Měříme elektrické napětí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická indukce
Advertisements

Měření střídavého proudu
INTENZITA POLE.
Výsledný odpor rezistorů spojených v elektrickém poli za sebou
Elektrická práce. Elektrická energie
Elektroskop. Jednotka elektrického náboje
Elektrický proud Podmínky používání prezentace
Co je elektrický proud? (Učebnice strana 122 – 124)
zpracovaný v rámci projektu EU
Měříme elektrický proud
ELEKTRICKÝ PROUD.
Nauka o elektrických vlastnostech těles
Elektrický proud Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
III. Stacionární elektrické pole, vedení el. proudu v látkách
Elektrodynamika I Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Výsledný odpor rezistorů spojených v elektrickém poli vedle sebe
Elektrický obvod I..
Elektrostatika II Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Elektrické obvody Dělení elektrických obvodů Jednoduchý el. obvod
Co už víme o elektrickém proudu
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
ELEKTRICKÝ POTENCIÁL A NAPĚTÍ
Název materiálu: ELEKTRICKÉ POLE – výklad učiva.
26. Kapacita, kondenzátor, elektrický proud
Elektrické jevy I. Elektrický proud Elektrické napětí
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Měření činného výkonu Ing. Jaroslav Bernkopf Měření činného výkonu
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Schémat. značky Poznej fyzika Fyzik.
Elektrický proud Elektrický proud v kovech
Co jsou ekvipotenciální plochy
Elektrické pole Elektrický náboj, Elektrické pole
Měření síly Všechna tělesa jsou přitahována k Zemi gravitační silou.
PRÁCE V HOMOGENNÍM ELEKTRICKÉM POLI.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Elektrický proud Elektrické pole Elektrické siločáry Elektrické napětí.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ51 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Bezpečnost v elektrotechnice
zpracovaný v rámci projektu
ELEKTRICKÉ JEVY ELEKTRICKÝ OBVOD.
Základní elektrické veličiny
29.1 Elektrický proud Základní fyzikální veličina Značka I
ELEKTRICKÁ PRÁCE A VÝKON
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ELEKTRICKÝ POTENCIÁL ELEKTRICKÉ NAPĚTÍ.
Měříme délku s různou přesností
ELEKTRICKÝ PROUD V PEVNÝCH LÁTKÁCH
Anotace Prezentace, která se zabývá měřením střídavého proudu Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí změřit střídavé veličiny.
Elektrický proud.
Elektrický proud VY_30_INOVACE_ELE_ Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice Vypracoval: Ing. Josef Semrád.
Elektrický proud a elektrické napětí
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Elektrický proud (8. roč.)
ELEKTŘINA A MAGNETISMUS 1. část Elektrické pole
Elektrický obvod. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): březen 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Elektrický náboj, elektrické pole. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8.Vl.44_Elektricke_napeti_zdroje.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Měření činného výkonu Ing. Jaroslav Bernkopf Měření činného výkonu
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
ELEKTRICKÉ MĚŘENÍ VLASTNOSTI MĚŘICÍCH PŘÍSTROJŮ.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_36_FYZIKA
Elektrický proud Elektrické pole Elektrické siločáry Elektrické napětí.
ELEKTRICKÝ POTENCIÁL ELEKTRICKÉ NAPĚTÍ.
OBVOD STŘÍDAVÉHO PROUDU
PRÁCE V HOMOGENNÍM ELEKTRICKÉM POLI.
Transkript prezentace:

Měříme elektrické napětí (Učebnice strana 129 – 131) U Spojíme-li dvě vodivé desky s opačnými póly generátoru náboje, nabijí se obě stejným množstvím opačného náboje. Mezi deskami vznikne elektrické pole, které má schopnost silově působit na částice s elektrickým nábojem. W Dostane-li se mezi desky do elektrického pole kladně nabitá částice, začne se pohybovat směrem od kladně nabité desky k záporně nabité desce. Elektrické pole na ni silově působilo – přemístilo ji po určité dráze a má proto schopnost konat práci. Říkáme, že mezi nabitými deskami spojenými s póly generátoru je elektrické napětí U. Vykoná-li elektrické pole určitou práci, jeho napětí poklesne. K tomu, aby se udrželo stálé napětí a pole mohlo stále konat práci (při přemisťování částic s nábojem, což není nic jiného než vznik elektrického proudu), je mu třeba stále dodávat energii zvenčí – mechanickou energii při točení klikou generátoru nebo např. chemickou energii při chemických přeměnách ve Voltově článku.

U Přemisťuje-li se částice s elektrickým nábojem Q ve stejnorodém elektrickém poli, vykoná síla elektrického pole při přemisťování náboje určitou práci W. Tím se změní polohová energie částice v elektrickém poli. W Elektrické napětí mezi body v elektrickém poli určíme podílem práce W a velikosti přemisťovaného náboje Q Jednotkou elektrického napětí je volt, značí se V. Při měření elektrického napětí používáme i menší a větší jednotky, milivolt (1 mV = 10-3 V), kilovolt (1 kV = 103 V). Elektrické napětí měříme voltmetrem. Značka V K měření elektrického napětí používáme ručičkové nebo digitální voltmetry. Před měřením musíme vždy zvolit vhodný rozsah ampérmetru, abychom nepřekročili měřící rozsah stupnice.

Při měření ručičkovým voltmetrem zjistíme nejprve rozsah stupnice a hodnotu nejmenšího dílku. Hodnotu měřeného napětí určíme tak, že výchylku ručky v dílkách vynásobíme hodnotou jednoho dílku ve voltech. Urči hodnotu měřeného napětí: Měřící rozsah stupnice: 30 V Počet nejmenších dílků na stupnici: 15 Elektrické napětí odpovídající 1 dílku: 30 : 15 = 2 2 V zobrazené poloze ručky: 8 V 4 · 2 = 8 Měřící rozsah stupnice: 15 V Počet nejmenších dílků na stupnici: 30 Elektrické napětí odpovídající 1 dílku: 15 : 30 = 0,2 0,2 V zobrazené poloze ručky: 13 V 0,2 · 26 = 13

Měřící rozsah stupnice: 600 V Počet nejmenších dílků na stupnici: 30 Elektrické napětí odpovídající 1 dílku: 600 : 30 = 20 20 V zobrazené poloze ručky: 240 V 12 · 20 = 240 Měřící rozsah stupnice: 400 mV Počet nejmenších dílků na stupnici: 20 Elektrické napětí odpovídající 1 dílku: 400 : 20 = 20 20 mV zobrazené poloze ručky: 340 mV 17 · 20 = 340 K měření elektrického napětí se používají i multimetry. Při měření napětí musíme nejdříve přepnout přepínač do polohy pro měření napětí značené zpravidla V nebo mV a zvolit vhodný rozsah.

Při rozsahu voltmetru 6 V naměříme hodnotu napětí na žárovce 4,5 V. Elektrické napětí měříme na svorkách příslušného spotřebiče nebo zdroje. Voltmetr zařadíme do obvodu tak, aby jeho svorka označená + (nebo ↓) byla spojena se shodně označenou svorkou zdroje (+). 6 30 Voltmetr zapojujeme do obvodu paralelně (vedle sebe) se spotřebičem, na kterém měříme el. napětí. Sestavíme elektrický obvod se zdrojem elektrického napětí, žárovkou a spínačem a budeme měřit napětí mezi svorkami žárovky. 4,5 V Při měření zvolíme nejprve největší rozsah voltmetru. Při volbě příliš malého rozsahu na počátku měření bychom mohli voltmetr zničit. Při rozsahu voltmetru 30 V je hodnota napětí asi 4 V, můžeme tedy použít rozsah do 6 V. Při rozsahu voltmetru 6 V naměříme hodnotu napětí na žárovce 4,5 V. Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 131 – 132.