{ Popularizační cyklus č. 8 „Čas jsou peníze!“ Vztah k práci, penězům, času a informacím ve světě středověkého města.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do studia dějepisu
Advertisements

Solární systémy pro aktivní topení
MĚŘENÍ ČASU PhDr. Jana Žáková.
Hra milionář Procvičujeme si jednotky hmotnosti
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Zadlužení, inflace, demografie
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Husitství Lenka Švarcová, V8A.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
VY_32_INOVACE_07/3/17_Aplikační úlohy
Středověká Západní Evropa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
A a 5.A. 7:30 – odjezd od hlavního vchodu GVN J. Hradec 9:30 - příjezd na Lipno 10:00-11:00 – informační centrum (všichni) 11:00-12:00 –
I NFORMACE O VÝUCE, PODMÍNKY ABSOLVOVÁNÍ PŘEDMĚTU, OSNOVA PŘEDMĚTU.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_09.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
vytvořený v projektu OP VK
Název Obyvatelstvo – rozmístění, početní vývoj a demografické ukazatele Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník Tematická oblast Sociální prostředí Anotace.
Sídla.
Osvícenství.
Opakování Středověk se dělil na tři období – napiš která.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Všeználek vypravuje o středověku.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Raný středověk 5. – 11. století
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Periodizace dějin 6. ročník.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
1 Ekonomický růst a trh práce (několik postřehů) František Cvengroš Smilovice, prosinec 2004.
Velká hospodářská krize
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK 1200 – 1400.
Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického myšlení v Evropě
Investice 2011: uklidnění nebo další stres? David Navrátil tel.: , Ekonomické a strategické analýzy.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
MLADÁ BOLESLAV ARCHEOLOGICKÝ AREÁL NEBO PARKOVACÍ DŮM ?
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Práce a společnost PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D..
Makroekonomie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Jednoduchá cesta k optimálnímu rozložení investic
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
GOTIKA.
Středověk Úvod.
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.
Jméno autora: František Sajdl Třída/ročník: H4A, 4ročník
I. Starověké středomoří
Středověká Evropa Šimon Balham C4B 2013/2014.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_712 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: VF : b) přírodní zdroje.
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
 ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OP VK  NÁZEV: VY_32_INOVACE_03  AUTOR: Mgr., Bc. Daniela Kalistová  OBDOBÍ:  ROČNÍK: 7  VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jak lidé měřili čas? od 2 minuty do 5:15
Regulační teorie, od fordistické dělby práce k flexibilní výrobě
Stát Definice, funkce, typy.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
Jak pracovat s učebnicí
PAPEŽSKÉ SCHIZMA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní charakteristika a hlavní rysy (Učebnice strana 52 – 59)
Úvod do středověku.
Hledání středověku.
Historické počátky středověké Evropy
Transkript prezentace:

{ Popularizační cyklus č. 8 „Čas jsou peníze!“ Vztah k práci, penězům, času a informacím ve světě středověkého města

 5. – 15. století  Raný ( stol.)  Vrcholný ( stol.)  Pozdní ( stol.)  Antika – TEMNO – Renesance  476 – Zánik Západořímské říše  1492 (Amerika), 1453 (pád Cařihradu), 1517 (M. Luther), 1648 (Třicetiletá válka)  „Dlouhý středověk“ – J. Le Goff Středověk

Politické dějiny Hospodářské a sociální dějiny Kulturní dějiny Dějiny každodenností Dějiny všedního dne Historická antropologie Mikrohistorie Dějiny mentalit Nové politické dějiny

čas fyzikální čas - PŘÍRODA Historický/sociální čas – ČAS ČLOVĚKA

 „  „Dychtivost po datování“ – vzdělanci, oblast politiky a práva   Rolnická společnost – rytmus ročních dob, střídání dne a noci   Měření času – církevní „hodinky“ (3 hodinové cykly) svíčky sluneční hodiny vodní hodiny – „clepsydrae“ přesýpací hodiny hodiny s kolečkovým mechanismem – 13. stol. – 14./15. stol. – MĚSTO nová epocha lidského vztahu k času

6 věků lidstva Uvědomění si vlastního stáří 1. dětství (7) 2. mládí (14) 3. jinošství (21) 4. zralý věk (50) 5. stáří (70) 6. sešlost věkem (100) 6 věků lidstva

{{ Les Životní prostor Město

Město – uspořádaný prostor

{ 2-15 osob Poslové chodci Poslové na koni Poslové biřici km za den km za 5-8 dní Jezdec přenášející válečnou deklaraci (kronika Diebolda Schillinga st., 1484).

{{ Schwäbisch Hall, Bádensko-Württembersko Náchod

{ 10 – 15 m na šířku Soutky/Rejhy Prampouch – rozpěrný oblouk „mesírky hnisotečné“

{ Městiště, sedliště, sedění, purkrecht 8-10 x m Zemnice Komorový dům s průjezdem Přemostění průjezdu – průjezdový dům Síňový dům (konec 14. století)

Sociální prostor

 Z božnost  C udnost  P oslušnost  S kromnost  M lčení (!!!)  P racovitost Ideální měšťanka

{  14. STOLETÍ Tacuinum Sanitatis

 Nepřátelské projevy vůči ženě – MĚŠŤANSKÁ LITERATURA  Ideál zbožné, skromné a poslušné ženy  Pracovní úkoly ženy – textilní, oděvní, potravinářská řemesla  Úlohy ženy – RODIČKA, PANÍ DOMU, VDOVA ŽENA V MĚSTSKÉ SPOLEČNOSTI

Raný středověk   Bohatství   POZEMKY   LIDÉ   (PRAVO)MOC   SZ; „Kdo peníze miluje, hříchu stěží unikne!“   Malá potřeba peněz – tezaurace, klášterní poklady   Ražby – politické důvody, prestiž   Konec 11. století – KŘÍŽOVÉ VÝPRAVY   Naumburský dóm, Jidáš přijímající úplatek

12./13. století  Rozvoj obchodu  Rozmach měst  Potřeba peněz  Hospodářský blahobyt  Sociální diferenciace  Velebení chudoby  Milosrdenství, dobrotivost

{ 12. století – proměna vnímání hodnoty času 13. století – ekonomická a peněžní hodnota práce „OBCHODNÍ REVOLUCE“ Dálkový obchod – rozšíření přepychu v nejvyšších měšťanských vrstvách Zdokonalení ražby, rozšíření peněz, rozvoj mincovnictví

Náboženství versus peníze  Papežský stát  Avignonské papežství  Křížové výpravy  Žebravé řády  Almužny  „Ekonomie spásy“  Desátek  Odpustky – konec 12. století  Očistec (1274, II. Lyonský koncil)

{ LICHVA Růst potřeby peněz Nedostatek finanční hotovosti AVARITIA „Lichvářský čas“ „Ekonomika darů“ Očistec Žebravé řády „téma peněz“

14. – 15. století  Rozvoj peněžního hospodářství, směnky, dluhopisy, pojistné smlouvy, rozvoj účetnictví  Půjčovatelé, směnárníci, bankéři  Zadlužení, kolísání cen a mezd  Snahy o zavedení daňových systémů  „MONETARIZACE HOSPODÁŘSTVÍ“