Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.2.34 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:2. OA, 2. VE
Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:2. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: realismus, naturalismus, impresionismus, expresionismus, legionářská literatura, demokratický proud, imaginativní próza, katolicky orientovaná literatura, ruralisté, psychologická próza, historická próza, próza lyrická, baladická, reportážní, utopická Anotace: Žák se z prezentace dozví o literárních směrech, proudech v české literatuře 1. poloviny 20. století a jménech nejvýznamnějších představitelů těchto směrů. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených a přiřazovacích otázek.
Literární směry
* pokračují realisté * A. Jirásek, Z. Winter, K. V. Rais, T. Nováková, A. Stašek * naturalisté * Mrštíkové, K. M. Čapek-Chod), vrchol * impresionismu * F. Šrámek * obraz války * F. Šrámek, R. Weiner, J. John, J. Hašek, K. Konrád * legionářská literatura * R. Medek, J. Kopta, F. Langer, J. Kratochvíl
* vliv expresionismu * Lev Blatný, L. Klíma, R. Weiner, * J. Weis, J. Váchal * demokratický proud * K. Čapek, K. Poláček, E. Bass * imaginativní próza * V. Vančura, K. Konrád, K. Schulz * katolicky orientovaná linie * J. Deml, J. Durych, J. Čep
* společenská, sociální próza * I. Olbracht, M. Majerová, K. Nový, M. Pujmanová * Ruralisté * J. Knap, F. Křelina, V. Prokůpek, V. Martínek, A. C. Nor, J. Vrba, J. Morávek * psychologická próza * J. Havlíček, E. Hostovský, R. Weiner, J. Glazarová, B. Benešová, A. M. Tilschová * historická próza * J. Durych
* V 20. letech převaha menších prozaických žánrů * próza lyrická, utopická a reportážní, * v 30. letech dominantní postavení prózy, zvl. románu společenského, psychologického a historického, zesílení epičnosti, * tradiční žánr balady (baladická próza) * Olbrachtovy zakarpatské příběhy * Majerová – Havířská balada * Čapkův Hordubal * Vančura - Markéta Lazarová
* Důraz na poznávací (noetickou) stránku díla * Tendence k syntetickým útvarům * Péče o jazykovou kulturu projevu * Oživení psychologického zřetele * Zesílení epičnosti * Sklon k baladické stylizaci = baladická próza
* Které literární směry 19. století pokračují i ve 20. století v české literatuře? * Realismus * Naturalismus * Impresionismus * Přiřaďte skupiny spisovatelů ke správným lit. směrům: Realisté Naturalisté Impresionisté Jirásek, Winter, Nováková, Stašek Vilém Mrštík, K. M. Čapek Fr. Šrámek
* Kteří spisovatelé podávali obraz 1. světové války ve své próze? * Fr. Šrámek, * R. Weiner, * J. John, * J. Hašek, * K. Konráda * Kteří spisovatelé představovali legionářskou literaturu? * R. Medek * J. Kopta * F. Langer * J. Kratochvíl
* Expresionismus se projevil v dílech kterých českých spisovatelů? * Lev Blatný * L. Klíma * R. Weiner * J. Weis * J. Váchal * Kteří spisovatelé patřili k demokratickému proudu literatury? * K. Čapek * K. Poláček * E. Bass
* katolicky orientovanou linii v literatuře představovali kteří spisovatelé? * J. Deml * J. Durych * J. Čep * V. Vančura, K. Konrád, K. Schulz byli představiteli jakého typu prózy? * Imaginativní prózy * Ve 30. letech dominoval který typ prózy? * Společenský a psychologický
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.