Malinkatá letadla
Cri Cri
Cri prý ve francouzštině znamená hlas, volání, výkřik
MC15 Cri Cri
V roce 1971 začalo vznikat na kreslícím prkně francouzského konstruktéra Michaela Colombana miniaturní letadlo
Jeho cílem bylo postavit levné, malé a výkonné letadlo se dvěma motory
Cena materiálu neměla být vyšší než 1000 USD, a to včetně motorů Cena materiálu neměla být vyšší než 1000 USD, a to včetně motorů! (ceny z roku 1970).
Rovněž provozní náklady měly být miniaturní Rovněž provozní náklady měly být miniaturní. Konstrukční práce trvaly zhruba 1500 hodin
První let se uskutečnil 19 První let se uskutečnil 19. července roku 1973 na letišti Guyancourt airport kousek od Paříže
Při pojíždění s původním dvoukolým podvozkem nastaly potíže, a tak jej zalétávací pilot Robert Buisson a Michael Colomban vyměnili za tříkolový. Mohlo se startovat
Buisson přidal plyn, a letadlo se po osmi sekundách při rychlosti 100 km/h odlepilo od dráhy…
Od té doby uplynulo již mnoho let, legenda Cri-Cri však stále žije
Na celém světě se od té doby postavilo více jak 160 letadel tohoto typu v různých verzích
Nejvíce jich létá v rodné Francii – přes sto deset, na druhém místě je USA s více jak dvaceti kusy registrovaných letadel
Křídla lze snadno odejmout a tak stroj zabere v garáži plochu jen 1,5 x 4,2 m
Vejde se i na střechu auta
Po dvou až třech minutách je letadlo sestavené a může se do vzduchu
Stroj má snést +9G, -4,5G a teoreticky na něm tedy můžete dělat i akrobacii...
Pohled do kokpitu Cri-Cri
Startuje se i přistává stovkou, maximální rychlost je 250 km/hod
Na hladké přistání stačí dráha 250 m
Prapůvodní verze měla dva devíti koňové motory, pozdější dva motory JPX-PUL o 15 koních
Dva motory místo jednoho bývají u letadel výhodou
Nejinak je tomu i v tomto případě a protože jsou blízko sebe, pokud jeden selže, rozdíl v tahu lze „ukormidlovat“ a prakticky se nic neděje
I na ten zbývající můžete letět a vyšplháte se s ním až do výšky přes jeden kilometr
Spotřeba je okolo 8 litrů za hodinu a na toto množství doletíte cestovní rychlostí zhruba 170 km
Letounek s hmotností pod 80 kg navíc unesou bez problémů dva lidé
Běžně dosahuje na 75% výkonu rychlostí okolo 180 km/h
Dnes takových letadel po světě létají již stovky Dnes takových letadel po světě létají již stovky. Jsou v mnoha úpravách a s různými motory z travních sekaček, motokár či motorek
Finský letecký inženýr Aki Suokas představil na veletrhu Aero 2011 jednomístné letadlo nazvané FlyNano. Jde o jakýsi dvojplošník, jehož hmotnost je pouhých 70 kg a spadá tedy do kategorie, na kterou mnohde není třeba mít pilotní licenci. Ke startu i přistání ale potřebuje vodní hladinu
Na hmotnost a rozpětí křídel jsou oba stroje (Cri-Cri i FlyNano) téměř stejné. Rozdíl je v tom, že Francouz zvolil místo jednoho motoru dva a místo dvouplošníku se přiklonil k dolnoplošníku Toto řešení má několik předností. Předně má krytý kokpit, takže během letu neomrznete
Konstruktér letadla Cri-Cri: Michel Colomban 37 Bis Rue La Kanol 92500 Rueil Malmaison, France Fax: 0033 147 51 8876 Firma Zenair, která dříve Cri-Cri vyráběla Zenair Ltd. Huronia Airport Midland, Ontario L4R 4K8 Canada Tel: 1-705-526-2871 Fax: 1-705-526-8022
The End Tak to je konec Klik na odkaz přehraje video http://www.youtube.com/watch?v=FmjZlaacPd8&feature=related