Arnošt Lustig Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lidice.
Advertisements

Život je jako cesta vlakem…
Z Kolína do Jeruzaléma Hana Greenfieldová.
Practice with the Conditional Change the following sentences to the conditional, according to the model. Vzor: Nemám peníze a nemohu si koupit auto. Kdybych.
Člověk náhle zemřel... Najednou uviděl, jak se k němu blíží Bůh - s kufrem v pravici. -Synu, přišel čas, musíme jít... Člověk se zeptal: - Proč tak.
Tato pps je určena pamětníkům, kteří si ještě pamatují, ale i těm, kteří si už nepamatují. Stejně tak i dalším, kteří si sice ještě pamatují, ale.
Medvídek Pú.
Irské štěstí OPRAVDU to funguje..
Proč pláčeš, maminko? Hudba: Percy Sledge "Ave Maria"
Pozorně čti a vteřinu či dvě o tom popřemýšlej !
2.Světová válka v próze obrázek
Hoaxy? Neboli jak se budí panika…… Kateřina Procházková.
V sobotu na mne zase po roce zazvonili moji staří kamarádi a přátelé. Moc mi potěší, když si na mne kamarádi udělají čas a přijdou na návštěvu. Tentokrát.
Wolker: Balada o očích topičových Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FEDERICO GARCÍA LORCA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Pohár mléka Endless love. way H.P..
Křídla života Umění jednat přináší praktické výhody při nejrůznějších skupinových procesech. Řídíte-li jednání, je vaší úlohou stanovit agendu, řídit diskusi.
Paulo Coelho Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Henri Barbusse Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu
  český židovský spisovatel  scenárista  novinář  pedagog  publicista světového významu  autor celé řady děl s tématem holocaustu.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _08_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jiří Wolker: Těžká hodina Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Samuel Beckett Čekání na Godota
Pedro Juan Gutiérrez Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VODA.
Poslechněme píseň: Buď na mě hodná. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Dopis od Boha.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.
Medvídek Pú.
Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_01_04 NázevArnošt Lustig Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4.
CHARLES BAUDELAIRE: ZDECHLINA (MRŠINA)
Vladimir Vysockij Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Nevěřící Tomáš sestaveno s využitím obrázků Henryho Martina Český text: kanan.cz Copyright © Henry Martin Used by Permission.
OTA PAVEL Praha Praha Obrázek
2.Světová válka v próze obrázek
Charles Bukowski Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Štěňátko puntík, co mělo puntík Autor:Katka Lacinová.
Pár vtípků.
Arnošt Lustig Jan Drda Ota Pavel 9. ročník.
Naturalismus v české literatuře
John Irving Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Anton Pavlovič Čechov Višňový sad
(*2.července 1930 Praha +31.března 1973 Praha)
Jean Arthur Rimbaud Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
WALT WHITMAN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Eliška Dlouhá Gymnázium Jiřího Ortena V8A
Rozhovor s paní učitelkou Pavlou Jemelíkovou. 1.Na naší školu jste nastoupila teprve nedávno. Představte se nám, prosím. Bydlím v Krupce, učím 7. rokem,
Arnošt Lustig „Život není to, co chceme, ale to, co máme a vydržíme.“
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Arnošt Lustig Tematická oblast: Česky jazyk a.
Vlasta Faktorová rozená Daňková ze Sedlčan Zpracovaly Veronika Macháčová a Kateřina Cihelková Sedlčany 2015.
„A teď mi děti řekněte, čím jsou vaši tatínkové a kde pracují. Tak třeba ty Pepíčku.“ „Prosím, můj tatínek je úředník a pracuje jako prostitut.“ „Prosím.
VY_32_INOVACE_Lul_II_16 Osvětim I. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Popisuje: Vojtěch Zedek
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
Čím chci být až vyrostu ? Proč zrovna plavčice ? Pomáhá a zachraňuje lidské životy. Má to hodně těžké protože, když se člověk topí je velice těžké si ho.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_15 Název Arnošt Lustig Téma hodiny Autoři druhé.
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_14_ČESKÝ JAZYK
Arnošt Lustig (1926 – 2011). Arnošt Lustig (1926 – 2011)
2.Světová válka v próze obrázek
Practice with the Conditional
Teorie spiknutí.
Děti jsou DAR... jak je MILOVAT ?!?
Pohár mléka Endless love. way H.P..
Transkript prezentace:

Arnošt Lustig Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

Arnošt Lustig 1926 - 2011

Arnošt Lustig

Arnošt Lustig nar. v Praze studia na reálce – 1941 vyloučen učil se krejčím 1942 – transport do Terezína (později Osvětim, Buchenwald) útěk z pochodu smrti do Dachau (duben 1945) po válce studium na VŠ zpravodaj v Izraeli (izraelsko – arabská válka)

redaktor různých novin a časopisů, rozhlasu scénárista (Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou, Transport z Ráje, Obchod na korze) 50. a 60. léta – střídání zaměstnání 1968 – odchod do Washingtonu: učitel na VŠ – scénáristika, psaní; jmenován profesorem po návratu redaktorem české verze Playboye

Karel Hvížďala, novinář: Při povídání o tvém selhání jsme zapomněli na hlasování v roce 1950, kdy jsi jako redaktor Československého rozhlasu a člen komunistické strany zvedl ruku pro to, aby byla politička JUDr. Milada Horáková odsouzena k trestu smrti. Jak se na tento svůj čin po 61 letech díváš? Arnošt Lustig: Pamatuji se na to velmi dobře a dodneška mě to straší. V rozhlase jsem pracoval s Aškenazym a Pavlem a najednou nás svolali. Přišel soudruh z Ústředního výboru KSČ a řekl nám, že existuje zrádce a škůdce lidově demokratického režimu, že je paní Horáková členkou spiknutí několika lidí, a proto že dostala trest smrti. Líčil to dost dramaticky, přednesl výčet jejích zrad a pak dodal, že se ke všemu přiznala, a říkal: Soudruzi, souhlasíte s tím?

Hvížďala: A to už bylo po procesu? Lustig: Ano, po procesu. Hvížďala: Ten soudruh ale lhal. Na ten proces to moc dobře pamatuji. Bylo mně sice 9 let, ale děda mě dovedl s tátou k rádiu se zeleným magickým okem a řekli: Poslouchej, o tom se jednou budeš učit, to je velký zločin… Lustig: Já se ti musím bohužel přiznat, že jsem to vůbec nesledoval. Hvížďala: Proč? Lustig: Protože mě tehdy nic nezajímalo, chtěl jsem jen psát. A učit se psát. Všichni zvedli ruku, tak jsem zvedl taky ruku. Hvížďala: To znamená i Aškenazy, který byl starší, tomu bylo skoro třicet, i Ota Pavel? Lustig: Ano, úplně všichni. Nebyla ruka, která by zůstala dole. Tenkrát se hlasovalo jednomyslně za cokoliv, co udělala strana.

Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou napsáno během jedné noci 20 židovských obchodníků zajato Němci (1943) Němec Brenske z nich mámí peníze ze švýcarských kont pod slibem deportace do USA žid Herman Cohen se ujme Kateřiny, která s celou rodinou nastupuje do transportu Kateřina nemá americký pas, musí se za Cohena provdat, Němci to umožní – další peníze cesta vlakem, židé požádáni, aby se svlékli, že půjdou do očistné místnosti Kateřina pochopí, že jdou na smrt – vytrhne Brenskemu pistoli a dva německé vojáky zastřelí všichni židé včetně Kateřiny jsou okamžitě popravení

Nazítří, počínaje úsvitem, byla na příkaz pana Bedřicha Brenskeho vystavena mrtvola devatenáctileté židovské tanečnice Kateřiny Horovitzové ve skladišti vedle spalovny, kde se běžně sušily vlasy, jak už bylo řečeno, ostříhané mrtvým ženám v plynových komorách. Na to všechno bylo pamatováno s úzkostlivou bedlivostí. Jedna část mužů ze zvláštního komanda polévala pomocí hadic zaplynované postřikem, který zbavoval jejich vosková těla všeho, co se s nimi nevhodně smísilo, a byla to krev, kterou chrlily nemocné plíce, i naopak důkaz zdraví některých rodiček, ba i dívek, i krev, kterou uvolnily zaryté nehty jejich vlastních majitelů anebo jejich nejbližších sousedů. Některé skupiny mívaly hodně dětí, a stávalo se, že žily, když se plyn pro hustotu těl nedostal až dolů, kam dosahovaly nedorozuměním této skutečnosti a jejich věkem jejich hlavy. Místnosti, jak každý zasvěcený věděl, panoval rabín Dajem z Lodže, který se nepřestával nikdy modlit, ani když mrtvolu Kateřiny Horovitzové nesli a uložili na hromadě ostatních jako na katafalku.

Ovíjel se nábožnými řemínky, pro něž je - pro většinu lidí - nesrozumitelné hebrejské pojmenování, a díval se pak ve dne i v noci na tu, kterou oddával a která měla i ve smrti všechny své vlasy krásné jako hedvábí. Byly opravdu černé jako uhel. Někdy, když měl světlé chvilky, mezi úsvitem a soumrakem, je rabín Dajem z Lodže srovnával s dušemi svých věznitelů. Nemohl umřít, protože opravdu kdysi, když začal zpívat u transportu, s nímž měl být zaplynován, vybral ho pan Bedřich Brenske mezi živé; pak mu stále zdůrazňoval, že budou přáteli; protože souručenství tu není nikdy vyloučeno, ať je to souručenství jakkoli neuvěřitelné; pověřil ho, aby zpíval mrtvým ženským vlasům, dokud nebudou usušeny a odeslány do Německa na výrobu sítí, matrací a látek.

Nemilovaná – Z deníku sedmnáctileté Perly Sch. Perla Sch. – prostitutka snaha zachránit se před transportem prodej drobných předmětů, které měla ráda prostituce vztah s panem L. – několikrát ji uchránil před transportem pan L. do transportu Perla na nádraží čeká na svůj vlak do míst, odkud se málokdo vrátí…

Je to dva roky, co jsme přijeli do Terezína Je to dva roky, co jsme přijeli do Terezína. Bylo to hezké, když jsme byli všichni pohromadě, i když to zrovna nebylo nejlepší po jiných stránkách. Zůstat tu dva roky je jako být někde jinde padesát nebo sto let; tolik se toho stalo, tolik lidí se ztratilo, tolik představ se zvrhlo. A přitom všichni víme, že tam, kam jezdí transporty, je to nesrovnatelně horší. A tak se volba mezi tím, co je dobré a špatné, zúžila mezi horším a nejhorším. Nejhorší jsou dny, kdy se svolává do transportů. Stačí jen poslouchat, jak úředník z Centrální evidence vyvolává čísla a jména lidí a bloků a ubikací. Je mi, jako bych se zmenšila, jako bych byla menší než ten nejmenší hmyz a čekala, zda to bude moje jméno, co přečte a vyvolá úředník jako příští. A pak přijde úleva, jako by člověk vešel z mrazu do tepla, z pekla do nějakého nezměřitelného bezpečí, že jsem to tentokráte nebyla já, že to bylo jméno mého souseda, přítele, nepřítele, matky, otce, bratra, sestry…

28. listopadu. Jednou. Pět deka práškového cukru. V noci pětkrát 28. listopadu. Jednou. Pět deka práškového cukru. V noci pětkrát. Dvacet deka chlebové mouky. Album na poštovní známky. Šicí souprava se špulkou černých a hnědých nití. Patnáct marek.

„Zabíjejí nás jako mouchy. Jako mouchy „Zabíjejí nás jako mouchy. Jako mouchy.“ „Sledují tím, aby na světě žili jenom ti nejkrásnější,“ a doufala jsem, že to Ludmila pochopí, jak to říkám. „Nordická rasa, lebka, nos, oči, všechno. Je to jako vylučovací soutěže. Je to docela normální, co chceš? Ti nejkrásnější budou smět dělat děti, ale jenom s těmi nečistokrevnějšími, a pojede to jako po másle, takže se budou zase rodit jenom ti nejkrásnější, a kdyby se náhodou narodilo dítě s křivým nosem, černými vlasy nebo šilhavýma očima, nos mu rozbijou, oči vyloupnou nebo vytrhají vlasy se skalpem jako Indiáni. Budeme se jen koukat a závidět jim, a stydět se podívat třeba jen na vteřinu na sebe do zrcadla, protože takovou krásu a čistokrevnost a všechno podle nejpřísnějšího předpisu bychom ze sebe nedostali, ani kdybychom se rozkrájeli.“

„Život není to, co chceme, ale to, co máme „Život není to, co chceme, ale to, co máme. Život je často i to, co nechceme.“ Když už na tom byl hodně špatně a lékaři mu dávali transfúzi: „Doufám, že je to krev křesťanských panen.“

Arnošt Lustig Seznam použitých pramenů: www.cesky-jazyk.cz Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: www.cesky-jazyk.cz www.zivotopisy.cz