Studijní opory a eLearning - teorie a praxe Ing. Petr Korviny, Ph.D. Krnov 27. 10. 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústav distančního vzdělávání OPF SU Karviná
Advertisements

E-learning – moderní elektronická podpora výuky
IBM … creating the future of learning Konference ISSS 2005, Hradec Králové Omyly při přípravě i realizaci distančního vzdělávání dospělých RNDr. Jana Pradlová,
Projekt „Učme se podnikat!“ Žadatel: LAG Podralsko o.s.
Vzdělávací technologie kurzu podnikatelství pro techniky
Zvýšení přehlednosti a usnadnění orientace v Moodle
Zkušenosti s CMS Moodle na OPF SU František Koliba prezentace: Petr Korviny.
Martin Weiter, Petr Zdílna, Karolína Černá, Miroslava Krčmová
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Mgr. Dušana Fučíková
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Výuka cizích jazyků technických předmětů
Psychologie pro manažery Projekt ESF v Opatření 3.3 Rozvoj celoživotního učení Registrační číslo projektu: CZ / /0018.
METODIKA KURZŮ PhDr. Ing. Hana Danihelková Krnov
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Modernizace studijních opor Představení LMS Moodle
1 Projekt Akademie distančního vzdělávání Monika Všetulová, Miroslava Dvořáková Olomouc 2007.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Distanční studium na OPF SU František Koliba Petr Korviny.
Rozvoj komunikačních dovedností
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Ostrava,
Výchovné problémy ZŠ Prezentace projektu č. CZ.1.07/1.3.03/
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Metodická podpora úprav RVP ZV
Studijní opory pro distanční vzdělávání z hlediska pedagoga Jitka Komárková Ústav systémového inženýrství a informatiky Fakulta ekonomicko-správní Univerzita.
Studijní programy a LMS František Koliba Petr Korviny Katedra Informatiky OPF v Karviné SU v Opavě
E-learning ve výuce na SŠ
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Představení projektu Rozvoj kompetencí managementu a pracovníků VŠ MSK (s podporou ICT), CZ.1.07/2.2.00/ Prezentace projektu na společném.
Zkušenosti s distančními formami výuky na Slezské univerzitě
E-learningový kurz ÚK PdF bilance ročních zkušeností.
Petr Korviny SCO 2007 Brno Usnadnění tvorby elektronických studijních textů pro distanční vzdělávání Petr Korviny
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci nabízí distanční kurz s e-learningovou podporou DISTANČNÍ MINIMUM.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Praha, 23. ledna  Zahájení (Štěpán Blahůšek)  Studijní opory a jejich závazná osnova (Vladimír Kaucký)  Přestávka  Editace interaktivní osnovy.
Poznatky a zkušenosti z projektu CZ / /0058 „Prohloubení manažerských dovedností řídicích pracovníků malých a středních podniků“ Jiří Vaněk.
Inovace vzdělávání v regionu Morava a Slezsko. Představení projektu VIRTUNIV. Konference SCO´ – BRNO Danuše BAUEROVÁ
Opava 2008 Podpora tvorby studijních textů pro potřeby distančního vzdělávání Petr Korviny OP RLZ (CZ / /0015) Rozvoj distančních kurzů dalšího.
Lucie Rohlíková Jana Vejvodová ZČU v Plzni
Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Ing. Marek Bumbálek Krnov
PARTNER PROJEKTU OBCHODNÍ AKADEMIE A STŘEDNÍ ZEMĚDĚLSKÁ ŠKOLA BRUNTÁL Ing. Ladislav Konopka Bruntál
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Projekt Digitální škola - její pozice v systému projektů na OA Orlová.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Anglické standardy při psaní projektu Osnova kurzu
Animace a eLearning Petr Korviny SCO 2006, Brno. Úvod Animace Animace Výhody (názornost, vhodnost nasazení pro výuku počítačových programů a dovedností,
Environmentální výchova a
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
ELearning 2007 On-line kurz Tvorba distančních studijních textů Petr Korviny.
STŘEDNÍ PEDAGOGICKÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA KRNOV
CMS Moodle Petr Korviny Témata příspěvku úvod o CMS Moodle úvod o CMS Moodle tvorba kurzu tvorba kurzu správa kurzu (z pohledu lektora,
2. LMS Unifor. E-learning vzdělávací proces, využívající informační a komunikační technologie k tvorbě kurzů, k distribuci studijního obsahu, komunikaci.
Studium eLearningovou formou na Obchodně podnikatelské fakultě Slezské univerzity v Karviné Petr Korviny, Jaroslav Ramík
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Osnova kurzu C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Jana Hančlová Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita Ostrava.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Distanční vzdělávání na VŠFS
ÚVODNÍ WORKSHOP Brno.  Cílem projektu je podpora profesního rozvoje pedagogických pracovníků základních škol s využíváním ICT ve výuce,
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Tvorba e-learningových kurzů v LMS Moodle
Analýza průchodu studentů kurzem Vzdělávací technologie 1
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Ostrava,
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
E-learning z druhé strany: pohled studentů Jiří Zounek Ústav pedagogických věd FF MU A. Nováka Brno
Mgr. Naděžda Fasurová, Ph.D.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Tvorba a zveřejňování e-publikací na Masarykově univerzitě
E-learning – moderní elektronická podpora výuky
Transkript prezentace:

Studijní opory a eLearning - teorie a praxe Ing. Petr Korviny, Ph.D. Krnov

Studijní opory a eLearning - teorie a praxe Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Osnova Tvorba studijních materiálů, opor Tvorba on-line kurzů v systému Moodle Využívání on-line kurzů Doporučení závěrem

Studijní opory a eLearning - teorie a praxe Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Tvorba studijních materiálů Jako základní studijní materiál byla navržena tzv. studijní opora pro distanční vzdělávání dospělých. Vyznačuje se zejména: strukturovaným uspořádáním vizualizačními prvky piktogramy, margináliemi, barevným odlišením,... povinnými distančními prvky rychlý náhled, průvodce studiem,...

Studijní opory a eLearning - teorie a praxe Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Tvorba studijních materiálů Pro tvorbu byla použita šablona SU doplněná o logolinky projektu šablona je volně dostupná zde: k dispozici jsou také textové a animované návody pro práci se šablonou ukázka šablony autorům studijních materiálů byla k dispozici podpora: technická Ing. Korviny metodická: PhDr. Ing. Danihelková

Studijní opory a eLearning - teorie a praxe Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Tvorba studijních materiálů Celkem bylo vytvořeno 23 studijních opor: Anglický jazyk (Intermediate) Anglický jazyk (Pre-Intermediate) Burza nápadů Environmentální výchova - hrajeme si, nebo učíme? Environmentální výchova - vybrané kapitoly z ochrany přírody Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Metodika testování s využitím IT Metodika tvorby zkušebních testů a propojení s IT technologiemi Na školní vzdělávací plán selským rozumem Novinky, které přinesl Microsoft Office 2007 Obecná metodika tvorby studijních opor pro e-learningové kurzy Pedagogická intervence u dětí s poruchami chování

Studijní opory a eLearning - teorie a praxe Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Tvorba studijních materiálů Celkem bylo vytvořeno 23 studijních opor: Podpora týmové práce a motivace žáků a studentů Použití asertivity v komunikaci s problémovými žáky Projevy agresivního chování dítěte v pedagogické praxi Rozvoj komunikačních dovedností, hlavní zásady komunikace, odstranění zlozvyků Rozvoj tvořivosti žáků Řešení stresových situací u pedagogických pracovníků, prevence syndromu vyhoření Řešení šikany u dětí a studentů Sebeprezentace a vystupování kantora, dodržování základů etiky Využití programu Microsoft Office PowerPoint pro podporu výuky Základní aspekty práce s hyperkinetickým dítětem Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky

Studijní opory a eLearning - teorie a praxe Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Tvorba studijních materiálů Doporučovaný postup při tvorbě distančních studijních materiálů: Vytvořit hrubý základ odborného textu v libovolném textovém editoru, nebylo nutné použít přímo šablonu, ovšem už bylo vhodné text strukturovat dle požadavků na distanční studijní oporu Takový text byl zaslán ke konzultaci odborníkovi na metodiku (Ing. Danihelková) a ve spolupráci s autorem byla vytvořena kostra splňující pedagogické požadavky na oporu Poté byl text zaslán technické podpoře (Ing. Korviny) a ten jej vložil do příslušné šablony pro program OpenOffice.org Writer případně upravil po formální stránce ukázka studijní opory: Poté následoval převod/vytvoření on-line kurzu k danému předmětu v systému Moodle -

Studijní opory a eLearning - teorie a praxe Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Tvorba on-line kurzů Ke každému předmětu byl vytvořen jeden on-line kurz (23 on-line kurzů) Jako LMS byl použit univerzitní systém Moodle dostupný na adrese Kurzy k projektu je možné zobrazit na adrese: Pro potřeby některých výukových kurzů byl využit také tutorský přístup do systému kde si mohli studenti vyzkoušet a případně vypracovat své úkoly v on-line prostředí s právy vyučujícího (tutora) Import/přístup studentů do daného kurzu zajišťovala technická podpora – do budoucna doporučuji změnit Studentům bude pouze vytvořen uživatelský účet (jméno/heslo) a pak sdělen odkaz ke vstupu do kurzu a tzv. zápisový klíč

Studijní opory a eLearning - teorie a praxe Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Tvorba on-line kurzů Postup při vytváření on-line podoby kurzu v systému Moodle hotová studijní opora a další materiály se převedly do formátu vhodného pro publikování ne Webu (PDF, JPG) a umístily se do daného on-line kurzu kurz se doplnil o interaktivní činnosti on-line testy, odevzdávání úkolů diskuzní fóra dotazníková šetření,... na základě akreditace a podmínek stanovených odborníkem/tutorem kurzu pak byly upraveny základní informace pro studenty (počet hodin, minimální podmínky pro úspěšné absolvování, kurzu, atd.) ukázka on-line kurzu:

Studijní opory a eLearning - teorie a praxe Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Tvorba on-line kurzů

Studijní opory a eLearning - teorie a praxe Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Využívání on-line kurzů Možnosti on-line kurzů, ukázky: testy úkoly přehled známek dotazníky další prvky v systému, které nejsou příliš často využívány přehled činností studentů / logy / sestavy sestavy jednotlivých on-line kurzů a co z nich lze vyčíst Google Analytics

Studijní opory a eLearning - teorie a praxe Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Doporučení závěrem Vzdělávání s využitím eLearningu a elektronických materiálů je v současnosti naprosto běžnou formou, která si s další penetrací internetu v českých domácnostech upevňuje svou pozici. eLearning není samospasitelný a při výuce v některých specifických oborech je osobní přítomnost a zkušenost nezastupitelná, tam slouží eLearning pouze jako podpora výuky, nikoliv její základ. toto se ukázalo rovněž v některých kurzech v projektu Z pohledu administrátora by bylo vhodné nadále nechat studenty provádět zápis do požadovaných kurzů samostatně Vyhodnocování na základě automatických testů ušetří práci vyučujícímu, ale ne vždy lze použít, pak je ovšem nutné uvědomit si, že zadáme-li studentům množství úkolů, budeme jich muset také velké množství opravovat. Zastupování tutora technickým pracovníkem se mi nejeví, jako šťastné řešení. Odborně složitější dotazy studentů pak stejně musí přeposílat vyučujícímu.

Studijní opory a eLearning - teorie a praxe Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Prostor pro diskuzi Děkuji za pozornost