Vzduch a hoření Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kyslík Mgr. Helena Roubalová
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Hasiva klasická a moderní Název opory –Úvod do studia
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Metody dělení složek směsí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce
Aktivita č.5: Tajemství chemie
Chemické prvky-nekovy č.1
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 8 Autor: Lenka Poláková
Oddělování složek ze směsí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Oddělování složek směsí 1
Soli Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Faktory ovlivňující průběh chem. reakce
Rozdělení chemických prvků Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Esterifikace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Změny při chemických reakcích
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Zásady Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ohni
Významné oxidy 1 Chemie VY_32_INOVACE_227, 12. sada, CH ANOTACE
HOŘENÍ HAŠENÍ RZ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
Směsi Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Elektrochemická řada napětí kovů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Oddělování složek směsí 2
Neutralizace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Způsoby vyjadřování složení směsí
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Hmotnostní zlomek složky směsi
NEKOVY kyslík.
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_62.
VY_32_INOVACE_13_VZDUCH Anotace Rozšíření poznatků o vzduchu Autor
Částice látek Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
Dvouprvkové sloučeniny Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl,
Nekovy Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Vznik a vývoj atmosféry Země
Ch_020_Hoření Ch_020_Chemické reakce_Hoření Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_11_Kyslík Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Oheň. Plamen - světelné efekty doprovázející hoření Svítivý plamen - tvoří se při nedostatečném přívodu kyslíku a nedochází k úplnému spálení látek v.
 Hoření - chemický děj - vzniká teplo, světlo a látky odlišných vlastností, než má hořící látka - zpravidla se projevuje plamenem (sloupec hořících,
Dobrý sluha, ale zlý pán Chemie – 8. ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák VZDUCH Víš, proč je vzduch nezbytný a důležitý pro život člověka? Víš, čemu.
8. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_2C_11_Vzduch.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Voda hydrosféra základní podmínka života (tělo člověka – 60 – 70%vody)
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
VODA, VZDUCH, KYSLÍK, HASICÍ PŘÍSTROJE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Hoření je chemická reakce, při níž vzniká teplo a světlo.
Vzduch.
Transkript prezentace:

Vzduch a hoření Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Chemie Vzduch a hoření Autor: Ing. Šárka Psíková

VZDUCH Co je atmosféra? Napište složení atmosférického vzduchu v přírodě: (g) látky – (l) látky – (s) látky – Je vzduch ve městech stejnorodá nebo různorodá směs? Vysvětlete. 12. listopad 2012

Vyznačte do grafu složení vzduchu: kyslík O2; dusík N2; oxid uhličitý CO2, voda H2O + ostatní plyny Mezi složky čistého vzduchu nepatří: a) vodní pára c) oxid uhelnatý b) oxid uhličitý d) helium 12. listopad 2012

Proč v přírodě teplý vzduch stoupá vzhůru a na jeho místo proudí vzduch studený? Když se venku ochladí, musí řidiči „dohušťovat“ pneumatiky aut. Proč to řidiči dělají? Každý z nás se při pohybu ve vysokých horách snáze unaví. Proč? Jaký význam má ozonová vrstva (asi 25 až 35 km nad povrchem Země)? Vysvětlete pojem smog. 12. listopad 2012

Vzduch - chemická surovina Frakční destilace zkapalněného vzduchu Pokuste se podle schématu vysvětlit princip získávání kapalného vzduchu. 12. listopad 2012

Hoření prudká chemická reakce doprovázená vývojem tepla a světla Plamen - vznik při hoření plynných látek oheň – člověkem řízené hoření v omezeném prostoru požár – člověkem nekontrolovatelné hoření v předem nevymezeném prostoru 12. listopad 2012

Podmínky hoření schopnost látky reagovat s kyslíkem (přítomnost hořlavé látky) dostatečný přístup vzduchu (kyslíku) dosažení teploty vznícení (nejnižší teplota, při které látka vzplane a hoří nejméně 5 s) Seřaďte na základě zkušenosti látky podle rostoucí teploty vznícení: černé uhlí, papír, suché dřevo, olej 12. listopad 2012

Příprava a vlastnosti kyslíku Peroxid vodíku se rozkládá za přítomnosti oxidu manganičitého MnO2 na vodu a plynný kyslík: peroxid vodíku H2O2  voda H2O + kyslík O2 Látky: 3% roztok peroxidu vodíku, oxid manganičitý (burel) Pomůcky: kuželová baňka se širokým hrdlem, špejle, zápalky, chemická lžička 12. listopad 2012

Příprava a vlastnosti kyslíku Pracovní postup: Do kuželové baňky zasuňte špejli se žhnoucím koncem (konec špejle zapalte a rychlým pohybem plamen zhasněte, aby konec zůstal žhavý). Do baňky nalijte 2 cm3 roztoku peroxidu vodíku a zkoušku žhnoucí špejlí opakujte. Do baňky s peroxidem vodíku přidejte na špičku lžičky oxidu manganičitého a směs krouživým pohybem baňky zamíchejte. Asi po 2 minutách opět opakujte zkoušku žhnoucí špejlí. 12. listopad 2012

Příprava a vlastnosti kyslíku Pozorování a výsledky: Doplňte slovo žhne nebo slovo vzplane. Jestliže zasuneme žhnoucí špejli do baňky: se vzduchem, špejle ................ se vzduchem a peroxidem vodíku, špejle ................ ve které se vyvíjí kyslík, špejle ................ Popište změnu, kterou pozorujete při smísení roztoku peroxidu vodíku a oxidu manganičitého. 12. listopad 2012

Hašení požáru !!! zamezení alespoň jednomu z předpokladů hoření odstranění hořlavé látky (zabránit šíření požáru) ochlazení pod teplotu vzplanutí - nejčastějším hasicím prostředkem voda (vodou nehasit látky lehčí než voda a elektrické vedení) zamezení přístupu vzdušného kyslíku - nejčastějším hasicím prostředkem oxid uhličitý (větší hustota než vzduch) - pěnový hasící přístroj - práškový hasící přístroj 12. listopad 2012

Použité zdroje Beneš P., Pumpr V., Banýr J.: Základy chemie 1, nakladatelství Fortuna, 1993, ISBN 80-7168-043-5 Mach J., Plucková I., Šibor J.: Chemie - Úvod do obecné a anorganické chemie, nakladatelství Nová škola, 2010, ISBN 978-80-7289-133-7 Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. 12. listopad 2012