Obory čísel Přirozená čísla, nula, celá čísla, racionální čísla, iracionální čísla a reálná čísla.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dělitelnost přirozených čísel
Advertisements

Číselné obory -Zákony, uzavřenost a operace
Množiny Přirozená čísla Celá čísla Racionální čísla Komplexní čísla
Sčítání celých čísel.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
POZORUJ: = = =
Dělitelnost 2, 3, 4, 5, 6, 10 Vytvořil: Mgr. Lukáš Doležel
Znaky dělitelnosti (10, 5, 2, 3, 9, 6, 4).
Algoritmy I Cvičení č. 3.
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Dělitelnost přirozených čísel
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_15 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Nejmenší společný násobek
Dělitelnost přirozených čísel
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o.
Dělitelnost přirozených čísel
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Společný dělitel, největší společný dělitel (D)
Mgr. Ladislava Paterová
Prvočísla a čísla složená
Největší společný dělitel
VY_42_INOVACE_377_CELÁ ČÍSLA – POČETNÍ OPERACE
Nejmenší společný násobek, největší společný dělitel
Dělitelnost přirozených čísel
Nejmenší společný násobek
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Počítáme s celými čísly
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Zlomky – souhrn VY_32_INOVACE_11
Číselné obory Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Číselným oborem rozumíme číselnou množinu, na které jsou definovány bez omezení početní operace sčítání a násobení, tj. číselný obor je vzhledem k těmto.
15.1 CELÁ ČÍSLA Večer ukazoval teploměr +5 °C a ráno -1 °C.
VY_42_INOVACE_386_NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK, NEJVĚTŠÍ SPOLEČNÝ DĚLITEL
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Znaky dělitelnosti pěti, deseti a dvěma Mgr. Ladislava Paterová.
AUTOR: Martina Dostálová
Dělitelnost přirozených čísel 6. ročník - Matematika
zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_170
Z CELÁ ČÍSLA POROVNÁVÁNÍ -8 < > - 22.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZNAKY DĚLITELNOSTI.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Dělitelnost Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DĚLITELNOST Ročník: 6. Předmět: Matematika Autor: Mgr. Dana Kalousková ZŠ T. G. Masaryka Hodkovice n.M ZŠ T. G. Masaryka Hodkovice n.M Klíčová slova: znaky.
11.
Celá čísla ZŠ Mysločovice, 7. ročník. Celá čísla  Množina celých čísel Z Záporná čísla Nula Kladná čísla.
Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek 6. třída.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Radek Martinák Společný násobek a dělitel - co jsou násobky čísel? - dokážeme najít společné.
Dělitelnost přirozených čísel
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Celá čísla Úvod. Porovnávání celých čísel..
Úvod. Porovnávání celých čísel.
Dělitelnost přirozených čísel
Mgr. Radka Pospíchalová
Prvočísla, čísla složená, dělitel, násobek
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Jaroslava Pilná
MATEMATIKA 1: FUNKCE, ROVNICE A NEROVNICE
Dělitelnost - test 6. třída.
Úvod Porovnávání celých čísel
NÁSOBENÍ A DĚLENÍ CELÝCH ČÍSEL
Matematické operace, práce s výrazy, algebraické vzorce, poměr
Transkript prezentace:

Obory čísel Přirozená čísla, nula, celá čísla, racionální čísla, iracionální čísla a reálná čísla

ČÍSELNÉ OBORY přirozená čísla (N) nula celá čísla (Z) racionální čísla (Q) iracionální čísla reálná čísla (R)

PŘIROZENÁ ČÍSLA NEJVĚTŠÍ SPOLEČNÝ DĚLITEL SUDÉ číslo největší z jejich společných dělitelů (součin prvočísel obsažených ve všech číslech) Př.: 90 = 2 . 3 . 3 . 5 12 = 2 . 2 . 3 D(90, 12) = 6 NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK nejmenší ze všech jejich společných násobků n(90, 12) = 180 SUDÉ číslo přirozené číslo dělitelné 2 LICHÉ číslo NEní dělitelné 2 PRVOČÍSLO má právě 2 různé dělitele (1 a samo sebe) DĚLITELNOST 2 … na místě jednotek 0, 2, 4, 6 nebo 8 3 … ciferný součet dělitelný 3 (Př.: 513 (5+1+3=9) … ANO; 41 (4+1=5) … NE) 4 … poslední dvojčíslí je dělitelné 4 (Př.: 512, 1016 … ANO; 321 … NE) 5 … na místě jednotek 0 nebo 5 6 … dělitelné 2 a zároveň 3 (Př.: 12, 84 … ANO; 15, 81 … NE) 8 … poslední trojčíslí dělitelné 8 (Př.: 78216, 53048, 1008 … ANO; 1019, 801 … NE) 9 … ciferný součet dělitelný 9 (Př.: 513 (5+1+3=9), 79461 (7+9+4+6+1=27) … ANO) 10 … na místě jednotek 0

CELÁ ČÍSLA SČÍTÁNÍ A ODEČÍTÁNÍ NÁSOBENÍ A DĚLENÍ + 12 + 15 = + 27 – 18 + (– 9) = – 18 – 9 = – 27 – 25 + 18 = – 7 + 25 – 18 = + 7 NÁSOBENÍ A DĚLENÍ 20 . 5 = + 100 (– 20) . (– 5) = + 100 – 30 . 2 = – 60 3 . ( – 20) = – 60 PAMATUJ (platí i pro dělení)! + . + = + + . – = – – . – = + – . + = – 0 nesmíme dělit!!! ABSOLUTNÍ HODNOTA vzdálenost obrazu čísla od nuly na číselné ose | – 5| = 5 … |5| = 5 |3| = 3 … | – 3| = 3 OPAČNÉ ČÍSLO leží na opačné poloose ve stejné vzdálenosti od nuly – 12 … 12 81 … - 81 POROVNÁVÁNÍ ze dvou záporných čísel je menší to, které má větší absolutní hodnotu

RACIONÁLNÍ ČÍSLA složený zlomek ZLOMEK … čitatel v základním tvaru 𝒂 𝒃 𝒄 𝒅 = 𝒂 𝒃 : 𝒄 𝒅 = 𝒂 𝒃 . 𝒅 𝒄 = 𝒂 . 𝒅 𝒃 . 𝒄 𝒂 ∈𝒁; 𝒃, 𝒄, 𝒅≠𝟎 Rozšiřování 𝟐 𝟓 . 𝟑 𝟑 = 𝟔 𝟏𝟓 Krácení 𝟗 𝟐𝟕 = 𝟗:𝟗 𝟐𝟕:𝟗 = 𝟏 𝟑 Porovnávání zlomky musíme vždy převést na společného jmenovatele Př.: porovnej zlomky 5 6 , 3 4 𝟓 𝟔 . 𝟐 𝟐 = 𝟏𝟎 𝟏𝟐 > 𝟑 𝟒 . 𝟑 𝟑 = 𝟗 𝟏𝟐 celá čísla, zlomky, desetinná čísla ZLOMEK … čitatel … jmenovatel podíl dvou čísel má smysl b ≠ 0 v základním tvaru a, b … NESOUDĚLNÁ čísla 𝟑 𝟓 ; 𝟕 𝟐 X 𝟗 𝟐𝟕 = 9:9 27:9 = 𝟏 𝟑 převrácená hodnota 𝟒 𝟗 … 𝟗 𝟒 smíšené číslo součet čísla a zlomku 3 1 2 …č𝑡𝑖 3 𝑎 1 2 Př.: 3 𝟏 𝟐 = 7 2 ;−𝟖 𝟏 𝟐 = − 17 2

RACIONÁLNÍ ČÍSLA – operace s nimi SČÍTÁNÍ A ODEČÍTÁNÍ mají-li stejného jmenovatele, sečteme jejich čitatele různý jmenovatel, zlomky musíme vždy převést na společného jmenovatele Př.: NÁSOBENÍ čitatele čitatelem a jmenovatele jmenovatelem Př.: 𝟑 𝟕 . 𝟐 𝟓 = 𝟔 𝟑𝟓 DĚLENÍ první zlomek vynásobíme převrácenou hodnotou druhého zlomku Př.: 1 2 :3= 1 2 : 3 1 = 1 2 . 1 3 = 1 6 𝟏𝟖 𝟓 : 𝟑 𝟓 = 18 5 . 𝟓 𝟑 = 18 . 5 5. 3 = 6 1 =6

POMĚR, PROCENTA, PROMILE slouží k porovnávání PODÍL 𝑎 :𝑏; 𝑎, 𝑏>0 první člen poměru druhý člen poměru 4 : 5 převrácený poměr 4 : 5 5 : 4 Př.: Změňte číslo 5 v poměru 4 : 5. číslo vynásobíme poměrem ve tvaru zlomku 𝟓 . 𝟒 𝟓 = 20 5 =𝟒 postupný poměr 2 : 3 : 7 Př.: 72 l rozdělte na 3 části v poměru 2 : 3 : 7 1 díl … 72 : (2 + 3 + 7) = 6 2 díly … 12 l; 3 díly … 18 l; 7 dílů … 42 l součin vnitřních členů poměru se rovná součinu vnějších členů poměru 2 : 3 = 8 : x => 2 . x = 3 . 8 PROCENTO SETINA celku … 1 100 =𝟏% základ … celek 100% Př.: Urči 15% z 60. 15 100 . 60=0,15 . 60=9 1% … 0,6 15% … 15 . 0,6 15% z 60 je 9 počet procent základ procentová část PROMILE TISÍCIINA celku … 1 1000 =𝟏‰ 1‰ = 0,1% 1% = 10‰ 12‰ = 1,2% 12% = 120‰