POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Cvičení 14 – Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Advertisements

Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Teorie firmy II - Optimum výrobce - Mezní produkt, zákon klesajícího mezního produktu - Izokvanty produkční funkce - Další modely výrobce
Nákladové funkce - celkové, variabilní a fixní náklady v krátkém období - průměrné a mezní náklady - nákladová křivka v dlouhém období - optimum výrobce,
D) Produkční a nákladová funkce
D) Užitek a optimální rozhodnutí
Výroba a náklady Pojmy Produkční funkce – je technický název vztahu mezi maximálním množstvím výstupu, které může být vyrobeno a vstupy požadovanými k výrobě.
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Trhy výrobních faktorů
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Trh práce Vysvětlivky: SR = short run = krátké období, množství kapitálových statků je fixní LR = long run = dlouhé období, množství kapitálových statků.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Trh kapitálu a půdy formování poptávky po kapitálu (kapitálových statcích) odvození poptávky po investicích formování nabídky úspor Kapitálový trh, investiční.
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Základy ekonomie Seminář 7..
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Odvození nabídkové křivky
Trh výrobních faktorů.
Trhy výrobních faktorů
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
3. Produkční analýza firmy
Celkový a mezní produkt
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
9. dokonale konkurenční trh práce – formování poptávky po práci
Struktura oddílu Trhy výrobních faktorů
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Mikroekonomie II – Přednáška č. 12: Všeobecná rovnováha
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
12. Všeobecná rovnováha.
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS Jiří Mihola, Téma 8.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Příjmy a zisk.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru MCX – mezní náklady faktoru MRP – příjem z mezního produktu faktoru x TR TC ∆x

Příjem z MPX cena faktoru P * MPX = PX Příjem z MPX cena faktoru Př.: Cena produktu PQ = 5 a cena faktoru PX = 20 Platí PX = PQMPX Při jakém množství faktoru bude dpsaženo max. zisku? Při 4.j. faktoru x 30 + 20 + 10 + 0 Množství fa x 1 2 3 4 5 Cena prod. PQ 10 8 6 Příjem z MPX PQ * MPX 50 40 30 20 > Náklad na fa PX -10

Podmínkou maximalizace zisku při rostoucím množství je rovnost. P*MPQ = PX Kterou křivkou je určena fce D po VF? Bude-li mít firma vyšší cenu PX než P * MPX, firma bude ztrátová. Bod A: → MAX fce příjmu z MP. Firma bude mít maximální zisk v bodě x1

3) Když PX < PQMPX, vzniknou 2 průsečíky (x0, ….., x2), bude výhodné zvyšovat množství faktoru, neboť příjem z dodatečných jednotek faktoru bude > náklad na faktor (PK). Teprve při množství X2, vytvoří poslední jednotka PQ * MPX (příjem z MPX) = PX (nákladům), tj. nulový přírůstek zisku. Klesající část P * MPX určuje poptávku po VF.

Při zvýšení počtu zaměstnanců nad 3 pracovníky přírůstek příjmů z TP a z MP klesá. 4. pracovník přispívá ke zvýšení produkce méně než 3. pracovník.

NÁKLADOVÉ VELIČINY na trhu VF MEZNÍ NÁKLADY na faktor (MFC) ZÁKLADNÍ PODMÍNKA POR MAXIMALIZACI ZISKU mezní náklady na faktor = příjmy z MPX MCX < MRP … podnikatel bude nakupovat další jednotky VF a rozšiřovat výrobu až na úroveň, kdy ↓MRP na výši MCX, aby podnikatel byl v rovnováze. MCX > MRP … omezí podnikatel poptávku po daném VF až na rovnovážnou úroveň. Jaké množství bude firma zaměstnávat při maximalizaci zisku?

Př.: Firmy vyrábějící faktor x mají fci nabídky faktoru PX =18 + 2x. Firmy, používající faktor k výrobě statku podle produkční fce Q = 20x – 2x2 prodávají vyrobený produkt za tržní cenu PQ = 3. Určete: Fci poptávky po faktoru Rovnovážné množství a rovnovážnou cenu faktoru Nakreslete graf trh faktoru a určete, jakou podobu bude mít platba za faktor

c) Jde o speciální faktor

Př.: Funkce poptávky po faktoru je PX = 100 – 2x, nabídka faktoru je fixní x = 20. Zjistěte: cenu faktoru x v rovnováze výši rentní platby výši transferové platby o jaký druh faktoru se jedná? PX = 100 – 2 * 20 = 60 R = PX*x = 60 * 20 = 1200 TP = 0 (nabídka je fixní) Jedná se o unikátní faktor

Př.: Tržní funkce poptávky po faktoru x je DX = 100 – 2x, nabídková funkce je PX = 40. Zjistěte: Množství faktoru x v rovnováze výši rentní platby výši transferové platby o jaký druh faktoru se jedná? a) b) c) d) Jedná se o univerzální faktor