Smyslová ústrojí Funkce:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Smysly Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci smyslové soustavy.
Advertisements

Smyslová soustava člověka
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Seminární práce z biologie
BIOLOGIE ČLOVĚKA SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
Smyslová soustava.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
Sluchové ústrojí, rovnovážné ústrojí
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
OKO Marcela Hanáková.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava- receptory
Lidské smysly - sluch Sluch je nejcitlivějším lidským smyslem
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Ústrojí sluchové a rovnovážné – organum vestibulocochlearis
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
SMYSLOVÁ SOUSTAVA OPAKOVÁNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Sluchové ústrojí - přijímá zvukové podněty, jeho součástí je i rovnovážný aparát - orgánem sluchu je ucho, dělí se na tři části: vnější, střední a vnitřní.
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
50.1 Člověk – smyslová soustava
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
STAVBA OKA.
Smyslové orgány. Smyslová ústrojí (čidla) obsahují smyslové buňky (receptory) Receptory: - z vnějšího prostředí - z vnitřních orgánů - z pohybové soustavy.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nervová soustava Všechny životní projevy řídí nervová soustava. Jejím základem je mozek uložený v lebce a mícha uložená v páteři. Z těchto řídících ústředí.
Smyslové ústrojí 5. ročník
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Smysly.
Smyslové vnímání 1.část Filip Bordovský.
SMYSLY.
Smyslové vnímání Sluch
 Poskytují organismu informace o vnitřním a vnějším prostředí  Čidla = receptory přijímají mechanické, tepelné, chemické a světelné podněty  Kožní.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Smysly člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_05_A_16 Ústrojí zraku Téma: Biologie člověka Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
Sluch.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_31_Smysly.
Ústrojí zrakové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_03_ÚSTORJÍ.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ - smyslová ústrojí = čidla - patří sem: zrak, sluch, čich, hmat, chuť - smyslová buňka přijme podnět → šíření po nervových vláknech do.
Smyslová ústrojí Funkce:
Ústrojí sluchu Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_PŘÍRODOPIS
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VY_32_INOVACE_13_PR_SLUCH
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Zdeněk Ogrodník NÁZEV: Ústrojí sluchu TÉMATICKÝ CELEK: Biologie člověka.
Smyslové orgány.
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Transkript prezentace:

Smyslová ústrojí Funkce: – zisk informací z okolního prostředí pomocí smyslových buněk smyslové buňky = RECEPTORY → informace do mozku → zpracování

Zrakové ústrojí až 80% informací informace v podobě elektromagnetického vlnění – VIDITELNÉ SVĚTLO - 380 – 750nm

Zrakové ústrojí Oční koule – stavba oka: na povrchu – BĚLIMA = bílý vazivový obal oka → tvar vpředu ROHOVKA - průhledná vzadu CÉVNATKU – prokrvená, výživa oka tvoří: ŘASNATÉ TĚLÍSKO zakřivování čočky → zaostřování= akomodace DUHOVKU - uprostřed – ZORNICE – regulace množství světla obsahuje pigment mezi rohovkou a oční čočkou – PŘEDNÍ OČNÍ KOMORA – vyplněna komorovou vodou

Zrakové ústrojí vnitřní vrstva = SÍTNICE vychází zrakový nerv - slepá skvrna světločivné buňky – TYČINKY – zaznamenávají světlo, stín ČÍPKY – barvy žlutá skvrna – místo nejostřejšího vidění slepá skvrna zrakový nerv - do týlního laloku, přenos obrazu vnitřní prostor tvoří SKLIVEC – rosolovitá hmota

Zrakové ústrojí Oční vady: krátkozrakost – vidí špatně na dálku obraz vzdálených předmětů se vytváří PŘED sítnicí rozptylky

Zrakové ústrojí Oční vady: dalekozrakost – vidí špatně na blízko obraz blízkých předmětů se vytváří ZA sítnicí spojky

Zrakové ústrojí Oční vady: astigmatismus – špatné zakřivení rohovky šilhání – nesprávná funkce okohybných svalů

Zrakové ústrojí Nejběžnější onemocnění: zánět spojivek – z prašného prostředí poškození očí – dlouhodobé sledování TV, PC

Sluchové ústrojí zvukové vlny o frekvenci 16 – 20 000 Hz Části: Vnější ucho: ušní boltec vnější zvukovod zakončený bubínkem přenos zvuku – zvukové vlny naráží na membránu bubínku, → rozkmitá

Sluchové ústrojí Střední ucho: 3 sluchové kůstky: kladívko kovadlinka třmínek ze třmínku zvuk →na OVÁLNÉ OKÉNKO = začátek vnitřního ucha (uloženy sluchové buňky)

Sluchové ústrojí Vnitřní ucho: uloženo ve skalní kosti tvořeno BLANITÝM HLEMÝŽDĚM vyplněný tekutinou se sluchovými buňkami z oválného okénka zvuk do tekutiny hlemýždě →podráždění sluchové buňky nervová vlákna vedoucí do spánkového laloku mozku součást vnitřního ucha – ROVNOVÁŽNÉ ÚSTROJÍ vejčitý a kulovitý váček a 3 polokulovité kanálky informace změny polohy – přenášeny do mozečku Eustachova trubice – vyrovnává tlak mezi středním uchem a nosohltanem

Sluchové ústrojí Pro sluch je nebezpečný: nadměrný hluk – vede ke snižování citlivosti sluchu opakované záněty středního ucha stářím se sluch opotřebovává – snižuje se citlivost na vysoké tóny vrozená vada sluchu - hluchoněmí

Chuťové ústrojí informace o chuti získáváme pomocí chuťových buněk, které jsou uloženy v chuťových pohárcích na povrchu jazyka chuťové buňky citlivé na látky rozpuštěné ve vodě 4 chuťové vjemy: sladkost slanost hořkost kyselost kombinací → ostatní chutě chuť ovlivňuje vylučování slin a produkce trávicích šťáv

Čichové ústrojí uloženo v horní části dutiny nosní čichové buňky citlivé na plynné látky po určité době přestáváme vnímat určitý druh vůně, zápachu snížený čich – při rýmě - kuřáci některé látky jsou toxické – oxid uhelnatý – není cítit!

Ústrojí hmatu hmatových tělísek v podkožním vazivu tlak – tvar, velikost, povrch teplo chlad bolest – nervová zakončení ve škáře nejvíce hmatových tělísek – na dlani - v konečcích prstů