Mapování kreativních průmyslů na krajské a místní úrovni: metodika v podmínkách České republiky Pavel Bednář
Osnova prezentace Vymezení kreativních průmyslů Vymezení prostorových úrovní mapování Zdroje, metody a příklady využití sekundárních regionálních dat Zdroje, metody a příklady využití primárních regionálních dat Závěr – problematické okruhy
Vymezení kreativních průmyslů Volná umění Kreativní pracovní síla (OSVČ) Amatér. aktivity Podpora a servis Veřejná kultura Veřejná správa Kulturní edukace Řemesla Kultura a média Užitné umění Komerční Veřejné Neformální
Regionální úrovně mapování kreativních průmyslů Národní Krajská (kreativní regiony) Místní – administrativně vymezené Obce s rozšířenou působností Obce (kreativní města) Mikroregiony (kreativní venkov) Místní – ostatní vymezení Sociálně-ekonomické (Zlínská aglomerace) Kulturní (národopisné regiony – Haná, Moravské Slovácko,Valašsko) Kombinace sociálně-ekonomických a kulturních faktorů (Zlínsko, Ostravsko)
Zdroje sekundárních dat Komerční databáze Albertina Merit CDF Veřejně dostupné databáze Národní Administrativní registr ekonomických subjektů Ministerstva financí ČR Registry kulturních subjektů CIK NIPOS Regionální Databáze kulturních aktivit a aktérů Zlínského kraje
Metody zpracování sekundárních dat Jednorozměrné statistické metody Vícerozměrné explorační statistické metody Grafické výstupy Geografické informační systémy Input-output analýza
Příklad využití komerční databáze – mapování KP v ZLK Analýza prováděna pouze pro komerční sektor (firmy) Datová základna Albertina 2010 Vybrané proměnné podskupina odvozené převažující CZ-NACE druh vlastnictví kategorie počtu zaměstnanců sídlo firmy obec s rozšířenou působností datum registrace firmy
Příklad využití komerční databáze – mapování KP v ZLK Seskupení podskupin odvozené převažující CZ-NACE do odvětví kreativních průmyslů na základě podobnosti produktu převažující doby působení na trhu Vymezená odvětví kreativních průmyslů – viz graf
Příklad využití komerční databáze – mapování KP v ZLK
Příklad využití komerční databáze – mapování KP v ZLK
Příklad využití komerční databáze – mapování KP měst ČR Seskupení podskupin odvozené převažující CZ-NACE do odvětví kreativních průmyslů Jádrové umění Umění řemesla a zábava Fotografické činnosti Kulturní průmysly Televizní a rozhlasové vysílání Film a video Tisk Vydavatelství Pořizování zvukových nahrávek a vydávání hudby Kreativní průmysly Reklama a marketing Architektura Vydávání software Specializovaný design
Příklad využití komerční databáze – mapování KP měst ČR
Příklad využití regionální veřejné databáze ZLK v oblasti kultury Databáze kulturních aktivit a aktérů Zlínského kraje Kulturní aktivity Kulturní aktéři
Kulturní aktivity v ORP Zlínského kraje
Kulturní aktéři v ORP Zlínského kraje
Cíle výzkumu, zdroje a metody zpracování primárních dat Cíle výzkumu při využití primárních dat Analýza sítí (kreativní klastr) Nalezení klíčových aktérů KP v regionu Nalezení prostorových vazeb KP regionu Zjištění klíčových obsahů spolupráce v KP regionu Etnografický výzkum (kreativní město) Vymezení kreativních prostor na místní úrovni Zdroje dat Dotazníková šetření – fyzická i virtuální Rozhovory Mentální mapy – vymezení kreativních prostor
Cíle výzkumu, zdroje a metody zpracování primárních dat Analýza sociálních sítí – viz příklad Mentální mapy Diskutované téma v rámci KulturQUell – Evropský kreativní think tank v Plzni dne 24. května 2012
Analýza sociálních sítí v KP
Závěr – problematické okruhy Sekundární databáze Nedostupnost dat za pobočky firem a organizací v jiných krajích Data se vztahuj k sídlu firmy či organizace Nedostupnost účetních dat za OSVČ a mikropodniky do 10 zaměstnanců Nedostupnost dat o počtech zaměstnanců, obratu, exportu a přidané hodnotě Imputace a přepočet dat z kategorií počtu zaměstnanců a obratu Data o počtu zaměstnanců,obratu, exportu a přidané hodnotě za různá období
Závěr – problematické okruhy Identifikovaná „problémová“ odvětví dle vymezení CZ NACE Software prověřovaní činnosti Reklamní činnosti vykazovaná a skutečná činnost vs. činnosti reklamních agentur Překladatelství a tlumočnické činnosti spojení dvou činností překlady návodů, komerčních brožur vs. překlady literárních uměleckých děl či odborné literatury Řemesla široké vymezení jednotlivých oborů obtížné oddělení ruční výroby s vlastní inovací a masové výroby dle zadaného vzoru
Závěr – problematické okruhy Mapování lze uskutečňovat pouze na základně údajů o kreativních firmách Nelze pokrýt „creative trident“ Databáze „Výběrové šetření pracovních sil“ je v průběhu času založena na náhodném výběru. Schází jednotná databáze o dobrovolnických aktivitách a pracovních silách Schází jednotná databáze hudebních klubů
Závěr – problematické okruhy Primární databáze – analýza sítí (kreativní klastry) Ochota spolupráce ze strany komerčních firem k uskutečnění rozhovorů či dotazníkových šetření poskytování informací údaje o spolupracujících partnerech považovány za obchodní tajemství otázce identifikace klíčových aktérů v odvětví
Děkuji za pozornost Pavel Bednář Fakulta ekonomiky a managementu Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Mostní 5139 760 01 Zlín bednar@fame.utb.cz