Stereometrie Řezy hranolu I VY_32_INOVACE_M3r0108 Mgr. Jakub Němec.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STEREOMETRIE Metrické úlohy – odchylky, vzdálenosti Odchylka přímek
Advertisements

Volné rovnoběžné promítání – průsečík přímky tělesem
Průsečík přímky a roviny
Obecné řešení jednoduchých úloh
Rozhodněte o její pohyblivosti (určete počet stupňů volnosti).
STEREOMETRIE metrické vlastnosti
(polohové vlastnosti) POZNÁMKY ve formátu PDF
Vzájemná poloha dvou rovin- různoběžné
Metodický list Materiál je určen pro 4. ročník 6letého Materiál je určen pro 4. ročník 6letého a 2. ročník 4letého studia, lze ho využít při opakování.
VY_32_INOVACE_MAT_VA_16 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Řez jehlanu Autor: Mgr. Eva Vaňková Předmět: Matematika Ročník: 3. ročník VG Využití:
Autor: Mgr. Svatava Sekerková
Základní věty stereometrické 1.část
Autor: Mgr. Svatava Sekerková
Téma: Shodnosti a souměrnosti
Základní vztahy mezi body, přímkami a rovinami
STEREOMETRIE polohové vlastnosti - incidence
XIV. Průsečík přímky s rovinou - užití
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Vzájemná poloha přímky a roviny Autor: Mgr. Svatava.
VY_32_INOVACE_MAT_VA_18 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Průsečík přímky a roviny Autor: Mgr. Eva Vaňková Předmět: Matematika Ročník: 3.
Vzájemná poloha dvou přímek
STEREOMETRIE Polohové úlohy – řezy těles 2 body v jedné stěně
ŘEZY TĚLES.
VY_32_INOVACE_MAT_VA_14 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Řez krychle Autor: Mgr. Eva Vaňková Předmět: Matematika Ročník: 3. ročník VG Využití:
Volné rovnoběžné promítání - řezy
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Volné rovnoběžné promítání
Stereometrie Užití řezů těles VY_32_INOVACE_M3r0111 Mgr. Jakub Němec.
Vzdálenost bodu od přímky
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Vzájemná poloha přímek, rovin v prostoru.
Střední škola stavební Jihlava
Bod, přímka, rovina, prostor
MATEMATIKA Planimetrie - úvod.
Řešení polohových konstrukčních úloh
Užití řezů těles - procvičování
Vzájemná poloha tří rovin
Vzdálenost rovnoběžných rovin
STEREOMETRIE. = prostorová geometrie, geometrie v prostoru  část M zkoumající vlastnosti prostor. útvarů  vychází z tzv. axiómů, využívá věty Axióm.
Stereometrie Odchylky rovin VY_32_INOVACE_M3r0116 Mgr. Jakub Němec.
Březen 2015 Gymnázium Rumburk
Stereometrie Řezy jehlanů VY_32_INOVACE_M3r0110 Mgr. Jakub Němec.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Vzdálenost rovnoběžných přímek a rovin Autor: Mgr.
Vzdálenost bodu od roviny
Vzájemná poloha tří rovin
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Základní vztahy mezi body, přímkami a rovinami Autor:
Stereometrie Odchylky přímek VY_32_INOVACE_M3r0114 Mgr. Jakub Němec.
Vzájemná poloha dvou rovin
Stereometrie Kolmost přímek a rovin Mgr. Jakub Němec
Stereometrie Řezy hranolu II VY_32_INOVACE_M3r0109 Mgr. Jakub Němec.
Vzdálenost rovnoběžných přímek
Polohové vlastnosti – poloha přímky a roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Vzájemná poloha dvou rovin
Autor: Mgr. Svatava Sekerková
Vzájemná poloha dvou přímek v prostoru
Řezy v axonometrii Duben 2015.
Vzájemná poloha dvou geometrických útvarů – procvičování
STEREOMETRIE Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
STEREOMETRIE základní pojmy Blan ka Wagnerová Úvod do studia DG.
ŘEZ HRANOLU ROVINOU OB21-OP-STROJ-KOG-MAT-S
Užití poměru (graficky)
Matematika Vzájemná poloha přímek a rovin
Vzájemná poloha tří rovin
Základní vztahy mezi body, přímkami a rovinami
Vzájemná poloha přímky a roviny
Užití poměru (graficky)
Řešení polohových konstrukčních úloh
Průsečík přímky s rovinou
Množina bodů dané vlastnosti
Konstruktivní úlohy na rotačních plochách
Množina bodů dané vlastnosti
Transkript prezentace:

Stereometrie Řezy hranolu I VY_32_INOVACE_M3r0108 Mgr. Jakub Němec

Řez tělesa rovinou Řezem tělesa rozumíme průnik tělesa a roviny. Získáme tak rovinný útvar, jehož hranice jsou tvořeny průnikem hranice tělesa (u hranolů a jehlanů tvoří hranice tělesa jeho stěny) a rovinou řezu. Hlavním úkolem při hledání řezu hranolu je najít průsečnice zadané roviny s rovinami jednotlivých stěn hranolu.

Pravidla pro sestrojení řezu Pro sestrojení řezu tělesa máme několik vět, které nám jej pomohou jednoznačně určit (všechny již známe z předchozích lekcí): Pokud leží dva různé body v rovině, leží v této rovině i přímka, která je těmito body určena. Dvě různé rovnoběžné roviny protíná třetí různoběžná rovina ve dvou navzájem rovnoběžných přímkách. Pokud jsou tři navzájem různoběžné roviny, které mají společný právě jeden společný bod, procházejí tímto bodem všechny tři průsečnice daných rovin. Tato pravidla použijeme v následujících příkladech.

Na začátek opět začneme s jednoduchou úlohou: V krychli ABCDEFGH mějme rovinu ACH. Určete řez krychle danou rovinou. Dle prvního pravidla můžeme spojit dva body náležející téže rovině, v našem případě v rovinách stěn krychle. Tím získáme kýžený řez, protože jsme získali uzavřený rovinný geometrický útvar.

Na závěr každého příkladu, v němž hledáme řez tělesa, je třeba vyznačit viditelnost. Části řezu, které leží ve stěnách, u nichž vidíme všechny hrany (jsou plnou čarou), znázorníme plnou čarou. Části řezu, které leží ve stěnách, u nichž nevidíme všechny hrany (některé jsou přerušovanou čarou), znázorníme přerušovanou čarou.

Zde je vyznačena rovina, která nám určovala řez krychle.

V krychli ABCDEFGH mějme rovinu ABG. Určete řez krychle danou rovinou. Na základě prvního pravidla spojíme body ve stejných rovinách stěn.

Díky druhém pravidlu můžeme nalézt rovnoběžné průsečnice dané roviny s rovnoběžnými stěnami krychle. Rovnoběžky však musí procházet body, které již do hledaného řezu patří, jsou jimi totiž určeny. Stěna BCF je rovnoběžná se stěnou ADE, a proto můžeme vést v rovině stěny ADE rovnoběžku s přímkou BG z bodu A. Získáme tak část řezu, který je určený přímkou AH. Obdobný postup zvolíme i pro část řezu, který je vymezen body AB.

Určíme viditelnost.

Zde je vyznačena rovina, která nám určovala řez krychle.

V krychli ABCDEFGH mějme rovinu DFG. Určete řez krychle danou rovinou. Na základě prvního pravidla spojíme body ve stejných rovinách stěn. Vidíme, že v tomto případě nelze daný řez znázornit (čáry se překrývají).

Proto můžeme využít jiný pohled na krychli, u něhož bude nalezení řezu snadným cvičením. Postupujeme obdobně jako u předchozího příkladu. Spojíme body roviny, které leží ve stejné stěně. Na základě rovnoběžnosti nalezneme zbývající části řezu. Poté určíme viditelnost.

Zde je vyznačena rovina, která nám určovala řez krychle.

V krychli ABCDEFGH mějme rovinu KBG, kde bod K leží ve středu hrany AE V krychli ABCDEFGH mějme rovinu KBG, kde bod K leží ve středu hrany AE. Určete řez krychle danou rovinou. Na základě prvního pravidla spojíme body ve stejných rovinách stěn.

Na základě druhého pravidla můžeme bodem K vést rovnoběžku s přímkou BG. Získáme průsečík L s hranou EH, která je průsečnicí levé boční stěny a horní podstavy.

Na základě prvního pravidla můžu spojit bod G a průsečík L. Získali jsme tak celý řez.

Určíme viditelnost.

Zde je vyznačena rovina, která nám určovala řez krychle.

V krychli ABCDEFGH mějme rovinu KLM, kde bod K leží na hraně AE a rozděluje ji v poměru |AK| : |EK| = 2 : 1, bod L leží na polopřímce AB a platí |AB| : |AL| = 2 : 3 a bod M je střed hrany CG. Určete řez krychle danou rovinou.

Bod L leží v rovině přední stěny, a proto jej můžeme na základě prvního pravidla spojit s bodem K. Přímka KL protne hranu BF, která je průsečnicí roviny přední stěny a boční stěny, a vzniká průsečík P.

Průsečík P tak můžeme spojit s bodem M opět na základě prvního pravidla.

Na základě prvního a druhého pravidla dokončíme celý řez.

Určíme viditelnost.

Zde je vyznačena rovina, která nám určovala řez krychle.

V krychli ABCDEFGH mějme rovinu určenou přímkou p, která leží v rovině podstavy, ale nemá žádný společný bod s dolní podstavou, a bodem M, který lež na hraně AE a platí |AM| : |EM| = 1 : 2.

Zde je ukázáno, že přímka p může ležet v rovině podstavy.

Pro nalezení první části řezu si musíme pomoci průsečnicí dolní podstavy a přední stěny, protože potřebujeme vědět, který bod přímky p náleží do obou rovin.

Jakmile tento bod R nalezneme, víme, jak bude určen řez v přední stěně, protože jej můžeme spojit s bodem M.

Na základě podobné úvahy nalezneme i část řezu v boční stěně. Využijeme průsečnici roviny dolní podstavy a roviny boční stěny.

Společný bod této průsečnice S a bodu R na hraně BF tvoří přímku, která určuje řez v boční stěně a průsečík T s hranou CG.

Na základě prvního a druhého pravidla dokončíme celý řez.

Určíme viditelnost.

Zde je vyznačena rovina, která nám určovala řez krychle.

Úkol závěrem Urči řez krychle ABCDEFGH, který je určen rovinou: a) BEK, kde bod K je střed hrany FG b) GKL, kde jsou body K a L po řadě středy hran AB a BC c) KLH, kde bod K leží na hraně BF a rozděluje ji v poměru |BK| : |FK| = 3 : 1 a bod L leží na polopřímce AD a platí |AD |: |DL| = 2 : 3 d) KLC, kde bod K je průsečík přímky EG a spojnice středů hran EF a EH a bod L je střed hrany FG.

Zdroje Literatura: POMYKALOVÁ, Eva. Matematika pro gymnázia - Stereometrie. 1. vydání. Praha: Prometheus, 1995, 223 s. ISBN 80-7196-004-7. Obrázky byly vytvořeny v programu Malování.