Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
Advertisements

(míra tepelného stavu látky)
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Rychlost hmotného bodu Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Kinematika Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Doc. Ing. Zdeněk KADLEC, Ph.D.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanická práce Téma:Kinetická a potenciální energie Ročník:1.
TERMIKA Nauka o teple James P. Joule (1818 – 1889)
ROVNOVÁŽNÝ STAV, VRATNÝ DĚJ, TEPELNÁ ROVNOVÁHA, TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ
TERMODYNAMICKÁ TEPLOTA
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Digitální učební materiál
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_FYZIKALNI.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Fotoelektrický jev Ročník:4. Datum vytvoření:Únor 2014 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast:Termika Téma:Kruhový děj Ročník:2. Datum vytvoření:prosinec.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_HYDROSTATICKY.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Fyzika 6. ročník Teplota Anotace
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Kinematika Téma:Posuvný a otáčivý pohyb Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Jednoduchý kmitavý pohyb Ročník:1.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
TEPLOTNÍ STUPNICE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
VY_32_INOVACE_F.6.A ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku a slouží k výkladu nového učiva. Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr.
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
VY _52_INOVACE_A_12_Teplota
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Ing. Bc. Pavel Kolář Předmět/vzdělávací oblast: Základy přírodních věd - Fyzika Tematická oblast: Termika Téma: Měření teploty – teplotní stupnice, jednotky teploty Ročník: 2. Datum vytvoření: září 2013 Název: VY_32_INOVACE_08.2.01.FYZ Anotace: Úvod do termometrie. Zavedení veličiny teplota, Celsiova a Termodynamická teplotní stupnice, jednotky teploty. Metodický pokyn: Prezentace je primárně určena ke zkvalitnění výuky v hodinách fyziky, ale může být využita i k samostudiu nebo pro distanční formu vzdělávání. Otázky na konci tématu ověří u žáků pochopení probíraného učiva. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků (PC a dataprojektoru).

Teplotní stupnice, jednotky teploty Měření teploty Teplotní stupnice, jednotky teploty

Teplota Fyzikální veličina, která charakterizuje stav tělesa při tepelném ději; Je mírou pohybu molekul, atomů a jejich částí; Jednotkou teploty je Kelvin (K)  Termodynamická teplota T; nebo častěji Celsiův stupeň (°C)  Celsiova teplota t; Teplota se měří teploměrem.

Celsiova teplotní stupnice Teploměr s Celsiovou teplotní stupnicí měří Celsiovu teplotu t; °C ---- 100  Bod varu vody za normálního tlaku; ---- 0  Bod tání ledu za normálního tlaku; Normální atmosférický tlak pn=101,325 kPa - bod varu vody 100°C; Vyšší tlak - Papinův hrnec (200 kPa) - bod varu vody 120°C; Nižší tlak – Mount Everest (26,4 kPa) - bod varu vody 69 °C; Stupnice je mezi těmito body rozdělena na sto stejných dílků; Jeden dílek odpovídá teplotnímu rozdílu jednoho Celsiova stupně; Celsiova teplota nabývá kladných i záporných hodnot.

Termodynamická teplotní stupnice Teploměr s termodynamickou teplotní stupnicí měří termodynamickou teplotu T; K ---- 273, 16  Trojný bod vody; ---- 0  Absolutní nula; Základní teplotní stupnice nezávislá na volbě teploměrné látky; Absolutní nula – nejnižší možná hodnota teploty; Třetí termodynamický zákon: Je možné se k teplotě 0 K přiblížit, ale nelze ji přesně dosáhnout. Jeden kelvin je 273,16 díl termodynamické teploty trojného bodu vody; Termodynamická teplota nenabývá záporných hodnot.

a termodynamické teplotní stupnice Porovnání Celsiovy a termodynamické teplotní stupnice T – termodynamická teplota t – Celsiova teplota 0 °C = 273,15 K 100 °C = ? K T = (100 + 273,15) K 100 °C = 373,15 K

a termodynamické teplotní stupnice Porovnání Celsiovy a termodynamické teplotní stupnice T – termodynamická teplota t – Celsiova teplota 0 K = ? °C t = (0 – 273,15) °C 0 K = -273,15 °C

a termodynamické teplotní stupnice Porovnání Celsiovy a termodynamické teplotní stupnice Doplňte chybějící hodnoty: t °C -40 32 95 T K 74 200 310 -199 -73 37 233 305 368 T – termodynamická teplota t – Celsiova teplota

Shrnutí nejdůležitějších poznatků Fyzikální veličina teplota charakterizuje stav tělesa při tepelném ději; Teplota se měří teploměrem; Teploměr s Celsiovou teplotní stupnicí měří Celsiovu teplotu t ve stupních Celsia (°C); Teploměr s termodynamickou teplotní stupnicí měří termodynamickou teplotu T v Kelvinech (K); Kelvin (K) je základní jednotkou soustavy SI.

Otázky a úkoly Popište Celsiovu teplotní stupnici. Jakých hodnot může nabývat Celsiova teplota? Důležitými body na Celsiově teplotní stupnici jsou bod tání ledu (0 °C) a bod varu vody (100 °C) za normálního tlaku. Jeden dílek odpovídá jednomu Celsiovu stupni. Celsiova teplota nabývá kladných i záporných hodnot. V tlakové nádobě jaderného reaktoru má voda teplotu až 320°C a přesto ještě nevře. Jak je to možné? V reaktoru je vysoký tlak, přibližně 15 MPa (150 atm). V jakých jednotkách se měří termodynamická teplota? Termodynamická teplota se měří v Kelvinech (K).

Otázky a úkoly Co je to absolutní nula? V čem spočívá její význam? Absolutní nula (0 K) je nejnižší možná hodnota teploty. Popište termodynamickou teplotní stupnici. Jakých hodnot může nabývat termodynamická teplota? Důležitými body termodynamické teplotní stupnice jsou absolutní nula (0 K) a trojný bod vody (273,16 K). Jeden dílek odpovídá jednomu stupni Kelvina. Termodynamická teplota nabývá pouze kladných hodnot. Znáte ještě jiné teplotní stupnice? Kde se používají? Například Fahrenheitova teplotní stupnice používaná ve Spojených státech amerických.

Použité zdroje LEPIL, Oldřich, BEDNAŘÍK, Milan, HÝBLOVÁ, Radmila. Fyzika pro střední školy I. 4. vyd. Praha: Prometheus, 2004, 266 s. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-7196-184-1. BEDNAŘÍK, Milan, KUNZOVÁ, Vlasta, SVOBODA, Emanuel. Fyzika II pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN, 1986, 216 s. Učebnice pro střední školy. Kolektiv. KDY VLASTNĚ VŘE VODA ?  online. cit. 2013-08-20. Dostupný na WWW: http://www.cez.cz/edee/content/file/static/encyklopedie/pokusy/pokus 19.html Autorem obrázků, pokud není uvedeno jinak, je autor výukového materiálu.