Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století FAUVISMUS EXPRESIONISMUS KUBISMUS
FAUVISMUS - první výtvarný směr, který obrací pozornost na výrazové prostředky - první z kolektivních avantgard 20. století - od fauve = dravý, šelma barva žije svým vlastním životem, harmonie barev čisté, zářivé barvy, živé tóny a silné kontrasty
HENRI MATISSE 1869 - 1954 Krása, klid a rozkoš - 1904 přes pointilismus se dostává k fauvismu obraz má být lenoškou unavenému oku vidění je oproštěno ve prospěch kompozice barva nenese význam, je tu především svobodným výrazem! barvy na plátně rozehrávají svým působením zběsilost emocí
H. Matisse, Krása, klid a rozkoš, 1904.
H. Matisse, Portrét se zelenou čarou, 1905.
Expresionismus v Německu a Rakousku zasahoval i na naše území E. L. Kirchner, Ležící modrý akt se slaměným kloboukem, 1908-09. v Německu a Rakousku zasahoval i na naše území expresionismus nemá program
Expresionismus otci expresionismu jsou : GOGH - barvy - ekvivalenty citového prožívání, vyjadřují jeho vnitřní prožitkový svět GAUGUIN - využívá symbolicko-psychologických kvalit barvy, kolorit už je odpoután od reálných barev – např. fialový strom
Expresionismus MUNCH [munk] Křik 1892 = symbol krachu evropského racionalismu člověk zůstává bezradný vůči neomezenosti vesmíru a vůči vlastní neschopnosti člověk volá po své duši, celá naše doba je jediný výkřik zoufalství
Kubismus - rozbití tvarů, nazírání z mnoha úhlů, žádný prostor, obrys linky, barva jde přes tvar barvy jsou potlačeny, aby nerušily původní cíl malířů: Cíl: převést plastické dimenze v 2 rozměrnou dimenzi
- vytváření věcí podle vlastních zákonů, svoboda, abstrakce - nejde pouze o samotné rozbití tvarů, ale o jeho nové znovu vystavění z jednoduchých prvků, linií, ploch a barev
1881 – 1973 (malba, plastika, grafika, keramika) PABLO PICASSO 1881 – 1973 (malba, plastika, grafika, keramika) 1.období – ovlivněn Cézanem, Lautrecem 2. období -1901-1904 – modré - sociální témata,žebráci… 3. období – růžové- kejklíři, kabarety, poetické, cirkus. akty.. Lautrec Cézanne
P.Picasso, Život , 1903 – Picassovo „modré“ období.
P.Picasso, Avignonské slečny, 1907.
P.Picasso, Guernica, 1937.
EXPRESIONISMUS FAUVISMUS KUBISMIS MIX
E. L. Kirchner, Vlastní portrét s modelem, 1910.
K. Schmid – Rottluff, Léto: Akty v plenéru, 1913.
E. Nolde, Postava a maska, 1911.
V. Kandinskij, Obraz s červenou skvrnou, 1914.
P. Klee, Senecio, 1922.
F. Marc, Velcí modří koně, 1911.
A. Derain, Vlečné čluny, 1905-06.
G..Braque, Portugalec, 1911.
R. Dufy, Tři slunečníky, 1906.
J. Gris, Muž z Touraine, 1918.
K. Van Dongen, Zpěvačka Modjesko, 1908.
H. Matisse, Modrý akt, 1952.
H. Matisse, Hudba, 1910.