Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Kukuřice obecná – Zea mays Autor Ing. Jitka Krobová Tematická oblast Pěstování rostlin pro 2. a 3. ročník agropodnikání Ročník Třetí ročník agropodnikání Datum tvorby Anotace Žáci se seznámí s další obilninou, seznámí se s hospodářským významem, technologií pěstování a výnosem kukuřice obecné Metodický pokyn Výukový materiál je ve formě prezentace a žáci se budou s technologií pěstování kukuřice obecné setkávat po celé studium v předmětu pěstování rostlin a chovu zvířat

2 Kukuřice obecná-zea mays
Obr.1

3 Hospodářský význam Kukuřice je velmi významná krmná, potravinářská i farmaceutická plodina Pochází z Ameriky K největším producentům patří severní a jižní Amerika Zrno jako jadrné krmivo a šrot se využívá ke krmení hospodářských zvířat Je důležitým komponentem krmných směsí pro prasata a drůbež, výroba šrotu

4 Biologická charakteristika
Kukuřice je teplomilná jednoletá rostlina Je jarního charakteru a převážně cizosprašná Dělíme ji: kukuřici koňský zub kukuřici tvrdou kukuřici cukrovou kukuřici pukancovou Výška: 1,5–2,5 m

5 Biologická charakteristika
Kořen: je dobře vyvinutý a tvoří i tzv. vzdušné kořeny Listy: jsou dlouhé a velké. Květenstvím: je vrcholová lata (samčí květy) a klas – palice (samičí květy). Zrno: je nahé, žluté i červenavé a slabě lesklé. Hmotnost tisíce semen 280–350 g

6 Květ samčí Samčí květenství Obr.2

7 Květ samičí Květ samičí Obr. 3

8 Nárokykukuřice obecné
Kukuřici můžeme pěstovat i ve velmi rozdílných klimatických a půdních podmínkách Nároky na teplotu má poměrně velké Klíčí při teplotě půdy 8–10 °C Dále je kukuřice dosti náročná na vodu Potřebné pH je 6,5–7 V osevním postupu se kukuřice nejčastěji pěstuje po obilninách Lze ji pěstovat i více let po sobě až 10 let

9 Výživa KUKUŘICE Hnojení draslíkem: podle AZP
Hnojiva aplikujeme na podzim nebo při předseťové přípravě půdy Celková dávka u kukuřice na siláž činí 60–100 kg/ha a na zrno 120–160 kg/ha Aplikujeme draselnou sůl Hnojení fosforem: podle AZP Aplikujeme na podzim nebo před setím. Doporučené dávky fosforu činí u kukuřice na siláž 30–40 kg/ha a na zrno 50–80 kg/ha. Používáme superfosfáty

10 Příprava půdy Na podzim podmítka s aplikací fosforečných a draselných hnojiva Dále provádíme orbu 30cm Na jaře urovnáme pozemek smyky a bránami a poté aplikujeme dusíkatá hnojiva Kukuřice je plodina zvyšující nebezpečí vodní eroze

11 Výsev osiva K setí se používá namořené osivo
Termín setí: je od –10. 5. Šířka řádků: 70 cm Hloubka setí: 5–8 cm Výsevek: 30kg/ha

12 Ošetření porostu Mechanické způsoby se používají k provzdušnění půdy, rozrušení půdního škraloupu a hubení plevelů – vláčení a plečkování Chemické ošetřování zahrnuje aplikaci herbicidů a insekticidů

13 Sklizeň kukuřice Kukuřice na LKS – sklízíme při vlhkosti až 55 %
Sklizeň LKS představuje šrotování a silážování celých neodlistěných palic Obsah sušiny % Výnosy zrna se pohybují kolem 4,5–7 t/ha Výnosy zelené hmoty 20–30t/ha a na siláž 32–40 t/ha

14 opakování 1. Určete výsevek kukuřice
2. Popište přípravu půdy pro kukuřici 3. Uveďte výnos kukuřice na zrno a siláž 4. Charakterizujte květy kukuřice 5. Za jakým účelem se pěstuje kukuřice?

15 POUŽITÉ ZDROJE TEKSL, Milan. Pěstování rostlin: učebnice pro střední zemědělské školy. Vyd. 1. Praha: Credit, s. ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména Kuchtík, F., Procházka, I., Teksl, M., Valeš, J.: Pěstování rostlin II. - Celostátní učebnice pro střední zemědělské školy. Nakladatelství FEZ, Třebíč, 1995 Obr.1 Obr. 2 Obr. 3


Stáhnout ppt "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google