Chlorid sodný - NaCl Systematický název Ostatní názvy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pokročilé výpočty s hmotnostním zlomkem
Advertisements

Látkové množství - procvičování
Látkové množství VY_32_INOVACE_G1 - 05
Termodynamika materiálů
Základní pojmy.
Rekonstrukce a sanace historických staveb h-x diagram
PH Vypočítejte pH roztoku kyseliny chlorovodíkové o látkové koncentraci 0,01 mol.dm-3. Řešení: –    úplná disociace HCl + H2O  H3O+ + Cl- –    z reakční.
výpočet pH kyselin a zásad
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Roztok, hmotnostní zlomek
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Molární množství, molární hmotnost a molární koncentrace
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Hmotnostní zlomek a koncentrace roztoku
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Halogenidy.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zábavná matematika.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název šablony: Inovace v chemii 52/CH22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: ZÁKLADNÍ CHEMICKÉ VÝPOČTY.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Hmotnostní zlomek převáděný na %
ROZTOKY.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rozlišování látek podle vlastností
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
20.1 O chemických reakcích (t, v, katalyzátor, n, c).
Alkalické kovy.
CHEMIE ROZTOKY.
Chemické výpočty - část 1
CHEMIE ROZTOKY - CVIČENÍ.
„Svět se skládá z atomů“
Stejnorodé směsi (Homogenní )
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Složení roztoků Chemické výpočty
Predikce chemických posunů
III. SLOŽENÍ VÍCESLOŽKOVÝCH SOUSTAV
KONTROLNÍ PRÁCE.
RoztokyRoztoky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Způsoby vyjadřování složení směsí
Roztoky Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0111.
odměrná analýza – volumetrie
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
ROZTOKY Obr Obr. 2.
KONCENTRACE ROZTOKŮ Vypočítejte hmotnostní zlomek KCl v roztoku, který byl připraven rozpuštěním 20,0 g chloridu draselného ve 150,0 g vody. Řešení: –
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Hmotnostní zlomek složky směsi
Chemické výpočty III.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
1.3 Jak zjišťujeme vlastnosti látek? Měření.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Chemické výpočty II.
Molární koncentrace Mgr. Jakub JaníčekVY_32_INOVACE_Ch1r0113.
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
Základní chemické pojmy
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 CHEMIE Základní veličina v chemii, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Halogenidy.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název vzdělávacího materiálu Jevy o hustotě látek
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Transkript prezentace:

Chlorid sodný - NaCl Systematický název Ostatní názvy Kuchyňská sůl, halit Sumární vzorec NaCl Vzhled Bílá krystalická látka Identifikace Registrační číslo CAS 7647-14-5 Vlastnosti Molární hmotnost 58,443 g/mol Molární koncentrace cM 5,326 mol/dm3 (20 °C, 26 % roztok) Teplota tání 801 °C Teplota varu 1 413 °C Hustota 2,163 g/cm³ 1,197 (20 °C, 26 %ní roztok) Dynamický viskozitní koeficient 1,38 cP (817 °C) 1,12 cP (867 °C) 0,95 cP (917 °C) 0,82 cP (967 °C) 1,99 (20 °C, 26 %ní roztok) Kinematický viskozitní koeficient 1,662 cS (20 °C, 26 %ní roztok) Tvrdost 2 (Mohsova stupnice) Rozpustnost ve vodě 35,63 g/100 ml (0 °C) 35,86 g/100 ml (20 °C) 36,7 g/100 ml (50 °C) 37,08 g/100 ml (60 °C) 37,97 g/100 ml (80 °C) 39,02 g/100 ml (100 °C) Rozpustnost v polárních rozpouštědlech Methanol 1,31 g/100 ml Ethanol 0,065 g/100 ml Glycerol 8,2 g/100 ml Kapalný amoniak 12,9 g/100 ml

Chlorid sodný - NaCl Systematický název Ostatní názvy Kuchyňská sůl, halit Sumární vzorec NaCl Vzhled Bílá krystalická látka Identifikace Registrační číslo CAS 7647-14-5 Vlastnosti Molární hmotnost 58,443 g/mol Molární koncentrace cM 5,326 mol/dm3 (20 °C, 26 % roztok) Teplota tání 801 °C Teplota varu 1 413 °C Hustota 2,163 g/cm³ 1,197 (20 °C, 26 %ní roztok) Dynamický viskozitní koeficient 1,38 cP (817 °C) 1,12 cP (867 °C) 0,95 cP (917 °C) 0,82 cP (967 °C) 1,99 (20 °C, 26 %ní roztok) Kinematický viskozitní koeficient 1,662 cS (20 °C, 26 %ní roztok) Tvrdost 2 (Mohsova stupnice) Rozpustnost ve vodě 35,63 g/100 ml (0 °C) 35,86 g/100 ml (20 °C) 36,7 g/100 ml (50 °C) 37,08 g/100 ml (60 °C) 37,97 g/100 ml (80 °C) 39,02 g/100 ml (100 °C) Rozpustnost v polárních rozpouštědlech Methanol 1,31 g/100 ml Ethanol 0,065 g/100 ml Glycerol 8,2 g/100 ml Kapalný amoniak 12,9 g/100 ml

Otázky CHLORID SODNY´ Práce s odborným textem   Práce s odborným textem S využitím dokumentu o chloridu sodném odpovězte na následující otázky 1. Vzorec sloučeniny, vzhled 2. Jaká je hmotnost jednoho molu této sloučeniny? 3. Uveďte teplotu tání a varu, pojmy vysvětlete 4. Zhodnoťte tvrdost sloučeniny 5. Jaká je hustota látky v pevném stavu, převeďte na kg/m3 ? 6. Porovnejte rozpustnost látky ve vodě a v polárních rozpouštědlech, vysvětlete 7. Jak se mění rozpustnost látky ve vodě s rostoucí teplotou? 8. Charakterizujte veličinu rozpustnost látky 9. Co to znamená – 26%-ní roztok? 10. Jakou hustotu má tento 26%-ní roztok? 11. S využitím uvedené rozpustnosti výpočtem ověřte, zda při 20°C je roztok skutečně 26%-ní 12. Vysvětlete tvrzení: 26%-ní roztok je při 20°C nasycený 13. Ověřte výpočtem, že 26%-ní roztok má při 20°C skutečně molární koncentraci uvedenou v dokumentu! S využitím etiket Dobré vody a Vincentky odpovězte na následující otázky 14. Hustoměrem změřte hustotu Dobré vody a Vincetky 15. Jaké je zastoupení iontů Na+ a Cl- v Dobré vodě a ve Vincentce? Vyjádřete v g/l roztoku 16. S využitím hustoty Dobré vody a Vincetky /viz otázka 14/ vyjádřete hmotnostní zlomky iontů Na+ a Cl- v každé z přírodních vod 17. Jaká je molární koncentrace iontů Na+ a Cl- v každé z přírodních vod? poznámka: Periodická tabulka je při výpočtu k dispozici