Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
p ř etrvává vazba na realitu prosazují se moderní tendence – expresionismus, kubismus, futurismus, abstrakce prosazuje se v ě tšinou figurativní tvorba vyu ž ívá se mramoru, bronzu, hlíny, d ř eva um ě lecký zám ě r prostupuje impresionistická pocitovost a ztvárn ě ní cit ů
vrátil se do Norska po pa ř í ž ském pobytu a inspiraci Rodenem figurativní skulptury jsou oslavou síly a krásy lidského t ě la vyvolaly p ů lstoeltí trvajících prudkých kontroverzí
futurismus „Socha ř ství musí dát objekt ů m ž ivot tím, ž e bude systematicky, smyslovými a výtvarnými prost ř edky, vyjad ř ovat, jak se prodlu ž ují do prostoru.“ (Boccioni)
surrealismus konstrukce rokování archaických duch ů vyu ž il automobilových sou č ástek proslulý kolá ž emi a frotá ž emi
kubismus asamblá ž – b ř icho z prout ě ného košíku, rohy z vinného ke ř e, zadek z osv ě tlovacího t ě lesa
sna ž il se o co nejv ě tší oprošt ě nost tvaru od reality č erpal z orientálního myšlení – knihy tibetského mnicha z 11. století - Minarepy na rozkaz policejního prezidenta sta ž eno z výstavy 1920 pro „obscénnost“
tvo ř il asamblá ž e vytvo ř il teorii „aktivní prázdnoty“ – vycítil hodnotu a ú č innost prázdných míst vyst ř ídal konvexnost s konkávností (prohloubené a vypouklé prostory) vyu ž íval i pr ů hledné materiály
kubismus postava je redukována na profil a vzájemné p ř ekrývání tvar ů zajímal se o skulptury primitivních národ ů
kubismus zjemn ě ný zaoblenými liniemi verze zpracování aktu d ě lnický p ů vod propojuje jeho um ě leckou tvorbu s ř emeslnou poctivostí
dlouhotrvající zájem o daný nám ě t záliba v melodramati č nosti a symbolice t ě lo je pojato na zp ů sob lyry postava nabývá rázu dramatické masky
socha tvarov ě schematická a statická kubistický pohled ztvárn ě ní p ř edznamenává posun k futurismu - pohybu
„bezpodmíne č ný elementarismus“ mezi surrealismem a abstrakcí „…produkovat tak, jako rostlina produkuje plod, ne reprodukovat…“ (Arp)
instalována ve Skotsku první skotský plenérový socha ř pracoval na sochách ur č ených pro umíst ě ní v p ř írod ě základní tematiku nacházel v rodin ě
zdánliv ě matematicky p ř esný a dynamický stroj vyvolává iluzi pohybu, a č koli zcela statická konstrukce
série tvar ů v podob ě jemných pr ů svitných sítí vlákna z plastické hmoty a nerezav ě jící oceli hra sv ě tla a nehmotných ploch
expresionistická deformace zápas o vyjád ř ení emoce – jak vid ě t lidskou postavu v prostoru
vytvá ř el zprvu asamblá ž e z vy ř azených strojních sou č ástek a ž elezného šrotu pozd ě ji vystavil automobilové karosérie slisované do r ů znobarevných blok ů souvislost s pop-artem
hladký elementární tvar kubismus, abstrakce mnohosymbolická skulptura
„neproveditelné“ spojení dvou tvar ů pat ř ící k nejstarším, jaké kdy lidstvo znalo minimalismus
PIJOAN, José. D ě jiny um ě ní / 10. Praha: Odeon, ISBN PROKOP, Vladimír. Kapitoly z d ě jin výtvarného um ě ní pro výuku d ě jin um ě ní na st ř edních školách. Sokolov: O.K.-Soft, 2000.