Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zavedení vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích zřizovaných krajem Vysočina Pravidla kraje Vysočina.
Advertisements

Reforma Paktu o stabilitě a růstu a dohled nad makroekonomickými nerovnováhami v EU: hlavní otázky pro ČR Jakub Mazur Vedoucí oddělení 532 Hospodářská.
Možnosti a limity kontroly obcí
Obecná část rozpočtového práva III
FUNGOVÁNÍ EUROZÓNY, FEDERATIVNÍ PRVKY V EU
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. května 2014.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Hospodářská politika státu
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 7. dubna 2014 Rozpočtová odpovědnost a rozpočtová kázeň.
Daňová teorie a politika
Legislativní proces J.Kožiak.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Kontrola veřejné správy
Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Ekonomická situace EU a návrhy na silnější hospodářskou koordinaci JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Úřad vlády ČR, SEZ Únor, 2011.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Rozpočty územních samosprávných celků
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. října 2014.
1 VŠFS – KS MEI Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Rozpočtový proces státního rozpočtu
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Rozpočtový proces a jeho kontrola
1 VŠFS – KS – LS 2005/06 mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
1 VŠFS – KS – LS 2006/07 Mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
Konvergenční zprávy, Pakt stability a růstu Hospodářská a měnová unie.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Porušení rozpočtové kázně při čerpání dotací z rozpočtů územně samosprávných celku. Ing. Michal Obrusník.
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. října 2015.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Rozpočtová odpovědnost a rozpočtová kázeň 25. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací JMK
Obecná část rozpočtového práva II
Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočet Evropské unie
Rozpočet Evropské unie
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Důvodová zpráva a RIA 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část daňového práva procesního I
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Finanční účetnictví RADNICE
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost
Rozpočtová a fiskální politika
Odbor ekonomický KÚPK Ing. Karel Hladký.
Obsah veřejných rozpočtů III
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Evropská ekonomika: společně jsme silnější
Transkript prezentace:

Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 22. dubna 2013

Osnova Rozpočtová odpovědnost Fiskální úmluva Rozpočtová ústava Rozdíly mezi evropskou a národní úpravou Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová 2

1. Rozpočtová odpovědnost Rozpočtová kázeň použití finančních prostředků v souladu se zákonem zákon o rozpočtových pravidlech Rozpočtová odpovědnost odpovědná rozpočtová politika makroekonomický a mikroekonomický pohled Evropská úroveň – Fiskální úmluva Národní úroveň – Rozpočtová ústava Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová 3

2. Fiskální úmluva Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii Platnost 1. ledna 2013 Obsah úmluvy: Účel a obsah působnosti Soulad s právem EU a vztah k němu Rozpočtový pakt Koordinace hospodářských politik a konvergence Správa eurozóny Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

2. Fiskální úmluva Účel a obsah působnosti Účel Působnost zpřísnit rozpočtovou kázeň, posílit rozpočtovou disciplínu a zvýšit koordinaci hospodářských politik členských států Unie jádro smlouvy – zlaté rozpočtové pravidlo Působnost Státy eurozóny Ostatní státy Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

2. Fiskální úmluva Soulad s právem EU a vztah k němu mezinárodní smlouva uzavřena mimo rámec unijního práva jednotlivá ustanovení smlouvy mohou být vykládána a aplikována pouze v souladu s právem EU (čl. II Fiskální úmluvy) problematické okruhy pravomoci Komise a Rady ukládání sankcí SDEU přijímání sekundární legislativy Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

2. Fiskální úmluva Rozpočtový pakt Pravidla schodku veřejného rozpočtu veřejné rozpočty smluvních stran musí být vyrovnané nebo přebytkové (tzv. zlaté pravidlo) pravidlo se považuje za dodržené i v případě, že roční schodek veřejných rozpočtů je nižší než 0,5 % HDP musí odpovídat střednědobému cíli stanovenému pro jednotlivou zemi Komisí možnost odchýlení v případě výjimečných okolností Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

2. Fiskální úmluva Rozpočtový pakt Postup v případě pochybení automatické aktivování mechanismů nápravy upraveny v národní legislativě Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

2. Fiskální úmluva Rozpočtový pakt Zavedení pravidel do národní legislativy povinná implementace pravidel o vyrovnaných rozpočtech a postupů k jejich vynucování automatického mechanismu nápravy implementační lhůta jeden rok od vstupu v platnost formou závazných a trvalých předpisů, zejm. na úrovni ústavního práva Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

2. Fiskální úmluva Rozpočtový pakt Pravidlo průběžného snižování schodku veřejných rozpočtů povinnost snižovat poměr veřejného dluhu průměrným tempem 1/20 ročně, pokud poměr veřejného dluhu k HDP v tržních cenách překročí 60 % program rozpočtového a hospodářského partnerství Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

2. Fiskální úmluva Rozpočtový pakt Vynutitelnost pravidel přezkum dodržování pravidel stanovených ve smlouvě a národní legislativě rozhodčí řízení před soudním dvorem EU (čl. 273 SFEU) žalobní legitimaci má členský stát zpráva Komise o plnění povinností jiného členského státu uložení povinností v rozsudku SDEU, závaznost Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

2. Fiskální úmluva Rozpočtový pakt Vynutitelnost pravidel přezkum plnění povinností uložených v rozsudku SDEU obdobný postup jako v případě žaloby na porušení povinnosti ze smlouvy finanční sankce paušální částka penále až do výše 0,1 % HDP Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

2. Fiskální úmluva Rozpočtový pakt povinnost informovat Komisi a Radu o plánu vydat veřejné dluhopisy společné hlasování v Radě ohledně návrhů předložených Komisí Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

3. Rozpočtová ústava Návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti sněmovní tisk č. 821 v současnosti ve druhém čtení v PSP Návrh zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti momentálně ve vnějším připomínkovém řízení předložení vládě do konce dubna Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

3. Rozpočtová ústava Základní princip: stát a územní samosprávné celky dbají o zdravé a udržitelné veřejné finance pojmy vyplývající z práva EU dlouhodobě udržitelný stav veřejných financí je stav veřejných rozpočtů nevykazující nadměrný schodek pravidla fungující na úrovni: sektoru veřejných institucí (pravidlo dluhové brzdy) dílčích segmentů (zásada rozpočtové odpovědnosti pro územní samosprávné celky) Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

3. Rozpočtová ústava Úroveň sektoru veřejných institucí sektor veřejných institucí pojem veřejné instituce Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

3. Rozpočtová ústava Úroveň sektoru veřejných institucí pravidlo dluhové brzdy vláda a Parlament vykonávají svou činnost tak, aby výše veřejného dluhu nepřekročila hodnotu 60 % hrubého domácího produktu výše zadlužení Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

3. Rozpočtová ústava Úroveň sektoru veřejných institucí 5 dluhových pásem – kumulace a stupňování pravidel výše veřejného dluhu je menší než 40 % HDP 40-45 % HDP 45-48 % HDP 48-50 % HDP 50 % a více výjimky z postupu Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

3. Rozpočtová ústava Úroveň sektoru veřejných institucí 40-45 % HDP vláda sněmovně předloží zdůvodnění zvýšení dluhu a představí přijatá opatření a návrhy opatření na následující rok rozsah opatření je konzultován s Národní rozpočtovou radou dochází k omezení poskytování nových státních záruk vláda předloží sněmovně návrh zákona o státním rozpočtu a návrhy rozpočtů státních fondů na následující rok v souladu s přijatými opatřeními Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

3. Rozpočtová ústava Úroveň sektoru veřejných institucí 45-48 % HDP postupuje se postupem výše vláda rozhodne o snížení výdajů schváleného rozpočtu na daný rok za podmínek stanovených zákonem platová základna pro výpočet platů představitelů veřejné moci se sníží v následujícím roce o 20 % zastaví se růst prostředků na odměnu za práci v sektoru veřejných institucí Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

3. Rozpočtová ústava Úroveň sektoru veřejných institucí 48-50 % HDP postupuje se postupy výše vláda předloží Poslanecké sněmovně návrh vyrovnaného nebo přebytkového státního rozpočtu a rozpočtů státních fondů pokud již byly předloženy bez naplnění této podmínky, vláda takové návrhy vezme zpět a neprodleně předloží návrhy nové, návrhy vyrovnaných rozpočtů zdravotních pojišťoven územní samosprávný celek schválí svůj rozpočet na následující rok pouze jako vyrovnaný nebo přebytkový Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

3. Rozpočtová ústava Úroveň sektoru veřejných institucí 50 % HDP a více postupuje se postupy výše vláda neprodleně požádá Poslaneckou sněmovnu o vyslovení důvěry vysloví-li Poslanecká sněmovna vládě důvěru, postupuje se po dobu dvanácti měsíců ode dne vyslovení důvěry vládě postupem výše Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

3. Rozpočtová ústava Úroveň sektoru územně samosprávných celků územní samosprávný celek hospodaří tak, aby celková výše jeho dluhu nepřekročila 60 % průměru jeho skutečných celkových příjmů za poslední čtyři roky Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

3. Rozpočtová ústava Úroveň sektoru územně samosprávných celků při překročení zákonného hranice je ÚSC povinen snížit své roční zadlužení pokud jej nesníží, Ministerstvo financí rozhodne o pozastavení převodu výnosu daně z přidané hodnoty a daně z příjmů, které jsou mu určeny, ve výši porušení povinnosti Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

3. Rozpočtová ústava Národní rozpočtová rada nezávislý orgán, který působí v oblasti fiskální a rozpočtové politiky monitoruje a hodnotí plnění zákonných povinností zjišťuje výši zadlužení hodnotí plnění fiskálních pravidel – vypracovává zprávu pro Poslaneckou sněmovnu hodnotí výsledky hospodaření státu vypracovává stanoviska k legislativním návrhům Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

3. Rozpočtová ústava Národní rozpočtová rada řídícím orgánem je kolegium (5 členů) nezávislá instituce členové kolegia voleni Poslaneckou sněmovnou s tím, že navrhováním kandidátů je pověřena Vláda, Senát, bankovní rada ČNB, ministr financí a Asociací krajů neslučitelnost funkcí člena kolegia zvolení maximálně dvakrát nesmí vyžadovat ani přijímat pokyny kancelář rady zajišťující její provoz Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

4. Rozdíly mezi evropskou a národní úpravou absence harmonizace postupů v rámci rozpočtové a hospodářské politiky se státy EU Fiskální úmluva neupravuje dluhové kritérium ale pouze kritérium rozpočtového schodku v návrhu Rozpočtové Ústavy důslednější fiskální numerická pravidla: pravidlo dluhové brzdy má 5 fází a jasnými postupy v jednotlivých fázích absence pravomocí Komise sledovat v rámci programu rozpočtového a hospodářského partnerství ekonomickou situaci v ČR pravomoc sledovat provádění „ročních rozpočtových plánů“ (tj. státního rozpočtu) absence ukládání povinností a sankcí SDEU Rozpočtová odpovědnost Mgr. Lenka Geržová

Děkuji za pozornost ! Mgr. Lenka Geržová 28 doktorand na katedře finančního práva a finanční vědy PF UK nám. Curieových 7 116 40 Praha 1 email: lenka.gerzova@gmail.com 28