Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Struktura oddílu Tržní rovnováha a tržní selhání
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Poptávka na trhu zboží a služeb
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
ANALÝZA BLAHOBYTU CELÉ SPOLEČNOSTI – DŮLEŽITÁ PRO POSOUZENÍ ZÁSAHŮ VEŘEJNÉHO SEKTORU, TEDY PRO EKONOMII VEŘEJNÉHO SEKTORU.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Teorie firmy. Hlavní mezníky ve vývoji.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Dokonalá konkurence (DK)
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
2 JAK FUNGUJE TRH.
Nedokonalé konkurence
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
V. Tržní rovnováha a tržní selhání Přehled témat
Struktura oddílu Trhy výrobních faktorů
Analytický aparát mikroekonomie
Trh práce a politika zaměstnanosti
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
2 JAK FUNGUJE TRH.
ZÁKLADY EKONOMIE vyučující:
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Stručný obsah Úvod Chování spotřebitele a formování poptávky Nástroje používané v mikroekonomii Chování spotřebitele a formování poptávky Užitek, preference a optimum spotřebitele Poptávka Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika

Chování firmy a formování nabídky Volba technologie Náklady firmy Příjmy firmy Volba výstupu dokonale konkurenční firmou Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci Optimální výstup firmy v podmínkách oligopolu Alternativní cíle firmy

Trhy výrobních faktorů Specifika trhu výrobních faktorů Nabídka práce Poptávka po práci Monopol na straně nabídky práce Trh kapitálu Rovnováha, efektivnost a úloha státu Všeobecná rovnováha Tržní selhání Mikroekonomická politika státu

Nástroje používané v Mikroekonomii Předmět zkoumání Ekonomie - zabývá se zkoumáním alokace vzácných zdrojů mezi různá alternativní využití tak, aby byly realizovány lidské potřeby. Mikroekonomie - zkoumá především rozhodování jednotlivých tržních subjektů, kterými jsou jednotlivci, firmy a stát. Jednotlivci - rozhodují především o tom, kdy, kde, kolik a co si koupí. Jejich rozhodování je determinováno jejich cíli v podobě přání nebo preferencí. Také označováni jako domácnosti. Firmy - rozhodují o tom, co budou vyrábět, v jakém množství, jakou stanoví cenu, jakou použijí technologii. Stát – vytváří právní normy, v jejichž rámci probíhá ekonomická činnost. Stát rovněž bývá reprezentován státními podniky.

Základní činnosti ekonomických subjektů Výroba – přeměna zdrojů ve statky neboli přeměna vstupů na výstup. Směna – výměna jedněch statků za druhé. Spotřeba – impuls pro existenci a rozvoj výroby.

Základní metody a nástroje mikroekonomické analýzy Zkoumání mikroekonomie (ve zjednodušení) se zaměřuje na: zjišťování optima hledání rovnováhy Ekonomické modely – znázorňují vztahy mezi vybranými proměnnými. Mohou být formulovány verbálně, graficky nebo algebraicky. Jsou založeny na zjednodušených předpokladech: Ceteris paribus (tj. za jinak stejných okolností) Optimalizace – všichni ekonomičtí aktéři se chovají racionálně Pozitivní nebo normativní přístup

Hledání optima Jde o zjištění hodnot nezávisle proměnné (proměnných), při nichž daný tržní subjekt maximalizuje či minimalizuje svoji cílovou funkci. Maximalizace funkce s jednou proměnnou Maximální příjem je pokud dTR/dQ = 0, neboli mezní příjem (MR) je roven nule (neboli směrnice funkce TR = f(Q) je rovna nule)

Hledání optima - podmínky Má-li být zkoumána celková funkce ve svém minimu nebo maximu, musí být splněna nutná podmínka, kterou je nulová hodnota první derivace této celkové funkce podle nezávisle proměnné Současně musí být splněna postačující podmínka, kterou je: V případě maxima celkové funkce záporná hodnota její druhé derivace V případě minima celkové funkce kladná hodnota její druhé derivace

Vztahy mezi průměrnými a mezními veličinami Jestliže mezní veličina leží pod průměrnou veličinou, průměrná veličina klesá. Jestliže mezní veličina leží nad průměrnou veličinou, průměrná veličina roste. V bodě, kde mezní veličina protíná průměrnou veličinu, se hodnoty obou veličin sobě rovnají a funkce průměrné veličiny ani neroste ani neklesá.

Řešení problémů rovnováhy Nástrojem řešení problémů rovnováhy je analýza nabídky a poptávky (Supply-Demand Analysis)

Tržní rovnováha v případě posunu poptávky nebo nabídky Hlavní faktory způsobující posun poptávky: změna preferencí spotřebitele změna velikosti důchodů spotřebitelů změna cen substitučních a komplementárních statků očekávání spotřebitelů reklama na daný statek, substitut nebo komplement kapacita trhu apod. Hlavní faktory promítající se v posunu křivky nabídky: změny v technologii, kterou firma používá změny spojené se vstupy, zejména s jejich cenami očekávání výrobců, mimoekonomické vlivy (např. počasí) počet prodávajících

Zásahy do tržní rovnováhy Intervence do tržní rovnováhy: stanovení nižší než rovnovážné ceny - je-li regulačním opatřením státu stanovena cena pod rovnovážnou cenou, nazývá ji ekonomická teorie cenovým stropem stanovení vyšší než rovnovážné ceny - je-li regulačním opatřením státu stanovena cena na vyšší úrovni, než by byla rovnovážná cena, hovoříme o cenovém prahu, resp. minimální ceně