Modelování a simulace podsynchronní kaskády

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrické stroje - transformátory
Advertisements

Elektrické stroje Stejnosměrné motory
Asynchronní stroje Ing. Vladislav Bezouška
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Indukční stroje 5 jednofázový motor.
patří sem především pohony, dále topná tělesa, svítidla, ventily apod.
Stejnosměrné stroje II.
Stejnosměrné stroje III.
Soustava více zdrojů harmonického napětí v jednom obvodu
VY_32_INOVACE_09-15 Střídavý proud Test.
Stejnosměrné motory v medicínských aplikacích
Stejnosměrné stroje.
Asynchronní a synchronní stroje
Asynchronní a synchronní stroje
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
spouštění a regulace otáček
regulace otáček a brzdění
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Tato prezentace byla vytvořena
Elektrické motory a pohony
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Rozběh a regulace otáček asynchronního motoru
Modelování a simulace podsynchronní kaskády
Řízení otáček stejnosměrných motorů
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obvody střídavého proudu
Synchronní stroje I. Konstrukce a princip.
Praktické výsledky v řešení kvazirezonančního meziobvodu napěťového střídače Tomáš Pavelek Katedra výkonové elektroniky a elektrických pohonů, Fakulta.
Ing. Lukáš OTTE kancelář: A909 telefon: 3840
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Laboratorní model „Kulička na ploše“ 1. Analytická identifikace modelu „Kulička na ploše“ 2. Program „Flash MX 2004“ Výhody/Nevýhody Program „kulnapl.swf“
Základy elektrotechniky Jednoduché obvody s harmonickým průběhem
Základy teorie řízení Regulátory, zpětná vazba a bloková algebra
Elektrické stroje.
STEJNOSMĚRNÉ STROJE prof. Ing. Karel POKORNÝ, CSc
ELEKTROTECHNIKA TRANSFORMÁTOR - část 2. 1W1 – pro 4. ročník oboru M
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Synchronní stroje I. Konstrukce a princip.
Stejnosměrné stroje I. Konstrukce a princip Konstrukce a princip.
Autor práce: Bc. Jan Húsek Vedoucí práce: Ing. Pavel Hanák
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Stejnosměrné motory v medicínských aplikacích
VŠB Technická univerzita Ostrava
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Optimalizace účinnosti elektrického pohonu s AM pomocí fuzzy logiky
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru MIEZ, předmětu ELEKTRICKÉ STROJE A PŘÍSTROJE, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Návrh a realizace třífázového střídače s pomocnými rezonančními póly
Tato prezentace byla vytvořena
Ochrany velkých generátorů
Princip transformátoru
PŘEHLED VÝVOJE TRAKČNÍCH POHONŮ ELEKTRICKÝCH LOKOMOTIV Stejnosměrné lokomotivy Odporová regulace stejnosměrných motorů Pulzní regulace stejnosměrných.
Servopohony. Servopohon Co je to servopohon ? *jsou to motory, u kterých lze nastavit přesnou polohu osy, a to pomocí zpětné vazby nebo koncového spínače.
Elektromotorky A Vypracoval: Ing. Bc. Miloslav Otýpka Kód prezentace: OPVK-TBdV-IH-AUTOROB-AE-3-ELP-OTY-004 Technologie budoucnosti do výuky CZ.1.07/1.1.38/
Elektrické stroje a přístroje Elektrikář 3. ročník OB21-OP-EL-ESP-VAŠ-U Jednofázové asynchronní motory.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti AUTOMOBILOVÁ MECHATRONIKA 5.cvičení SMAD Ing. Gunnar Künzel.
Ing. Milan Krasl, Ph.D. Ing. Milan Krasl, Ph.D. Stejnosměrné stroje Stejnosměrné stroje.
Elektrické stroje a přístroje Elektrikář 3. ročník OB21-OP-EL-ESP-VAŠ-U Spouštění a řízení otáček asynchronních motorů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Elektrické točivé stroje
Elektrické stroje a přístroje
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ELEKTRICKÉ STROJE - POHONY
Stejnosměrné stroje Stejnosměrné stroje jsou elektrické točivé stroje, které mají na vyniklých pólech statoru umístěno budící vinutí a vývody cívek.
Základy elektrotechniky Jednoduché obvody s harmonickým průběhem
Elektrické točivé stroje
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Měniče napětí.
Transkript prezentace:

Modelování a simulace podsynchronní kaskády Elektrické stroje, přístroje a pohony Katedra elektrických pohonů a výkonové elektroniky Modelování a simulace podsynchronní kaskády Vedoucí diplomové práce: doc. Ing. Ivo Neborák, CSc. Řešitel: Bohumil Maliňák

Zadání diplomové práce Popište princip činnosti podsynchronní kaskády. Sestavení matematického modelu podsynchronní kaskády. Sestavení simulačního modelu podsynchronní kaskády. Ověření vlastností pohonu s podsynchronní kaskádu pomocí simulace.

Principiální schéma podsynchronní kaskády Obr. 1 – Schéma podsynchronní kaskády Obr. 2 – Mechanické charakteristiky

Dimenzování měničů v rotoru Pro dimenzování je nutno použít následující vztahy: Pro můstkové spojení je maximální stejnosměrné napětí:  Napětí střídače při úhlu a = 150°: Pro napětí střídače platí též: Sekundární napětí transformátoru volíme tak, aby pro napětí a rozsah regulace bylo nastaveno odpovídající protinapětí: Měnič je dimenzován na spodní hranici regulačního rozsahu smax.U20. K dosažení této rychlosti jsou většinou paralelně připojeny spouštěcí odpory. Pozn.: Odpory mohou být i ve stejnosměrném meziobvodu.

Matematický model podsynchronní kaskády Zjednodušení: pro asynchronní motor: Stroj je symetrický, vinutí je symetricky rozloženo po obvodu stroje, vzduchová mezera konstantní. Nulový vodič není připojen. Ztráty v železe zanedbány. Odpory a indukčnosti ve všech fázích stejné a konstantní. Činný odpor a indukčnost napájecího zařízení se při řešení přechodných dějů obvykle zanedbávají. pro měniče v rotoru Měniče jsou uvažovány jako celek. Ideální polovodičové prvky s ideální komutací. Neuvažování vlivu vyhlazovací tlumivky ve stejnosměrném meziobvodu. Napájení měničů bráno jako indukované napětí asynchronního motoru.

Matematický model podsynchronní kaskády Model asynchronního motoru byl sestaven na základě rovnic ve stavovém prostoru:

Matematický model podsynchronní kaskády Pro měniče v rotoru bylo potřeba vytvořit modifikaci modelu asynchronního motoru. Postup byl následující: Bylo potřeba snímat indukované napětí rotoru. To pak synchronizovat s řídícím napětím, kterým je řízeno protinapětí na výstupu. Takto synchronizované napětí přivádět zpět do modelu asynchronního motoru s kladnou zpětnou vazbou jako napětí vnucované do rotoru.

Matematický model podsynchronní kaskády Obr. 1 – Blokové schéma asynchronního motoru s parametry měničů v rotoru

Simulační schéma podsynchronní kaskády Je použit 3-f asynchronní motor s kroužkovou vazbou P112-M04 o parametrech: Pn = 2,7 kW; nn = 1360 ot./min.; p = 2; fn = 50 Hz; Mn = 19 Nm; U20 = 108 V; Jm = 0,013 kgm2. Pro regulaci jsou použity PI regulátory o parametrech: KRI = 0,1; TRI = 100 ms; omezeni = -6,67 V; 0 V KRw = 3; TRw = 500 ms; omezeni = ± 50 A Parametry experimentálně nastaveny. Obr. 1 – Regulační struktura podsynchronní kaskády

Simulační schéma podsynchronní kaskády Obr. 2 – Simulační model struktury podsynchronní kaskády

Simulační výsledky V MATLABu jsem nasimuloval podsynchronní kaskádu podle uvedeného simulačního modelu. Provedl jsem experimentální nastavení parametrů regulačního obvodu podsynchronní kaskády. V následující části jsou pak uvedeny jednotlivé průběhy, ze kterých jsem si ověřil vlastnosti pohonu s podsynchronní kaskádou.

Průběhy pro regulační rozsah 1:2 t [s] t [s] Obr. 1 – Průběh proudu is [A] pro žádanou rychlost wž = 157 rad/s Obr. 2 – Průběh proudu is [A] pro žádanou rychlost wž = 120 rad/s t [s] t [s] Obr. 3 – Průběh proudu is [A] pro žádanou rychlost wž = 90 rad/s Obr. 4 – Průběh proudu is [A] pro žádanou rychlost wž = 80 rad/s

Průběhy pro regulační rozsah 1:2 t [s] t [s] Obr. 1 – Průběh proudu ir [A] pro žádanou rychlost wž = 157 rad/s Obr. 2 – Průběh proudu ir [A] pro žádanou rychlost wž = 120 rad/s t [s] t [s] Obr. 3 – Průběh proudu ir [A] pro žádanou rychlost wž = 90 rad/s Obr. 4 – Průběh proudu ir [A] pro žádanou rychlost wž = 80 rad/s

Průběhy pro regulační rozsah 1:2 t [s] t [s] Obr. 1 – Průběh rychlosti wm [rad/s] pro žádanou rychlost wž = 157 rad/s Obr. 2 – Průběh rychlosti wm [rad/s] pro žádanou rychlost wž = 120 rad/s t [s] t [s] Obr. 3 – Průběh rychlosti wm [rad/s] pro žádanou rychlost wž = 90 rad/s Obr. 4 – Průběh rychlosti wm [rad/s] pro žádanou rychlost wž = 80 rad/s

Průběhy pro regulační rozsah 1:2 t [s] t [s] Obr. 1 – Průběh momentu M [N.m] pro žádanou rychlost wž = 157 rad/s Obr. 2 – Průběh momentu M [N.m] pro žádanou rychlost wž = 120 rad/s t [s] t [s] Obr. 3 – Průběh momentu M [N.m] pro žádanou rychlost wž = 90 rad/s Obr. 4 – Průběh momentu M [N.m] pro žádanou rychlost wž = 80 rad/s

Průběhy pro regulační rozsah 1:2 t [s] t [s] Obr. 1 – Průběh úhlu řízení ař [rad] pro žádanou rychlost wž = 157 rad/s Obr. 2 – Průběh úhlu řízení ař [rad] pro žádanou rychlost wž = 120 rad/s t [s] t [s] Obr. 3 – Průběh úhlu řízení ař [rad] pro žádanou rychlost wž = 90 rad/s Obr. 4 – Průběh úhlu řízení ař [rad] pro žádanou rychlost wž = 80 rad/s

Závěr Podsynchronní kaskáda využívá stávající třífázový asynchronní motor s kroužkovou kotvou. K rotoru připojena sestava měniče, která je napájena transformátorem. Pro přepínání mezi regulačními rozsahy je nutno připojit transformátor s určitým typovým výkonem – pro nižší rozsah vyšší typový výkon transformátoru. Při stejném momentu pohonu sledujeme změnu rychlosti od jmenovitých otáček do nejnižších možných při daném regulačním rozsahu. Provedl jsem ověření vlastností pohonu s podsynchronní kaskádou, tyto vlastnosti odpovídají vlastnostem teoretickým.

Děkuji za pozornost