Principy a využívání Národní soustavy kvalifikací (NSK)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní soustava povolání
Advertisements

Úloha sektorových rad v systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání
Sektorové dohody. 2 Co to je Sektorová dohoda? Sektorové dohody = unikátní nástroj sektorových rad umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů.
Národní soustava kvalifikací
Prezentace k projektu REPRO CV
Strategie CŽU ČR a její implementace
Práce sektorových rad Jaromír Janoš, Pardubice
Národní soustava kvalifikací Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Setkání se členy Svazu obchodu a.
Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2d Praha, Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Práce sektorových rad Jaromír Janoš, Brno
Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2a Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Vize zaměstnavatelů o nastartování systému CŽU Model SR, NSP, NSK a zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání.
Zákon č. 179/2006 Sb. a právní úpravy systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR.
Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému Knihovnické profese v NSP Havlíčkův Brod, Zlata Houšková.
NÚV a jeho priority v oblasti celoživotního učení
Rozvoj a implementace Národní soustavy kvalifikací (NSK2) Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Aktuální uplatnění praktických zkušeností na trhu práce z pohledu FDV
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Krajská pobočka Úřadu práce ČR ve Zlíně
Národní soustava kvalifikací v aktivitách Úřadu práce ČR.
Národní soustava povolání a Národní soustava kvalifikací v praxi , Pardubice.
NSK – ZÁKLADNÍ FILOSOFIE Dle zákona – 179/2006 Sb. Nová filosofie vzdělávání – orientace na výsledek Přestává platit – získané vzdělání vystačí na celý.
Národní soustava povolání III Konference Národní soustava povolání - moderní nástroj světa práce Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Národní soustava kvalifikací Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Konference projektu KRUH
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY - Pevný bod ve světě podnikání Systém ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání podle zákona č. 179/2006 Sb.
Prospěchová stipendia
Neformální vzdělávání jako součást Strategie celoživotního učení ČR Martin Sycha
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
1 Školy jako centra celoživotního učení a uznávání Jana Bydžovská KONFERENCE MŠMT K VYUŽÍVÁNÍ ESF VE VZDĚLÁVÁNÍ
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu Ing. Petra Semeráková, manažerka projektu.
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
Národní soustava kvalifikací a její přínosy pro zaměstnavatele
Zaměstnavatelé jako spolutvůrci systému
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Další vzdělávání v ČR.
Dalším vzděláváním k uspokojení požadavků zaměstnavatelů a k uplatnění na trhu práce Celoživotní učení - Kroměříž, Projekt je spolufinancován.
Národní soustava kvalifikací Praktický nástroj pro zaměstnavatele Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Národní soustava povolání. Národní soustava povolání  Popis světa práce v ČR: otevřená, veřejně dostupná databáze.
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ. Národní soustava povolání (NSP) je otevřená soustavně aktualizovaná databáze informací o potřebách trhu práce, vytvářená zaměstnavateli.
Konference projektu UNIV3 Oblasti autorizace na MPSV Svěřené profesní kvalifikace Statistika Webové stránky 1.
Národní soustava povolání (NSP) Klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE)  
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje , Otrokovice.
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI NÁRODNÍ SOUSTAVA KVALIFIKACÍ STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI.
1 Vzpomínky starého zbrojnoše Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Personální plán pro podnikatelský plán
Veřejná zakázka na realizaci projektu MPSV NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ ing. Jaromír Janoš, Trexima spol. s r.o. Zlín 2. Národní konference projektu NSK,
Národní soustava kvalifikací: Zaměstnanci dle představ a potřeb zaměstnavatelů Konference k 20 letům výročí A.T.I.C. ČR Ostrava, 7. března 2014.
Zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání (179/2006 Sb.) Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání.
Systém dílčích kvalifikací - cesta k výučnímu listu Střední odborná škola a Střední odborné učiliště technické, Třemošnice, Sportovní 322.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
Druhy DV a strategické směry Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Střední škola jako centrum celoživotního vzdělávání.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
European Qualifications Framework Evropský rámec kvalifikací Národní ústav pro vzdělávání :
NSK Jednání k PK chůva na MPSV
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Setkání kariérových poradců
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
  Další vzdělávání v ČR Konference UNIV 2 Kraje Karlovy Vary.
Transkript prezentace:

Principy a využívání Národní soustavy kvalifikací (NSK)

Témata Principy NSK, současné a budoucí směřování Profesní kvalifikace v kontextu systémových nástrojů Potenciál využívání NSK z pohledu občana, absolventa, zaměstnavatele Zapojení NSK do personálních systémů Příklady využívání NSK ve firmách

Otázka č. 1 (a jedna podotázka) Proč? Proč vytváříme nový systém vedle současného tradičního a ověřeného školského systému? Proč je založen na ověřování a uznávání výsledků učení? Vy už o NSK leccos víte. Umíte odpovědět na otázku Proč vůbec takový systém vzniká?

Výzvy a ohrožení 2013 Globalizace Stárnutí populace Vysoký standard Rychlost změn v technologiích Převzdělanost Vysoká cena práce

Populační propast 400.000 chybějících lidí během sedmnácti let

Proč se o NSK zajímat? Vliv demografie a malého zájmu o učňovské obory Pokles téměř o 20 000 tis. JaM celý snímek Zdroj: analýzy NÚV (www.infoabsolvent.cz)

JAK VELKÉ HROZÍ PROBLÉMY? Věková struktura u významných profesí JaM celý snímek

Možnosti řešení Průmysl, ale i další sektory budou trpět nedostatkem kvalifikovaných lidí. Co s tím? Usilovat o zvýšení zájmu o potřebné obory SŠ a VŠ Zahájit rozumnou imigrační politiku Využívat systém celoživotního učení a NSK JaM celý snímek

Zájem o učební obory x NSK Kapacity škol ve vybraných oborech a skutečný zájem o tyto obory: Kód oboru Název oboru vzdělání Počet přijatých v roce 2011 Počet škol, které obor nabízely 23-51-H/01 Strojní mechanik 1762 125 23-52-H/01 Nástrojař 359 45 23-55-H/01 Klempíř 193 42 23-55-H/02 Karosář 770 50 23-56-H/01 Obráběč kovů 1175 90 23-57-H/01 Kovář 8 2 Zdroj: analýzy NÚV Nový systém NSK - počty přezkoušených vybraných kvalifikací: Kód PK Název profesní kvalifikace Počet přezkoušených do V. 2013 Počet aut. osob 23-003-H Zámečník 129 50 23-002-H Montér ocelových konstrukcí 92 27 23-001-H Opravář strojů a zařízení 42 23-006-E Kontrolor strojírenských výrobků 22 16 23-007-E Dělník ve strojírenské výrobě 31 23 23-022-H Soustružení kovových materiálů 12 23-026-H Obsluha CNC obráběcích strojů 103 32

Kdo a pro koho? Otázka č. 2 Kdo jsou klíčoví uživatelé systému? A kdo mají být hlavní tvůrci? A jaké jsou hlavní přínosy?

NSK - zúčastnění, jejich role Hlavní cílové skupiny Zaměstnavatelé Občané Další zúčastněné strany Vzdělavatelé Autorizované osoby (zkoušející) Autorizující orgány (ministerstva) Úřady práce Personální agentury Kariéroví poradci Agentury práce… HoP: Je evidentní, že NSK není triviální systém s jediným a zřetelným cílem – je lékem na více chorob, a další funkcionality se při jejím budování „objevují“. Skupin nějakým způsobem s NSK pracujících je více, je třeba však mít na mysli, že hlavními cílovými skupinami jsou pouze zaměstnavatelé a občané; aby ale NSK fungovala plně, musí mít spoustu dalších hráčů, kteří jsou v systému nezbytní, ale kteří pro ony dvě cílové skupiny „pouze“ poskytují nějaký servis – vzdělavatelé, certifikující autority (AOs), AOr, poradci - úřady práce, personální agentury, kariérní poradci, dále pak agentury práce… Každý má v systému nějakou specifickou roli, zájem/motiv, NSK je pro něj něčím jiným… ale protože vše do sebe zapadá, musí si všichni na sebe navazující a spolu komunikující rozumět a musí vědět jakou službu pro jakého partnera poskytují. My se dále podrobněji podíváme pouze na ty hráče, se kterými se setkáváte Vy jako ÚP při naplňování své role. Jsou jimi obě hlavní cílové skupiny, tedy zaměstnavatelé a občané, dále pak vzdělavatelé a případně ověřovatelé (AOs)…

Přínosy NSK Ostatní Zaměstnavatelé Občané Objednávka kvalifikovaných pracovníků, definice standardu Usnadnění „čitelnosti“ uchazečů o zaměstnání Nástroj pro personální práci a motivaci Občané Zdroj informací pro rozhodování o kariéře Možnost získat/změnit kvalifikaci v dospělosti Zvýšení uplatnitelnosti na trhu práce Rozhodují kompetence, nikoli způsob jejich osvojení Ostatní Mohou vzdělávat (v PV i DV), zprostředkovávat, zkoušet, radit – a to v rámci transparentního a státem garantovaného systému HoP: Jaké jsou tedy ty hlavní přínosy NSK pro jednotlivé zúčastněné? Zaměstnavatelé si především mohou relativně rychle „objednat“ kvalifikaci pracovníků, které potřebují, a to nejen prostřednictvím pomalého PV, ale zejména prostřednictvím operativnějšího DV (rychlá definice potřeb, možnost vytvářet profesní standardy na míru, promítání požadavků na zkušenost pracovníků do standardů, rychlá reakce na změny kvalifikací, orientace na výstup, ne na proces, usnadnění „čitelnosti“ uchazečů o zaměstnání, umožnění získávat kvalifikované pracovníky i jinak než cestou počátečního vzdělávání, splnění požadavků systémů řízení jakosti v oblasti LZ….). Občané mají díky NSK informace o možnostech svého uplatnění, kdykoli si mohou porovnat své aktuální kompetence s požadovanými, a v případě fungujícího systému si mohou i s pomocí ostatních zúčastněných stran svou kvalifikaci i v pozdějším věku zvyšovat (nevystačíme si s jednou kvalifikací, požadavky se dnes v návaznosti na technologie rychle vyvíjejí, za život bude potřeba cca čtyřikrát zásadněji posunout své kompetence). Značnou výhodou je, že systém je orientovaný na výsledek, nikoli na proces, nikdo se tedy neptá kde se uchazeč požadovanému naučil. Ostatní zúčastnění - pro ně jde buď o naplnění jejich zákonné role (stát – ÚP, AOr, školy), nebo byznys – vzdělávačky, AOs, personální agentury, agentury práce (vědí co se po nich žádá). Vzdělavatelé obecně – mohou vytvářet kurzy reagující na standardizované potřeby zaměstnavatelů. Školy – mohou využít volných kapacit personálních a materiálních, promítat požadavky zaměstnavatelů i do počátečního vzdělávání… NSK je též nástrojem potenciálně umožňujícím ovlivňovat nejen obsah PV na úrovni RVP a ŠVP, ale i strategickou úroveň vzdělávání – regionální a oborovou strukturu škol, jejich financování…

Jak? Otázka č. 3 Kdo jsou klíčoví uživatelé systému? A kdo mají být hlavní tvůrci?

Geneze zapojování zaměstnavatelů do popisu požadavků trhu práce KTP NSP a NSK NSP II a NSK 2 Národní soustava povolání a Národní soustava kvalifikací – II. etapa sektorové rady + pracovní skupiny + stvrzovatelé 98% trhu práce kolem 2000 odborníků Národní soustava povolání a Národní soustava kvalifikací – I. etapa sektorové rady + pracovní skupiny 70% trhu práce stovky odborníků Kartotéka typových pozic (součást ISTP) jednotliví garanti popisují jednotlivá povolání 50% trhu práce desítky odborníků JaM celý snímek: ISTP nyní využívá jako datovou základnu NSP, dále obsahuje nástroj pro tvorbu podrobného profilu uchazeče (JobTip) a databázi kurzů DAT.

Proč dvě soustavy? Komplexní popis všech významných skupin pracovních pozic na trhu práce: Činnosti, příklady prací Měkké, obecné i odborné kompetence Vhodná školní příprava Potřebné certifikáty Zdravotní omezení Další informace pro poradenské využití (pracovní podmínky, mzdová úroveň) Nový typ státem garantovaného certifikátu: Kvalifikace využitelné na trhu práce Vychází z NSP (kvalifikace pro potřeby praxe, nikoliv pro potřeby vzdělavatelů) Přezkušované kompetence a povinné parametry zkoušky Vytváří vedle počátečního (školního) vzdělávání rovnocennou cestu k plnohodnotné kvalifikaci pro dospělé JaM celý snímek

Národní soustava povolání Národní soustava kvalifikací Jakou to má logiku? Národní soustava povolání Typové pozice Povolání Zkoušky Další vzdělávání Kurzy, rekvalifikace Školní vzdělávací programy Rámcové vzdělávací Počáteční vzdělávání Národní soustava kvalifikací Úplné profesní kvalifikace DÍLČÍ KVALIFIKACE Profesní (dříve dílčí) Praxe, samostudium ISTP – to je poradenství a DAT. Zaměstnavatelé v NSP popisovali povolání a typové pozice. Ty pak jako podklad přebírá NSK, kde již zaměstnavatelé konzultují tvorbu kvalifikací se zástupci autorizujících orgánů a především se sférou vzdělávací, kterou v sektorových radách reprezentuje Národní ústav pro vzdělávání. NSK, která je mostem mezi zaměstnavateli v roli objednatelů, a vzdělavateli v roli poskytovatelů, má v návaznosti na NSP rovněž dvě stěžejní komponenty – PK (dříve dílčí), definované jako způsobilost vykonávat pracovní činnosti uplatnitelné na trhu práce. Platí tedy, že jejichž šíře, hloubka a úroveň striktně odpovídá požadavkům zaměstnavatelů, podmínkou jejich existence je tedy UPLATNITELNOST NA TP (o tom, jak rozdílné mohou PK být a jak rozdílné role mohou plnit, zde bude později hovořit kolega Jiří Strádal). ÚPK, je definována jako způsobilost vykonávat určité P, zpravidla bývají z pohledu svého obsahu množinou podstatných částí příbuzných PK, a jelikož jejich hlavní role pro budoucno spočívá tom, že budou základní objednávkou pro odborné počáteční vzdělávání, je pro ně krom uplatnitelnosti podstatným kritériem i VZDĚLATELNOST V PV. O PV zde již dále hovořit nebudeme, vrátíme se k PK. Každá PK je popsána dvěma standardy – KS, vycházejícím z TP, a říkajícím CO musím znát a umět (znalosti, dovednosti, postoje), abych mohl vykonávat činnosti požadované příslušnou TP, a HS, který popisuje JAK jako zkoušející poznám, že zkoušený požadovanými kompetencemi skutečně vládne (je tedy souborem hodnoticích kritérií a způsobů ověřování). Co se týče vzdělávání, jsou PK nástrojem, který poprvé formalizuje podstatnou část tzv. DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ (PV bylo formalizované již dávno).

Co už NSK produkuje: 572 schválených profesních kvalifikací cca 500 PK ve stadiu tvorby nebo schvalování 3 302 udělených autorizací (oprávnění zkoušet) 88 868 realizovaných zkoušek cca 1,33% ekonomicky aktivní populace ČR již absolvovalo zkoušku PK Schváleno je 606 kvalifikací z cílových 1100 Propojení zaměstnavatelské sféry s obsahem vzdělávání (sektorové rady, personální praxe) HoP: Ještě mnoho PK v systému chybí, jsou ale vytvořeny struktury, které umožní žádané PK identifikovat a vytvořit pro ně standardy. V tuto chvíli je naplněn systém kvalifikacemi zhruba z poloviny, byť přesné číslo říci nelze (systém je dynamický). Počet autorizovaných osob – aktuálně jich je cca 600, což je zhruba polovina počtu středních škol odborného zaměření (je třeba podporovat regionální rozložení sítě AOs ve vztahu k potřebám kvalifikovaných). Počet vyzkoušených – po několika letech rozběhu systému se pomalu dopracováváme k číslu představujícímu počet absolventů z PV za jeden rok…

Nejčastější zkoušky – úroveň 2 a 3 NSK v číslech (2) Nejčastější zkoušky – úroveň 2 a 3 Strážný (71012) Příprava teplých pokrmů (783) Florista (481) Příprava pokrmů studené kuchyně (439) Složitá obsluha hostů (347) Příprava minutek (335) Kominík - Revizní technik spalinových cest (266) Údržba veřejné zeleně (236) Prodavač (236) Skladník (220) Úklidový pracovník administrativních ploch (137) Jednoduchá obsluha hostů (132) Zámečník (129) Výpomoc při přípravě pokrmů (127) Manipulace se zbožím a materiálem (124) … 130 PK má nějakého přezkoušeného

Nejčastější zkoušky – úroveň 4 a 5 NSK v číslech (3) Nejčastější zkoušky – úroveň 4 a 5 Sportovní masáž (813) Detektiv koncipient (504) Průvodce cestovního ruchu (454) Člen horské služby (123) Chůva pro děti do zahájení povinné školní docházky (57) Personalista (27) Cvičitel horské služby (20) Chůva pro dětské koutky (20) Těžba dříví těžebně-dopravními stroji (14) Horský průvodce (11) Hodnotitel koní (9) … Je schváleno 79 PK úrovně 4 a 5 (odpovídá maturitní úrovni), další vznikají

V NSK nově Nyní v systému i kvalifikace 6. a 7. úrovně Manažer kvality Lektor dalšího vzdělávání Manažer BOZP Zemědělský poradce pro ochranu rostlin Ekonom práce Manažer projektu Manažer programů a komplexních projektů Inženýr chemie produktmanažer Specialista poradenství a prodeje krmných směsí Technik kvality Auditor systémů řízení Základy managementu kvality Specialista hodnocení a odměňování zaměstnanců Specialista náboru, přijímání a uvolňování zaměstnanců Specialista vzdělávání a rozvoje zaměstnanců

www.sektoroverady.cz

www.narodnikvalifikace.cz

Provázané informační systémy VEŘEJNÉ ROZHRANÍ PRO PODNIKOVÉ SYSTÉMY narodni kvalifikace.cz nsp.cz (NÁSTROJE TVORBY) SCHVÁLENÉ PK STANDARDY ZKOUŠEJÍCÍ (NÁSTROJE TVORBY) KATALOG NSP KOMPETENCE METODIKA vzdelavaniaprace.cz Vlastník MŠMT/NÚV Vlastník MPSV sektoroverady.cz SLOŽENÍ SR PLÁNY PRACÍ NSP PLÁNY PRACÍ NSK STAV SD REGISTRACE FIREM DLOUHODOBÁ POPTÁVKA Vlastník MŠMT/NÚV VYHLEDÁVÁNÍ: POVOLÁNÍ KVALIFIKACÍ VZDĚLÁVÁNÍ ZKOUŠEK PRÁCE PRO LAIKY istp.cz KURZY eu-dat.cz Job-Tip poradenství Vlastník MPSV portal.mpsv.cz Vlastník MŠMT/NÚV VOLNÁ MÍSTA ÚP Vlastník MPSV

Dopady NSK na různé oblasti dalšího vzdělávání NSK MŠMT 179/2006 Sb. Rekvalifikace Živnosti Zákony upravující kvalifikace Nabídka vzdělávání Personální praxe Mezinárodní srozumitelnost (EQF)

Jak se to dá používat? Otázka č. 5 Použití v občanském životě Použití v personální práci firem Zadat pro 2 skupiny: Personalista Občan (uvažujte jako kariérní poradce)

10 KROKŮ ZMĚNY KARIÉRY Jediná jistota trhu práce je změna. Profesní mobilita v ČR je velmi nízká. V budoucnu budou lidé muset v měnit povolání 3x za život. NSK je pro dospělé daleko operativnější cesta k ověřené kvalifikaci než klasický vzdělávací systém. Podle Dawn Rosenberg McKay, About.com (součást NewYork Times) Rozhodněte se, zda opravdu chcete měnit povolání (změnit práci je snazší) Posuďte sami sebe Vytvořte si seznam povolání Prozkoumejte povolání na svém seznamu Postupně zužujte svůj seznam Mluvte s lidmi, kteří vyhlédnutá povolání dělají Nastavte si své cíle – nehoňte mnoho zajíců Vytvořte si akční plán Vzdělávejte se a získejte potřebnou kvalifikaci Rozlučte se současnou kariérou Využité pro dospělého občana NSK primárně není určeno jako náhrada počátečního vzdělávání. Děti mají chodit do školy. Školy mají být náročné a připravovat pro celoživotní profesní rozvoj i pro práci. Pro dospělé nabízí možnost změny Rozhodněte se, zda oprvadu chcete měnit povolání Možná potřebujete jen změnit zaměstnání, což není snadné, ale je to rozhodně snažší Posuďte sami sebe Své hodnoty, dovednosti, znalosti, osobnost i zájmy 3. Vytvořte si seznam povolání, která podrobně prozkoumáte Vybírejte nejen z vysněných, ale hlavně z těch které vám doporučí specializované nástroje. 4. Prozkoumejte povolání na svém seznamu obsah práce, kvalifikační a další požadavky, poptávku po práci, odměňování 5. Postupně zužujte svůj seznam Velkou roli by mělo hrát to, jak náročné bude pro vás splnit kvalifikační požadavky 6. Mluvte s lidmi, kteří vyhlédnuté povolání dělají 7. Nastavte si své cíle – nehoňte mnoho zajíců 8. Vytvořte si akční plán Je potřeba velký cíl rozložit na postupné menší cíle. 9. Vzdělávejte se a získejte potřebné dovednosti 10. Rozlučte se současno kariérou

NSK, NSP a personální práce Kvalitní popisy pracovních míst Efektivní nábor a adaptace Přiměřené a motivující odměňování Hodnocení výkonu a účinný rozvoj zaměstnanců Společensky odpovědný outplacement, kolektivní vyjednávání NSP: Činnosti, příklady prací, CZ-ISCO, zákonné požadavky, kompetenční model. NSP: Vhodné obory, kontakty na školy, kompetence - formulování požadavků. NSK: Hledání člověka s vhodnou profesní kvalifikací. EQF – mezinár. srovnání. NSP: Statistické informace o mzdách. NSK: Obecně platný certifikát jako benefit. NSP: Kompetence (soft i hard) – základ hodnocení. NSK: Úkol získat certifikát – nejlepší motivace k učení. Kariérní růst založený na certifikátech. NSK: Raději odstupné, nebo obecně uplatnitelnou kvalifikaci?

Ukázky možného využití v PIS Vyladěný kompetenční model – základ HCM Inspirovat se, ale neopisovat NSK a NSP sdílejí jeden kompetenční model

Ukázky možného využití v PIS Popisy pracovních pozic mohou čerpat z NSP Činnosti Kompetence Formální kvalifikace NSK jako vyžadovaný certifikát

Ukázky možného využití v PIS Hodnocení měkkých i tvrdých kompetencí Využití detailních vzorů chování z NSP a NSK – pomoc manažerům

Ukázky možného využití v PIS Řešení nedostatků – jedna z možností je externí vzdělávání PIS může využívat vazby kompetencí a kurzů např. přes 40 000 vzdělávacích akcí EDUCITY a DAT Vždy ale nejprve identifikovat potřebu rozvoje, pak teprve hledat kurz

Ukázka ze zkoušky uklízeč/ka administrativních prostor

Děkuji Vám za pozornost 