Výkon (Učebnice strana 22 – 24)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanická práce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Advertisements

FYZIKA 8.Ročník Práce 01 – MECHANICKÁ PRÁCE.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Výpočet práce z výkonu a času. Účinnost
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem září 2011
MECHANICKÁ ENERGIE souvisí s konáním mechanické práce polohová energie
PRÁCE, ENERGIE, VÝKON hanah.
Otáčivé účinky síly (Učebnice strana 70)
Práce při zvedání tělesa kladkami
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732
8. ročník Práce, výkon, energie Téma: Výkon.
Práce. Výkon Práce Jakou představu ve vás vyvolá slovo práce?
PRÁCE VYKONANÁ PŘI ZVEDÁNÍ TĚLESA POUŽITÍM PEVNÉ KLADKY
Jako předvést výkon na práci
FYZIKA 8.Ročník Práce 02 – VÝKON.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.36 Téma: Výkon Číslo.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Mechanická práce a energie
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Třecí síly Třecí síly působí při libovolném pohybu dvou dotýkajících se těles. Zejména je můžeme pozorovat při libovolném druhu pohybu po povrchu země.
Rychlost rovnoměrného pohybu
VY_32_INOVACE_11-05 Mechanika II. Práce a energie– test 1.
Digitální učební materiál
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VÝKON.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Karolína Hadrbolcová Materiál: VY_52_INOVACE_PV14.33 Téma: Práce jako.
Název materiálu: PRÁCE – výklad učiva.
PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON.
Mechanika I. Dynamika– test 4 VY_32_INOVACE_10-20.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Gravitační síla a hmotnost tělesa
Energie LC.
Výkon.Když dělník nakládá zeminu na auto, koná práci ? Naložení zeminy mu trvá 2 hodiny Co se změní, když zeminu budou nakládat dva dělníci ? A co když.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
22.1 Mechanická práce, výkon, příkon
Návod k počítání výkonu s příklady k procvičení
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 02.
Jak porovnat vykonanou práci
Skládání sil opačného směru
PaedDr. Jozef Beňuška
Výkon ZŠ Velké Březno.
Shrnutí učiva I Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Rovnováha dvou sil (Učebnice strana 43 – 45)
Práce, výkon. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_02_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Výkon Anotace:
Procvičení – výpočet práce Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_01 Mechanická.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_16 Práce Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Procvičení – výkon a jeho výpočet
Výkon: výpočty příkladů z praxe
MECHANICKÁPRÁCE.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika 8.ročník ZŠ Mechanická práce, kladky. Creation IP&RK.
Jak porovnat vykonanou práci
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Jako předvést výkon na práci
VÝKON.
Třída 3.B 8. hodina.
Transkript prezentace:

Výkon (Učebnice strana 22 – 24) Dělník naloží písek lopatou na nákladní automobil asi za dvě hodiny. Nakladač to dokáže za 15 minut. Nakladač vykoná tutéž práci za osmkrát kratší dobu než dělník. Za stejnou dobu vykoná více práce, má větší výkon než člověk. Výkon je fyzikální veličina, značí se P (z angl. power). Výkon je určen množstvím práce vykonané za jednotku času. Výkon P vypočítáme, když práci W dělíme dobou t, za kterou byla tato práce vykonána:

Jednotkou výkonu je watt, značí se W. Dávejte pozor na rozlišení značky jednotky výkonu a značky pro práci. V tisku se značka pro watt píše stojatě W a značka pro práci ležatě.W. W ...... práce (v J) t ....... čas ( v s) P ....... výkon (ve W) Při výkonu 1 W se vykoná práce 1 J za 1 s. Zvedneme-li závaží o hmotnosti 1 kg do výšky 1 m za 10 s, je náš výkon 1 W. Krátkodobý výkon člověka je až 1 kW, např. při zvedání břemen. Dlouhodobý výkon člověka obvykle nepřekročí 100 W. Výkon vyjadřujeme také v násobcích wattu, v kilowattech (kW) a megawattech (MW): 1 kW = 1000 W = 103 W 1 MW = 1000 000 W = 106 W Dříve se užívala pro výkon jednotka kůň (k) 1 k = 0,75 kW

Motor výtahu při zvednutí kabiny vykonal práci 20 kJ. Příklady Motor výtahu zdvihl rovnoměrným pohybem svisle vzhůru kabinu výtahu o hmotnosti 400 kg do výšky 5 m za dobu 10 s. a) Jako práci vykonal motor výtahu? b) Jaký byl přitom výkon motoru? m = 400 kg s = 5 m W = ? J P = ? W F s b) P = 2 000 W = 2 kW a) W = F · s, F = Fg = m · g W = m · g · s W = 400 · 10 · 5 W = 20 000 J = 20 kJ Fg Motor výtahu při zvednutí kabiny vykonal práci 20 kJ. Jeho výkon byl 2 kW.

Motor jeřábu má maximální výkon 9 kW Motor jeřábu má maximální výkon 9 kW. Za jakou dobu zvedne jeřáb těleso o hmotnosti 12 t do výšky 9 m? m = 12 t s = 9 m P = 9 kW t = ? s = 12 000 kg = 9 000 W Motor jeřábu zvedne těleso za 120 sekund, to je za 2 minuty. Motor jeřábu zvedne těleso za 120 sekund, to je za 2 minuty.

Motor jeřábu má výkon 7,8 kW Motor jeřábu má výkon 7,8 kW. Jakou hmotnost může mít těleso zvednuté jeřábem za 1 s do výšky 0,3 m? s = 0,3 m P = 7,8 kW t = 1 s m = ? kg = 7 800 W Jeřáb může zvednout těleso o hmotnosti 2600 kg, to je asi 3 tuny.

Výkon tahové síly motoru je 24 kW. Auto jede po vodorovné přímé silnici stálou rychlostí 72 km/h. Jaký je při tomto pohybu výkon tahové síly motoru, když proti pohybu automobilu působí třecí síla 1 200 N? Aby auto jelo stálou rychlostí, musí na něj ve směru pohybu působit tahová síla stejně velká jako třecí síla. Obě síly jsou v rovnováze. F Ft v s Ft = 1 200 N v = 72 km/h = 20 m/s P = ? W P = 1 200 · 20 P = 24 000 W = 24 kW Výkon tahové síly motoru je 24 kW. Při rovnoměrném pohybu tělesa rychlostí v lze výkon stálé síly F určit ze vztahu: P = F · v

Jakou rychlostí se pohybuje vlak, který při výkonu 1 471 kW vyvíjí tažnou sílu 58 860 N? Ft = 58 860 N P = 1 471 kW v = ? km/h = 1 471 000 W v F s v = 25 m/s = 25 · 3,6 km/h v = 90 km/h Vlak jede rychlostí 25 m/s, to je 90 km/h. Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 24 – 25.