Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Atletický trénink Atletický trénink je složitý, účelně organizovaný proces rozvoje specializované výkonnosti atleta ve vybrané disciplíně.
Fyziologie dítěte Kromě kalendářního věku, který je dán datem narození, hraje ve sportu také roli tzv. věk biologický. Rozdíly v biologickém věku mezi stejně starými jedinci mohou být v některých obdobích až 3 roky. Rozvoj tělesných proporcí (výška, váha, obvody, šířky) k určitému věku…
Etapy atletického tréninku Etapa všestranné sportovní výchovy Etapa základního tréninku Etapa specializovaného tréninku Etapa výkonnostního tréninku (maximální sportovní výkonnosti)
Charakteristika tréninku v jednotlivých etapách atletické přípravy Atletická předpřípravka - atletická školka (5 – 6 let) MINIPŘÍPRAVKA (6 – 9 let) Atletická přípravka (6 – 11 let) PŘÍPRAVKA (10 – 11 let) Cíl: obecná všestrannost, tréninkové prostředky na rozvoj rychlosti a koordinace
Etapa všestranné sportovní výchovy Zájemci o atletiku a sportování 6 – 11 let OBSAH CVIČENÍ: Všestranné pohybové činnosti, které přispívají k zabezpečení optimálního tělesného, psychického a sociálního rozvoje, upevňování zdraví a zvyšování tělesné a psychické odolnosti dětí. Zásady: přiměřenost, všestrannost FORMY CVIČENÍ: Pomocí drobných her se děti učí běhat, házet, skákat. Napodobivá cvičení využíváme pro správné držení těla a pro získání optimálního rozsahu pohybů. Vědomě se zaměřujeme na rozvoj koordinace. VÝCHOVNÉ DOPADY: Snažíme se vyvolat u dětí kladný vztah k pravidelnému cvičení. Soutěživost rozvíjíme pomocí drobných závodů a soutěživých forem přípravy (Nejstarší a vyspělejší soutěží někdy společně s mladšími žáky).
Základní etapa atletické přípravy Žactvo MLADŠÍ ŽACTVO (12 – 13 let) STARŠÍ ŽACTVO (14 – 15 let) Cíl: atletická všestrannost Cíl: širší specializace ve skupině disciplín
Předškolní věk I. Nejdříve ukončuje růst a vývoj mozek, je v podstatě ukončen už na konci předškolního věku. Dítě ovládá základní pohybové činnosti typu lezení, běh, skok, hod. Podpora a upevnění již získaných pohybových dovedností Zejména rozvoj koordinace a rychlosti Vytrvalostní složka – s přihlédnutím k fyzickým možnostem dítěte
Předškolní věk II. Forma hry a různých soutěží Štafetové závody bez překážek i s překážkami Závody na čas Účast na soutěžích Soutěže dvojic s rodiči „Opičí dráhy“ Důležitá je MOTIVACE
Mladší školní věk Výrazné psychosomatické změny Možný přiměřený rozvoj silových schopností formou dynamických cvičení nezatěžujících příliš páteř a nosné klouby První základy atletických disciplín… Rozvoj techniky běhu, překážkového běhu
Mladší školní věk Skupinové hry Míčové hry Speciální běžecká cvičení „SBC“ Štafetové běhy Odrazová cvičení Člunkový běh Kids sady (raketky, dětské překážky, střížky, míčky…)
Starší školní věk Období puberty – akcelerace X retardace Stále preferujeme všestrannost…prohloubení základů techniky atletických disciplín Atletické soutěže družstev i jednotlivců Stále individuální přístup Nezapomínáme na kompenzační cvičení a doplňkové sporty Závody typu přespolních běhů
Dorostový věk 16 – 17 let Diferenciace chlapeckého a dívčího tréninku Běhy….rozvoj rychlosti, vytrvalosti…již více stereotypní – formou úseků Intervalové tréninky??? – intenzita X čas odpočinku Možnost regenerace…
Zásady tréninku mládeže 1. dodržování individuálního přístupu 2. zařazování všeobecně působících cvičení rozvíjejících všestrannost před specializací 3. zvyšování motivace a pestrosti cvičení 4. dodržování správné tréninkové metodiky a přípravy na výkon 5. pravidelné kontrolování stupně vývoje, zdravotního stavu a zdatnosti spoluprací trenérů a lékařů 6. dodržování životosprávy.