Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F01

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F08
Advertisements

Archimédův zákon (vztlaková síla)
Magnetické vlastnosti látek
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F11
Comparatives and superlatives Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/AJ13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani.
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F06
Hromadná korespondence
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F01
Elektronické formuláře v programu MS Word
Ing. Radek Pavela Elektromagnetismus.
Magnetické pole.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F13
N S Magnet poznám podle toho, že přitahuje železné předměty (např. hřebíky) jak svým jižním, tak i severním polem. K magnetu se přitáhnou i předměty z.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Polovodiče 1 Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
Ochlazování teploměru Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/ICT03 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F06
zpracovaný v rámci projektu EU
Rotační magnetické pole
Cívka a magnetické pole Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT16 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf08
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf17
MAGNETICKÉ POLE.
Magnetické pole.
Magnetické vlastnosti látek
Magnetické vlastnosti látek
Elektromagnetické jevy
Elektromagnet Jak určíme v přírodě světové strany
magnetické pole druh silového pole vzniká kolem: vodiče s proudem
MS Excel – tvorba křížovky
Šablony dokumentů v programu MS Word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf04 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Kreslení v programu MS Word
Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F09
Magnetické vlastnosti látek - opakování
Styly v programu MS word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf05 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Člověk a příroda - Fyzika
Šablony (vlastní) v programu MS Word Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf07 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F09
Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf19 MS Excel - Funkce Průměr Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/ICT03
37.1 Magnety a elektromagnety
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Výuková prezentace Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf15 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Elektromagnetická indukce
PRVKY ELEKTRONICKÝCH OBVODŮ
Automatické tvary Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf02 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Operační systémy Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf12 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Open Office Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf16 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Zásady tvorba prezentace Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf13 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek.
Animace v prezentaci Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf14 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Optika Mgr. Miluše Hamplová EU OPVK ICT2-2/F20 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro.
VY_32_INOVACE_CH Magnety © Petr Špína 2011.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 12 Anotace.
 každý magnet má dva póly ◦ severní (ozn. N, červenou barvou) ◦ jižní (ozn. S)  uprostřed je netečné pásmo Jižní pól magnetu (S) Netečné pásmo Severní.
Magnetické pole vodiče s proudem. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Magnetismus. Magnety - magnetovec Prvním známým magnetem byl magnetovec, který byl objeven starověkými Řeky a Číňany. Tento zřídka se vyskytující minerál.
MAGNETISMUS AutorMgr. Libor Vakrčka AnotacePrezentace PowerPoint – výklad, výpočet, samostatná práce, zkoušení, DÚ, opakování Očekávaný přínos Pomocí prezentace,
Magnetické vlastnosti látek
Název výukového materiálu Identifikátor VY_32_INOVACE_PreJa17 Anotace
Magnetické pole cívky.
Magnetické pole cívky s proudem
Magnetické pole cívky.
N S Magnet poznám podle toho, že přitahuje železné předměty (např. hřebíky) jak svým jižním, tak i severním polem. K magnetu se přitáhnou i předměty z.
10. Magnetismus - základní pojmy, magnetické látky a mag. pole
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Magnetické pole cívky s proudem
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Transkript prezentace:

Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F01 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Magnetické pole Mgr. Milan Hampl EU OPVK ICT2-1/F01 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí být použit pro komerční účely

Identifikátor materiálu: EU OPVK ICT2-1/F01 Škola Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1217 Název projektu Máme šanci číst, zkoumat a tvořit Anotace Žáci si upevní a prohloubí znalosti při samostatné práci Autor Mgr. Milan Hampl Název Magnetické pole Očekávaný výstup Procvičení a prohloubení znalostí s využitím digitální technologie Vzdělávací oblast - obor Člověk a příroda - fyzika Klíčová slova Magnetické pole, magnet Druh učebního materiálu Prezentace Metodika Druhy interaktivity Výklad, motivace, procvičení a ověření znalostí Cílová skupina Žáci Stupeň a typ vzdělávání Základní škola II. stupeň Typická věková skupina 9. ročník ZŠ Datum / období vzniku VM Květen 2011

Metodika – informace pro učitele Tento digitální učební materiál je využitelný několika způsoby. Lze ho použit v klasické výuce pro výklad učiva doplněný obrazovou informací s mnoha dalšími rozšiřujícími informacemi pro žáky. Nutný je minimálně datový projektor a připojení do internetu. Na jednotlivých snímcích je minimum textu (základem je výklad učitele) obrazový materiál obohacuje výuku. Prakticky u každého takového materiálu je odkaz na URL adresu, kde jsou informace se vztahem k danému tématu. Tyto informace doplňují výuku, mají informativní a motivující charakter. Výhodou je, že jsou již předem vybrány a posouzeny co do vhodnosti, přiměřenosti, technické dostupnosti. Jsou vybrány stránky kde, pokud možno, je minimum reklam. Záměrně je minimálně využívána „Wikipedie“, kterou žáci využívají nejčastěji. Záměrem je přinést informace, které se někdy obtížněji vyhledávají. Internet je dynamické médium, je proto noto čas od času prověřit funkčnost odkazů. Další možností je použít tento materiál pro samostatnou práci žáků, kde mohou samostatně procházet jednotlivé snímky a seznamovat se s informacemi, které mají mnohdy charakter zajímavostí doplňující základní výuku. Hloubka informací přesahuje dalece základní učivo a má žáky spíše motivovat k samostatnému poznání. Aktivačním prvkem jsou otázky umístěné na konci prezentace, kde je i zpětná vazba. Otázky rozhodně nemají sloužit k testování a hodnocení, ale k aktivaci žáků a přimět je k vyhledávání informací. Třetí možností je poskytnout žákům tento materiál pro samostatnou práci doma, například jako podklad pro přípravu referátu, vlastní prezentace a podobně. K nejcennějším částem patří zdánlivě nevýrazná poslední stránka prezentace, kde je přehled URL adres které se vztahují k danému tématu. Část je použita přímo v prezentaci, jako odkaz z obrazového materiálu. Výběr adres byl časově náročný, bylo odfiltrováno množství balastu, který se na internetu při vyhledávání mnohdy nabízí. Tento materiál muže sloužit zájemcům pro samostatnou práci a rychlejší orientaci. Ovládání prezentace je standardní a intuitivní, pokud jsou někde animace je na ně upozorněno pokynem k jejich přehrání. Při ověřování neměli žáci žádné problémy s ovládáním prezentace.

Ovládání Doplnění učiva, zajímavosti - externí odkaz Opakování učiva – odpověď vybrat klepnutím myši! Správná odpověď se zbarví zeleně, špatná červeně. V tomto typu prezentace je velké množství odkazů na externí internetové stránky., je tedy nutno občas odkazy aktualizovat. Proto se stejné prezentace mohou vyskytovat v různých verzích. Je maximální snaha používat v prezentaci odkazy na stránky, které nejsou zamořeny protivnou reklamou, ale tato snaha není vždy úspěšná.

Magnety dělíme do několika skupin Přírodní magnety Permanentní – trvalé magnety Elektromagnety Opakování učiva

Přírodní magnety Magnetit (magnetovec), Fe3O4 chemicky oxid železnato-železitý je nejbohatší železnou rudou. Znám je svými magnetickým vlastnostmi – je přírodním magnetem.

Přírodní magnety Velkým přírodním magnetem je sama Země.

Magnetosféra Země chrání naši planetu před radiací.

Magnetické pole Země není tak úplně jednoduché. Magnetické póly jsou v současnosti umístěny opačně než póly zeměpisné.

Magnetické pole Země je využíváno v navigaci. Čínský kompas Moderní námořní kompas Kompas – vážně i nevážně

Železné piliny se uspořádají podle indukčních čár Permanentní magnet Železné piliny se uspořádají podle indukčních čár Jižní pól Severní pól Neutrální pásmo

Permanentní magnety jsou vyrobeny ze speciálních sliti Permanentní magnety jsou vyrobeny ze speciálních sliti. Při rozdělení magnetu vzniknou vždy dva slabší magnety, které mají severní a jižní pól. Nelze oddělit severní a jižní magnetický pól. Magnety mohou mít různé tvary, tyč, podkovy, válec, kruh s otvorem

Elektromagnet Pokud cívkou prochází elektrický proud vzniká v jejím okolí magnetické pole. Jeho orientaci určíme pomocí upraveného pravidla pravé ruky. William Sturgeon Flemingovo pravidlo Položíme-li pravou ruku na cívku tak, aby prsty ukazovaly směr proudu v cívce, pak palec ukazuje k severnímu mag. pólu. J.A. Fleming (pozor neplést s A. Flemingem)

Cívka kterou prochází elektrický proud vytváří ve svém okolí magnetické pole. I v dutině cívky vzniká magnetické pole, které je zde velmi silné a obvykle homogenní, jak je patrné z rozložení železných pilin na obrázku Také transformátor pracuje na principu elektromagnetu. Energie se mezi primární a sekundární cívkou přenáší pomocí elektromagnetického pole. Použití elektromagnetu

Opakování učiva Vyber pomocí myši správnou odpověď - správná nemusí být vždy pouze jedna odpověď 1) Proč se obvykle jako elektromagnet používá cívka s jádrem z feromagnetického materiálů ? a) Jádro odvádí teplo z cívky b) Jádro z feromagnetického materiálu zpevňuje cívku c) Jádro z feromagnetického materiálu zvyšuje intenzitu magnetického pole 2) Může být vodič navinutý na cívku magnetem ? a) Ano, když jí prochází stejnosměrný proud. b) Ano, když jí prochází střídavý proud. c) Ne,magnet je možno vytvořit jen ze železa, kobaltu, niklu a některých slitin

3) Na které látky (prvky) působí pozorovatelná magnetická síla ? a) Na všechny prvky b) Jen na železo, kobalt , nikl a některé slitiny c) Pouze na kovy 4) Muže být vodič navinutý na cívku magnetem ? a) Ano, když jí prochází stejnosměrný proud. b) Ano, když jí prochází střídavý proud. c) Ne,magnet je možno vytvořit jen ze železa, kobaltu, niklu a některých slitin

5) Na čem závisí síla elektromagnetu ? a) Na směru elektrického proudu a na velikosti cívky b) Jen na velikosti proudu v cívce a velikosti cívky c) Jen na velikosti proudu, počtu závitů a mag. vlastnostech jádra 6) Co vznikne při rozdělení magnetu na dvě části ? a) Dva slabší magnety b) Jeden slabší magnet a jeden nemagnetický kus materiálu. c) Dva nemagnetické kusy materiálu, rozdělením magnet zanikne

7) Jak znázorňujeme magnetické pole ? a) Pomoci indukčních čar, které vystupují z jižního a vstupují do severního pólu magnetu b) Pomocí siločar, které vystupují ze severního pólu a vstupují do jižního pólu magnetu c) Pomoci indukčních čar, které vystupují ze severního a vstupují do jižního pólu magnetu 8) Jak se orientuje střelka kompasu v magnetickém poli Země ? a) Severní pól střelky kompasu k jižnímu magnetickému pólu Země b) Jižní pól střelky kompasu k severnímu zeměpisnému pólu (přibližně) c) Severní pól střelky kompasu k jižnímu zeměpisnému pólu (přibližně) d) Severní pól střelky kompasu k jižnímu magnetickému pólu Země

9) Kde má tyčový magnet neutrální pásmo ? a) Tyčový magnet nemá neutrální pásmo, to má jen kruhový magnet ve svém středu b) Tyčový magnet má neutrální pásmo uprostřed mezi severním a jižním pólem c) Tyčový magnet má neurální pásmo hned za každým svým pólem 10) Na které látky působí pozorovatelná magnetická síla ? a) Na všechny látky na povrchu, přitahuje je k Země b) Jen na kovy c) Jen na feromagnetické kovy (železo, kobalt, nikl) d) Jen na slitiny vzácných kovů

Požité zdroje http://www.astro.cz/clanek/1188 http://cs.wikipedia.org/wiki/Magnetick%C3%A9_pole_Zem%C4%9B http://www.astro.cz/clanek/3265 odkaz http://www.jitrnizeme.cz/view.php?cisloclanku=2004012301 text http://www.planetopia.cz/magneticke-pole-zeme-se-rozpada.html text http://radek.jandora.sweb.cz/f15.htm text ** http://cs.wikipedia.org/wiki/Magnetick%C3%A9_pole http://fyzika.jreichl.com/index.php?sekce=browse&page=285 http://web.natur.cuni.cz/ugmnz/mineral/mineral/magnetit.html http://www.akademon.cz/default.asp?source=1207. http://www.aldebaran.cz/astrofyzika/sunsystem/slunce.html http://fyzika.jreichl.com/index.php?page=290&sekce=browse http://vyuka.ic.cz/elektrina-dynamika/index.htm http://www.aldebaran.cz/elmg/vizualizace_mgst.html http://astronomia.zcu.cz/planety/zeme/1944-magnetosfera http://elektromagnet.navajo.cz/ http://wikipedia.infostar.cz/e/el/electromagnet.html http://www.cez.cz/edee/content/microsites/elektrina/zaj5.htm http://www.cez.cz/edee/content/microsites/elektrina/obsah.htm http://www.jergym.hiedu.cz/~canovm/objevite/objev4/stu.htm