Politika v organizaci Přednáška 8.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
Co s trhem SBS aneb trh SBS je trh jako každý jiný
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Seminář k metodám sociologického výzkumu Josef Bernard Katedra sociologie FF UHK.
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Faktory prosperity Tvrdé a měkké faktory.
Schopnost adekvátně pracovat s mocí, autoritou a zodpovědností
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Pro úspěch práce manažera a jím vedeného kolektivu je důležité i to, v jakém prostředí společně pracují, co je spojuje, jaké hodnoty a cíle sdílejí, jaká.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Pracovní vztahy.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
Management and Marketing Firemní kultura a její změna
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
04 SOCIÁLNĚ POLTICKÉ DOKTRÍNY, PRINCIPY SOCIÁLNÍ POLTIKY
Segmentace občanského chování občanů v ČR jako nástroj pro přesnější zacílení občanského vzdělávání.
1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Význam týmové práce. Tým a skupina. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Psychologie II Sociální psychologie
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
1 iMUNIS Portálové řešení pro obce Mgr. Jan Brychta Mgr. Tomáš Lechner Triada, spol. s r. o.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Vedení týmů a týmová práce Synergie. SYNERGIE SYN=SYNTÉZA ERGIE=ENERGIE Konečný výsledek je větší, než suma jeho částí.
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Řídící struktury, malé a velké organizace
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
MARKETINGOVÝ MIX.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Manager nebo leader? Management je pozice
Komunitní a akční plánování v praxi Co je to zapojování veřejnosti.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Kodex – úvodem J. Doležel - Katedra křesťanské sociální práce CMTF UP 1. K čemu je takový dokument? „Repetitio est mater studiorum“ 2. Napětí mezi ideálem.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 4: Marketingové řízení MSP.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Analýza vnitropodnikové komunikace ve vybrané organizaci Autor práce: Zdeňka Sukdoláková Vedoucí.
Šikanován/Obtěžován vedoucím
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Etika veřejné sféry Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
iMUNIS Portálové řešení pro obce
Temperament, charakter, motivace
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
GDPR a budoucí redakční praxe
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Sociálně aktivizační služby
Transkript prezentace:

Politika v organizaci Přednáška 8

Obsah 1. Typy politických aktivit 2. Podmínky, v kterých se rozvíjí organizační politika 3. Osobnostní charakteristiky politikařících jedinců 4. Jak omezit politické chování v organizaci ?

Definice Politika v organizaci: Politické cíle: - Získat moc - Rozšířit stávající moc - Použít moc k prosazení svých osobních cílů Definice Politika v organizaci: Pokus ovlivňovat ostatní pomocí určitých způsobů chování a jednání se záměrem prosadit své osobní cíle. Jedná se o cíle, s kterými by ostatní zpravidla nesouhlasili. Politické chování není organizaci formálně doporučováno, ani zakazováno.

1. Typy politických aktivit Útočení a obviňování Kontrola informací Selektivní šíření informací Kontrola směru šíření informací Kontrola informačních kanálů a jejich obsahu Kontrola programu schůze Vytváření koalic Rozvíjení sítí Vytváření závazků Vytváření dojmu

1.1 Útočení a obviňování Nejpřímější a nejhorší forma politiky v organizaci je útočení na jiné nebo jejich obviňování. Vytváření špatné image svých rivalů před nadřízenými. Pokud probíhá otevřenou formou, značně hrubá metoda. Ne každé obviňování probíhá otevřenou formou. Nejrůznější jemné taktiky. Pomluvy.

1.2 Kontrola informací 1.2.1 Selektivní šíření informací Informace je prostředek moci. Znalostní společnost: Znalosti = moc Jedinci promyšleně šíří informace tak, aby byl utvářen určitý obraz skutečnosti aby zhoršili možnosti svých konkurentů aby dále zvětšili svůj základ moci Informační politika rovněž zahrnuje akumulaci informací. Znalosti informačních zdrojů, kontaktu na zákazníky atd.

1.2.2 Kontrola směru šíření informací Spojena s ovládnutí prostoru. Změna lokalizace prostorové vzdálení určitých jedinců oddělení centru, kde se něco děje nebo jsou snadno přístupné informace. Kontrola přístupu k informacím např. sekretářky - lidé v těchto pozicích často užívají politické techniky.

1.3 Kontrola informačních kanálů a jejich obsahu Jedinci, kteří mají legitimní moc, mohou kontrolovat kontakty mezi zaměstnanci nebo témata toho, o čem se bude hovořit. Příklady: Nadřízený může znemožňovat členům různých pracovních skupin, aby spolu komunikovali (může se obávat, že tím bude jeho moc ohrožena) Kontrola obsahu emailů, písemností Předsedající schůze může téma, o kterém nechce, aby se projednalo, přeložit až na konec schůze.

Jak svrhnout předsedu strany - kontrola programu schůze Aktualne.cz 22.11.2009 Na kongresech jsou to vždy kuloáry, ve kterých se vlastně odehrává to hlavní dění. Tady se uzavírají dohody a piluje taktika. Objevily spekulace, že se vzbouřenci pokusí vyvolat hlasování o únorovém kongresu ve chvíli, kdy už budou mimopražští delegáti odjíždět. Jedině tak by se "pučistům" podařilo získat potřebnou většinu. Krajští šéfové však mimo mikrofon Aktuálně.cz potvrdili, že si "své"delegáty pohlídají.

1.4 Kontrola programu schůze Příklad: Vedoucí chce zabránit tomu, aby schůze přijala určitý návrh. Může se snažit, aby se o návrhu vůbec nejednalo. Návrh umístí jako poslední boj jednání. Protahovat diskusi tak dlouho, aby na projednávání daného návrhu již nezbyl čas. Může se snažit projednávat velké množství technických detailů daného návrhu, takže se členové shromáždění usnesou, že rozhodnutí se musí oddálit. Obrana: tzv. parlamentní procedury

Kontrola programu schůze – manipulace s termínem konání schůze Posunutí termínu schůze Změna termínu schůze na poslední chvíli. „Zapomenout“ pozvat některé účastníky jednání. Dát dispozici seznam termínu porad. Nebude ve zcela chronologickém pořadí.

Kontrola programu schůze – manipulace se zápisem Zápis by měl být schválen: tím, kdo řídil schůzi všemi účastníky Zápis má být všem účastníkům k dispozic

Kontrola programu schůze – zmanipulované hlasování Hlasování se koná, když nejsou všichni přítomni. Práce s rozptylem hlasů jednotlivých kandidátů.

1.5 Vytváření koalic Koalice je neformální skupina, která se snaží ovlivnit osoby stojící mimo tuto skupinu. Koalice se obvykle vytvoří tak, že dva nebo více lidí se dohodne na společných cílech, které by nemohli dosáhnout jako jednotlivci. Tím, že se věcí zabývá více členů koalice, budí se dojem, že problém má širší podporu a důležitost. Koalice se může utvořit i pro prosazení správných záměrů.

1.6 Rozvíjení sítí „Není důležité, co znáš, ale to, s kým se znáš!„ Rozvíjení sítí - vytváření společenských vztahů s jinými lidmi, které slouží k dosažení určitých cílů. Síť se může vytvářet se značným předstihem, dokonce ještě v době, kdy jedinec žádný cíl, který chce prosadit politickými prostředky, nemá. Vytváření sítí je přirozená číst neformálního organizování. Vytváří však bariéru proti těm, kteří nejsou do sítě zapojeni.

1.7 Vytváření závazků Ten, komu jsme jednou pomohli, cítí odpovědnost nám to oplatit - norma reciprocity. Norma reciprocity je respektována ve všech kulturách. V praxi: Děláme určité dobrodiní nikoli s altruistickým cílem, ale s cílem mít osoby nám zavázané na důležitých místech.

1.8 Vytváření dojmu Vytváření dojmu - aktivní vytváření naší veřejné image. Přetvářet svůj zjev a chování tak, aby člověk vytvářel dojem, kterým chce na ostatní působit. Mnoho aktivit směřujících k vytváření dojmu je prováděno rutinně a nepřekračuje běžné akceptované normy společenského chování. Jiné aktivity jsou však politickými taktikami, protože jsou používány záměrně s přesným cílem. Některé již popsané politické taktiky – útočení na druhé, filtrování informací – jsou rovněž formy vytváření dojmu.

Politika v organizaci: Pomáhá nebo škodí? Pozitivní doporučení: „Management bez zastrašování, egoismu a politikaření.“ „Týmová práce založená na důvěře.“ Organizační politika je často spíše problémem, než ziskem organizace. Politikaření vyžaduje mnoho času a často rozvrací veškeré pracovní aktivity. Mnoho politických taktik snižuje důvěru v nadřízené a motivaci spolupracovat. Z toho vyplývá, že organizace by se měla bránit politickému chování, které je z hlediska cílů a organizace nefunkční. Politika v organizaci však zahrnuje i některé užitečné aktivity. Některé politické taktiky za určitých okolností pomáhají organizaci dosáhnout svých cílů. Předpokladem kariéry v organizaci je rovněž být dobrým „politikem“.

2. Podmínky, v kterých se rozvíjí organizační politika Politické chování v organizaci se rozvíjí za určitých podmínek: Nedostatečné zdroje. Lidé používají politické prostředky, aby si uhájili své postavení. Organizace má neúspěchy. Jedinec se snaží od sebe odvrátit pozornost. Rozvíjí se rovněž v těch organizacích, kde je tolerována, či přímo podporována. Organizace někdy povyšují jedince, kteří jsou dobří „politici“, nemusí však mít největší talent pro vedení organizace. Když se politické chování nekontroluje, politikaření může organizaci zcela paralyzovat.

3. Osobnostní charakteristiky politikařících jedinců Určité osobnostní charakteristiky ovlivňují jedincovu motivaci zabývat se organizační politikou. Potřeba osobní moci (ve srovnání s její socializovanou formou) – moc sama pro sebe. Lidé s vnitřním místem kontroly jsou spíše náchylní k politickému jednání. Někteří lidé věří, že klamání je přirozená a akceptovatelná forma ovlivňování druhých. Machiavellianismus. Niccolo Machiavelli, italský filozof žijící v 16. století. Autor knihy Vladař, která pojednává o politickém chování.

4. Jak omezit politické chování v organizaci ? Zajistit, aby byl dostatek rozhodujících zdrojů. Když zdroje jsou omezené, je potřeba vytvořit přesná pravidla určující, jak budou tyto zdroje využívány. V organizaci by měl být volný a otevřený tok informací. Tím budou členové organizace méně závislí na těch, kteří by jinak měli přednostní přístup k informacím. V případě organizačních změn otevřeně informovat, aby se odstranila možná nejasnost během procesu změny.

Jak omezit politické chování v organizaci ? Vybírat osoby, které mají touhu po moci přiměřeně socializovanou a kteří nevyznávají machiavelliánské hodnoty. Vytvářet příležitosti pro otevřený dialog umožňujíc řešení konfliktů v organizaci. Nechat zaměstnance, aby monitorovali situaci na pracovišti a mohli zakročit proti spolupracovníkům, kteří používají politické taktiky.

Etika používání politických metod v organizaci Politické chování je etické pouze tehdy, když naplňuje tři následující morální principy: 1. Pravidlo užitku Přináší politická taktika prospěch většině lidí? Když má prospěch jen jednotlivec a většina je postižena, pak je politické chování nevhodné

2. Pravidlo osobních práv Poškozuje politická taktika něčí práva? Když politické chování poškozuje soukromí jiné osoby, možnost svobodného projevu či jiná práva, pak by toto chování nemělo být použito, i když by většina z něj měla prospěch.

3. Zachází politické chování se všemi stranami stejně? Když z politického chování mají prospěch ti, kteří jsou v lepší pozici na úkor těch, kdo jsou v horší pozici, pak je toto chování neetické.