Název: Husitské zbraně Autor: Mgr. Eva Vondrková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název: Jiří z Poděbrad – král dvojího lidu Autor: Mgr. Eva Vondrková
Advertisements

7. ročník Pozdní středověk
Název školy:   ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Identifikátor materiálu: EU
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název: Manželky Karla IV.
Název: Poškozování lidských práv Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
LITERATURA VRCHOLNÉHO OBDOBÍ HUSITSTVÍ LITERATURA DOBY POHUSITSKÉ
Husitství Lenka Švarcová, V8A.
0 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ 0 Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
III/2 XV A
HUSITSKÁ REVOLUCE Vítězství
Lukajda Buřilůj Johny Hádek
Husitské válečnictví.
Husitské zbraně 7. ročník.
Další památky literatury doby husitské Mgr. Ludmila Růžičková
Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Václav Horek 31. Základní škola 7. B
Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Husitské válečnictví Vojenství a zejména vojenské umění ozbrojených sil husitského hnutí, zaznamenalo zvláštní epochu v dějinách vojenství a získalo převahu.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Kateřina Kuncová. * Vznik stavů * Jaké stavy vznikly * Zemské sněmy * Zápas měst se šlechtou Zasedání zemského sněmu.
Název: Člověk vzpřímený – homo erectus Autor: Mgr. Eva Vondrková
Pokračování pondělní hodiny
VY_32_INOVACE_DEJEPIS2_9 Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Husitské války Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Název: Chammurabiho zákoník Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová
Husitské války pro 5. ročník ZŠ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Husitské zbraně 7. ročník.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Rok v jeho proměnách I. (předvánoční.
Číslo: VY_32_INOVACE_26_10 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Mykénská.
Název: STAROVĚKÉ ŘECKO Autor: Mgr. Eva Vondrková
HUSITÉ- vojsko.
Husitské zbraně Daniel Koktavý VI
Číslo: VY_32_INOVACE_26_12 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Postavení.
Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název: Peloponéská válka Autor: Mgr. Eva Vondrková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Rok v jeho proměnách IV. -
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Přínos české kultury 1. část.
Číslo: VY_32_INOVACE_26_19 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Terakotová.
Číslo: VY_32_INOVACE_26_15 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Sparta.
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Číslo: : VY_32_INOVACE_18_07 (20) Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Rok v jeho proměnách II. (Vánoce)
byly vojenské výpravy proti nevěřícím či kacířům. Vyhlašovala je
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 12 Hlavní události nejstarších Českých dějin - HUSITÉ A JEJICH VÁLKY Zařazení: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Husitské války Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o.
Název školy:   ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název: Člověk zručný – homo habilis Autor: Mgr. Eva Vondrková
Husitské války VY_32_INOVACE_63_Husitské války Šablona III/2
HUSITSTVÍ.
Transkript prezentace:

Název: Husitské zbraně Autor: Mgr. Eva Vondrková číslo: VY_32_INOVACE_19_18 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název: Husitské zbraně Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Dějepis Ročník: 7. ročník

Metodický list – anotace: Didaktický učební materiál Husitské zbraně slouží k vizuální podpoře výkladové části hodiny. Prezentaci uzavírají kontrolní otázky, jež vycházejí pouze z informací uvedených v prezentaci, proto neuvádím řešení správných odpovědí, kromě jazykových přesmyček.

Husitské válečnictví Husitské vojsko bylo ve své době nejdokonalejší v Evropě, neboť husitští hejtmani dokázali vybrat zbraně a taktické postupy, které byli vojáci schopni zvládnout. PROČ HUSITÉ VÍTĚZILI???? Měli odhodlání k boji. Byli přesvědčení o spravedlnosti boje. Dodržovali kázeň. Měli schopné velitele. Byli vojensky zdatní. Ovládali dobrou bojovou techniku a taktiku.

Organizace vojska Rozdělení do menších útvarů s přesným vymezením povinností (např. při pochodu vojska s vozy, jejich ochrana, uzavírání vozové hradby v nebezpečí, ochrana koní). Dělba úkolů při boji (např. vymezení činnosti posádky bojového vozu 16 – 20 lidí: sudličníci, pavézníci. Systém velitelů – hejtmanů (nad vozy, jízdou, puškami…).

Dřevcové zbraně sečné – bodné: Kopí Kúsa Sudlice Halapartna úderné: Řemdih Cep Kropáč Palcát

Kopí Kúsa Kopí = chladná bodná zbraň používaná k boji i k lovu. Jedna z nejstarších zbraní, kterou člověk používá několik tisíc let. Kúsa = dřevcová zbraň se sečnou čepelí. Objevuje se od 13. století v Itálii a ve Francii. Tvar kúsy připomíná vztyčenou kosu používanou sedláky.

Halapartna Halapartna = dřevcová zbraň na 2 m dlouhé násadě. Hák sloužil ke stažení jezdce, čepel k drcení plátů brnění. Používala ji pěchota, pro jezdce nepraktická. Byla součástí výzbroje stráže.

Sudlice Sudlice používaná husity vznikla přeměnou zemědělského nástroje, kosy. Ušaté sudlice měly po stranách 2 hroty připomínající uši. Sloužily k strhávání útočníků.

Řemdih Řemdih – úderná část je připevněná až 1 m dlouhým řetězem k násadě. Nevýhody: - Potřebuje místo k rozmáchnutí. - Větší pravděpodobnost zasažení sebe nebo spolubojovníků.

Cep Cep –jedna z nejobávanějších husitských zbraní. Vznikla okováním cepu, který se používal ke zpracování obilí. Jeho výroba byla lehká, a proto byl snadno dostupný.

Kropáč Kropáč = palice s ostny. Existuje varianta jezdecká (jednoruční, s kratší násadou), pěchotní (obouruční, s dlouhou násadou). Tato zbraň bývá často zjednodušeně označována jako řemdih.

Palcát Palcát= varianta válečného kladiva, působil zlomeniny, zhmožděniny. Užíván též jako odznak moci. S palcátem v ruce bývá často zobrazován Jan Žižka z Trocnova.

Pobočné zbraně

Střelné zbraně Kuše = samostříly První zmínky o kuši pocházejí z Číny. Jako lovecká zbraň se používala až do 18. století. Praky – pracují na principu odstředivé síly. Dostřel asi 200 m. Střelci z praků tzv. práčata pomocí praků plašili koně jízdních vojsk.

Kušník natahuje tětivu lučiště pomocí klik.

Palné zbraně Lehká děla Těžká děla

Palné ruční zbraně Píšťala rozšířena za husitských válek. Dostřel byl nevelký a nepřesný, účinek byl tedy spíše psychologický. Název se rozšířil po celé Evropě, z něj se asi vyvinulo slovo pistole. Hákovnice = palná zbraň s hákem, který se používal k tlumení zpětného rázu.

Děla Lehká děla: Houfnice Tarasnice – střílelo se z nich kamennými, později železnými koulemi. Dostřel 250 – 300 m. Jméno tarasnice pochází od tarasu, dřevěného podstavce, na který byla upevňována. Těžká děla: Bombardy - nepohyblivé

Husitský vůz Většina husitských bojovníků pocházela z nešlechtických vrstev (městské a venkovské obyvatelstvo), proto hejtmané spoléhali více na pěchotu než na jízdu. Pěší bojovníky chránily při pochodu vozy – vozový šik, v bitvě vozová hradba. Mezi vozy byly umístěny palné zbraně: tarasnice, houfnice.

Část vozů sloužila k převážení nákladů a píce pro koně. Žižka dokázal skvěle využívat terénu (např. rybníků, návrší) i momentu překvapení. Křižáků bývalo kolem 30 tisíc, vyšší údaje jsou fantazií kronikářů.

Replika husitského vozu

Ochranná výzbroj a výstroj Železné klobouky Různé typy přileb Drátěné kukly Drátěná košile Pavéza = ochranný štít Pavéza = ochranný štít

Chorál „Ktož jsú boží bojovníci“ Jeho vznik, ani autorství není vyjasněné, ale pravděpodobným autorem je kněz Jan Čapka z Klatov. Husitský chorál inspiroval mnoho hudebníků, kteří chorál převzali např. Daniela Landu.

KTOŽ JSÚ BOŽÍ BOJOVNÍCI (poč. 20. let 15. stol.)   1. Ktož jsú boží bojovníci a zákona jeho, prostež od boha pomoci a dúfajte v něho, že konečně vždycky s ním svítězíte.   2. Kristusť vám za škody stojí, stokrát viec slibuje, pakli kto proň život složí, věčný mieti bude; blaze každému, ktož na pravdě sende.

4. Protož střelci, kopiníci řádu rytieřského, sudličníci a cepníci lidu rozličného, pomnětež všichni na pána štědrého! 3. Tenť pán velíť se nebáti záhubcí tělesných, velíť i život složiti pro lásku svých bližních. 5. Nepřátel se nelekajte, na množstvie nehleďte, pána svého v srdci mějte, proň a s ním bojujte a před nepřátely neutiekajte!

Husitský prapor Husité přijímali oltářní svátosti podobojí (hostii=tělo Kristovo a víno z kalichu= Kristovu krev) nazývají se kališníci kalich symbolem husitské revoluce. Neví se přesně, jaké barvy husité na svých praporcích používali.

Husitský prapor

Kontrolní otázky Co bylo příčinou vítězství husitů? Vyjmenuj alespoň 4 husitské zbraně. Rozlušti nápovědu a nakresli tyto zbraně: Původně tento nástroj sloužil k zpracování obilí. b) Nádoba na zalévání. c) Tato zbraň má ve slově sud. d) S touto zbraní je často vyobrazován Jan Žižka z Trocnova.

V následujících větách je ukryto 8 zbraní (střelných, palných, sečných i bodných), které užívali v bojích husité: Viděl jsi chatku šerifa? Kapr a karas jsou sladkovodní ryby. Vyber soubory, které chceš kopírovat. Lehce pusť páčku. Nechápu škarohlídy. Pijme čaj z termosky! Dosud licenci na svůj vynález nezískal. Studený a tvrdý karbanátek mně nechutnal.

Řešení: V následujících větách je ukryto 8 zbraní (střelných, palných, sečných i bodných), které užívali v bojích husité: Viděl jsi chatku šerifa? (kuše) Kapr a karas jsou sladkovodní ryby. (prak) Vyber soubory, které chceš kopírovat. (kopí) Lehce pusť páčku. (cep) Nechápu škarohlídy. (puška) Pijme čaj z termosky! (meč) Dosud licenci na svůj vynález nezískal. (sudlice) Studený a tvrdý karbanátek mně nechutnal. (dýka)

Pojmenuj husitské zbraně:

Pojmenuj jednotlivé zbraně:

Zdroje a citace HROCH, Miroslav. Dějepis: Středověk : Učebnice pro zákl. školy. 2., přeprac. vyd. Praha: SPN, 1991, s. 62. Učebnice pro základní školy. ISBN 80-04-25952-9. ČORNEJ, Petr, Ivana ČORNEJOVÁ a František PARKAN. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, c2001, 160 s. ISBN 80-723-5152-4. Strana 1, 21, 26, 27: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Husitství [online]. c2013 [citováno 28. 04. 2013]. Dostupný z WWW: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Husitstv%C3%AD&oldid=10251456 Strana 4: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Jan Žižka [online]. c2013 [citováno 28. 04. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Jan_%C5%BDi%C5%BEka&oldid=10216563> Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Prokop Holý [online]. c2013 [citováno 28. 04. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Prokop_Hol%C3%BD&oldid=10239405> Strana 10, 18, 31: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Husitské zbraně [online]. c2013 [citováno 28. 04. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Husitsk%C3%A9_zbran%C4%9B&oldid=10235908> Strana 7, 31: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Kůsa [online]. c2013 [citováno 28. 04. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=K%C5%AFsa&oldid=10005645> Strana 8, 31: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Halapartna [online]. c2013 [citováno 28. 04. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Halapartna&oldid=10201686> Strana 11, 31: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Cep [online]. c2013 [citováno 28. 04. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Cep&oldid=10221682> Strana 12, 31: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Kropáč (zbraň) [online]. c2013 [citováno 28. 04. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Krop%C3%A1%C4%8D_(zbra%C5%88)&oldid=9897702>

Strana 13, 31: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Palcát [online]. c2013 [citováno 28. 04. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Palc%C3%A1t&oldid=9897901> Strana 14, 31: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Dýka [online]. c2013 [citováno 28. 04. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=D%C3%BDka&oldid=9914020> Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Meč [online]. c2013 [citováno 28. 04. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Me%C4%8D&oldid=10227263> Strana 15, 16: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Kuše [online]. c2013 [citováno 28. 04. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Ku%C5%A1e&oldid=10169814> Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Prak [online]. c2013 [citováno 28. 04. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Prak&oldid=10221822> Strana 19, 31: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Tarasnice [online]. c2013 [citováno 28. 04. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Tarasnice&oldid=9884098> Strana 20, 22: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Husitský bojový vůz [online]. c2013 [citováno 28. 04. 2013]. Dostupný z WWW: http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Husitsk%C3%BD_bojov%C3%BD_v%C5%AFz&oldid=10193371 Strana 24, 25, 26: Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Ktož jsú boží bojovníci [online]. c2013 [citováno 28. 04. 2013]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Kto%C5%BE_js%C3%BA_bo%C5%BE%C3%AD_bojovn%C3%ADci&oldid=9881069> Fotografie ze strany 9, 20, 23, 28, 33 – vlastní zdroje, autorkou fotek je Mgr. Eva Vondrková, repliky husitských zbraní jsou součástí školních pomůcek Základní školy Jindřichův Hradec I., vyrobil je bývalý učitel Ing. Jiří Rejthar.