PEDOSFÉRA = půdní obal Země

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.
Advertisements

Půdy:.
Vznik, složení a význam půd
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA.
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
je půdní obal Země nacházející se na povrchu litosféry
Pedosféra 2 Igor Dostal.
Půdy České republiky Igor Dostal.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PŮDOZNALSTVÍ.
Půdy, pedologie, pedogeografie
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
PŮDNÍ TYPY A PŮDNÍ DRUHY V ČESKÉ REPUBLICE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA.
Pedosféra.
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PEDOSFÉRA.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

PEDOSFÉRA = půdní obal Země - vzniká přeměnou svrchní části zemské kůry (+ působení vody, vzduchu, slunečního záření, organismů) - leží na styku s geosférami (lito-, atmo-, hydro-, biosféra, SES) ▪ půda = trojrozměrný výřez pedosféry (od povrchu: humus - podloží - matečná hornina) - jedna z nejcennějších složek krajinné sféry, součást FGS - základní výrobní prostředek zemědělství a lesnictví složky: neživé → pevné anorganické (částečky jílu, hlíny, písku, úlomky nerostů a hornin) → kapalná (půdní roztok - půdní voda) → plynná (půdní vzduch; dusík, O2, CO2) → organická (humus) živé → edafon (půdní organismy, bakterie, prvoci, houby, dešťovky, brouci, krtci,…) → mikro- a makroedafon (velikost) → fyto- a zooedafon → kořenové systémy vyšších rostlin

= půda je přírodní útvar na rozhraní živé a neživé přírody • vědy: pedologie (vznik, vývoj, vlastnosti půd) pedogeografie (studium, prostorová diferenciace) Půdy vznikají půdotvorným procesem vyvolaným půdotvornými činiteli. ▪ půdotvorní činitelé: - působí na vznik, vývoj, vlastnosti a geografické rozšíření půd • matečná hornina • podnebí (teplota, srážky, výpar) • georeliéf (nadmořská výška, sklon a expozice svahů) • voda (podzemní, povrchová) • biota (živé organismy, mikroorganismy, rostlinstvo, živočišstvo) • čas • činnost člověka ▪ půdotvorný proces: matečná hornina + p.č. - zvětrávání → půdotvorný substrát (podklad, zvětralinový plášť) + p.č. - půdotvorné pochody → půda

▪ půdotvorné pochody: = soubor fyzikálních, chemických a biologických pochodů - vznikají půdní horizonty (vrstvy, polohy) v půdním profilu (kolmý řez půdou) - liší se barvou, vlastnostmi - základní: A (nejsvrchnější, dokonale zvětrný, bo- hatý na humus = tmavá barva), B (iluviální , obohacený), C - subhorizonty (přechodné typy) A1 (humózní), A2 (eluviální, ochuzený o humus), C1 (zvětralý půdotvorný substrát), C2 (nezvětralá matečná hornina) - další G (glejový - glejový proces → glejové půdy), Ca (karbonátový) → rendziny Podle půdních horizontů rozlišujeme půdní typy.

▪ půdní typ = základní klasifikační jednotka (působí stejní půdotvorní činitelé, stejné horizonty) ▪ vlastnosti půd: • fyzikální: zrnitost (textura) - velikost převládajících pevných částic (minerál- ních zrn) → jemnozem (částice pod 2 mm) zrnitostní → drť (skelet; částice nad 2 mm) kategorie půdní druhy: zemědělská praxe ◦ půdy lehké (písčité) písčité - hlinitopísčité - písčitohlinité málo humusu a jílovitých částic) lehce obdělávatelné na vátých píscích a pískovcích

◦ půdy středně těžké (hlinité) písek = jílovité částice středně obdělávatelné - nejúrodnější v nížinách ◦ půdy těžké (jílovité) jílovitohlinité - jílovité - jíly nesnadno obdělávatelné (zamokřují se, bobtnají, praskají) ◦ kamenité půdy přes 20 % skeletu (štěrk, kameny, balvany) lesní půda v horách Obecně se obsah skeletu v půdách zvětšuje od povrchu do hloubky).

struktura (sloh) = schopnost půdních částic spojovat se v hrudky (agregáty) tmelivé látky (jílovité materiály, kalcit, humus) velký vliv na úrodnost pórovitost - závisí na zrnitosti a struktuře póry = volné prostory mezi pevnými částicemi a jejich shluky (existence edafonu, proniká voda a vzduch) chemické složení (půdní reakce) ovlivněny chemickými vlastnostmi matečné horniny půdy: kyselé (pH pod 7) - vlhčí oblasti, vápnění neutrální (pH kolem 7) sušší zásadité (pH nad 7) oblasti

úrodnost nejcennější vlastnost → přirozená - bez zásahu člověka (lesní společenstva) → kulturní - kultivací přírodních půd (obdělávání, hnojení, melio- race, osevní postupy) ▪ planetární členění (rozšíření půd na Zemi): - projevuje se zeměpisná zonálnost → horizontální (vodorovná pásmovitost) - podnebí → vertikální (výšková stupňovitost) - georeliéf Azonálnost vyvolána geologickými a geomorfologickými poměry (pohyby zemské kůry, horská pásma, mezihorské kotliny, roviny)

• horizontální zonálnost půd - změna klimatických podmínek (rovník → póly) → změna půdních typů: červenožluté půdy vlhkých (deštných) tropických lesů - rovník = Amazonská nížina - Konžská pánev - teplo + vlhko = rychlý rozklad velkého množství biomasy - úrodné (odlesnění = velmi rychle klesá úrodnost) - pochod ferralitizace (laterizace) - obohacování půdy o volné oxidy (železitý - hlinitý) → barva - při intenzivním hnojení: cukrová třtina, kakaovník, tropic- ké ovoce červené půdy = savany Afriky a JA (mezi 10° z.š. a obrat- níky) - období dešťů - chemické zvětrávání - pochod ferritizace (oželeznění) - obohacení o oxid železitý + oxidy hliníku - období sucha - vzlínající voda k povrchu se vypařuje, že- lezitá kůra (červenohnědá barva) - poměrně úrodné, bez zavlažování = pastviny

pouštní, polopouštní půdy = subtropy, mírný a tropický pás - sucho roční úhrn srážek 100 - 150 mm - málo humusu (1 %) = chudé pastviny - hlinité, písčité, štěrkovité, kamenité → solná kůra (vzlíná- ní vody) - při zavlažování: bavlník - rýže - ovoce - vinná réva žlutozemě, červenozemě = vlhké subtropické lesy (jv. USA stř. a jv. Čína) - pochod ferritizace - barva červenohnědá, červená až žlu- tá - kyselé, chudé na živiny = intenzivní hnojení: bavlník, čaj, tabák, podzemnice olejná, sója černozemě = stepi a lesostepi mírného pásu - 650 až 300 mm/rok; léto teplé - zima studená = Ukrajina, jih Ruska; Kanada(Alberta, Saskatchewan), USA (Dakota, Nebraska, Kansas) - černozemní pochod - dlouhodobé hromadění humusu z kořenů stepních - rostlin v A1 - zůstává (málo srážek), 60-100 cm mocný, 3-15 %

humusu (šedočerný) - půdní profil: A, C = spraš - vápnité sedimenty - neutrální reakce, drobně hrudkovitá struktura, vysoký obsah živin = nejúrodnější - světové obilnice kaštanové půdy - suché stepi (350-250 mm/ rok) - mělčí, méně humusu - zavlažování - úrodné x nezavla- žované = pastviny podzolové půdy (rus. zola = popel) - šedá barva - vlhčí a chladnější podnebí = lesní společenstva (tajga) Eurasie - SA (Skandinávie – sever Ruska a Kanady) - podzolizační pochod - rozklad nerostů působením silných organických kyselin - živiny prosakují vodou do hloubky - horizont A2 eluviální (ochuzený) - světle šedý - horizont B iluviální (obohacený) - rezavě hnědý - nekvalitní humus - kyselá reakce (jehličí) - nedostatek ži- vin = málo úrodné = jehličnaté lesy

tundrové půdy = subarktický pás na severu Eurasie a SA - horizonty A, C - léto rozmrzá (60-100 cm - permafrost) - glejový pochod - prosycené vodou - chudé pastviny pro soby • vertikální zonálnost půd (výšková stupňovitost) - změna klimatu s rostoucí nadmořskou výškou - hlavní půdní typy střední Evropy (nížiny - hornatiny) nivní půdy (fluvizemě) - podél řek na říčních náplavech - zaplavovány - štěrkovité až jílovité - pole, louky, pastviny; lužní lesy

lužní půdy (černice) - dále od vodních toků (Polabí - Podunajská nížina) - humusový horizont 30-100 cm = k nejúrodnějším černozemě - do 300 m n.m., sucho, teplo, na spraších hnědozemě - na svazích pahorkatin - lemují černozemě (do 450 m n.m.) na spraších a sprašových hlínách - úrodné - více srážek - pochod mírné illimerizace = mechanický přesun jílovitých částic vodou z A do B

illimerizované půdy (luvizemě) - navazují na hnědozemě - vlhčí podnebí = intenzivnější pochod illimerizace - A1 - tmavošedý humusový - A2 eluviální světle hnědý - B iluviální rezavě hnědý - kultivované = středně úrodné hnědé lesní půdy (kambizemě) - vrchoviny - převládají ve střední Evropě - C = skelet křemičitanových hornin (žula - andezit - písko- vec) - A1 hnědošedý, malá mocnost; B obohacen sloučeninami železa - proces brunifikace - chemické zvětrávání - jíl bohatý na křemík a uvolňuje se železo - lesy, méně náročné plodiny podzolové půdy - vyšší hornatiny při horní hranici lesa

Zemědělská půda • využívána v zemědělství = pěstování kulturních plodin → orná půda (pole), → trvalé kultury (sady, vinice, chmelnice, zahrady) = chov hospodářského zvířectva → zelené plochy (louky, pastviny) • nebezpečí ohrožující půdu: půdní eroze nadměrné hnojení úbytek zástavbou ukládání nebezpečných odpadů