatelské parametry Prezentace dat ve formě, kterou uživatelé požadují –hezká grafika, možnost tisku, vizualizace souvislostí Doplnění o další informace získané vlastní činností –vlastní sběr dat v terénu –monitoring dalších informačních zdrojů Analytické informace (ukazatele, komentáře, hodnocení) –finanční analýza –scoring/rating Distribuční funkce (dodávka dat ve formátech a cestami, které uživatelé požadují) –dodávka dat v požadované periodicitě Integrace dat z více rozptýlených zdrojů do jednoho systému Hospodářské informace

26 Zpracovatelé (a poskytovatelé) Informační agentury (Business /Credit Information Services) –„desktopové“ i webové aplikace –placené služby (omezené části dat zpřístupněny zdarma) Inkasní agentury –potřebují spolehlivé informace pro vymáhání pohledávek Ratingové agentury –pro účely tzv. PI ratingu Poskytovatelé B2B (marketingových) databází –platí se za vložení dat i za poskytnutí Internetové portály –Rubrika „Firmy“ – možnosti interaktivního prohlížení Další provozovatelé webů –mnohdy problematická kvalita! Hospodářské informace

27 Sociální informace Zdroje dat Český statistický úřad –agregované informace –klasifikace číselníky –analýzy, zprávy –publikace (tištěné, elektronické) –výběry z databází –on-line přístup přes web –Veřejná databáze Ministerstva –informace z resortu, který spravují Kraje, obce –podle oblastí své působnosti

Problémy zpracovatelů dat Nevědí, zda informace ve veřejném sektoru existuje Pokud jsou si jisti, že existuje, nevědí, kde by ji měli hledat Pokud ji najdou, není jasné, jak ji získat znovu. Nejsou jasné podmínky pro jejich získání znovu. technické (formát dat, distribuční kanál) cenové licenční, právní Pokud jsou odmítnuti, nevědí, jak se mají bránit Nikdo jim neporadí 28 Katalog informačních zdrojů Jasná pravidla pro znovuvyužití Centrální bod (metodické řízení držitelů PSI, stížnosti, rady a pomoc uživatelům)

Požadavky zpracovatelů dat Obsahové problémy Distribuce & Technologie Kompetence & Organizace 29 Tyto požadavky byly formulovány komerčními firmami využívajícími PSI pro tvorbu vlastních produktů v období 09-12/2005 v rámci Iniciativy Czech PSI Watch –Dostupnost –Kompletnost –Aktuálnost –Konzistentnost –Nedostatek koordinace –Nejasné kompetence –Chybějící standardy a provozní pravidla –Formát dat –Metody přístupu –Distribuční kanál

Kdo opakovaně využívá PSI? Veřejný sektor složky veřejného sektoru opakovaně využívají PSI vytvořené jinými složkami sdílení informací v informačních systémech veřejné správy Komerční sektor firmy poskytující informační služby firmy poskytující jiné služby (napříč obory) Neziskový sektor věda, výzkum vzdělávání obecně prospěšné aktivity 30

Komerční znovuvyužití Na čem lze vydělat? Výhradně na přidané hodnotě! nelze prodávat data, která jsou dostupná pro všechny zdarma Komerční zpracovatel musí vymyslet nové funkce naprogramovat aplikace zajistit pravidelnou aktualizaci dělat marketing, obsluhovat zákazníky udržovat infrastrukturu a platit lidi … aj. Tyto náklady se oprávněně promítají do ceny! 31 Postoj některých institucí veřejného sektoru ke komerčnímu využívání PSI jako ke „zneužívání“ je nesprávný a v přímém rozporu s Evropskou směrnicí

Typy držitelů PSI „Osvícené “ instituce (podporují znovuvyužití) „Přijatelné “ (nebrání znovuvyužití) „Zavírající oči “ (je možno se s nimi dohodnout) „Vzteklí psi “ (kladou si různé podmínky, stanoví řadu omezení a výjimek) Chápou jako „Nutné zlo“ (strpí re-use se skřípajícími zuby) „Nedobytné hrady “ (odmítají poskytování PSI pro re-use pod různými záminkami nebo zcela) 32 Tato kategorizace demonstruje zcela odlišné přístupy ve veřejném sektoru. Proč existují takové rozdíly? Vliv řady faktorů – vnitřních i vnějších

Jak lze dosáhnout změny? Komunikace, diskuze, vzájemný dialog Šíření osvěty, vytýčení problematiky „PSI Re-use“ jako aktuálního problému Vyjasnění definice „veřejných služeb“ a zveřejnění koncepce jejich rozvoje v dlouhodobém horizontu (kvůli ochraně investic soukromých subjektů) Zdokonalení systému veřejné správy lepší organizace interních procesů (sdílení dat v informačních systémech veřejné správy, základní registry) efektivní využívání ICT (zhodnocení dosud investovaných prostředků) vzdělávání, trénink zaměstnanců veřejné správy Zdokonalení právního rámce 33

5. přednáška, Elektronická participace (eParticipation)