Ontogeneze člověka aneb ETAPY VÝVOJE JEDINCE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Člověk a vývojová stádia člověka
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vývin člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o vývinu člověka v jednotlivých.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
BIOLOGIE ČLOVĚKA VÝVOJ DÍTĚTE
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Postnatální vývoj Jana Fišerová EU-ICT-ČAZ-8-09.
Digitální Učební Materiál (DUM) Datum výroby:
Digitální Učební Materiál (DUM) Datum výroby:
Vývoj člověka - postnatální
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
Biologie dítěte PhDr. Pavla Pikardová.
Fetální období.
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
FÁZE ŽIVOTA.
Embryologie 2008.
Digitální Učební Materiál (DUM) Datum výroby:
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
DÍTĚ PŘED NAROZENÍM.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VÝVOJ JEDINCE.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Opakování - vývoj jedince
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
ontogeneze prenatální a postnatální vývoj
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Kostra.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
POHYBOVÝ SYSTÉM SCHÉMATA, OBRÁZKY.
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
PS muže a ženy Emma Pecháčková Prenatální vývoj
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Digitální Učební Materiál (DUM) Datum výroby:
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Rozmnožovací soustava
Ontogeneze člověka:.
Rozmnožovací soustava 5. ročník
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Biologické děje v dospívání
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
N ÁZEV ŠKOLY : ZŠ Š TĚTÍ, O STROVNÍ 300 A UTOR : M GR. Š TĚPÁNKA B ERANOVÁ D ATUM : Č LOVĚK A JEHO SVĚT, ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ. N ÁZEV MATERIÁLU.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_4A_16_Rozmnožovací soustava ženy Téma:
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky prenatálního období klíčová slova : koncepce, morula, blastocysta.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky novorozeneckého období klíčová slova : oválné okénko, červené krvinky,
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Stavba těla savců.
VY_32_INOVACE_14_PR_SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍ SEKRECÍ
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Ovulační a menstruační systém
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
VÝVOJ JEDINCE opakování
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Rozmnožovací soustava
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Transkript prezentace:

Ontogeneze člověka aneb ETAPY VÝVOJE JEDINCE Autor DUM: Mgr. Pavel Šimek Datum vytvoření DUM: 29. 8. 2012 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_9C17

Definice ontogeneze člověka Ontogeneze je individuální vývoj jedince 1) Období prenatální - od oplození vajíčka do porodu 2) Období postnatální - od porodu do smrti

Vývoj rýhování vajíčka Zygota vzniká splynutím pohlavních buněk. Jedná se o diploidní buňku, ta se mitoticky dělí a vzniká mnohobuněčný útvar morula. Rýhované buňky se nazývají blastomery. Ze svrchní vrstvy buněk vzniká - trofoblast - chorion a placenta, Z vnitřní vrstvy vzniká - embryoblast - embryo, žloutkový váček, amnion. Zygota v tomto stadiu se nazývá blastocysta a ta niduje (uhnízdí se) v děložní sliznici Vytvoří se 3 zárodečné listy - ektoderm, entoderm a mezoderm – z nic se vyvíjí jednotlivé orgánové soustavy.

Vývoj orgánů ze zárodečných listů se nazývá … … ORGANOGENEZE Z ektodermu (vnější) vzniká pokožka a její deriváty, nervová soustava a smyslové orgány. Z entodermu (vnitřní) vzniká epitel trávicí trubice, průdušky a plíce, žlázy s vnitřní sekrecí Z mezodermu (střední) vzniká svalová a pojivová tkáň, krev, cévy, pohlavní orgány a orgány vylučovací soustavy

Zárodečné obaly Chrání vyvíjející se zárodek před vyschnutím při přechodu z těla matky a vodního prostředí do suchého prostředí. Amnion je základní obal kolem zárodku, je vyplněn tekutinou, ve které se zárodek vyvíjí. Alantois je obal zvaný močová blána a hromadí se zde zplodiny metabolismu zárodku Chorion obsahuje klky, je to vnější obal a vrůstá do děložní sliznice matky, vytváří placentu.

Propojení plodu s matčiným tělem pomocí … … PLACENTY. Tvoří se od 5. týdne. Zárodek je uložený v amniovém váčku, ponořený v plodové vodě. Matka je propojena s plodem pomocí pupeční šňůry vedoucí do placenty.

Prenatální měsíc č. 1 vzniká též základ budoucí nervové soustavy ve třetím týdnu vzniká v podélné ose embrya základ míchy, rovněž se objevují základy svalů, obratlů a pojivové tkáně, vznikají první cévky a základ trávicího traktu ve čtvrtém týdnu vznikají základy očí, orgánů, vzniká čtyřkomorové srdce, které začíná rytmicky pulsovat vznikají též základy rukou a nohou embryo má velikost již 5 mm

Prenatální měsíc č. 2 nastává morfogeneze – formování tvaru embrya miniaturní končetiny embrya začínají dostávat „dospělý“ tvar objevují se ruce, nohy, kolena, lokty, prsty – a ocasní kost (ze které se později stane kostrč) na konci druhého měsíce má embryo 25 mm délky a váží 1 gram od začátku 9. týdne již hovoříme o fetu (fetus = plod) všechny orgány jsou již vyvinuté

Prenatální měsíc č. 3 Pokračuje vývoj nervové soustavy a ruce a nohy se začínají pohybovat embryo již vykazuje různé výrazy tváře a vykazuje reflexy – sací reflex a obranný reflex kolem 10. týdne se přestává tvořit hCG a díky tomu se žluté tělísko rozpadá menstruace ovšem nepřichází, (neboť placenta sama vylučuje svůj vlastní estradiol a progesteron estradiol a progesteron rovněž inhibuji vylučování FSH a LH z adenohypofýzy, čímž se zabraňuje ovulaci)

Prenatální měsíc č. 5 - 9 16. týden – nejvyšší růstová rychlost v prenatálním věku - dítě začíná kopat v pátém měsíci tělo plodu pokrývá tzv. lanugo, pokryv chlupů. Na konci pátého měsíce již srdeční stahy je možno zachytit stetoskopem. Na konci pátého měsíce již fetus měří 175 mm a váží 225 gramů na konci šestého měsíce již ale dítě měří 300 mm a váží 600 gramů! prudce se rozvíjí nervová soustava, vznikají nové nervové dráhy

Porod a jeho fáze placenta vylučuje velké množství estradiolu, a snad díky tomu se z placenty uvolňují též prostaglandiny estradiol rovněž stimuluje dělohu k vytvoření mnoha receptorů pro oxytocin stahy dělohy přenášené sensorickými nervy stimulují neurohypofýzu ke tvorbě ještě většího množstí oxytocinu a rozjíždí se pozitivní zpětná vazby na počátku se objevuje jen několik stahů za hodinu, před porodem pak jedna kontrakce každé 2 – 3 minuty po porodu stahy dělohy vyloučí placentu a membrány, které chránily plod

FÁZE POSTNATÁLNÍHO VÝVOJE ČLOVĚKA novorozenecké období (0 - 28 dne) kojenecké období (29 dnů - 1 rok) batolecí období (1 - 3 roky) předškolní věk (3 - 6 let) mladší školní věk (6 - 10 let) starší školní věk (11 - 14 let) dorostové období (14 - 18 let) dospělost (18 - 30 let) zralost (30 - 45 let) střední věk (45 - 60 let) stáří (60 - 75 let) vysoké stáří (nad 75 let) kmetský věk (nad 90 let)

1) novorozenecké období (do 4 týdne) - vyvinut dýchací, sací, uchopovací, plavací, úlekový reflex - změny v cévní soustavě: uzavírá se oválný otvor a tepenný průtok, pupečníkové cévy se mění ve vazivo - klesá počet červených krvinek (novorozenci: 7 milionů, klesne na 5 milionů) - při rozpadu vzniká žlučové barvivo (bilirubin) -> novorozenecká žloutenka - po několika hodinách nebo dnech důkaz, že trávicí soustava (včetně střev) je v pořádku: smolka - výrazné neotenické znaky (=> jedinec si je zachová od časných vývojových stádií): velká hlava, plochý obličej

2) kojenecké období (do 1. roku věku) - krmení dítěte mateřským mlékem individuální - dítě roste, mění se jeho proporce; růstový spurt - mateřské mléko - má speciální složení - během kojení se vyvíjí a mění podle potřeb dítěte - obsahuje protilátky na nejrůznější věci -> děti pak méně trpí na alergie - kojenec stráví nejlépe - během prvního roku další změny: rozvoj smysly, pohybové schopnosti, prořezávají se zuby - 3. měsíc - převrací se na bříško - na konci období dítě začíná mluvit, má pár zubů (kol. půl roku), začíná si stoupat - vyvíjí se zakřivení páteře (krční lordóza, hrudní kyfóza, bederní lordóza)

4) předškolní období (do 6 - 7 let) - období vytáhlost (hlavně končetiny) -> ztrácí oplácaný vzhled - děti mnohem pohyblivější -> ztenčování vrstvy podkožního tuku - dá se na první pohled rozlišit hrudní a břišní část trupu - vyvíjí se psychické schopnosti, jemná motorika - ke konci se prořezává předškolní chrup - objevují se mezipohlavní rozdíly - v někt. oblastech světa se používala filipínská míra (dosáhnout si rukou přes hlavu na ucho) -> způsobilost nastoupit do školy - psychický vývoj se někdy projeví v kázeňských problémech = první puberta

5) školní věk (od 6-7 let do 14-15 roku) velký rozdíl mezi pohlavími 2. fáze vývoje - puberta - u dívek posunuta až o 2 roky dříve a) mladší školní věk 1. stupeň ZŠ 2. období plnosti (následuje období vytáhlosti) dokončuje se vývoj trvalého chrupu

b) starší školní věk kryje se s obdobím puberty - bouřlivé fyzické i psychické období rychlý růst (10 - 15 cm za rok) růst do délky neprobíhá rovnoměrně (některé části rostou rychleji) - pořadí: dolní končetiny, horní končetiny, hrudník do šířky, pánev do šířky, ramena do šířky, trup do délky, hrudník do hloubky (hrudní kosti) vývoj souvisí s produkcí pohlavních hormonů -> vývoj sekundárních pohlavních znaků (ochlupení, prsa, vousy, …) změny v délce hrtanu (-> změna hlasu) - u chlapců změna o oktávu, u dívek o tercii

6) adolescence = dospívání (od 15 do 18 - 21) - největší rozvoj fyzických a duševních sil - zastavuje se růst do výšky, poslední 3. období plnosti, formuje se konečný typ postavy - nastaví se normální hodnota ukládání tuků v těle <- u mužů a žen se ukládají na jiných místech

7) období dospělosti - podle dokončení vývoje chrupu - dorostou poslední stoličky a) ranná dospělost (20 - 25 let) - fyzická soustava na vrcholu - člověk už je právně dospělý, začíná být ekonomicky samostatný b) střední dospělost (25 - 40 let) - na vrcholu intelektuálního rozvoje - lehce klesá fyzická výkonnost ve smyslu síly, rychlosti, nejlepší období pro vytrvalce - ke konci se začínají objevovat 1. známky stárnutí: šediví vlasy, obrušování zubů (opotřebené) c) pozdní dospělost (40 - 55 let) - postupné snižování pohlavní aktivity - kol 50 - 55 - u žen ukončení činnosti vaječníků - na vrcholu společenského uplatnění (hodně zkušeností)

8) stárnutí není jasné, co ho způsobuje (jedna z teorií: způsobeno kyslíkem tj. působí na tkáně jako jed) několik fází: a) do 65 let (do důchodu) úbytek fyzických sil, vynikající duševní kondice b) od 65 do 75 let úbytek vody v tkáních, postupná deformace meziobratlových plotének úbytek podkožního tuku -> zhoršená termoregulace citlivost na duševní podněty c) vysoké stáří od 75 let závislost na pomoci z okolí (někdy dojde ke změně z aktivního života takřka ze dne na den)

smrt => končí život - klinická smrt - člověku přestanou pracovat srdce a plíce, do několika minut možnost obnovit zákl. fyziologické funkce - biologická smrt - obnovení činností člověka nejde obnovit

AUTORSKÁ PRÁVA: NYNÍ PŘISTOUPÍME K TESTU: Test je tvořen v elektronické podobě v aplikaci „TEST“ Aplikace test: Test 1.1.4.25 Ke ztažení zde: APLIKACE TEST FREEWARE Parametry programu Test 1.1.4.25 Aktualizováno:13. 2. 2011 Podporované jazyky: Angličtina, Čeština, Slovenština Operační systémy: Win 2000, Win 95, Win 98, Win Me, Win NT, Win XP Web programu: software.zocek.cz Autor:Petr Žoček Licence: Freeware Velikost:1,16 MB

Kde dni 1. 7. 2013, kdy byl tento DUM poskytnut ke zveřejnění a umístění na web, byla aplikace Test 1.1.4.25 freewarem. Freeware Forma distribuce software, která ponechává autorovi autorská práva, ale volně zpřístupňuje plně funkční software ostatním bez poplatků. Software by neměl být prodáván či šířen za úplatu, nesmí být pozměňován, autor může také omezit způsob použití. Autoři poskytují software pod touto licencí většinou pro vlastní uspokojení, prosazení pokrokového nápadu či prostě pro dobro všech.

Autorská práva: Použitá literatura: Somatologie a antropologie - Josef Klementa, Jitka Machová (editor), Helena Malá (editor) 1981, 1. vyd., česky, SPN / Učebnice pro vys. školy, Praha, 502 stran Biologie člověka - Jazyk: CZ,240 str. - ISBN: 80-737 Ivan Novotný; Michal Hruška, pro gymnázia, FORTUNA, 2007 Autor testu souhlasí s využitím testu pro běžné výukové cíle. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další použití podléhá Autorskému zákonu

Metodický krycí list