Platónská tělesa.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Platónská tělesa od neolitu přes nanočástice po posvátnou geometrii
Advertisements

VY_32_INOVACE_M.8.20-Thaletova věta-prezentace
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
VÝPRAVA DO VESMÍRU Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Keplerovy zákony.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAstronomie TémaPlynné.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda – Slunce
Platónská a archimédovská tělesa
59. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A
Mnohostěny Prof. RNDr. Josef Molnár, CSc., PřF UP v Olomouci Univerzita třetího věku.
Kepler-Poinsotova tělesa
ARCHIMÉDOVSKÁ TĚLESA.
Karel IV. Lucemburkové. Karel IV. Lucemburkové.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Keplerovy zákony Jan Janoušek F11125.
Digitální učební materiál
Název šablony: Inovace ve fyzice52/F29/ ,Slabá Janoutová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Keplerovy zákony Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_134_Vodík AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 8.,
Platónská tělesa Ó Hana Amlerová, 2010.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_284_SLUNCE _A_ ZEMĚ Téma:
Platón, 427 – 347 př. n. l. Platónovým tělesem (pravidelným mnohostěnem, PT) nazveme konvexní mnohostěn ohraničený shodnými pravidelnými konvexními rovinnými.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Když tři rozměry nestačí...
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
(pravidelné mnohostěny)
Gravitační pole Newtonův gravitační zákon
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_23_STAVBA_OBRATLE
PČ_008_Práce z přírodnin – ježek
Př_126_Mineralogie_Mineralogie Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Věra Machová Gymnázium Uherské Hradiště
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Sluneční soustava autor VM:Ondřej.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_128_Atom AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 8.,
Digitální učební materiál
MNOHOSTĚNY Ohraničená část prostoru, jejíž hranici tvoří konečný počet mnohoúhelníků. Názvy: vrchol, hrana, stěna Konvexní mnohostěn Nekonvexní mnohostěn.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Barvení grafů Platónská tělesa
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_109_Uhlovodíky a jejich základní rozdělení AUTOR: Igor Dubovan.
Z_088_Politická mapa dnešního světa světa _Státní hranice
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Shrnutí učiva III Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
3D rozcvička Dokreslete na viditelné stěny krychle písmena podle zadání, dodržujte i pootočení písmen odpovídající síti.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
PŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Didaktika matematiky – KAG/MDIM7
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Matematika zábavně Natálie Kozáková, 9.c.
Druhy a dvojice úhlů Konvexní, nekonvexní, ostrý, tupý, pravý, přímý, plný Vedlejší, vrcholové, souhlasné, střídavé VY_42_INOVACE_09_02.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Druhy trojúhelníků, těžnice, výšky, střední příčky
1. Co je to astronomie? Jedna z nejstarších věd.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Platónská tělesa.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Matematika pro 9. ročník Povrch jehlanu.
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
2. Centrální gravitační pole
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Transkript prezentace:

Platónská tělesa

Co to je platónské těleso? Platónské těleso je pravidelný konvexní mnohostěn (polyedr) v prostoru = z každého vrcholu vychází stejný počet hran a všechny stěny tvoří stejný pravidelný n-úhelník Existuje jen pět těles, která mají tuto vlastnost: tetraedr, hexaedr, oktaedr, dodekaedr a ikosaedr

Historie Platónská tělesa znali již ve starověku. Nazývají se podle řeckého filosofa Platóna (427 – 347 př. n. l.), který krychli, osmistěn, čtyřstěn a dvacetistěn považoval za představitele čtyř základních živlů: země, vzduch, oheň a voda. Dvanáctistěn byl představitelem jsoucna neboli všeho, co existuje.

Platón (427 př. n. l. – 347 př. n. l.) řecký filozof roku 387 př. n. l. založil v Athénách školu, která dlouhá staletí po jeho skonu měla existovat pod jménem Platónská Akadémie Platón dosáhl úctyhodného věku 80 let, a zemřel uprostřed práce

Johannes Kepler (27.12.1571 Weil der Stadt – 15.11.1630 Řezno) německý matematik a astronom několik let působil v Praze na dvoře císaře Rudolfa II. v Praze také formuloval dva ze tří Keplerových zákonů zabýval se astronomií, matematikou, mechanikou a krystalografií

Historie Johannes Kepler se pokusil mezi šest sfér tehdy známých planet vložit těchto pět platónských těles. Mezi Merkur a Venuši dal osmistěn, mezi Venuši a Zemi dvacetistěn, mezi Zemi a Mars dvanáctistěn, mezi Mars a Jupiter čtyřstěn a mezi Jupiter a Saturn krychli. Tato tělesa měla představovat vzdálenosti mezi jednotlivými planetami. Bohužel, časem se ukázalo, že to tak jednoduché není…

Přírodní vědy Vzhledem k vysoké symetrii se platónská tělesa objevují běžně v současné krystalografii, krystalochemii a molekulární fyzice a chemii. Řada tvarů krystalů s vysokou symetrií krystalové mřížky nabývá forem platónských těles (např. krystaly běžné kuchyňské soli mají tvar krychle, u sfaleritu někdy tvar čtyřstěnu apod.). Také symetrické molekuly mají mnohdy tvar těchto těles: metan má čtyři vodíkové atomy ve vrcholech pravidelného čtyřstěnu s uhlíkovým atomem v jeho těžišti, molekula hexafluoridu sírového má tvar pravidelného osmistěnu atp.

Vyšší dimenze Pravidelné mnohostěny existují i ve vyšších dimenzích ve čtyřrozměrném prostoru jich je šest (5-nadstěn, teserakt, 16-nadstěn, 24-nadstěn, 120-nadstěn, 600-nadstěn) v prostorech dimenze vyšší než čtyři existují vždy právě tři pravidelné mnohostěny (zobecnění čtyřstěnu, zobecnění krychle a její duální těleso - zobecnění osmistěnu)

Platónská tělesa se představují…

Tetraedr Pravidelný čtyřstěn Typ stěn: pravidelný trojúhelník počet stěn 4 počet hran 6 počet vrcholů 4 počet hran u vrcholu 3

Hexaedr = krychle Pravidelný šestistěn Typ stěn: čtverec počet stěn 6 počet hran 12 počet vrcholů 8 počet hran u vrcholu 3

Oktaedr Pravidelný osmistěn Typ stěn: pravidelný trojúhelník počet stěn 8 počet hran 12 počet vrcholů 6 počet hran u vrcholu 4

Dodekaedr Pravidelný dvanáctistěn Typ stěn: pravidelný pětiúhelník počet stěn 12 počet hran 30 počet vrcholů 20 počet hran u vrcholu 3

Ikosaedr Pravidelný dvacetistěn Typ stěn: pravidelný trojúhelník počet stěn 20 počet hran 30 počet vrcholů 12 počet hran u vrcholu 5

Vytvořte si modely platónských těles

Co získáte? Především: procvičení orientace v prostoru a prostorového vidění procvičení přesnosti, pečlivosti, trpělivosti, manuální zručnosti zábavnou činnost na dlouhé zimní večery… 

Pomůcky a informace Pomůcky: Informace: čtvrtky A4 bílé nebo barevné, rýsovací potřeby, nůžky, lepidlo (nejlépe Herkules), tenký štětec Informace: sítě platónských těles si můžete stáhnout ve formátu PDF v sekci RŮZNÉ nebo je sami narýsujte

… moudra závěrem Pro začátek si vyberte jednodušší model, na kterém si vyzkoušíte svoji zručnost. Síť vybraného modelu co nejpřesněji vystřihněte nebo vyřežte včetně lepicích hran. Ostatní hrany je dobré „projet“ podle pravítka hrotem vypsané propisky a pak teprve ohnout. Při lepení dodržujte zásadu: Čím méně (lepidla), tím lépe. Čím přesněji budete pracovat, tím lépe bude výsledný model vypadat. Ó Hana Amlerová, 2010

Použité zdroje Johannes Kepler. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2006-10-27]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Johannes_Kepler. Platón. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2006-10-27]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Platón. Platónské těleso. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2006-10-27]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Platónské_těleso. Modely byly vytvořeny v SW Corel Draw.