Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kyslík Mgr. Helena Roubalová
Advertisements

Názvosloví oxidů Některé významné oxidy
Vlastnosti oxidů. Vlastnosti oxidů CO2 OXID UHLIČITÝ plynná, nedýchatelná látka Obrázek č.1 plynná, nedýchatelná látka ( má větší hustotu než vzduch)
NĚKTERÉ VÝZNAMNÉ OXIDY
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_52_INOVACE_PV18.05 Téma: Chemické značky.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_52_INOVACE_PV18.15 Téma: Chcete být jedničkářem.
ZÁSTUPCI OXIDŮ.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Zábavná chemie I. ..
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět :Chemie Ročník : 8. Téma.
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
OXIDY O-II oxygenium (latinsky) = kyslík
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
Významné oxidy Oxid uhličitý- CO2: -vzniká dokonalým spalováním,
VY_52_INOVACE_02/1/34_Chemie
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
Významné oxidy 1 Chemie VY_32_INOVACE_227, 12. sada, CH ANOTACE
Oxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2306_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
VY_52_INOVACE_02/1/35_Chemie OXIDY SÍRY A DUSÍKU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Oxidy důležité pro stavebníky a malíře
Oxidy Richard Horký. VlastnostiNázvosloví 2Názvosloví 1ReaktivitaPojmy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem a využitím oxidu vápenatého,
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
VY_52_INOVACE_02/1/36_Chemie PEVNÉ OXIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8_03.
SLOUČENINY DUSÍKU Mgr. Jitka Vojáčková.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda, Chemie Název: Opakování vlastností oxidů Autor: Zdeněk Fikejs Datum, třída: , 9.roč. Stručná anotace: Opakovací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Oxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o oxidech
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda, Chemie Název: Oxid siřičitý a dusičitý Autor: Zdeněk Fikejs Datum, třída: , 9.roč. Stručná anotace: Seznámení.
RISK Chemie 8 I. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
Oxidy.
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Oxidy důležité pro stavebníky, malíře a jako drahokamy
Zástupci oxidů RZ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 20 TEMA: Chemie 8 – Oxidy síry.
Nejvýznamnější oxidy Autor: Mgr. Iveta Studená Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_18_Oxidy Téma: Chemie 8.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
OXIDY. Co to jsou oxidy? Oxidy jsou dvouprvkové sloučeniny kyslíku s jinými prvky. Dříve se označovaly jako kysličníky V oxidech má kyslík oxidační číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: VY_32_Inovace_ – Oxidy (zástupci) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu:
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití oxidů VI TÉMATICKÝ CELEK:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
RISK Chemie 9 I. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michal Kapoun. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
PLYNY- TECHNICKÉ PLYNY
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_20
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
VY_52_INOVACE_06 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová VÝZNAMNÉ.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Významné oxidy Oxid uhličitý CO2 nedýchatelný bezbarvý plyn
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Ilona Sadílková Materiál: VY_52_INOVACE_PV18.07 Téma: Risk – oxidy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1826 Klíčová slova: oxidy, chemické reakce Anotace:Tato prezentace lze použít při opakování učiva pro žáky 8. tříd.: oxidy. Lze tu najít otázky týkající se použití nejznámějších oxidů, ale také různé chemické reakce týkající se probíraných oxidů. Žák si zde osvojí informace nabyté z minulých hodin chemie. S žáky možno pracovat skupinově. Tzn. že se žáci rozdělí do třech skupin a ten kdo odpoví správně, může vybírat další otázku s nějakou hodnotou. Systém je stejný jako v televizi hra „Riskuj“.

RISK Chemie 8 I. VY_52_INOVACE_PV18.07 Vypracovala Mgr. Ilona Sadílková Květen/ 2011, Člověk a příroda, chemie, oxidy

NOx COx SO2 CaO,Al2O3 1000 1000 1000 1000 2000 2000 2000 2000 3000 3000 3000 3000 4000 4000 4000 4000 5000 5000 5000 5000 Hrací pole

NOx 1000 Mezi NOx nepatří: a) Oxid dusičitý b) Oxid dusičný c) Oxid dusičelý d) Rajský plyn Hrací pole Hrací pole

NOx 2000 Oxid dusnatý vzniká: a) Z oxidu dusného b) Z oxidu dusičitého c) Ze vzdušného dusíku a kyslíku d) Ze vzdušného kyslíku a vodíku Hrací pole

Napiš reakci oxidu dusičitého s vodou NOx 3000 Napiš reakci oxidu dusičitého s vodou a) 3NO + O2  N2O5 b) 3NO + O2  NO2 c) 3NO + H2O  2HNO3 + NO d) 3NO2 + H2O  2HNO3 + NO Hrací pole

NOx spolupůsobí na vzniku a) kyselých dešťů b) globálním oteplování c) skleníkovém efektu d) sopečné činnosti Hrací pole

Posledním meziproduktem pro výrobu kyseliny dusičné je: NOx 5000 Posledním meziproduktem pro výrobu kyseliny dusičné je: a) Oxid dusičný b) Oxid dusičitý c) Oxid dusný d) Oxid dusitý Hrací pole

Mezi složky čistého vzduchu nepatří: COx 1000 Mezi složky čistého vzduchu nepatří: a) oxid uhličitý b) oxid uhelnatý c) vodní pára d) helium Hrací pole

Je CO2 těžší nebo lehčí než vzduch?Využití vlastnosti: COx 2000 Je CO2 těžší nebo lehčí než vzduch?Využití vlastnosti: a) těžší,sycení nápoje b) lehčí, hasicí přístroje c) lehčí, sycení nápoje d) těžší, hasicí přístroje Hrací pole

Který oxid z cigaret způsobuje snížení účinnosti hemoglobinu?: COx 3000 Který oxid z cigaret způsobuje snížení účinnosti hemoglobinu?: a) Oxid uhličitý b) Oxid uhelnatý c) Oxid dusičitý d) Oxid dusný Hrací pole

Vyjmenuj činnosti, při kterých se CO2 dostává do atmosféry:: COx 4000 Vyjmenuj činnosti, při kterých se CO2 dostává do atmosféry:: a) sycení nápojů,komíny,kvašení cukrů b) sycení nápojů,automobilismus, sopečná činnost c) sycení nápojů, dýchání, spalování paliv, automobilismus d) automobilismus,fotosyntéza, výfukové plyny Hrací pole

Vyjmenuj skleníkové plyny: COx 5000 Vyjmenuj skleníkové plyny: a) vodní pára,CO,methan,ozón,N2O b) vodní pára,CO2,methan,ozón,N2O c) vodní pára,CO2,methan,O2,N2O d) vodní pára,CO2,methan,ozón,N2O5 Hrací pole

SO2 1000 Jak vzniká SO2: a) Při spalování sirovodíku b) Tepelným rozkladem kyseliny sírové c) Při hoření síry v kyslíku d) Při hoření síry ve vzduchu Hrací pole

Proč se dříve v nemocnicích zapalovala síra?: SO2 2000 Proč se dříve v nemocnicích zapalovala síra?: a) desinfekce b) odbarvovací účinky c) bělící účinky d) kvůli zápachu Hrací pole

Napiš reakci vzniku oxidu siřičitého: SO2 3000 Napiš reakci vzniku oxidu siřičitého: a) S + O3  SO2 b) S + O2  SO2 c) SO2 + O2  S2O4 d) S + O2  SO3 Hrací pole

Co způsobuje velký obsah SO2 ovzduší?: a) automobilismus b) výfukové plyny c) cigaretový kouř d) spalování nedokonalého uhlí Hrací pole

Co znamená slovo odsíření?: SO2 5000 Co znamená slovo odsíření?: a) odstranění kyselin z ovzduší b) odstranění SO2 při spalování uhlí c) odstranění síry při spalování uhlí d) odstranění lesů pomocí síry Hrací pole

Proč se CaO používá při výrobě samoohřívacích obalů konzerv?reakce: CaO, Al2O3 1000 Proč se CaO používá při výrobě samoohřívacích obalů konzerv?reakce: a)endotermní reakce:CaO+H2OCa(OH)2 b)exotermní reakce:Ca2O+H2OCa(OH)2 c)exotermní reakce:CaO+H2OCa(OH)2 d)endotermní reakce:CaO+H2Ca(OH)2 Hrací pole

Jak se vyrábí pálené vápno? CaO, Al2O3 2000 Jak se vyrábí pálené vápno? a) hořením vápníku ve vápenkách b) tepelným rozkladem hašeného vápna c) tepelným rozkladem vápence d) Hořením vápníku ve vzdušném kyslíku Hrací pole

Vyber správný název reakce a zápis: CaO, Al2O3 3000 Vyber správný název reakce a zápis: Vznik malty Ca(OH)2 + písek→ malta b) Pálení vápna CaO + H2O → Ca(OH)2 c) Tvrdnutí malty Ca(OH)2 + CO → CaCO3 + H2O d) Zahřívání vápence 1 000 0C CaCO3 → CaO + CO2 Hrací pole

Tvrdý nerost v přírodě ve formě Al2O3? CaO, Al2O3 4000 Tvrdý nerost v přírodě ve formě Al2O3? a) smirek b) korund c) safír d) rubín Hrací pole

CaO, Al2O3 5000 Barvy odrůd korundu: a) křišťál-čirý, ametyst-růžový b) safír-modrý,rubín-červený c) safír-hnědý,růženín-růžový d) rubín-červený, záhněda-bezbarvý Hrací pole

Použitá literatura BENEŠ, K.; PUMPR, V.; BANÝR, J.: Základy praktické chemie 1, pracovní sešit. 1. vyd. Praha : FORTUNA, 1999. ISBN 807168628X. Didaktické poznámky: Tato prezentace lze použít při opakování učiva pro žáky 8. tříd.: oxidy. Lze tu najít otázky týkající se použití nejznámějších oxidů, ale také různé chemické reakce týkající se probíraných oxidů. Žák si zde osvojí informace nabyté z minulých hodin chemie. S žáky možno pracovat skupinově. Tzn. že se žáci rozdělí do třech skupin a ten kdo odpoví správně, může vybírat další otázku s nějakou hodnotou. Systém je stejný jako v televizi hra „Riskuj“.