HNOJIVA Fuitová Jitka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pěstování trav na semeno
Advertisements

Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Struktura vyuky Výživa a hnojení rostlin Ekonomické vyhodnocení
ekologickém zemědělství
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Včelařsky významné rostliny ze skupiny zahradnických plodin
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Významné soli Mgr. Helena Roubalová
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Okopaniny nízký obsah sušiny ( %) vysoké hospodářské výnosy
BRAMBORY (SOLANUM TUBEROSUM)
Typy chemických reakcí
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
BOB OBECNÝ (Faba Vulgaris).
Názvosloví - opakování II.
Vzorce - opakování I..
JEČMEN SETÝ (Hordeum vulgare).
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
VÝŽIVA ROSTLIN.
CHEMIE 9. ROČNÍK VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ
Magisterský studijní program FVL a FVHE
Rostlinná produkce a prostředí
CUKROVÁ ŘEPA (BETA VULGARIS)
Pícniny - rozdělení a využití
FOSFOR 15P Jana Malinovská.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ročník: druhý Téma:Vybrané.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
PŘÍPRAVA SOLÍ SOLI JE MOŽNO PŘIPRAVIT SEDMI ZPŮSOBY, např.
Minerální výživa VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.08/Li
SLOUČENINY DUSÍKU Mgr. Jitka Vojáčková.
HOŘČICE BÍLÁ (Sinapis alba).
Půda Svět práce, 6. ročník VY_32_INOVACE_322, 17. sada, SP ANOTACE
VY_52_INOVACE_ZB03_2264TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
Téma: Vybrané zemědělské plodiny krmná řepa II
Pěstování trav na semeno
VLČÍ BOB - LUPINA (Lupinus sp.).
Pěstování trav na semeno Lipnice bahenní (Poa palustris)
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ročník: druhý Téma:Vybrané.
01.5 Produkce hnoje, močůvky, výroba kompostu Ing. Magda Pavezová
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
ZŠ Benešov,Jiráskova 888 CHEMIE 9. ročník
K čemu jsou soli užitečné – hnojiva, keramika, pesticidy, prací prostředky Chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Jitka Moosová.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Minerální výživa rostlin.
Významné soli. Bezkyslíkaté soli NaCl – chlorid sodný –bílá krystalická látka –v přírodě se vyskytuje jako sůl kamenná (halit) –ve velké míře se nahází.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
MAKROELEMENTY (2. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
Hnojiva aneb přikrmování rostlin. Rozdělení hnojiv a) podle skupenství pevná hnojiva kapalná hnojiva b) podle působení na rostliny přímá hnojiva – obsahují.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
záznam o odběru vzorku Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – anionty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
Průmyslová hnojiva. s rozvojem zemědělství postupně přestalo postačovat použití statkových hnojiv => rozvoj výroby průmyslových hnojiv dodávají do půdy.
Šablona 32.  Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové učivo  Autor: Mgr. Lenka Kajabová  Předmět: Chemie  Očekávaný výstup: propojení teoretické.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva týkajícího se průmyslových hnojiv a.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Rozpustné soli v půdách
ÚVOD DO VÝŽIVY ROSTLIN DĚLENÍ ŽIVIN Z POHLEDU ROSTLINY
Rozpustné soli v půdách
Salinita (zasolení) půdy
Zásady.
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Jak zlepšit – jak změnit – lze vytvořit půdu „novou“?
Ing. Martin Kulhánek, Ph.D. A330
Hnojení minerálními hnojivy
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
Transkript prezentace:

HNOJIVA Fuitová Jitka

Proč hnojit? Živiny = látky, které organismus přijímá a požaduje k projevu všech svých životních fcí Anorganické látky, které se stávají živinami většinou až ve své iontové formě Nedostatek živiny se projevuje např. poruchami růstu, omezenou tvorbou vysokomolekulárních látek apod.

Rozdělení živin Makroelementy: od několika desetin do desítek %: C, O, H, N, P, K, Ca, Mg, S Mikroelementy: obsah menší než 0,05 %: Fe, Mn, Zn, Cu, B, Mo Prvky užitečné: jejich obsah v R může dosahovat vysokých hodnot, nepotřebují je všechny rostlinné druhy: Na, Al, Si, Cl

Příjem živin Většinu živin svými kořeny ve formě iontů: Kationty: K+, NH4+, Ca2+, Mg2+… Anionty: NO3-, SO42-, H2PO4-… Proti koncentračnímu spádu Mimokořenová výživa: list, stonek, květ, větve…: nikdy nemůže nahradit kořenovou výživu

Hlavní projevy narušené výživy Nekrózy- nedostatek i nadbytek živin, hlavně porušený metabolismus Barevné změny- dekolorace = chlorosy: rozpad, špatná obnova, omezená tvorba chlorofylu → žloutnutí, purpurové zabarvení, černání dužiny brambor Poruchy růstu- nedostatek stavebních prvků (N2, Ca, B, Zn)

HNOJIVA Organická (statková) hnojiva: Chlévský hnůj (35-40 t/ha/4 roky) Močůvka (N-K hnojivo, travnaté porosty, nadměrné rozšíření plevelů, 30-40 t/ha) Kejda (nadměrné ředění!, hlavně na kukuřici) Zaorávka slámy (nedostatek statkových hnojiv, hlavně sláma ozimé řepky, ozimé obilniny) Zelené hnojení (zaorává se vyprodukovaná hmota R, které jsou pěstovány k tomuto účelu, hořčice, řepka a ředkev, jetel plazivý, použití při ztížené dopravě)

HNOJIVA Průmyslová (minerální, koncentrovaná) hnojiva: Vyšší obsah živin Z přírodních surovin (fosfáty, draselné minerály, vápence) a zdrojem N je přímá syntéza amoniaku z N a H Při výrobě se omezuje množství vedlejších složek

Dusíkatá hnojiva Ledek vápenatý (LV) 15% N, 20% Ca – na list s rychlým účinkem, do 300 kg/ha, pozdní přihnojení obilnin, cukrovky, krmné řepy, máku… Síran amonný (SA) 21% N, 24% S – N ve čpavkové formě, vhodný k základnímu hnojení, řepka, chmel, cibule, brambory, kukuřice, nutné vápnění

Dusíkatá hnojiva Dusičnan amonný (DA) = Ledek amonný 34%N obě formy N, univerzální hnojivo, možnost výbuchu, PE pytle Ledek amonný s vápencem (LAV) 25%, 26%, 27%, 27,5% N, NH4NO3 + CaCO3, LAM, LAD, LAS, univerzální, do všech půd Močovina (MO)- v půdě se štěpí na uhličitan amonný a vodu, okyseluje, rychlé zapravení do půdy, kombinace s pesticidy

Dusíkatá hnojiva DAM 390 (39% objem. N) – dusičnan amonný + močovina, rovnoměrná aplikace, kombinace s pesticidy, možnost popálení R Dusíkaté vápno (DV) min 19,8% N – na klíčící R toxické, vysoká cena, v práškové formě jako herbicid, insekticid, fungicid, hlavně v zahradnictví

FOSFOREČNÁ HNOJIVA Superfosfát granulovaný jednoduchý (SP) 17-19% P2O5 = 7- 8,5% P + 20% Ca + 10% S – vhodné hnojivo pro nedostatek S, při předseťové přípravě Superfosfát granulovaný trojitý (TSP) 45-48% P2O5 = 20-21% P, stejné použití jako SP Hyperkorn + magnezium (HP) 26% P2O5 = 11,5%P (Hyperkorn 26+3), řada doprovodných balastních prvků (Zn, B, Mo..), do kyselých půd

DRASELNÁ HNOJIVA Draselná sůl 60% krystalická, granulovaná (DS) 60% K2O = 50% K – chlorid draselný, univerzální K hnojivo, na všechny plodiny (ne na R citlivé na Cl) Kamex granulovaný (KX) 33% K + Mg, Na, S, Cl – ne na těžké jílovité půdy, cukrovka, krmná řepa, pícniny Magnesia-kainit (MK) 7,5-9,1% K – pastevní porosty, pícniny, halofytní R

DRASELNÁ HNOJIVA Patentkali (PtK) 24-25% K + Mg, Cl (max. 3%), S: k plodinám citlivým na Cl a náročným na Mg, zelenina, ovoce, okrasné keře, peckoviny Síran draselný (SD) 42% K + 17-18% S, vysoká cena, k plodinám citlivým na Cl, předseťové a předsaďbové hnojení

HOŘEČNATÁ HNOJIVA Hořká sůl 10% Mg – mimokořenová výživa postřikem Keiserit (KS) 15-16% Mg - + S, rychlá korekce deficience Mg, při předseťové přípravě Magnesit MgCO3, dolomity a dolomitické vápence

Ostatní hnojiva Vápenatá: Pálené vápno (PV) 57-60% Ca Mletý vápenec (MV) 30-38% Ca+Mg Vápenatohořečnatá struska (VHS) 24-28% Ca+Mg – jemně mletá ocelářská struska, velmi pozvolné uvolňování

PEVNÁ VÍCESLOŽKOVÁ HNOJIVA Obsahují 2 a více živin hlavně v granulované formě NPK- různé poměry, Hyperkali, Cererit, NP, NPMg, ….. Hojně používané

DVOUSLOŽKOVÁ KAPALNÁ HNOJIVA K základnímu hnojení ozimých a jarních plodin nesmí se mísit s hnojivy obsahující Mg a Ca Folimag, Premag, Synmag, Dammag-1, -2, -3, Dumag,…

AGROFERT FARM PLAN Precizní zemědělství – lokálně specifické hospodaření na pozemcích 3 základní technologie GPS GIS Stroje a zařízení pro variabilní zásah 4 základní okruhy Lokalizace pozemku Kontinuální sběr dat z pozemku (půdní vzorky, výnosy…) Zpracování výsledků a modelace map Diferencovaný agrotechnický zásah

„PLÁNY HNOJENÍ“ Počítačový program na sestavení plánu: jak hnojit, kde hnojit, kolik hnojit Různé evidence hnojiv a hnojení Bilancování živin