Mikroskopická identifikace optického zjasňovacího prostředku Autor: Giliana Taraskaeva Vedoucí pracé: Ing. Ludmila Fridrichová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ilustrace podkladů pro prezentaci
Advertisements

FAKULTA TEXTILNÍ LABORATOŘ STANDARDIZACE, ÚDRŽBY, ŽIVOTNOSTI TEXTILNÍCH VÝROBKŮ laboratoř - QTextil Projekt FRVŠ 1736/2008/A/a Řešitel: Prof. Ing. Luboš.
VY_52_INOVACE_ZBO2_3664HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
The world leader in serving science Infračervená spektroskopie Princip, aplikace a souvislosti se správnou výrobní praxí Ing. Martin Hollein, Nicolet CZ.
Barva těles.
Mechanické vlastnosti celulózových vláken
Digitální učební materiál
GRANT FRVŠ ZA ROK 2008 GRANT FRVŠ ZA ROK 2008 rozvojový projekt LABORATOŘ STANDARDIZACE, ÚDRŽBY, ŽIVOTNOSTI TEXTILNÍCH VÝROBKŮ 1736/ 2008/A/a Nositel grantu:TECHNICKÁ.
Barva těles (Učebnice strana 178 – 181)
Test vyšetření plodnosti mužů Male fertility test Miloslava Betková VFN Praha.
VY_52_INOVACE_ZBO2_3764HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
OPTIKA.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Rozptyl světla Rayleighův rozptyl Miroslav Blabla 9.A.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Vnímání světla Vičánková Barbora 3IT.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
Digitální učební materiál
ŽLUTÁ SKVRNA.
Rozklad světla Vypracoval: Tomáš Cacek a Aleš Křepelka.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Stavové veličiny hvězd
Infračervené záření.
0PTIKA 05. Odraz a rozptyl světla
Digitální projektory. LCD (Liquid Crystal Display) DLP (Digital Light Processing)
FY_085_Světelné jevy_ Měření světla
TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI
Technika a technické vzdělávání Dalibor Valenta
Spektra látek Při průchodu světla optickým hranolem vzniká v důsledku disperze světla tzv. hranolové spektrum.   Podobné spektrum vzniká také při průchodu.
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ ZOBRAZOVACÍ JEDNOTKY Ing. Petr Bouchala Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál.
VY_52_INOVACE_ZBO2_3964HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tato prezentace byla vytvořena
OPTICKÉ JEVY 0PTIKA 01. Úvod Mgr. Marie Šiková
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Světelné jevy Barva těles Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vliv osvětlení a jasu na člověka
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
ULTRAZVUK Štěpán Balajka.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název úlohy: 2.14 Barvy světla
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 14Číslo.
52_INOVACE_ZBO2_3564Ho Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Zelené fluorescenční světlo odhaluje ionty uranu
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
SUPMAT - Podpora vzd ě lávání pracovník ů center pokro č ilých stavebních materiál ů Registrační číslo CZ.1.07/2.3.00/ INFRAČERVENÁ SPEKTROSKOPIE.
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_18.  přidáním barevného odstínu vznikne tmavší barva, tento způsob používají například tiskárny.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_18 Název materiáluSpektrum.
Barva těles. Barva neprůhledného tělesa je určena tím, jakou složku bílého světla těleso odráží a jakou pohlcuje. Žlutý citrón odráží žluté světlo, ostatní.
Rozklad světla Investice do rozvoje vzdělávání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_MARTA_KAFKOVA_PRODEJ_TEXTILNIHO_ZBOZI_TE XTILNI_ZBOZI_PREZENTACE_12 Název školy Střední.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Částicový charakter světla
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Barevné modely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Barevné modely Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Osnova 1 Úvodní snímek 2 Fotogalerie 3 Barvy 4 Délka 5 Kdy vychází
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Prací prostředky – složení
Transkript prezentace:

Mikroskopická identifikace optického zjasňovacího prostředku Autor: Giliana Taraskaeva Vedoucí pracé: Ing. Ludmila Fridrichová, Ph.D.

Cíl práce Cílem této práce bylo zjistit zda je možné pomocí mikroskopické fluorescence identifikovat optické zjasňující prostředky.

Úvod Bílá barva se považuje za nejdůležitější barvu v textilním průmyslu, 10-20% textilního zboží je bílé barvy. Pokud se však jedná o módní trend, může být toto procento vyšší.

Barva textilního materiálu, kterou vnímá lidské oko, je dána tím, jak velký podíl z celkového spektra bílého světla textilní materiál odrazí, propustí nebo pohltí.

Pokud by textilní materiál zcela pohltil dopadající světlo, jevil by se materiál jako černý. Pokud by textilní materiál veškeré dopadající světlo odrazil, jevil by se jako bílý.

Absorbuje-li textilní materiál jen část dopadajícího bílého světla, zbývající část spektra je textilním materiálem odražena nebo propuštěna a materiál se jeví jako barevný.

Barva a vlnová délka Různé frekvence světla vidíme jako barvy, od červeného světla s nejnižší frekvencí a nejdelší vlnovou délkou po fialové s nejvyšší frekvencí a nejkratší vlnovou délkou.

Opticky zjasňující prostředky Přírodní vlákna absorbují více světla v modré části viditelného spektra z důvodu nečistot (přírodních pigmentů), které obsahují. Syntetická vlákna jsou také nažloutlá, ale ne tak výrazně jako vlákna přírodní.

Nažloutlý odstín textilních vláken a materiálů může být odstraněn (zčásti nebo zcela) pomocí chemického bělení, „modření“ nebo použitím optických zjasňujících prostředků.

Fluorescenční mikroskopie Fluorescenci je možné sledovat pod fluorescenčním mikroskopem. Fluorescenční mikroskopie umožňuje odhalit přítomnost jen jediné hledané molekuly ve vzorku.

Experiment Při experimentu bylo využito vzorků polyesterové a bavlněné textilie.

Všechny polyesterové textilie byly opticky zjasňovány po dobu 30 minut při 130° C, poměr lázně 10:1, pH lázně 5. Vzorky za denního světla

Bavlněné vzorky byly opticky zjasněny při peroxidovém bělení po dobu 60 minut při teplotě 98° C, poměr lázně 1:10. Vzorky za denního světla

Identifikace zjasňujících prostředků pomocí mikroskopické fluorescence K identifikaci OZP na textiliích bylo použito mikroskopu značky Olympus, typ BX51 doplněného o zdroj UV světla.

Textilie ze 100% PES pod UV světlem (vzorky: 1 – režný, 2 – 9 ošetřené)

PES tkanina a pletenina ošetřené OZP

Textilie ze 100% bavlny pod UV světlem (vzorky: 1 – režný, 2 – 4 ošetřené)

Závěr Cílem práce bylo zjistit, zda je možné identifikovat optické zjasňující prostředky na textilních materiálech. Bylo zjištěno, že je možné ve většině případů rozpoznat rozdíl mezi materiálem zjasněným a režným, bez použití opticky zjasňovacích prostředků.

Seznam literatury [1]Blažková, J..: Identifikace OZP na textilních materiálech pomocí fluorescence. Bakalářská práce, Technická univerzita Liberec, fakulta textilní, 2009 [2]LAKOWICZ, J. R.: Principles of fluorescence spectroscopy: Joseph R. Lakowicz. [on-line]. Lonodon: Springer, [cit – 04 – 24] Dostupné z luorescence+spectroscopy&printsec=frontcover&source=bn&hl=en&e i=4bQWSuWeIMGysAbM14yRAg&sa=X&oi=book_result&ct=result& resnum=7. ISBN: luorescence+spectroscopy&printsec=frontcover&source=bn&hl=en&e i=4bQWSuWeIMGysAbM14yRAg&sa=X&oi=book_result&ct=result& resnum=7

Děkuji za pozornost.