První národní cyklo a in-line průzkum Popularita regionů Zájem o služby pro cyklisty a in-line bruslaře Brno, 12. ledna 2012
Průzkum je financován a realizován pod záštitou zadavatele ČCCR – CzechTourism Mojmír Mikula Vinohradská 46, Praha Průzkum je realizován za finanční podpory Ministerstva dopravy Ministerstvo dopravy Václav Krumphanzl
Realizační tým průzkumu Renata Šedová autorka a vedoucí průzkumu Jitka Vrtalová řízení statistického vyhodnocení dat Radka Žáková PR manažerka Jaroslav Martínek národní cyklokoordinátor koordinátor projektu Česko jede Daniel Mourek pověřený vedením projektu Česko jede Petr Pojer sběr a statistické vyhodnocení dat Liběna Jarolímková odborná konzultace Petra Illeová studentka, odborná konzultace pro in-line stezky Václav Volráb předseda České mountainbikeové asociace Konzultace terénních stezek
Sponzoři, poskytující dvoudenní pobyt pro dvě osoby Cyklisté vítáni Petr Kazda , Hotel U Kata v Kutné Hoře, jejíž historické jádro je zapsáno na Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO Penzion Jáňův dvůr v Novém Přerově na Moravské vinné stezce která Vás provede úrodnými moravskými vinicemi Hotel Erlec v Šluknově, Šluknov je nejsevernějším městem České republiky Moravské vinařské stezky Sponzoři průzkumu, poskytující motivační odměny ke slosování Sponzoři, poskytující cyklistické balíčky:
Partnerské servery pro sběr dat a zveřejnění výsledků
Cíl průzkumu Lépe poznat jednu z nejoblíbenějších volnočasových aktivit v ČR Zjistit základní sociodemografické charakteristiky a vytvořit profil rekreačních cyklistů, bikerů a in-line bruslařů Popsat chování aktivních cykloturistů, bikerů (jezdců, kteří rekreačně jezdí na terénním kole na terénní trasy a in-line bruslařů, zjistit jejich potřeby a očekávání Ověřit zájem o služby, které navazují na budování infrastruktury (průvodci, půjčovny, úschovny, společensko-sportovní akce, certifikace ubytovacích a stravovacích zařízení, apod.)
Metodika Výzkum měl dvě části: Reprezentativní výběr populace ČR (ve věku 15 a více let), velikost souboru n=993 Sběr dat probíhal v termínu v rámci omnibusového šetření STEM/MARK Internetový on-line výzkum – z respondentů, kteří vyplnili on-line dotazník na internetu, splňovalo podmínky pro zařazení do cílové skupiny aktivních cyklistů, bikerů a in-line bruslařů (definice viz následující stránka „Cílové skupiny“) celkem lidí. Sběr dat probíhal v termínu , dotazník připravil realizační tým. Tento výzkum dává základní představu o počtu a struktuře cílové skupiny cyklistů, bikerů a in-line bruslařů v české populaci.
Cílové skupiny Aktivní cykloturisté jezdí na vyjížďky a cyklovýlety převážně po zpevněných cestách (cyklostezky, silnice, cesty) jezdí na kole v hlavní sezóně alespoň 1x za 2 týdny ujedou více než 500 km ročně Aktivní bikeři jezdí na náročné terénní trasy (singltreky, lesní cesty) jezdí na kole v hlavní sezóně alespoň 1x za 2 týdny ujedou více než 500 km ročně Aktivní in-line bruslaři jezdí na bruslích v hlavní sezóně alespoň 1x za 2 týdny Z definice výzkumu také vyplývá, že respondenti mají přístup k internetu a navštěvují specializované servery
Cykloturistika v ČR (reprezentativní průzkum)
* Zdroj: Národní cyklo a in-line průzkum, STEM/MARK, reprezentativní výběr populace - září 2011
Cílová skupina = aktivní CT, bikeři a in-linisté Aktivní cykloturisté 1,02 mil. jezdí na vyjížďky a cyklovýlety převážně po zpevněných cestách (cyklostezky, silnice, cesty) jezdí na kole v hlavní sezóně alespoň 1x za 2 týdny ujedou více než 500 km ročně mají přístup k internetu a navštěvují specializované servery Aktivní in-line bruslaři jezdí na bruslích v hlavní sezóně alespoň 1x za 2 týdny mají přístup k internetu a navštěvují specializované servery Aktivní bikeři jezdí na náročné terénní trasy (singltreky, lesní cesty) jezdí na kole v hlavní sezóně alespoň 1x za 2 týdny ujedou více než 500 km ročně mají přístup k internetu a navštěvují specializované servery
Jak jezdí cykloturisté/bikeři/ bruslaři? Oblíbené regiony (internetový průzkum)
Jak jezdí cykloturisté/bikeři/bruslaři Nejčastěji osamoceně za požitkem z jízdy Bikeři častěji individuálně, CT a in-line bruslení jsou velmi často také společenskou záležitostí (s partnery, přáteli, rodinou) Jízda na kole je spojená s objevováním míst (příroda, turistické cíle), u rodinných výletů přibývá návštěva hřiště, koupaliště, lan.centra, in- line bruslení hlavně pro požitek z jízdy Cykloturisté/bikeři nejčastěji na několikahodinové až (půl)denní vyjížďky – okolo 55 % Zcela jinak se chovají in-line bruslaři – z 91 % jde o krátké vyjížďky v trvání max. 1-2 hodin, jen v okolí bydliště (chtěli by jezdit déle/častěji, ale nemají kde)
Oblíbené cykloregiony ČR TOP Cykloturisté TOP: Jižní Morava (31,2%)*, Jižní Čechy (23,9%), Šumava (23,6%) Oblíbené: Pálava a Lednicko- Valtický areál (15,6%), Beskydy a Valašsko (15,2%), Vysočina (13,6%), Český ráj (12,4%) TOP Bikeři TOP: Šumava (25,4 %) Oblíbené: Beskydy a Valašsko (17,8%), Jeseníky (17,3 %), Jizerské hory (16,7%), Jižní Čechy (16,3%), Vysočina (15,3%) Zdroj: Národní cyklo a in-line průzkum, STEM/MARK, on-line průzkum, srpen- září 2011 Otázka č. 29 a 47, základ: Aktivní cykloturisté (n=3237), Aktivní bikeři (n=1972) Pouze v okolí svého bydliště 7%Pouze v okolí svého bydliště 10 % * Respondenti kteří uvedli některý z moravských regionů
Oblíbené zahraniční cykloregiony TOP Cykloturisté TOP: Dunajská stezka (14,7%), Slovensko (14,7%) Oblíbené: Lago di Garda (10,9%), Solná komora (9,4%), Chorvatsko (9,3%), Labská stezka (9,1%) TOP Bikeři TOP: Lago di Garda (14,2%) Oblíbené: Slovensko (12,5%), Solná komora (Salzkammergut) (8,6%), Švýcarské Alpy (7,9 %) Zdroj: Národní cyklo a in-line průzkum, STEM/MARK, on-line průzkum, srpen- září 2011 Otázka č. 30 a 48, základ: Aktivní cykloturisté (n=3237), Aktivní bikeři (n=1972) V zahraničí s kolem nebylo 42 %V zahraničí s kolem nebylo 47 %
TOP in-line stezky Česká republika TOP: Podolí – Zbraslav (13,4%), Nymburk – Poděbrady (12,9%) Další: Lipno (9,4%) Zahraničí TOP: Flaeming-Skate (Německo) (8,1%) Další: Lužická jezera (Německo) (6,5%), Vídeň (městské stezky) (5,8%) Zdroj: Národní cyklo a in-line průzkum, STEM/MARK, on-line průzkum, srpen- září 2011 Otázka č. 71 a 72, základ: Aktivní in-line bruslaři, n=1399 Pouze v okolí bydliště 31 % Na zahraničních stezkách dosud nebylo 76 % in-linistů
Zájem o ubytování mezi cykloturisty a bikery
Zdroj: Národní cyklo a in-line průzkum, STEM/MARK, on-line průzkum, srpen- září 2011 Preferované ubytování
Zdroj: Národní cyklo a in-line průzkum, STEM/MARK, on-line průzkum, srpen- září 2011
Zájem o stravování
Zdroj: Národní cyklo a in-line průzkum, STEM/MARK, on-line průzkum, srpen- září 2011
Požadované doplňkové služby
Zájem o připravené/organizované akce a služby Zájem o organizované akce jako jsou srazy nebo závody není příliš vysoký, dotázaní dávají často přednost vyjížďkám s přáteli. Poněkud vyšší zájem o organizované akce mají bikeři, kteří by v porovnání s cykloturisty častěji navštěvovali především závody. Pouze 15,9 % aktivních cykloturistů jezdí individuálně a zároveň nemá zájem o účast na zapojení se do nějaké skupiny. Na zájezd s některou z cestovních kanceláří plánuje vyrazit 26 % aktivních cykloturistů a 23 % aktivních bikerů. ALE Poměrně velký zájem o připravené služby v regionech – především rezervační systém ubytování, doprava (i s koly) a servis kol. In-line bruslařům nejvíce chybí vhodná infrastruktura.
Služby cykloprůvodců Nízký zájem mezi cykloturisty i bikery (8,2 % cykloturisté, 8,6 % bikeři). Celkově nízká je i cena, kterou jsou lidé ochotni zaplatit za cykloprůvodce, nejčastěji to je méně než 150 Kč za den (52,5 %). Vyšší cenu jsou ochotni platit aktivní bikeři za specializovaného průvodce na terénních stezkách. S cykloprůvodci mají lidé zkušenosti hlavně ze zahraničí, při výletech v tuzemsku tuto roli přebírají členové neorganizovaných skupin. Vyšší zájem mají cykloturisté, kdo tuto službu vyzkoušeli už v minulosti (18,9 % cykloturistů, 17,8 % bikerů). Cykloturisté se zkušenostmi s průvodcem také častěji plánují organizovaný zájezd v tuzemsku (32,7 %) nebo v zahraničí (27,9 %).
Na dovolené/víkendovém pobytu bych uvítal... Zdroj: Národní cyklo a in-line průzkum, STEM/MARK, on-line průzkum, srpen- září 2011 Otázky č. 40,,59 a 79, více možných odpovědí
Zdroj: Národní cyklo a in-line průzkum, STEM/MARK, on-line průzkum, srpen- září 2011
Co chtějí bikeři
Co chtějí bikeři… Hodnocení nabídky tras určených pro terénní cyklistiku = OPATRNÝ OPTIMISMUS Nejraději by bezkonfliktně jezdili po stávajících pěších turistických trasách (66 %) a po úředně povolených a v terénu oficiálně vyznačených přírodních terénních cestách a stezkách (52 %).
Co chtějí in-line bruslaři
Co chtějí bruslaři… Dnes pouze krátké výlety, často jen v okolí bydliště Za optimální přitom největší část dotázaných považuje výlet o délce km (50,8 %). Podstatně častěji preferují cyklo a in-line stezky s relativně kvalitním povrchem, i když s různými nedostatky (nekvalitní přejezdy,..) (79,7%) než tréninkové ovály (i když s dokonalým povrchem) (jen 7,2 %). Nejvíce vadí: nekvalitní povrch stezky (76,1 %) společně s nedostatečnou údržbou (52,8 %). Problematické jsou i přelidněné stezky (44,3 %).
První národní cyklo a in-line průzkum Hlavní závěry a výzvy Jak dál Brno, 12. ledna 2012
...radost z jízdy..
.. a jejich šťastné tváře při pohybu Naše děti
Hlavní závěry a výzvy ČR má velký a nevyužitý potenciál pro rozvoj cykloturistiky : početná skupina (4,75 mil. cyklistů, z toho 1 aktivních + 0,7 in-line a 0,3 bikerů) širokospektrální skupina (věkově, jezdí celoročně) potenciál vícedenních pobytů a dálkových tras (dnes jednodenní výlety) ekonomický potenciál (studie 2008: v Evropě 2,8 mld. cyklotur.cest ročně s ekonomickými přínosy cca 54 mld.EUR/rok) Infrastruktura je nedostatečná – neodpovídá očekáváním optimalizace tras (méně silnice), dálkové (jednotně vyznačit) připravit terény pro bikery (nekonfliktní využití značených pěších, další nové, singltraily) rozšířit terény pro in-line (chybí kvalitní km) zkvalitnit informační a orientační značení (upřednostňováno před tiskovinou) rozvíjet doplňkovou infrastrukturu (rodiny a skupiny žádají)
Mít se kde občerstvit a pobavit..
Mít se kde zastavit Pozor !!! 2 ze 3 nemají přílbu !!!
Mít si kde pohrát
Hlavní závěry a výzvy V oblasti služeb a marketingu jsou značné rezervy zkvalitnit služby (procyklistické – Cyklisté vítáni, cyklobusy a kombinovaná doprava, dostupné servisy, doprovodné relaxační programy) prorazit na trhu ČR s dnes nadčasovými službami cykloprůvodců a zájezdů, vč.incomingových (v zahraničí funguje) připravit žádané balíčky (specifické pro cílové skupiny, produkt dálkových tras, uvádět v žádaných GPS souřadnicích a na oblíbeném internetu, přehledně jednotnou metodikou na jednom rozcestníkovém portálu) uvědomění potřeby (versus infrastruktura) Podporovat a propagovat bezpečnost napříč všemi aktivitami propagovat bezpečnost – používání ochranné přílby a chráničů (přílbu nosí jen 40 % bruslařů)
Akce a marketing
Další práce s výsledky Plné zveřejnění výsledků průzkumu * presentace, závěrečná zpráva a základní datový soubor naleznete na a Vytvoření metodik a doporučení v oblastech: * budování infrastruktury * jednotného značení * tvorby balíčků vč. produktu dálkových tras * v oblasti služeb * monitoringu * optimální dotační politiky Workshopy v regionech (kraje, destinace, stát) * seznámit veřejné i soukromé aktéry v oblasti tvorby infrastruktury, služeb, marketingu a dotační politiky s výsledky a s možnostmi práce s nimi * prodiskutovat s nimi metodiky * motivovat je Monitoring a zpětná vazba * kvantitativní monitoring na páteřních stezkách * dotazníkový marketingový průzkum v uzlech, vč. ekonomické zpětné vazby * národní cyklo a in-line průzkum
Doporučení pro národní cykloprodukt Česko jede
Děkujeme všem, kteří -důvěřovali „Vyplň a budeš jezdit líp“ -vyplnili -podpořili -přiložili ruku k dílu Za realizační tým průzkumu Renata Šedová, Jaroslav Martinek, Jitka Vrtalová, Radka Žáková a Daniel Mourek