Vážná hudba první poloviny 20.století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HUDBA PŘELOMU 19. A 20. ST..
Advertisements

Romantismus v hudbě jihoevropských a severských skladatelů
Romantismus v hudbě ruských skladatelů
Impresionismus v českých zemích
Fryderic Chopin.
Vážná hudba druhé poloviny 20. století
Hudební klasicismus v tvorbě českých autorů
Renesanční hudba VY_32_INOVACE_04_Renesančni hudba.
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
Vývoj populární hudby v letech v ČSR
Hudba 20. století.
VY_32_INOVACE_05_Opakování I Otázka číslo 1: Vážná hudba je : A) Označení pro evropskou hudební tradici a hudební formy z níOznačení pro evropskou hudební.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Otázky jsou vybrány z DUM č: VY_32_INOVACE_15_Opakování III.
Romantismus v hudbě skladatelů z českých zemí
Otázky jsou vybrány z DUM č
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Datum (období) vytvoření: červen 2011
Romantismus v hudbě německých skladatelů
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
(do začátku druhé světové války).  citlivost a dramatičnost ve skladbách  Richard Strauss Gustav Mahler.
ROMANTISMUS (Přibližně 19. století).
ŠELMOVSTVÍ BAREV.
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Hudební skladatelé ovlivnění impresionismem
Vývoj populární hudby v letech
VY_32_INOVACE_1C4 DRUHÁ VÍDEŇSKÁ ŠKOLA
Hudební výchova 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Tympány Kristýna Vyčítalová.
Ruská hudba Alice Kresová; tercie.
Klasicismus v evropské hudbě
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Expresionismus Expresionismus - evropský umělecký směr.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Otázky jsou vybrány z DUM č: VY_32_INOVACE_20_Opakování IV.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_849_8TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Hudba 20.století, DODEKAFONIE
Wolfgang Amadeus Mozart Jeho doba - 18.století. Politika  klasicismus (2. polovina 17. stol. a 18. stol.)  umění klasicismu ovlivňovala politická a.
O skladatelských technikách Autor: Mgr. Pavlína Králíková Předmět Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
V bludišti stylů Igor Stravinskij a jeho hudba 20. století
Impresionismus. Co je to imprese? Vjem, pocit, nebo obrázek uchovaný na základě zkušenosti Neurčitá představa, vzpomínka nebo přesvědčení.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 1. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_3C_20_ Vážná hudba 20.století.
 NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Vážná artificiální.
HUDBA  Pozdní romantismus, expresionismus (snaha o nový hudební výraz a kompoziční přístup)  Biblické náměty.
IMPRESIONISMUS Markéta Svobodová. IMPRESIONISMUS směr, který vznikl koncem 19. st. ve Francii Výraz imprese = dojem, vjem nebo otisk Výraz „prchavý okamžik“
Ruští hudební skladatelé Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_03_RUŠTÍ HUDEBNÍ SKLADATELÉ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
ČESKÝ HUDEBNÍ KLASICISMUS
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 7. ROČNÍK
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/10
Název školy: Základní škola Netvořice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kvíz Test 1 2 poslech Pojmy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Vážná hudba první poloviny 20.století VY_32_INOVACE_18_Vážná hudba 1.pol. 20. st

4. Nová hudba ve Francii 5. Neoklasicismus Vážná hudba 20. století je extrémně měněna. V první polovině 20.století se prosadily tyto hudební směry : 1. Pozdní romantismus 2. Impresionismus 3. Expresionismus 4. Nová hudba ve Francii 5. Neoklasicismus

Impresionismus (1890-1930) pochází z Francie-dojem. Melodika impresionismu vychází celotónové řady(stupnice složená ze samých celých tonů). Hudba impresionistů je jako obraz. Název tohoto uměleckého směru pochází z malířství . Hudební impresionismus představují Debussy, Ravel.

Expresionismus výraz vnitřních stavů moderního člověka, jeho osamělosti v bouřlivém světě techniky a civilizace, tragiky života. Arnold Schonberg si vytvořil svůj systém, jehož základem byla dvanácti tónová řada vycházející z tónů chromatické. Představitelé: Alban Berg, Anton Webern-všichni společně tvoří tzv. Druhou Vídeňskou školu.

Nová hudba ve Francii živelná hudba s významnými rytmy, zjednodušenou melodikou a harmonií, syrovými barvami, pod vlivem dobových představ o hudbě dávných národů, protest proti romantické přecitlivělosti, impresionistické zjemnělosti a expresionistickému pesimismu. (prolíná tvorbou mnoha autorů (I. Stravinského, B. Bartóka, S. Prokofjeva

Pozdní romantismus (1880-1960) uzavřel jednu velkou hudební epochu, která přinesla obecné uvolnění harmonie i hudebních forem, snivou melodiku a dramatický typ opery. Toto vše vrcholilo v dílech Richarda Strausse a Gustava Mahlera.

Neoklasicismus využívá forem klasicismu a baroka za účelem přiblížení se k širokým posluchačským vrstvám, zcela nová hudební řeč se zjednodušujícím výrazem, jiskřící vtipem autorů, nejvýrazněji u Pařížské šestky, ale i B. Martinů  

Richard Strauss (11. června 1864, Mnichov, – 8 Richard Strauss (11. června 1864, Mnichov, – 8. září 1949, Garmisch-Partenkirchen, byl německý hudební skladatel pozdější éry romantismu, který se proslul zvláště svými symfonickými básněmi a operami, byl také známým dirigentem. Autor symfonických básní  Enšpíglova šibalství, Don Quijote, Alpská symfonie a symfonie Sinfonia domestica a oper Salome, Elektra, Růžový kavalír http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Strauss3.jpg

Arnold Schoenberg (13. září 1874 Vídeň – 13 Arnold Schoenberg (13. září 1874 Vídeň – 13. července 1951 Los Angeles) byl rakouský modernistický hudební skladatel, hudební teoretik a příležitostný malíř. Vymyslel také metodu hudební skladby dodekafonii používající 12tónovou hudební stupnici. Kolem Schönberga se vytvořil kruh stejně smýšlejících žáků a interpretů, kteří jsou označováni jako druhá vídeňská škola. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Arnold_Schoenberg_la_1948.jpg

Igor Fjodorovič Stravinskij (17. června 1882 Oranienbaum, Rusko – 6 Igor Fjodorovič Stravinskij (17. června 1882 Oranienbaum, Rusko – 6. dubna 1971 New York, USA) byl ruský hudební skladatel 20. století. Těžiště jeho tvorby spočívá v baletech (Svěcení jara, Petruška, Pták Ohnivák). Jeho práce ovlivnila velké množství umělců a patří k základním vývojovým znakům hudby 20. století. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Igor_Stravinsky_LOC_32392u.jpg

Sergej Sergejevič Prokofjev (23. dubna 1891, Soncovka - 5 Sergej Sergejevič Prokofjev (23.dubna 1891, Soncovka - 5. března 1953, Moskva) byl ruský skladatel, pianista a dirigent, který ovládl mnoho hudebních žánrů, a je považován za jednoho z nejvýznamnějších skladatelů 20. století. Mezi jeho nejznámější práce patří Tanec Králů z baletu Romeo, Marš z opery Láska ke Třem Pomerančům a Julie a Péťa a Vlk. Mimo jiné také složil pět klavírních koncertů, devět klavírních sonát a sedm symfonií. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sergei_Prokofiev_02.jpg

Pařížská šestka - název inspirovaný Pětkou,( sdružením ruských umělců) označující skupinu francouzských skladatelů, pracujících na Montparnassu a jejichž hudba je často považována za vzdor proti wagnerismu a impresionismu. Formálně byli členy Pařížské šestky: Georges Auric (1899–1983 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Milhaud_Darius_1926.jpg, http://en.wikipedia.org/wiki/File:Georges_Auric_1940.jpg, http://www.google.cz/imgres?q=Louis+Durey%C2%A0(1888%E2%80%931979&hl=cs&sa=X&biw=1308&bih=715&tbm=isch&prmd=imvnso&tbnid=MMd00ZEhyvcewM:&imgrefurl=http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi%3Fpage%3Dgr%26GRid%3D9179301&docid=Ljz4roL_UzUGWM&imgurl=http://image2.findagrave.com/photos/2007/346/9179301_119760345795.jpg&w=211&h=295&ei=1SLoT9H3O8LftAbC06T0AQ&zoom=1&iact=rc&dur=308&sig=118180763040748605139&page=1&tbnh=159&tbnw=147&start=0&ndsp=16&ved=1t:429,r:0,s:0,i:71&tx=50&ty=103, http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:CHF20_8_front.jpg, http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Milhaud_Darius_1926.jpg, http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Francis_Poulenc_%26_Wanda_Landowska.jpg, http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Germaine_Tailleferre_et_Mario_Hacquard_1.jpg

Bohuslav Martinů (8. prosince 1890 Polička – 28 Bohuslav Martinů (8. prosince 1890 Polička – 28. srpna 1959 Liestal, Švýcarsko) byl světově proslulý český hudební skladatel hudební moderny 20. století. Jeho umělecký vývoj prošel od impresionismu přes neoklasicismus, expresionismus a inspiraci jazzem až k ryze vlastnímu kompozičnímu stylu.

Konec Autor : Trýzna Stanislav Školní rok : 2010/2011 Určeno pro : devátý ročník Předmět: hudební výchova Téma : základní orientace ve vývoji hudby v 1.pol. 20. st. Způsob použití ve výuce: výuková prezentace Upozornění : Pro plné využití aplikace musí být PC připojeno k internetu