ARCHIMÉDOVSKÁ TĚLESA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření úhlů Stupňová míra (devadesátinná, nonagesimální) je zavedena tak, že pravý úhel je rozdělen na 90 dílů, které se nazývají (úhlové) stupně, značí.
Advertisements

Úhly v trojúhelníku Vlastnosti úhlů v trojúhelníku
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená.
Zeměpisná síť a zeměpisné souřadnice II
Shodnost rovinných útvarů Shodnost trojúhelníků
Utvořte negaci výroku, a to bez použití záporu.
VÝPOČTY POVRCHŮ A OBJEMŮ TĚLES. UŽITÍ GON. FUNKCÍ
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
POZNÁMKY ve formátu PDF
David Kuthan Karolína Korešová Michal Trmal
Goniometrické funkce Sinus ostrého úhlu
Nepravidelné mnohoúhelníky
Platónská a archimédovská tělesa
Distribuční úlohy LP.
Sčítání a odčítání úhlů
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
59. ročník MO Soustředění řešitelů Kategorie A
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Kdo chce být milionářem ?
Kolmé hranoly, jejich objem a povrch
Osově souměrné útvary Narýsuj čtverec A'B'C'D' osově souměrný se čtvercem ABCD podle osy o, která prochází body A, C. Osa souměrnosti o prochází body A,
Dělitelnost přirozených čísel
1. Struktura 1.1 Struktura molekul.
Platónova tělesa.
Mnohostěny Prof. RNDr. Josef Molnár, CSc., PřF UP v Olomouci Univerzita třetího věku.
Nejmenší společný násobek
Kepler-Poinsotova tělesa
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Společný násobek nejmenší společný násobek (n)
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Platónská tělesa.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Pythagorova věta užití v prostoru
Zeměpisná síť a zeměpisné souřadnice
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Největší společný dělitel
Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Vzdělávací obor: Matematika
Procvičování vzorce.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Celá čísla Dělení.
Platónská tělesa Ó Hana Amlerová, 2010.
Platón, 427 – 347 př. n. l. Platónovým tělesem (pravidelným mnohostěnem, PT) nazveme konvexní mnohostěn ohraničený shodnými pravidelnými konvexními rovinnými.
Rovinné geometrické útvary
Autor: Mgr. Lenka Šedová
VY_32_INOVACE_21-10 TEST č. 1.
Mgr. Ladislava Paterová
Za předpokladu použití psacích potřeb.
(pravidelné mnohostěny)
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Planimetrie – mnohoúhelníky - opakování
Přednost početních operací
MNOHOSTĚNY Ohraničená část prostoru, jejíž hranici tvoří konečný počet mnohoúhelníků. Názvy: vrchol, hrana, stěna Konvexní mnohostěn Nekonvexní mnohostěn.
Barvení grafů Platónská tělesa
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název: VY_32_INOVACE_382_MNOHOÚHELNÍKY Téma: VRCHOLY, STRANY,
Didaktika matematiky – KAG/MDIM7
Platónova tělesa.
JEHLAN Popis, povrch, objem. JEHLAN Popis, povrch, objem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
J e h l a n Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Matematika Komolý jehlan
Autor: Mgr. Veronika Dočkalová VY_32_INOVACE_10_Hranol základní pojmy
POVRCH A OBJEM KRYCHLE A KVÁDRU
Tělesa NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_301_Tělesa Téma: Geometrie.
Transkript prezentace:

ARCHIMÉDOVSKÁ TĚLESA

Definice: Konvexní mnohostěny, jejichž stěnami jsou pouze pravidelné mnohoúhelníky a ve všech vrcholech mají stejné uspořádání stejných typů stěn, nazýváme archimédovské mnohostěny. Polopravidelný mnohostěn lze popsat pomocí posloupnosti (a1, a2, ..., ak) stěn v každém z vrcholů. Čísla ai pro každé i = 1, 2, . . . , k představují ai - stranné mnohoúhelníky. Například: označení (3, 3, 3) tedy znamená tři rovnostranné trojúhelníky v jednom vrcholu. Jedná se tedy o pravidelný čtyřstěn. Mezi polopravidelné mnohostěny řadíme dvě nekonečné množiny prizem a antiprizem, a dále dalších 13 těles.

Některá archimédovská tělesa můžeme vytvořit z platónských těles tak, že použijeme metodu „ořezávání vrcholů“. Platí Eulerova věta.

OSEKANÝ ČTYŘSTĚN – neboli komolý čtyřstěn Uspořádání ve vrcholu: (3,6,6) Stěny: 8 (4 trojúhelníky, 4 šestiúhelníky) Vrcholy: 12 Hrany: 18

KUBOKTAEDR - neboli krychloktaedr Uspořádání ve vrcholu: (3,4,3,4) Stěny: 14 (8 trojúhelníků, 6 čtverců) Vrcholy: 12 Hrany: 24

OSEKANÁ KRYCHLE – neboli osekaný šestistěn Uspořádání ve vrcholu: (3,8,8) Stěny: 14 (8 trojúhelníků, 6 osmiúhelníků) Vrcholy: 24 Hrany: 36

OSEKANÝ OSMISTĚN Uspořádání ve vrcholu: (4,6,6) Stěny: 14 (6 čtverců, 8 šestiúhelníků) Vrcholy: 24 Hrany: 36

ROMBICKÁ KRYCHLE – neboli malý rombokuboktaedr Uspořádání ve vrcholu: (3,4,4,4) Stěny: 26 (8 trojúhelníků, 18 čtverců) Vrcholy: 24 Hrany: 48

KOMOLÝ KRYCHLOKTAEDR - nebo velký rombokuboktaedr Uspořádání ve vrcholu: (4, 6, 8) Stěny: 26 (12 čtverců, 8 šestiúhelníků, 6 osmiúhelníků) Vrcholy: 48 Hrany: 72

PŘITLAČENÁ KRYCHLE - nebo otupěný kuboktaedr Uspořádání ve vrcholu: (3, 3, 3, 3, 4) Stěny 38 (32 trojúhelníků, 6 čtverců) Hrany 60 Vrcholy 24

IKOSODODEKAEDR Uspořádání ve vrcholu(3.5.3.5) Stěny 32 (20 trojúhelníků,12 pětiúhelníků) Hrany 60 Vrcholy 30

OSEKANÝ DVANÁCTISTĚN Uspořádání ve vrcholu (3, 10, 10) Stěny 32 (20 trojúhelníků, 12 desetiúhelníků) Hrany 90 Vrcholy 60

KOMOLÝ DVACETISTĚN Uspořádání ve vrcholu (5, 6, 6) Stěny 32 (12 pětiúhelníků, 20 šestiúhelníků) Hrany 90 Vrcholy 60

ROMBICKÝ DODEKAEDR - neboli malý romboikosododekaedr Uspořádání ve vrcholu (3, 4, 5, 4) Stěny 62 (20 trojúhelníků, 30 čtverců, 12 pětiúhelníků) Hrany 120 Vrcholy 60

KOMOLÝ IKOSIDODEKAEDR - neboli velký romboikosododekaedr Uspořádání ve vrcholu(4, 6, 10) Stěny 62 (30 čtverců, 20 šestiúhelníků, 12 desetiúhelníků) Hrany 180 Vrcholy 120

přitlačený dvanáctistěn nebo otupěný ikosododekaedr Uspořádání ve vrcholu (3, 3, 3, 3, 5) Stěny 92 (80 trojúhelníků, 12 pětiúhelníků) Hrany 150 Vrcholy 60

PRIZMA Uspořádání ve vrcholu: (4,4,n) Stěny: n+2 Vrcholy: 2n Hrany: 3n

ANTIPRIZMA Uspořádání ve vrcholu: (3,3,3,n) Stěny: 2n+2 Vrcholy: 2n Hrany: 4n