Minulost a budoucnost tréninku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyziologie- dýchací systém v zátěži
Advertisements

ORGANIZACE TRÉNINKU ŽÁCI
Základní pohybový systém
Pravidla fotbalu-OFSAJD
FLORBAL pro trenéry navazuje na seminář „Florbal pro pedagogické pracovníky“ Lektor: Tomáš Hradil.
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Pravidla fotbalu.
Beach rugby
VY_32_INOVACE_2C16 P OSILOVACÍ PROGRAM PRO DNEŠNÍ ŽENY.
Senzitivní období Mgr. Václav Kain.
Stanovení úrovně vybraných herních dovedností v tchoukballe jako základní předpoklad jejich kultivace Ladislav Bláha KTV PF UJEP, Ústí nad Labem.
Luboš Charvát KTV FPE ZČU v Plzni 2012
METABOLICKÁ ADAPTACE NA TRÉNINK
ZMĚNY V SOUTĚŽÍCH PŘÍPRAVEK. Motto:,,Neberme dětem radost ze hry, oni nám to vrátí“ Proč změny v soutěžích přípravek?  zapojení všech hráčů do hry 
Dědičnost ukazatelů fyzické zdatnosti
ÚMYSLNÁ HRA RUKOU Pravidlo 12
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI 2011
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Herní systémy Zásadní způsoby vedení hry celého družstva v útoku a v obraně, s předem vymezenými úkoly jednotlivcům, skupinám hráčů i celému družstvu po.
Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT)
Trénink atletických skoků
Herní princip ve sportovní přípravě dětí Licence B
R2R2 R1R1 Základní pohybový systém nejkratší cestou, pokud je to možné, pokračovat přímo za branku nebát se být více v hřišti SPRÁVNĚ Schéma.
Taktická příprava Michal Lehnert.
BASKETBAL.
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
Kondiční příprava hráče baseballu
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Žena a sport.
Digitalizace výuky Příjemce
Kopaná – průběh hry hry se účastní dva týmy po 11 hráčích na hřišti obdélníkového tvaru na jehož kratších stranách jsou branky hru řídí hlavní rozhodčí,
Fotbal.
FUTURO III – Athens, GREECE Pia Sundhage (Švédsko) April Heinrichs (USA)
Systematika fotbalu.
Pravidla „Upravená verze“ (Zpracováno pro použití v soutěžích řízených PVS)
Fyziologické Aspekty Sportovních Her PhDr. Michal Botek, Ph.D.
Kopaná - pravidla hrací plocha má tvar obdélníku, délka hřiště je 90 – 120 m, šířka je 45 – 90 m hrací plocha je vyznačena bílými čarami, středová čára.
Fyziologické aspekty sportovních her:
Historie překážkového běhu
Anaerobní testy ? (pouze ilustrace pro přednášky) Jan Novotný, Martina Novotná FSpS MU, Brno.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Příklady tréninkových jednotek Praha Veličiny používané u tréninkových jednotek A.Délka zátěže (km, čas) B.Intenzita zátěže C.Délka a intenzity.
Fyziologie zátěže CHR-test
FYZIOLOGICKÉ ASPEKTY SPORTOVNÍCH HER: LEDNÍ HOKEJ
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Řízení sportovního tréninku
Fyziologické aspekty sportovních her:
Filozofie změn  reakce na rychlý vývoj hry;  důraz na plynulost hry;  utkání mají být co nejzábavnější, bezpečná, férová a pochopitelná hráči, trenéry,
Korfbal Ročník: 4. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: Netradiční sportovní hry Téma: Korfbal - pravidla Jméno autora: Mgr. Tomáš Vacek Vytvořeno.
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Šestá lekce – přihrávání a uvolňování bez míče (základy součinnosti v útoku) (90 minut – interpretace.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů.. SPORTOVNÍ TRÉNINK OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-SUPL-002.
Vznik volejbalu * Springfild, stát Massachusetts (USA) * Kanada, Indie, Jižní a Strední Amerika * Japonsko (pan Ohmori) * Čína. V Asii v 16,12,9 hráčích,
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Druhá lekce – základy součinnosti v útoku a v obraně (90 minut – interpretace učiva, praxe) Tento.
jen pro vnitřní potřebu
Regenerace ve sportu FUTSAL Vypracovala:Michala Klašková UČO:
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Regenerace ve sportu fotbal
Základy součinnosti v útoku s využitím herních činností jednotlivce
Metodicko – organizační normy
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
LETNÍ PŘÍPRAVA KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Transkript prezentace:

Minulost a budoucnost tréninku Utkání = střídavé zatížení /3 min s míčem Aerobní výkon VO2 max 60-65 ml/kg/min (maximum do 15 let) (Psotta, Kondiční trénink,Grada, 2006) 2. Anaerobní výkon LA 4-12 mlmol/l (není kyselinou ale aniontem=>není zdrojem zakyslení (Medicina sportiva 2/2007, Radvanský,Vančura) ANA-trénink již 10-11 let /9 týdnů/10-15% Nerozlišení A a ANA funkce se ztrácí po pubertě(TVSM 5/2005/ Dobrý) 3. Síla a rychlost / svalová hmota=>> anaerobní výkon <inzulínová rezistence,> denzita kostí, prevence zranění, 6-12 opakování/1-3 série/IO2-3 min/50-75% max váhy/2-3 týdně Plyometrie –lehčí formy (Medicina sportiva 4/2006, Hamar) Snaha přizpůsobit trénink maximálně modelu utkání – předimenzovanost – u dětí versus zdraví=>pestrost tréninku Specifičnost = technika, taktika, soustředěnost, morálně- volní aspekt, motivace, rozvoj,kompenzace

Ze základních problémů a nedostatků, které je třeba dostat do tréninků a utkáních na klubové i reprezentační úrovni a které se ukazovali při kvalifikacích U17 naprosto jasně nebo v náznacích je možné jmenovat následující: Způsob výběru místa (především u útočníků) a naběhnutí pro přihrávku se změnou směru. Okamžité ukázání se pro míč když jej zachytil brankář – především krajní obránci či záložníci. Zaměření na sílu související s rychlostí a na sílu „jádra“ těla související se správnými pohybovými stereotypy. Rozehrání autových vhazování - srocování podél postraní čáry. Způsob obsazování hráčů v různých situacích a způsob hry v obraných osobních soubojích (hra do těla, ale zároveň snaha hrát míč a ne jen stínování pohybu útočníka). Způsob provádění a náběhů na rozehrávané volné kopy – signály. Vrácení míče soupeři do klidu, když soupeř přeruší hru pro zranění některého z hráčů. Uvedené body jsou pouze ty nejvýraznější prvky, které je nutné do tréninku začlenit. Je zde ještě spousta dalších detailů jako například usměrnění míče z hlavičkového souboje, nebo diskutabilní systémové prvky jako například spolupráce obrané čtveřice, ze které jednotliví hráči více či méně vystupují, či drží zónu

Soutěž družstev s počítáním vstřelených branek. Detaily provedení: Soutěž družstev s počítáním vstřelených branek. Sedm dvojic odpovídá zhruba intervalu 1:8 již vhodnému pro rozvoj rychlosti, při nižším počtu je třeba tento interval hlídat pokud bychom chtěli zachovat záměr rozvoje rychlosti hráči se střídají po akci. vzdálenosti jsou uvedeny v nákresu výška přeskakovaných překážek je cca půl metru varianty krokových cvičení jsou různé a měl by jim předcházet nácvik správného provedení – trénink správných pohybových vzorců. území pro směřování přihrávky může být určeno i vymezeno metami – čím menší tím bývají přesnější přihrávky ( doporučuji 3x3 m) polovina míčů je za brankou a míče po zakončení asistentovy pomáhá přihrávat druhý brankář (je-li k dispozici) od druhé brankové tyče. Poznámka: Pokud bychom cvičení chtěli brát jako střelecké, pak asistent za brankou nadhazuje či přihrává po prvním střeleckém pokusu okamžitě na druhý. Tím zvýšíme počet střeleckých pokusů a zároveň učíme okamžitou reakci v pokutovém území. Hráči pak po druhém zakončení musí dát bližší zakončené míče asistentovi (nebo jsou přítomni „sběrači“ z realizačního týmu). Poznámka: brankář by se měl v brance přesunovat z postavení, které vykrývá úhel možného zakončení od centrujícího hráče do postavení, které reaguje na centr a náběh hráče, který zakončuje. Poznámka: způsob převzetí před slalomem by měl být různými formami a spojený s klamavými pohyby Čas: doba trvání jedné akce je cca 15 s, odpočinek cca 120 s, celková doba deseti opakování cca 16 min Učíme: Prudkou a překvapivou změnu směru (od centra akce) při odpoutání se od hráče a při náběhu pro přihrávku. Práci s míčem v rychlosti. Překvapivý pohyb před přihrávkou. Činnostní spolupráci a vnímání ofsajdu. Časoprostorové stereotypy a časování pohybu se zakončením v rychlosti. Přihrávku do prostoru a náběh na tuto přihrávku. Nabídnutí se brankáři pro okamžité založení protiútoku.

Za převedení míče přes půlící čáru je započítáván také gól Varianta III Stejné jako varianta I či II, ale hráč 1, který zakončil okamžitě začíná stíhat hráče 2, který dostal přihrávku od asistenta a snaží se s míčem sprintem překonat cílovou čáru.(úsek 25 m) Oproti variantě I se prodlouží zatížení, zkrátí a zintenzivní odpočinek. Cvičení bude probíhat ve smíšené zóně s vyšší tvorbou laktátu a vrcholy zatížení nad úrovní anaerobního prahu až k maximální TF (Viz. záznam 1, od 15 minuty) Detaily: Hráči mění po jednotlivých akcích. Střílející hráč 1vyklusává za metu D a zpět, hráč2 vyklusává s míčem okolo středového kruhu na stanoviště A (obr3.) Za převedení míče přes půlící čáru je započítáván také gól Asistent musí sledovat střílejícího, aby ve správném čase přihrál Zatížení lze dosáhnout bez výrazného chození pro zakopnuté míče, což v měřených případech splnila záchytná síť za brankami. Trenér počítá body u doběhů, asistent góly. Výhodou je, pokud může někdo (např. masér) provádět záznam bodů. Učíme: Všechny předchozí aspekty + hra nekončí zakončením střelou, ale okamžitě začíná obraná fáze. Čas: doba trvání jedné akce je cca 20s, intenzivní přechodová fáze „odpočinku“ cca 90s (1:4,5) (zhoršující zotavení, viz. záznam1.) celková doba deseti opakování je cca 15 min. úseky je třeba upravit dle individuálních možností hráčů jednotlivých týmů aby byly dodržovány intervaly zátěže a odpočinku

Varianta III

Varianta IV Stejné jako varianta III, ale sprintované vzdálenosti jsou kratší, čímž se relativně prodlouží intervaly aktivního odpočinku a sníží se tvorba laktátu. Hráč 1 se vrací na St. A okolo mety E a navazujících met Cvičení pro rozvoj probíhá ve smíšené zóně zatěžování intermitentním způsobem, (viz. záznam 2 ) který odpovídá způsobu zatížení při utkání (viz. záznam 3 –polovina utkání) Detaily: stíhání hráčem 1 po zakončení je kratší o 15 metrů. přihrávka od asistenta by měla přijít tedy ještě o něco později než ve variantě III, aby došlo opravdu k běžeckému souboji. Čas: cvičení bylo prováděno cca 30 minut což znamenalo 22 opakování. čas jedné akce je cca 15s odpočinek cca 70 s ( 1:4,7)

Varianta IV

1 poločas utkání

Hráči se podobná cvičení a pohybové hry dle fází sportovního tréninku nějakou dobu učí =>záměr se trénuje až posléze „Herní“ trénink s využitím kondičních parametrů, nebo naopak kondiční trénink, který vychází ze hry a to zároveň se záměry didaktickými. To, že pokud je vše vedeno formou hry a vytváří tak i vnitřní motivaci vítězství což přináší i psychický tlak, je zřejmé. Zároveň se tvoří pohybové vzorce i prostoročasová orientace skoro v „podvědomém“ vnímání“, které vždy doprovází právě hru či soutěž. Třetím momentem, který do toho vstupuje je docenění toho, že hráči mají vědět nejen jak co provádět, ale i proč. Poslední uvedený moment je již dalším možným a samostatným tématem, kde vstupují do hry takové fenomény a formy jako koncentrace, ideomotorický trénink, sebevnímání atd…